Bukefalos 28 år!

Han högg emot ett barn!

Sv: Han högg emot ett barn!

Vad jag reagerar på är att du skriver att barn kan dra honom i öronen och ta mat och bollar ur munnen på honom mm. Jag tycker det verkar som att han har upplevt någonting negativt i det ovanstående och just nu tog tålamodet slut hos honom och han har börjat uppleva barn som något negativt. Det behöver inte vara något som just det här barnet gjort just nu, det kan lika gärna vara något som hänt vid ett tidigare tillfälle fast ni av någon anledning inte märkt det. Även den snällaste hund kan få nog och har du nyligen tagit in en ny hund i hemmet kan den omställning det innebär mycket väl bidra till att stubinen blir kortare.

Jag tycker det är självklart att man ska kunna ta saker från hunden utan att den morrar eller beter sig illa på annat sätt, men jag anser inte att någon ska göra det "utan anledning". Och särskilt inte någon som inte tillhör hundens "flock".
Ligger hunden på någon av sina platser så ska den få vara ifred, det är hundens "lya" där den har rätt att ha lugn utan att bli störd. Nu menar jag inte att alla ställen hunden lägger sig på ska vara fredad område, men det går att lära hundar att uppsöka ett eller ett par ställen när den vill vara ifred. Om hunden ligger någon annan stans och visar att den vill vara ostörd så hänvisar man den bara till ett av de fredade områdena. Det här är något hunden lär sig oerhört fort bara man är konsekvent och de verkligen får var ifred där.

Vi har under de senaste fyrtiofem åren haft sammanlagt fyra hundar (en hund i taget och de har blivit mellan nio och fjorton år) och ingen av dem har någonsin morrat åt ett barn trots att huset varit fullt av ungar... barnen och deras kompisar och sedan barnbarn med kompisar. Dessa har samtliga fått rätta sig efter vissa hundregler:
Ingen går fram till hunden när den äter.

Går hunden till något av de fredade områdena SKA den vara ifred.

Ingen tar ifrån hunden något den gnager på utom någon i hundens "flock" och då ska det finnas en orsak till det.

Om hunden sover ska den lämnas ifred och den får aldrig överraskas utan ska tilltalas först om den inte ser att man kommer.

Hunden får inte "omringas", utan måste alltid ha en reträttväg och går den sin väg vid lek ska den få göra det.

Att dra i svans, päls och öron eller peta i ögon och mun är helt tabu, likaså att tjyvhålla hunden.

Jag tror att dessa grundregler har varit bra för både barn och hundar för de har alltid haft väldigt roligt ihop och hundarna har alltid glatt varit med i barnens lekar utan incidenter.

Självklart ska hunden respektera barnen, den är ju absolut inte flockledare till någon människa, men samtidigt måste också barnen lära sig att visa hunden respekt. Och ju mindre barn desto större övervakning av vuxna i umgänget barn/hund!

Låt hunden slippa barn ett litet tag och börja sedan om från början med stor övervakning och ordentliga regler för barns umgänge med hunden så ska du se att det går bra.
Ta inte ovanstående som kritik, jag försöker bara komma med lite förslag till regler som förhoppningsvis kan hjälpa dig och din hund.
 
Sv: Han högg emot ett barn!

Va konstigt. Men som nåvgon skrev är det ju inga maskiner, alla kan ha en dålig dag!

Han kan ju haft ont men det behöver ju inte vara något som han haft länge heller. Lite stel i kroppen och ville vara ensam på sin filt :)

Min lillskit är rädd för barn, har jobbat massor på det och nu funkar det bara de inte springer mot henne.

/Mimmi
 
Sv: Han högg emot ett barn!

Det kan inte vara att just detta barnet var "speciell" (på ett negativt vis) för Zipper?

Min hund har aldrig gillat barn, men efter 5 årsåldern så blev han mycket mer tollerant. Han kan dock fortfarande morra, hjälper inte det så går han sonika därifrån. Jag är självklart alltid uppmärksam och gör klart för barn i närheten att man måste vara försiktiga med gubben Narmo. Detta har alltid respekterats! Självklart släpper jag aldrig honom eller barnen ur sikte.

Men det är fortfarande så att ett barn på tio är ett sådant som han inte vill ha att göra med alls. Han skulle aldrig bita, men jag ser på honom att just det barnet helst inte ens ska gå så nära som 2-3m eftersom han vill ha ett större avstånd till det.
 
Sv: Han högg emot ett barn!

men det där är ju hemskt olika från hund till hund. min ena bryr sig inte ett skvatt om de håller på och pillar överallt. han bara älskar uppmärksamheten! även helt okända barn kan pussa och krama på honom och man riktigt ser hur han njuter. självklart ska de få vara ifred om de vill det, men min hund väljer själv att vara precis där barnen är.

jag är mer inne på att det var något med just detta barnet som hunden reagerade på, om han älskat barn innan.
 
Sv: Han högg emot ett barn!

Helt säker på att han inte har ont osv?

För alltså, visst, man ska ha koll, och absolut ta bort barnet om hunden säger ifrån. Min hund älskar barn, men jag skulle inte låta honom var själv med ett barn i ett rum ändå (för hans skull med, han ska inte behöva styra upp om det händer nått.)

Men din hund hade alltså tre flyktvägar, samt att barnet var 1,5 - 2 m bort, det är ändå en bit. JAG hade blivit oroad om min hund huggt då...

Blir väl halshuggen nu, men lite press ska de faktiskt klara, de SKA funka med oss i vardagen, med överaskningar och annat som kan dyka upp.

:)
 
Sv: Han högg emot ett barn!

Efter vad jag har läst om bakgrunden till det hela så måste jag säga att jag inte alls tycker att beteendet är okej, jag har tyvärr inget bra svar på vad du ska göra hädanefter. Jag hade dock inte satt hunden i samma rum som ett barn.
 
Sv: Han högg emot ett barn!

*kl*

Jag tycker nog lite tvärtemot de flesta faktiskt, på det som squarepants själv har beskrivit så tycker jag inte att det var en normal reaktion faktiskt.

:/
 
Sv: Han högg emot ett barn!

Knapplån.

Min son blev nafsad av min ena hund som liten. Han hade precis lärt sig att krypa, och vaknade en tidig morgon och kröp ljudlöst iväg. Han gled nerför sängkanten och landade rakt på den djupt sovande hunden, som flög upp - nafsade i luften och lyckades träffa sonen i hårfästet med ena hörntanden.
Hunden blev rädd och överraskad, och var inte van vid att bebisen rörde sig själv. Han älskar sonen djupt, och har alltid gjort det men olyckor kan hända. 3 år senare så har en liknande situation aldrig uppstått, utan hunden ligger självmant hos sonen ofta, leker med honom etc etc. Han har blivit ramlad över ett antal gånger sen dess också, men blinkar inte ens då han verkar ha lärt sig att sonen numera (Ja, sen dess då) rör sig överallt och själv, och att det bara är han om någon kommer åt honom när han sover.

Denna situation som hänt nu, känner jag dock inte var någon olycka i den bemärkelsen. Om barnet passerar, med en vuxen, nästan 2 m bort - då KAN hunden inte känna sig trängd så pass mycket att ett bett/nafs är en normal utväg.
Jag hade aldrig accepterat det från någon av mina hundar i alla fall, dom hade inte känts tillräckligt stabila för min smak då.
 
Sv: Han högg emot ett barn!

Svar till alla

HELT säker på att han inte har ont vågar jag givetvis inte vara. Men han springer varje dag i terräng oberört, hoppar upp och ner i sängar, upp på stenar. Han brottas med min andra hund (ganska hårdhänt) nästan dagligen, jag kampar med honom och när vi leker lyfter jag honom i "kragen" och slänger runt honom. Allt han gör är att leka tillbaka, och han har aldrig så mycket som pipit. Så sett till det yttre (muskler etc) vågar jag nästan 100% påstå att han inte har ont. Det skulle väl vara om han har ont i magen eller något sådant.. Avföring, päls och sådant är i toppskick.

Som jag sagt tidigare tycker jag inte att beteendet är "okej" (vilket jag även talade om för honom när det skedde), och jag kommer inte låta små barn gå nära honom igen. Det är inget ju egentligen inget jag har behov av att han ska kunna funka med barn. Jag undviker gärna (och med lätthet) dessa situationer nu när jag vet att han inte klarar av det.

De barn som har lekt med honom och "dragit honom i öronen" är äldre, 5 år och uppåt. Dessa har han med glädje lekt med (han har sett dem lite som en bollmaskin, lägger bollen framför deras fötter och väntar på att de ska kasta) och han blir superglad när vi träffar dessa barn utomhus.

Jag kan inte komma på något som kan ha provocerat honom just i det ögonblicket barnet gick förbi, mer än att han ju tidigare (5 minuter mellan kanske) kände sig otrygg med barnet och morrade på det. Han hade ju talat ett väldigt mycket tydligare språk om barnet i fråga hade snubblat över honom eller trampat på svansen t ex.

Tack återigen för tips och åsiker!

Edit: Barnet blev lite skrämd precis när han gjorde utfallet, men en kort stund efter matade han min andra hund (som tack och lov älskar barn....) med bulle och kramade honom. Så han fick inga bestående men :)
 
Sv: Han högg emot ett barn!

Jag tycker inte att det är särskilt konstigt att hundar reagerar konstigt på barn,deras kroppsspråk är omöjligt att läsa,dom kan bete sig hotfullt enligt hunden,trots att inte vi uppfattar det så.(gapa,visa tänderna,vara högljudda osv)Att hunden skulle ha ont någonstans tror jag inte på.Varför skulle den bara visa det när det var barn i närheten?En enda gång? Nja.Skulle det vara något fysiskt så skulle det nog visa sig på andra sätt.Jag vet förvisso en hund som helt plötsligt blev farlig,men den hade en tumör i hjärnan,och den var farlig mot alla.Min hund är inte bra med barn.Han har tyvärr inte växt upp med barn,och tror att dom är leksaker eller valpa typ pga deras lek spring och beteende.Han biter dom inte,men han hoppar,välter omkull osv.Jag tränar honom på säkert avstånd och han blir bättre.Men förövrigt så håller jag honom helt enkelt borta från barn.Det är säkert ingen fara ska du se.
 
Sv: Han högg emot ett barn!

Visst kan hunden vara sjuk ändå. Nu vill jag inte skrämma upp TS och jag tror inte hennes hund skulle vara drabbad, men hundar med t ex hjärntumörer kan ju börja uppföra sig väldigt konstigt precis som du nämnde.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Han högg emot ett barn!

*kl*

Jag tycker nog lite tvärtemot de flesta faktiskt, på det som squarepants själv har beskrivit så tycker jag inte att det var en normal reaktion faktiskt.

:/

Känner exakt likadant - om barnet är så långt bort som 2 meter så betyder det ju ett ganska kraftigt utfall från hundens sida och det kan omöjligtvis vara så att hunden känner sig trängd på ett sådant avstånd.
 
Sv: Han högg emot ett barn!

Precis. Sedan kanske hunden kopplar barn med något otäckt eller vad vet jag, men en normal reaktion är det inte enligt mig.

Nu är ju Ts medveten om detta och kommer låta hunden slippa små barn :)
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 520
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 667
Senast: AlmostEasy
·
Övr. Barn Hej! Då detta inte rör mitt barn har jag skapat ett hemligt nick. Jag vill inte att någon ska förstå vilken familj det rör sig om, så om...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 445
Senast: TinyWiny
·
Övr. Barn Idag hände det igen, för femhundrafemtioelfte gången minst. Jag var ute och gick med mina två hundar som är av modell större. På ett...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
8 296
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp