Han har dålig andedräkt

Säg det som det är, att hans andedräkt är dålig. Han märker det nog inte själv.
Min sambo har precis haft en förkylning med halsont och hans andedräkt har varit allt annat än puss-inbjudande. Och det har jag sagt och då har han borstat tänderna och sköljt munnen. Inget konstigt.
 
Kaffe kan ge förfärlig andedräkt, han kanske dricker en kopp senare på jobbet än han gjorde förut?

Annars behöver det ju inte vara munnen det är fel på, det kan vara magen.
 
Min kille har sjukt dålig andedräkt emellanåt. Jag säger det, rakt ut och skoningslöst. "Du har dålig andedräkt". Easy as π
Nu vet han att jag vet att han vet. Det ska bara processas ett tag innan det händer något.
 
Dessutom tar man väl hand om varandra i ett förhållande. Om man som partner tycker att det tar emot att säga till om en sån grej, hur hög ska då inte tröskeln vara för arbetskamrater, kunder eller kompisar. Det är inte bra för det sociala livet att ha kass andedräkt.
 
Vi har ett bra förhållande, jag har alltid tyckt att just att tala om att någon har dålig andedräkt är oerhört jobbigt. Jag kan inte ens säga det till min pappa och vi har känt varandra i 28 år liksom. Tex mitt ex som jag var tillsammans med i 8 år, jag har svårt att tänka mig att jag hade kunnat säga en sådan sak till honom. Jag är lite konstigt jag vet :angel:

Sedan ska jag kanske tillägga att jag är känslig för dålig andedräkt, och ni skriver att han kanske förpestar arbetsplatsen osv, men så illa är det nog inte utan mest att det känns om man är riktigt nära.

Han går regelbundet hos tandhygienist och tar bort tandsten och var där nyligen så det kan inte vara det.

Men ni har rätt det är väl bara att ta tjuren vid hornen och säga det, måste bara säga det på ett sätt så han förstår att det inte bara är i bland utan i princip jämt. låter så hemskt att säga "Du har kass andedräkt, jämt" Jag känner mig krävande liksom jag känner mig petig,

han dricker ofta kaffe på jobbet så jo jag misstänker att det faktiskt är det.. eller iaf en av orsakerna.
 
Det kan ju kanske vara lättare att säga till om du vet vilken typ av dålig andedräkt det är, som du skrev att det ev. är kaffe; "Här, ta ett tuggummi, du smakar/luktar kaffe"
Det blir, i mitt tycke, inte lika hårt som "din andedräkt stinker".

Min man får emellanåt sån riktig ammoniak-andedräkt, typiskt när han kör en hel dag på bara kaffe och glömmer att äta. (Också enkelt att säga; "Har du glömt att äta nu igen?") (hur man nu glömmer att äta! :cautious:)

Jag själv kan emellanåt få riktigt kass "stressandedräkt", som jag tycker är svår att få bukt med, då förvarnar jag bara mannen och försöker hålla mig med tuggummi tills det lugnat sig.. (den kommer från magen, så det kvittar hur mycket jag borstar och gurglar)

Dålig andedräkt är verkligen jobbigt, jag lider otroligt av att umgås med illaluktande personer, så jag är antagligen onödigt självkritisk när det gäller andedräkt också, men jag har alltid tuggummi med mig.
 
Det kan ju kanske vara lättare att säga till om du vet vilken typ av dålig andedräkt det är, som du skrev att det ev. är kaffe; "Här, ta ett tuggummi, du smakar/luktar kaffe"
Det blir, i mitt tycke, inte lika hårt som "din andedräkt stinker".

Min man får emellanåt sån riktig ammoniak-andedräkt, typiskt när han kör en hel dag på bara kaffe och glömmer att äta. (Också enkelt att säga; "Har du glömt att äta nu igen?") (hur man nu glömmer att äta! :cautious:)

Jag själv kan emellanåt få riktigt kass "stressandedräkt", som jag tycker är svår att få bukt med, då förvarnar jag bara mannen och försöker hålla mig med tuggummi tills det lugnat sig.. (den kommer från magen, så det kvittar hur mycket jag borstar och gurglar)

Dålig andedräkt är verkligen jobbigt, jag lider otroligt av att umgås med illaluktande personer, så jag är antagligen onödigt självkritisk när det gäller andedräkt också, men jag har alltid tuggummi med mig.

jo visst kan man ju säga att han luktar kaffe , men eftersom jag testat en gång att säga att han hade dålig andedräkt och han inte verkade koppla det till att den är dålig ofta. Så lär jag nog vara tydligare att det är ofta den luktar illa. :/ Annars hade det absolut varit känts lättare att klämma fram att han bara luktar kaffe.
 
Jo, det kan man ju också göra om förhållandet inte tål raka puckar.
Det där är inte raka puckar, det är morsafasoner. Man behöver inte bestämma åt partnern att det är dags för tandhygienist utan bara berätta att hans andedräkt inte är angenäm, helt enkelt.
 
Säg det rakt ut, utan att linda in ditt budskap i pikar, pikar brukar sällan fungera. Just dålig andedräkt är en sån grej man inte alltid märker själv. Jag har en närstående som ofta får usel andedräkt, personen dricker inget kaffe, röker inte, snusar inte och går regelbundet till tandläkaren och har inga som helst problem med tänderna, det bara blir så ändå. Munskölj hjälper dock jättebra i det här fallet.

Jag är extremt luktkänslig. Jag hade aldrig klarat av att vara tillsammans med någon med dålig andedräkt (eller någon som luktar svett, som luktar cigarettrök, som luktar stark mat, kort sagt, luktar väldigt starkt av vad som helst), men om det går att göra något åt "problemet" är det ju synd om en sån sak ska få förstöra ett annars bra förhållande.
 
Jag tycker att det låter mildare om man säger t ex På sista tiden har du börjat få dålig andedräkt, det kunde nog vara bra att kolla upp det.
 
Det där är inte raka puckar, det är morsafasoner. Man behöver inte bestämma åt partnern att det är dags för tandhygienist utan bara berätta att hans andedräkt inte är angenäm, helt enkelt.

Ja, vi kanske är lite morsor åt varandra, men med glimten i ögat. Plus fördelarna. Morsa-treatment när man är förkyld är toppen. :love:
 
jo visst kan man ju säga att han luktar kaffe , men eftersom jag testat en gång att säga att han hade dålig andedräkt och han inte verkade koppla det till att den är dålig ofta. Så lär jag nog vara tydligare att det är ofta den luktar illa. :/ Annars hade det absolut varit känts lättare att klämma fram att han bara luktar kaffe.

Det borde vara riskfritt tycker jag. Min man hatar kaffe och hatar kaffeandedräkt så han kläcker bara ur sig Eeek nu har du druckit kaffe sent på dagen igen! (det räcker ju alltså med att låta bli att dricka mer kaffe än vatten efter eftermiddagsfikat har jag fått en känsla av. Det är som om att när man ersätter att dricka vatten med att dricka kaffe så luktar lite allting kaffe från en sedan. ) Det är ju inte pinsamt eftersom det ju helt enkelt är kaffets fel.

Så kan du väl be honom låta bli att dricka kaffe sent på eftermiddagen helt enkelt och hålla tummarna för att det är problemet.

(Men om det luktar typ gamla sopor eller torrdass el dyl så är det nog inte kaffe utan tandtråd eller magproblem gissar jag utan att ha någon som helst aning egentligen. Jo jag har stött på folk som luktar lite så men har ingen aning om varför.)

(Och så dricker jag ju egentligen hellre te, det är bara inte så gott te på jobbet (inte kaffe heller iofs men det kan man ju dränka i mjölk om det kniper).)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 862
Senast: jemeni
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 037
Senast: Bapelsin
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i hela kroppen i en veckas tid. Jag trodde först det berodde på att jag sov några dagar på soffan i början av förra...
2
Svar
36
· Visningar
4 785
Senast: Fibusen
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 849

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp