Bukefalos 28 år!

Halvblod som töltar??

Sv: Halvblod som töltar??

Den passar nog eller variant av det. INTE bra för hästen...:crazy:

Nä.. har sett skräckexempel på det där.
Travare som helt plötsligt inte "KUNDE" gå i andra gångarter än galopp och passgång.
Då blir det ökentrist att vara hästägaren.
Det är skitsvårt att få dem att inte gå passgång så fort man vill skritta och galoppera på stället när man egentligen vill ha fram den i trav.
Båda varianterna är ganska vanliga. Tyvärr.
 
Sv: Halvblod som töltar??

JO,så långt är jag med.
Men,jag läste för några år sedan,att man i tyskland tävlade i pass och tölt på "gamla travare".Kan det vara skadligt för dom hästarna att gå i
pass och tölt?Glömde skriva TACK FÖR SVARET!

:)

Det tävlas ju passgångslöp med travare utomlands, en del binder dom ihop benen på så att hästarna inte KAN trava utan måste gå i passgång:(
När det gäller löp så är ju alla gångarter slitande på hästarna, då dom springer fort och i fel form.
En häst som rids ordentligt i dressyr kan ju släppa loss i en galopp i full fart ibland utan att det är skadligt, tom bra, men det eviga "nötandet" bryter ju ned hästarna.
(inom alla grenar)
 
Sv: Halvblod som töltar??

En gammal nordsvensk märr som jag känner har visat att hon skulle kunna "tölta" när jag såg min kompis rida henne på våran bana.
Det såg ganska komiskt ut.
 
Sv: Halvblod som töltar??

= vara fixerad och därmed hindra att framdelen kommer upp?
Det här var nog det mest komiska jag läst på ett bra tag.
I tölten är det VIKTIGASTE att man får upp hästen från framdelen, på precis samma sätt som man måste ha hästen uppe från framdelen i de andra gångarterna. Det är om hästen lullar runt på framdelen i tölten som den går sönder ;)
 
Sv: Halvblod som töltar??

alla hästar kan tölta det gäller bara att komma på hur man ska göra för att få dem att göra det! en häst jag känner han är så bred att ahn töltar automatiskt för det är lättare för honom än att trava och en annan på ridskolan töltar om det kommer upp en tung ryttare på honom och dett aär då tinkerkorsning och fjording/halvblods korsning
 
Sv: Halvblod som töltar??

alla hästar kan tölta det gäller bara att komma på hur man ska göra för att få dem att göra det! en häst jag känner han är så bred att ahn töltar automatiskt för det är lättare för honom än att trava och en annan på ridskolan töltar om det kommer upp en tung ryttare på honom och dett aär då tinkerkorsning och fjording/halvblods korsning

Då töltar ju hästen för att slippa det obehag som den tunga ryttaren ger, varför då ha tunga ryttare på den?:crazy:
 
Sv: Halvblod som töltar??

Det här var nog det mest komiska jag läst på ett bra tag.
I tölten är det VIKTIGASTE att man får upp hästen från framdelen, på precis samma sätt som man måste ha hästen uppe från framdelen i de andra gångarterna. Det är om hästen lullar runt på framdelen i tölten som den går sönder ;)

Du får tycka det är hur roligt som helst, men jag har aldrig sett en häst tölta med lätt framdel. Såpass lätt som man önskar när hästen är samlad, möjligen "inte bogtung" någon enstaka gång. Och även om jag själv inte är islandsryttare har jag sett en hel del töltande hästar.
Som sagt, så länge vi inte har samma "standard" på den fronten kommer vi inte kunna diskutera saken på ett vettigt sätt ändå.
Det du anser vara lätt i framdelen i det här fallet anser jag vara tillräckligt hög huvudposition för att lyfta manken något jämfört med riktigt bogtungt ekipage. Inte den typ av höjning man får när hästen bär ordentligt med sina bakben, avlastar ryggraden och framdelen såpass mycket att det ska kunna klassas som den hälsosamma form jag strävar efter. Därav inte sagt att det behöver vara skadligt om man varierar träningen och formen.
 
Sv: Halvblod som töltar??

Då töltar ju hästen för att slippa det obehag som den tunga ryttaren ger, varför då ha tunga ryttare på den?:crazy:

Håller med om "varför då ha tunga ryttare på den?" fast påståendet stämmer ju..
Man kan (förmodligen?) få vilken häst som helst att tölta om man är tillräckligt skicklig och envis. Men långt ifrån lika lätt som för en häst som har gångarten i sig, allt handlar om teknik och fotförflyttning...
Det där med att hästen försöker slippa obehaget är ju tyvärr något av "standard" inom hästträning... Förutom små saker som att de ska gå för tryck av skänklarna för att slippa trycket så betänk en klassisk metod att fatta galopp med travare - se till att få dom såpass i obalans i traven att de måste gå över i galopp för att kunna balansera sig! :crazy:
 
Sv: Halvblod som töltar??

Hm.. Ja det är mycket för travisar som omskolas:crazy:
fast galoppen är ju ändå naturlig för dom även om dom kan ha svårt att bära sig med ryttare.

Själv föredrar jag att försöka lära in galoppen så samlat det går, visserligen med ett ökat tryck med skänkeln, men utan att öka tempot så mycket, eller i samband med ett litet hinder då det blir mer naturligt för hästen att fatta galopp.
 
Sv: Halvblod som töltar??

Galoppen är naturlig för dom ja, men har man den där "springa sig till obalans"-metoden för galoppfattningarna gör man det inte det minsta naturligt för dom! :angel: logiskt kanske, men ungefär lika smart som att knuffa till någon för att få denne lära sig vart den ska sätta nästa fot i en danskoreografi...

Lättare än att lära en häst som inte har tölt i sig att tölta, men förmodligen ungefär samma "obehag" man skulle behöva använda sig av.
 
Sv: Halvblod som töltar??

Tycker det verkar som att det händer en del på den fronten. Att det diskuteras mer om formen på tölten. Men förmodligen skulle det hända mer om tävlingsdomarna dömde annorlunda.
Då jag tränar våra islänningar så är ju prio ett att de inte ska vara framtunga, och att de ska vara självbäriga (så gott jag kan).
Det tänk jag går efter är ju att det inte är bra att träna tölten innan de trav, galopp o skritt är ordentligt befästa, och det delar jag med min tränare.
Väldigt mycket av töltförberedande träning går just ut på att få fria bogar, och det är väl nödvändigt i alla kategorier? Utan frihet där, rakhet o bäckenomvinkling så kan man väl inte komma till samling?
Även om jag ser många isisekipage som är framtunga, så kan man undra om det är så mycket bättre ställt i andra läger?
 
Sv: Halvblod som töltar??

Galoppen är naturlig för dom ja, men har man den där "springa sig till obalans"-metoden för galoppfattningarna gör man det inte det minsta naturligt för dom! :angel: logiskt kanske, men ungefär lika smart som att knuffa till någon för att få denne lära sig vart den ska sätta nästa fot i en danskoreografi...

.

Lustigt att du tar det som exempe, för då jag gick på ridskola f islänningar så var det så man gjorde där... Öka tempot tills hästen springer in i galoppen.
Och i traven har jag sett många, både i böcker o IRL rekommendera att luta sig framåt, sänka händerna o driva:crazy:
 
Sv: Halvblod som töltar??

Du får tycka det är hur roligt som helst, men jag har aldrig sett en häst tölta med lätt framdel. Såpass lätt som man önskar när hästen är samlad, möjligen "inte bogtung" någon enstaka gång. Och även om jag själv inte är islandsryttare har jag sett en hel del töltande hästar.
Som sagt, så länge vi inte har samma "standard" på den fronten kommer vi inte kunna diskutera saken på ett vettigt sätt ändå.
Det du anser vara lätt i framdelen i det här fallet anser jag vara tillräckligt hög huvudposition för att lyfta manken något jämfört med riktigt bogtungt ekipage. Inte den typ av höjning man får när hästen bär ordentligt med sina bakben, avlastar ryggraden och framdelen såpass mycket att det ska kunna klassas som den hälsosamma form jag strävar efter. Därav inte sagt att det behöver vara skadligt om man varierar träningen och formen.

Vilka hästar är det som du har sett tölta? Intressant att veta vad du jämför med - turhästar, vm-hästar, privat-hästar etc.?

Det finns många skräckexempel på felaktig töltform (och felaktig form i andra gångarter också för den delen) - men som någon annan nämnde, så tycker jag att det verkligen har blivit ett starkt fokus på formen i just tölten (iaf inom islandshäst-världen).

Jag tycker inte att tölten automatiskt innebär att ryggen ska fixeras (som du skrev i ett tidigare inlägg) - en korrekt riden tölt ska bölja genom hästens kropp och det ska tydligt synas att hästen är lösgjord och mjuk.

Det kräver dock sin häst och sin ryttare för att kunna rida en häst samlad i korrekt tölt i korrekt form.

Tycker dock det verkar vara lite av en fördom att tölt innebär att man som ryttare "sitter så still som möjligt i sadeln" och "åker med".
 
Sv: Halvblod som töltar??

Och i traven har jag sett många, både i böcker o IRL rekommendera att luta sig framåt, sänka händerna o driva:crazy:

För en islänning som har svårt att hitta traven så brukar man ibland lätta ur sadeln (dvs. ej samma sak som att luta sig framåt) för att avlasta ryggen och ge längre tygel (dvs. ej sänka händerna) så att hästen kan länga sin form.

För en häst som har diverse taktfel i de olika gångarterna anser iaf jag att det primära är att man hittar rätt takt, balans och avslappning innan man söker rätt form.

Hästen får dock aldrig rusa in i gångarten och framförallt inte växla hejdlöst mellan gångarterna på eget bevåg.
 
Sv: Halvblod som töltar??

Du får tycka det är hur roligt som helst, men jag har aldrig sett en häst tölta med lätt framdel. Såpass lätt som man önskar när hästen är samlad, möjligen "inte bogtung" någon enstaka gång. Och även om jag själv inte är islandsryttare har jag sett en hel del töltande hästar.
Inte den typ av höjning man får när hästen bär ordentligt med sina bakben, avlastar ryggraden och framdelen såpass mycket att det ska kunna klassas som den hälsosamma form jag strävar efter. Därav inte sagt att det behöver vara skadligt om man varierar träningen och formen.

Jag spinner vidare på det du skriver...om det du skriver stämmer - så borde andelen belastningsskador/förslitningsskador på en islandshäst framparti (rygg, manke, bogar, ben, hovar, leder etc.) vara större än vad den är...rimligtvis?

Skador uppstår ju mer eller mindre alltid av långvarig felaktig ridning.
 
Sv: Halvblod som töltar??

Då töltar ju hästen för att slippa det obehag som den tunga ryttaren ger, varför då ha tunga ryttare på den?:crazy:

den känner inget beag den bara gör så dessutom töltar hästen om man sadlar alldeles för långt bak och på isisar ska man sadla långt bak
 
Sv: Halvblod som töltar??

Jag spinner vidare på det du skriver...om det du skriver stämmer - så borde andelen belastningsskador/förslitningsskador på en islandshäst framparti (rygg, manke, bogar, ben, hovar, leder etc.) vara större än vad den är...rimligtvis?

Skador uppstår ju mer eller mindre alltid av långvarig felaktig ridning.

Nej.
Helt enkelt för att "kraven" jag sätter är ganska stora, bevisligen klarar hästar rätt mycket halvkass ridning innan de tar skada av det, med lite individuella skillnader och beroende på hur duktig ryttaren är på att härda hästen successivt.
Om vi säger såhär; Monté borde rent teoretiskt sett vara att ta livet av hästen om man ser till vilket fysiskt slitage det blir av att rida i den hastigheten, i den formen med en ryttare på ryggen. Men jag har inte hört något om att montéhästar skulle vara halta oftare än andra heller.
Även bland de (oss) som tränar dressyr så krävs det massor för att få en riktigt givande samlad form. Många tar sig aldrig dit och det finns få som faktiskt visar upp det perfekta utan någon petdetalj som stör i helhelten/som sabbar för att framdelen ska vara riktigt fri. Mycket få faktiskt...
Att sträva dit är för mig för att det ska bli mindre av ett lotteri. Att sannolikheten att hästen om ett par år kommer visa sig få slitageskador är obefintlig i princip. Och att hästarna blir behagligare att rida ju bättre form de går i upplever jag. Det här senare är en smaksak och självklart har inte alla samma ambitioner/prioriteringar - det skulle bli aptråkigt! :p
Det där med lotteri, då syftar jag på att det kan vara väldigt små saker som i längden ställer till det. Ungefär som att man kan halka och slå i svanskotan och 10 år senare få konstant spänningshuvudvärk av det... Om en häst spänner ryggen riskerar den i längden att få låsningar eller för korta muskler rent allmänt som "drar" i kroppen, som i sin tur kan orsaka slitage pga att hästen lägger till med sämre teknik/får sämre rörlighet/felbelastar osv. Bara för att man red hästen i lite för kort form.
Vill inte få det att låta som att alla som inte rider i perfekt form plågar sina hästar (då skulle jag f ö jag också ligga risigt till! :angel: ) men av vad jag sett/hört/fått lära mig hittills så har det i princip varit omöjligt att få en riktigt bra form i tölt, = tölten gynnar inte mina syften utan snarare motverkar den = jag rekommenderar inte tölt hos t ex travare som man tvärtom vill lära sig LÄNGA överlinjen, INTE låsa ryggen, INTE vrida ut höfterna vilket är mycket lätt hänt i tölt.
 
Sv: Halvblod som töltar??

Vilka hästar är det som du har sett tölta? Intressant att veta vad du jämför med - turhästar, vm-hästar, privat-hästar etc.?

Det finns många skräckexempel på felaktig töltform (och felaktig form i andra gångarter också för den delen) - men som någon annan nämnde, så tycker jag att det verkligen har blivit ett starkt fokus på formen i just tölten (iaf inom islandshäst-världen).

Jag tycker inte att tölten automatiskt innebär att ryggen ska fixeras (som du skrev i ett tidigare inlägg) - en korrekt riden tölt ska bölja genom hästens kropp och det ska tydligt synas att hästen är lösgjord och mjuk.

Det kräver dock sin häst och sin ryttare för att kunna rida en häst samlad i korrekt tölt i korrekt form.

Tycker dock det verkar vara lite av en fördom att tölt innebär att man som ryttare "sitter så still som möjligt i sadeln" och "åker med".

De större evenemang som visas i tv ex. globen. Turridningshästar, tävlingshästar på lite högre och lägre nivå, travare som jag sett och själv suttit på. Och så några mellanting som varit privata icke-tävlande icke-turridningshästar såklart. Förutom IRL och på TV så ser man rätt mycket bilder också, en bild säger inte allt - men hästen är knappast en dm högre fram IRL än på bild! :devil: då menar jag i Ridsport och dylikt där framgångsrika hästar visas.

Jag vill inte nedvärdera tölten/gångartsridning i sig. Precis som inom alla sporter så måste man vara skicklig för att lyckas, visst att det har lite med hästens gångarter att göra, men att ryttaren måste kunna plocka fram det. Men själv är jag inte intresserad av gångartsridning, utan har andra mål, vilka tölten inte gynnar. Inom gångartsridning är tölten (och övriga gångarter såklart) MÅLET. Då är det klart man använder gångarterna.
 
Sv: Halvblod som töltar??

Lustigt att du tar det som exempe, för då jag gick på ridskola f islänningar så var det så man gjorde där... Öka tempot tills hästen springer in i galoppen.
Och i traven har jag sett många, både i böcker o IRL rekommendera att luta sig framåt, sänka händerna o driva:crazy:

Det är tråkigt när man tänker så lite på kvalitén i längden. Visst - det kanske ÄR lätt att få hästen i galopp på det viset, men hur bra galopp har man sen att rida i och hur cool häst? :crazy:
Då är liksom tanken att när hästen väl förstår att den kan galoppera så ska man "lära om" det till att kunna fatta från sakta tempo för en galoppskänkel. Då måste hästen plötsligt vara i balans och använda en helt annan teknik för att lyckas. Känns verkligen som en senväg.

Fast gissar på att det beror på brist på bättre metoder (åtminstone hos de som lär ut den metoden).
 
Sv: Halvblod som töltar??

Jo, och jag vet att många har andra meningar om hur det borde gå till.
Men vet också att det är många som applicerar "kroppsmedveten ridning", centrerad d:o etc med sin isisridning. I många böcker poängteras det starkt hur viktigt det är att framdelen blir lätt för att kunna få till en bra och böljande tölt. Och många av de övningar som finns med det syftet är ju rena dressyrövningar, som bygger, stärker och smidiggör hästen.
Tänkte också på det du skriver om vad man får se tex på Globen, och jag reagerade spontant, på de flesta ekipagen där, att nästan alla hästar var hopdragna, på framdelen etc, alltså inte bara isisarna. Fast man kan ju bara föreställa sig hur jag skulle te mig där med min häst, hrmm...
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 135
Senast: iNHALE
·
Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
5
· Visningar
586
Senast: Barret
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 458
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 129

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp