Bukefalos 28 år!

Han högg emot ett barn!

squarepants

Trådstartare
Idag hände någonting jag aldrig trodde skulle hända, Zipper högg emot ett barn. :cry::crazy: Min Zipper, snällast i hela världen. Trodde jag...

Barn har kunnat dra honom i öronen, ta mat ur munnen på honom, ta bollar och allt möjligt ifrån honom. Idag låg han på sin filt och barnet satt brevid, först morrade han dovt och fick en tillsägelse, men sedan när barnet kom nära igen högg han. Det var inget vildsint och blodtörstigt utfall och han träffade inte, men han högg emot ett barn! :eek: Jag reagerade på ren instinkt och blev rejält förbannad på honom och utvisade honom till ett annat rum. När han fick komma tillbaka var det "lugnt", men han undvek barnet och vi höll givetvis barnet ifrån honom.

Jag vet inte riktigt hur jag ska reagera och vad jag ska känna såhär i efterhand. Varför gjorde han det? Vad ville han säga? Är min hund barnaggressiv? Ska han avlivas? Är han ett psykfall? Kände han sig bara trängd? Men varför HÖGG han?

Jag är bara väldigt chockad och ledsen och kände att jag var tvungen att skriva av mig lite.. :( :confused::cry:
Någon som har erfarenheter att dela med sig av?
 
Sv: Han högg emot ett barn!

Varför togs inte barnet därifrån när hunden varnade? Det borde väl vem som helst förstå att efter varning kommer utfall.
Nu vet jag inte om hunden kände att han inte kunde gå därifrån, men om den kände så, låg på sin plats och barnet inkräktar, då förstår jag hunden helt och fullt.
Barn och hundar ska aldrig vara ensamma, vet du säkert vad barnet gjorde innan morrandet och utfallet?
 
Sv: Han högg emot ett barn!

Min första tanke är att ni skulle ha avbrutit det hela redan vid första morrningen. Det är ju väldigt lätt att vara efterklok, men redan när hunden varnat borde barn och hund separeras.

Hur såg situationen ut? Kunde han gå ut och in som han ville? Har han någon annan gång visat vakt-tendenser?

Jag skulle ta honom till en veterinär för en genomgång, så att man kan utesluta att det är fysisk smärta eller liknande som utlöste det hela. Om inte, så skulle jag låta honom slippa barn. Hur nära var barnet när han högg?
 
Sv: Han högg emot ett barn!

Varför togs inte barnet därifrån när hunden varnade? Det borde väl vem som helst förstå att efter varning kommer utfall.
Nu vet jag inte om hunden kände att han inte kunde gå därifrån, men om den kände så, låg på sin plats och barnet inkräktar, då förstår jag hunden helt och fullt.
Barn och hundar ska aldrig vara ensamma, vet du säkert vad barnet gjorde innan morrandet och utfallet?

Han låg på en filt mitt i rummet (och hade fri väg åt tre håll) när han morrade, och efter att han morrat tog vi bort barnet från filten, sedan gick barnet helt sonika förbi (höll handen med pappan) och då gjorde Zipper utfallet. Barnet var kanske 1,5-2m bort.

Vi satt flera vuxna precis brevid (han låg ca 1m från mina fötter), så det var inte ensamma.
 
Sv: Han högg emot ett barn!

Hur gammal är han förresten?
 
Sv: Han högg emot ett barn!

Min första tanke är att ni skulle ha avbrutit det hela redan vid första morrningen. Det är ju väldigt lätt att vara efterklok, men redan när hunden varnat borde barn och hund separeras.

Hur såg situationen ut? Kunde han gå ut och in som han ville? Har han någon annan gång visat vakt-tendenser?

Jag skulle ta honom till en veterinär för en genomgång, så att man kan utesluta att det är fysisk smärta eller liknande som utlöste det hela. Om inte, så skulle jag låta honom slippa barn. Hur nära var barnet när han högg?

Se mitt svar till TinyWiny :)

Han har aldrig någonsin visat vakttendenser mot människor, men mot hundar om han haft något riktigt gott ben.

Han ska vaccineras om knappt tre veckor, så vi ska be vetten om en genomgång då.

Om han inte gillar barn är det egentligen ingen stor gre för mig, vi har inte många barn i våran bekantskapskrets och jag har inga problem att lämna honom hemma eller stänga in honom om det skulle vara barn med. Det är just det att han aldrig någonsin gjort något sådant innan, och det är verkligen så olikt honom.

Edit: Han fyllde tre år i somras.
 
Sv: Han högg emot ett barn!

Visst har du nyss tagit in en till hund i huset? Kan det vara en reaktion på grund av det? Stress? Har han umgåtts med barn som valp och yngre?

Låter ju helfel att säga att man hoppas att vetten kanske hitta en förklaring, man vill ju inte att hunden ska vara sjuk heller :p. Men det kanske kan ha utlöst det hela om det är så att han har ont någonstans.

Det här kanske låter lite för personligt, men du har inte själv funderat på att skaffa barn någon gång?
 
Sv: Han högg emot ett barn!

Visst har du nyss tagit in en till hund i huset? Kan det vara en reaktion på grund av det? Stress? Har han umgåtts med barn som valp och yngre?

Låter ju helfel att säga att man hoppas att vetten kanske hitta en förklaring, man vill ju inte att hunden ska vara sjuk heller :p. Men det kanske kan ha utlöst det hela om det är så att han har ont någonstans.

Det här kanske låter lite för personligt, men du har inte själv funderat på att skaffa barn någon gång?

Jag har skaffat en ny (6 år gammal hane) hund för två månader sedan ungefär, och de kommer underbart bra överens. Leker på samma villkor, sover tillsammans och sitter nästan ihop när de är lösa i skogen. Det känns konstigt att det skulle kunna vara på grund av den nya hunden, men det kan ju vara en anledning.

Han växte upp med små barn de första 6 månaderna, men sedan har han inte bott ihop med barn iaf.

Ja, det vore ju "bra" om vetten hittade något fel som han ha utlöst det, men samtidigt känns det ju hemskt att han kan ha gått och haft ont jättelänge, och det här är enda symptomen? :(

Nej, jag har inte tänkt skaffa barn. Jag är bara 18, så blir det mot förmodan skulle bli lär det knappast bli inom Zippers livstid.
 
Sv: Han högg emot ett barn!

Lustigt. Ja, man får ju nästan hoppas på att vet hittar något som kan förklara det hela. Då är det ju "tur" att du inte tänkt skaffa barn, är det så att han helt enkelt börjat ogilla barn så behöver du ju inte oroa dig för att behöva omplacera honom eller något sådant. Han är säkert inget "psykfall" och jag tror knappast att han behöver avlivas för något som hänt 1 gång, men jag förstår att du är ledsen :(.
 
Sv: Han högg emot ett barn!

Jag har en hund som verkligen ogillar barn, han har också vid tillfälle valt att bita, dock inte ett barn. Det är en av anledningarna att han hamnade som omplacering hos mig.

Jag har verkligen inga problem med det. Åker jag till någon som har småbarn så lämnas han hemma eller i bilen. Skulle det dyka upp några barn på klubben får jag vara lite uppmärksam, men det är ofta hundvana barn.
 
Sv: Han högg emot ett barn!

jag tycker faktiskt att hans beteende är ok! han varnade först litegrann, och sedan varnade han igen, så ni förstod. det behöver inte nödvändigtvis betyda att han verkligen skulle kunna gå hela vägen, men ni bör nog lyssna på honom tidigare och hjälpa honom ur situationen.
 
Sv: Han högg emot ett barn!

Jag tycker inte att du ska göra någon stor affär av det här, han varnade och kanske kände han sig hotad av barnet på något vis.
Min hund tycker barn är lite jobbiga, det går bra men jag skulle inte låta ett barn vara ensam med honom.

Jag tror att det bästa vore att han slipper barn i fortsättningen, barn har ju andra signaler än vuxna och kanske läste han barnet fel helt enkelt.
 
Sv: Han högg emot ett barn!

Hur gammalt är barnet i fråga? Hittar inget om det.
Små barn fixerar ju blicken vid det de tittar på för tillfället och det upplever förstås många hundar som obehagligt och ibland utmanande och provocerande.
 
Sv: Han högg emot ett barn!

Som sagt, hur gammal ar barnet? Och hur lat barnet nar han sa ifran? Hog gall "baby rost" satter fart pa min rottis ochsa, men hon vet inte riktigt vad hon ska gora... Hon vet att det ar manniska... men later och ror sig ofta som byte. Mycket forvirrande for henne... Hon alskar lite storre barn, och vet inte vad hon ska gora med babys, ju mindre desto mer "bytes reaktion" har hon upp till dom kan ga ungefar nar hon vill bli klappad. Hon ar nu 2 ar och mycket battre, men jag litar inte pa henne for fem ore och ar superforsiktig med barn i alla aldrar. Jag brukar dock ibland rollerblada med henne och sedan sitta en stund pa lekplatsen och lata barn klappa henne nar hon ar trott.
 
Sv: Han högg emot ett barn!

Du vet ju inte vad barnet "sa" till hunden. I situationen du beskriver, tycker jag inte det låter konstigt att din hund betedde sig som han gjorde och det du får göra framöver är att hålla koll, lyssna på din hunds signaler och ta bort barn/människor åt honom, så han inte behöver göra det själv. Jag tror inte det är nåt "fel" på din hund. Och många andra hundar skulle ha reagerat på samma sätt.

Jag tror att många hundar reagerar på detta vis gentemot barn, för att barn inte lyssnar på djurens varningar och har inte lärt sig läsa hundars språk än och hundar känner detta och känner därför att de måste försvara sig. Särskilt vissa barn är sådana och då kan hunden bitas. Det är ett jättevanligt fenomen. Min hund älskar barn, men vissa barn, just sådana som inte skulle respekterat en varning, de gillar hon inte alls och vill bara undvika. Det låter på din beskrivning som det var precis ett sånt barn som din hund högg åt. Din hund hade varnat och barnet kom ändå tillbaks. Hunden uppfattar alltså det som att barnet inte förstår och känner sig hotad, då han inte kan komma undan (ligger på sin filt) och hugger.

När jag var barn, fick jag lära mig att inte gå fram till hunden när den låg på sin filt eller i sin korg, då det var en plats där den skulle känna sig trygg och få vara ifred. Om jag ändå gick dit, så kunde hunden känna sig trängd, då den liksom inte hade nånstans att ta vägen och det fanns en risk att den kunde bita mig. Det var vad jag fick lära mig och hundarna i vår familj var ursnälla och otroligt barnvänliga och barnvana och det tycker jag var en jättebra regel.

Så jag tycker du hädanefter bara ska ha koll, ta bort andra människor och barn när din hund varnar, så kommer han känna sig trygg i att veta att den inte själv behöver försvara sig, för det gör du åt honom och han kommer inte hugga igen.
 
Sv: Han högg emot ett barn!

Till alla

Tack så mycket för era svar, skönt att få någon annans syn på saken :bow:

Barnet i fråga är ungefär 3 år gammalt, och är mycket hundvan sedan tidigare. Barnet gjorde inte (vad jag kunde se) när han sa ifrån, och när han högg gick det rakt förbi och höll sin pappa i handen.

Det kan nog vara så att han bara inte kunde läsa barnet som många av er säger. Jag ska utan tvekan hålla honom ifrån situationer där han kommer vara nära barn eller känna sig trängd. "Chocken" har lagt sig nu, och jag förstår ju att det var en "fullt normal" reaktion om han kände sig trängt, det är bara som sagt så fruktansvärt ovant med denna hunden, han har aldrig gjort något liknande innan.. Men, som en vän sa, hundar är ju inga maskiner och ibland blir det bara fel helt enkelt.

Åter igen, tack för era synpunkter!
 
Sv: Han högg emot ett barn!

Skönt att chocken har lagt sig, jag förstår verkligen din reaktion.

Krama om din hund och dej själv för att du reagerade och inte skyllde på någon annan/annat.

Jag tror absolut att barnet skickade omedvetna signaler som hunden inte förstod, ett missförstånd helt enkelt.

Jag hoppas att barnet inte blev alltför rädd.
 
Sv: Han högg emot ett barn!

:eek: Jag höll på att sätta kaffet i vrångstrupen när jag först läste tråd-namnet och sen såg att det var din tråd!!!
Skönt att veten ska titta igenom honom i alla fall.

Som sagt så vet man aldrig vad som triggar en hund, nånting var det ju med detta barn som gjorde att han reagerade. Även om han alltid har varit gudasnäll mot barn så vill jag minnas att han vid ett tillfälle i somras också reagerade mot ett specifikt barn (som visserligen betedde sej totalt onormalt och var helknasig), men kanske var det samma känsla som väcktes hos honom när han kom i kontakt med detta barn?
Bra att han varnade först i alla fall, det hade varit obehagligare utan varningen.
Dom barnen Zipper har lekt med har väl varit lite äldre än tre år? Kan det ha varit en bidragande faktor, just att det var ett så litet barn?
 
Sv: Han högg emot ett barn!

Bara en liten tanke från mig: var det så att barnet satt med huvudet lite högre upp än hunden hade sitt eget och tittade hunden i ögonen ( lite stirrande ) i så fall har din hund uppfattat att han blev utmanad av en liten "halvfigur" om sin plats eller om herraväldet och det är inte konstigt om han varnade och sedan högg. Låt honom få ha sin plats ifred och låt aldrig några barn gå nära när han vilar eller böja sig över honom och se honom i ögonen när han står. Det är faktiskt att be om trubbel, både för hunden och barnen. Hundvana barn förstår inte heller alltid hur man ska visa respekt för en hund!
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 520
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 667
Senast: AlmostEasy
·
Övr. Barn Hej! Då detta inte rör mitt barn har jag skapat ett hemligt nick. Jag vill inte att någon ska förstå vilken familj det rör sig om, så om...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 445
Senast: TinyWiny
·
Övr. Barn Idag hände det igen, för femhundrafemtioelfte gången minst. Jag var ute och gick med mina två hundar som är av modell större. På ett...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
8 296
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Hur valde ni uppfödare?
  • Fästingmedel på innekatt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp