Han mår dåligt över saker jag varit med om

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det började i helgen när han hade en dröm. Han är sur och irriterad. Jag frågar om det är jag som gjort något?
Nej det är det inte.
Jag försöker underlätta hans dagar, få honom att må bättre. Inget hjälper.

Jag säger åt honom att berätta vad det är? Han har haft en dröm om något jag varit med om innan vi blev ihop. Nått jag inte ville berätta men han ville veta.
Han beter sig obehagligt och jag vet inte hur jag ska lösa detta?

Jag har sagt upp min lägenhet och vi ska flytta ihop.
Detta är något jag gör för honom.. de är liksom den sista biten av mig jag ger honom.
Han säger att jag inte gör tillräckligt.

Han har inte hjälpt till, han säger att han ska göra det men han gör det inte.
Han sa att allt ska bli bättre. Men jag fick INGENTING på min födelsedag.

Jag orkar inte mer, jag har kontakt med vården. Jag ska bli sjukskriven.
Men jag har sagt upp mitt boende? Vad har jag gjort? Hur kan jag vara så dum?

Han är insyltad överallt jag är. Jag vet inte hur jag ska komma ur detta.
 

Jag känner igen mig allt för väl i det du skriver med mitt egna ex. För min del blev det väldigt långdraget. Så det bästa är att bryta helt. Och hans mående är absolut inte ditt ansvar oavsett vad han säger eller vad han tycker du har ”lovat”. Det är en del i manipulationen att hålla kvar dig och ge dig dåligt samvete. Du behöver inte ha dåligt samvete för något som gäller honom.

Tack! Jag håller med jag blockade hans numer nu imorse och är hemma från jobbet.
Behövde starta om.
Imorgon får jag ta ett samtal med min chef igen och nu ska jag göra detta för mig!
 
Du är verkligen inte skyldig honom nånting.

Jag tycker att hans sms är väldigt obehagligt. Jag tror han tycker att du lovar honom saker och jag vet inte om det är lönt att försöka förklara eller om du"bara" ska vara tydlig med att du vill vara i fred och sen blocka honom även på telefonen

Vi har suttit för många gånger i hans bil och han gråter, tjatar om att han älskar mig, hur fin jag är men han vill även att jag lovar honom saker.
”glöm inte de bra sakerna, lova mig att inte gå vidare, tänk på att du älskar mig”
Har sagt flera gånger att han inte kan bestämma hur jag ska känna. Då blir han ledsen igen.
Sen är det mycket om att han ska ta sitt liv just nu..
 
Du är inte skyldig honom något. Han bryr sig fortfarande bara om vad du gör för honom, inte vad han gör för dig. Han tycker att du har lovat honom saker, han har väl i så fall också lovat dig saker?
Om han tycker att du är skyldig för hur han mår så är väl han lika skyldig för hur du mår? Om du ska känna skuld för hur han mår nu ska han känna skuld för hur du har mått de senaste åren.

Du behöver inte förklara något. Tycker han att du är skyldig honom det så kan han fortsätta att tycka det, det är något han själv måste hantera och han försöker nu få dig att känna skuld. Helst vill han antagligen att du ska känna så mycket skuld att du går tillbaka till honom så att allt blir som förut igen. Det betyder att han inte har fattat någonting av din situation och perspektiv.

Precis! Jag har sagt att de är ju hans sätt som gjort att jag mår som jag gör och nu måste jag börja bry mig om mig själv.
Han vill att vi gör det ihop men de blir bara jag som sitter och stöttar, håller om honom igen.
Han vill att jag delar med mig o tar hjälp av honom men de sa psykologen att jag inte ska göra. För då nässlar han sig in igen. Han är beroende av kontakt med mig och det är inte bra.

Blockade numret nu imorse och är hemma så nu laddar jag om för att INTE ha kontakt mer.
 
Vi har suttit för många gånger i hans bil och han gråter, tjatar om att han älskar mig, hur fin jag är men han vill även att jag lovar honom saker.
”glöm inte de bra sakerna, lova mig att inte gå vidare, tänk på att du älskar mig”
Har sagt flera gånger att han inte kan bestämma hur jag ska känna. Då blir han ledsen igen.
Sen är det mycket om att han ska ta sitt liv just nu..

Det där är riktigt fult och manipulativt av honom!

Väljer han att ta sitt liv har du ingen skuld i det, han är en vuxen människa som själv tagit det beslutet. Tycker han att det är ditt fel att han mår dåligt så är det ju han som har agerat så att dagens situation uppstått genom sitt sätt att behandla dig. Det är hans fel att du mår dåligt vilket lett till att nuvarande situation uppstått.
 
Vi har suttit för många gånger i hans bil och han gråter, tjatar om att han älskar mig, hur fin jag är men han vill även att jag lovar honom saker.
”glöm inte de bra sakerna, lova mig att inte gå vidare, tänk på att du älskar mig”
Har sagt flera gånger att han inte kan bestämma hur jag ska känna. Då blir han ledsen igen.
Sen är det mycket om att han ska ta sitt liv just nu..

Det där är inte fint av honom. Han manipulerar och försöker styra dig.
Jättebra att du blockerat numret!
Var snäll mot dig själv och försök att inte anklaga dig själv. Du kan inte rädda honom, det får han göra själv. Han kommer bara dra dig djupare ner i skiten.
 
Det där är inte fint av honom. Han manipulerar och försöker styra dig.
Jättebra att du blockerat numret!
Var snäll mot dig själv och försök att inte anklaga dig själv. Du kan inte rädda honom, det får han göra själv. Han kommer bara dra dig djupare ner i skiten.

Tack!
Jag vet ju allt detta, känner mig så dum som inte bara hållit mig till planen..
 
Du förtjänar så mycket bättre och han är så ful i sitt beteende. Du har inget ansvar i HANS handlingar, hur mycket han än vinklar det. Tänk om någon hade behandlat din bästa vän såhär? Då hade du säkert gått i taket, skyddat henne och gjort allt för att hon skulle inse att hon förtjänar bättre. Du ska bara inse att du är din bästa vän och förtjänar samma omtanke.
 
Vi har suttit för många gånger i hans bil och han gråter, tjatar om att han älskar mig, hur fin jag är men han vill även att jag lovar honom saker.
”glöm inte de bra sakerna, lova mig att inte gå vidare, tänk på att du älskar mig”
Har sagt flera gånger att han inte kan bestämma hur jag ska känna. Då blir han ledsen igen.
Sen är det mycket om att han ska ta sitt liv just nu..

Jag tycker han är obehaglig - det är bara han, han han han och så ska du älska honom och lova honom det - annars tar han sitt liv. Alltså han är manipulativ och riktigt taskig mot dig. Hela hans förhållningssätt till dig är som om du inte var en person utan bara en accesoar som ska anpassas efter honom och finnas för hans mående. Hans mående är på intet sätt ditt ansvar vad han än säger. Kämpa på med att blocka och stänga honom ute. Försök hitta lufthål när du kan vara ifred med dina tankar och känslor och när de behöver luftas försök lufta åt rätt håll.
 
Du förtjänar så mycket bättre och han är så ful i sitt beteende. Du har inget ansvar i HANS handlingar, hur mycket han än vinklar det. Tänk om någon hade behandlat din bästa vän såhär? Då hade du säkert gått i taket, skyddat henne och gjort allt för att hon skulle inse att hon förtjänar bättre. Du ska bara inse att du är din bästa vän och förtjänar samma omtanke.

Tack, det var klokt sagt och du har rätt!
Tycker att jag alltid varit stark innan och värderat mig själv ganska högt. Ska lära mig att göra det igen
 
Jag tycker han är obehaglig - det är bara han, han han han och så ska du älska honom och lova honom det - annars tar han sitt liv. Alltså han är manipulativ och riktigt taskig mot dig. Hela hans förhållningssätt till dig är som om du inte var en person utan bara en accesoar som ska anpassas efter honom och finnas för hans mående. Hans mående är på intet sätt ditt ansvar vad han än säger. Kämpa på med att blocka och stänga honom ute. Försök hitta lufthål när du kan vara ifred med dina tankar och känslor och när de behöver luftas försök lufta åt rätt håll.

Ja det är det jag har svårt att förstå och jag säger ” nu är det bara du igen” och han inser inte.
Häromdagen sa jag säkert 10 gånger både då och dagen innan att jag hade en tid att passa men ändå håller han mig kvar!
”ja jag måste åka så jag inte blir sen till lägenhetsvisningen”
”Ja de e klart du ska åka! Jag ville bara säga... o glöm inte att jag älskar dig. Jag mår så dåligt, bla bla”
Sen när jag lyckats åka ringer han! :meh:
 
@Nepenthe grejen är att han ju inte är frisk. Då går det inte att hitta logik i beteendet eller förvänta sig att det du säger ska gå hem osv. Med andra ord- du ska inte känna dig förvånad över hur han agerar.
Sen har ni ovanpå det, återigen, ert gemensamma medberoende - där du säger en sak och sen gör en annan emellanåt osv. Då blir det som det blir.

Exakt allt du beskriver är norm i såna här situationer . Han (och även du) följer s.a. Skolboken ang typiska reaktioner och beteenden. Det är som sagt en fruktansvärd jobbig sits som är svår och tar tid att bryta sig ur från.

orkar du /känner att du vill läsa lite om sådan här problematik så finns det väldigt mycket litteratur att tillgå, både på nätet och i bokform. Många upplever att det hjälper dem att känna igen sig och ännu mer komma till insikt om att beteenden följer en linje och att de inte är ensamma alls i mönstren.
 
@Nepenthe sen ang min krassa kommentar tidigare ang egen bostad och att det inte blir lättare för det i sak.

Det jag avser är att det verkligen inte blir lättare för att du har eget sålänge du är kvar i medberoendevanorna. Det går inte bättre heller ang det för att man som motsats tex har boende där förändrar/goda vänner ”hjälper/vaktar” en osv. Om personen inte är ”där” att själv vara den drivande, hittar den vägar ändå runt det att ändå falla in i vanda spår/ tillbaka till grundproblemet .

Det enda som tyvärr hjälper är att själv försöka bryta mönstren. De flesta behöver som sagt kontinuerlig hjälp i terapi osv . Det är ett jättejobb tyvärr - MEN : det går och är inte på något sätt omöjligt eller ovanligt att klara det !

Det var detta jag avsåg i sammanhanget . Jag kanske borde varit tydligare men å andra sidan har jag ju varit med i tråden med reflektioner från start, och jag tror att du förstod det senare inlägget också utifrån tidigare . Kram och pepp på dig (nu igen) 👍😄
 
@Nepenthe grejen är att han ju inte är frisk. Då går det inte att hitta logik i beteendet eller förvänta sig att det du säger ska gå hem osv. Med andra ord- du ska inte känna dig förvånad över hur han agerar.
Sen har ni ovanpå det, återigen, ert gemensamma medberoende - där du säger en sak och sen gör en annan emellanåt osv. Då blir det som det blir.

Exakt allt du beskriver är norm i såna här situationer . Han (och även du) följer s.a. Skolboken ang typiska reaktioner och beteenden. Det är som sagt en fruktansvärd jobbig sits som är svår och tar tid att bryta sig ur från.

orkar du /känner att du vill läsa lite om sådan här problematik så finns det väldigt mycket litteratur att tillgå, både på nätet och i bokform. Många upplever att det hjälper dem att känna igen sig och ännu mer komma till insikt om att beteenden följer en linje och att de inte är ensamma alls i mönstren.

Jo jag vet ju att han inte är frisk nu men det är väl inget jag sett i relationen.
Jag borde säkert förstått det och jag får skylla mig själv att jag valt att vara i den.

Jag gick tillbaka nu en gång, annars tycker jag att jag försökt lämna så gott det går.

Jag har avslutat andra relationer i mitt liv som han inte tyckt ger mig något. Han har vridit och vänt på saker och sagt att jag och mina intressen gör oss begränsade och att jag mår dåligt. Nu ser jag dock att det alltid varit han.


Men ja, läsa på kanske man borde men jag har mina tider med min psykolog och han tycker inte jag borde blivit behandlad såhär.
Jag kom inte in i detta förhållande och mådde dåligt, jag var stark, glad, smart och hade flera vänner.
Nu har jag inte många vänner kvar, är trött, tom i huvudet och jag är ofta ledsen.
 
Jo jag vet ju att han inte är frisk nu men det är väl inget jag sett i relationen.
Jag borde säkert förstått det och jag får skylla mig själv att jag valt att vara i den.

Jag gick tillbaka nu en gång, annars tycker jag att jag försökt lämna så gott det går.

Jag har avslutat andra relationer i mitt liv som han inte tyckt ger mig något. Han har vridit och vänt på saker och sagt att jag och mina intressen gör oss begränsade och att jag mår dåligt. Nu ser jag dock att det alltid varit han.


Men ja, läsa på kanske man borde men jag har mina tider med min psykolog och han tycker inte jag borde blivit behandlad såhär.
Jag kom inte in i detta förhållande och mådde dåligt, jag var stark, glad, smart och hade flera vänner.
Nu har jag inte många vänner kvar, är trött, tom i huvudet och jag är ofta ledsen.
Det är en klen tröst nu men det kommer bli bättre. Du vet hur det känns att må bra, att vara glad och stark. Kan du ta upp kontakten igen med dina gamla vänner? Jag gissar att många skulle bli glada om du hör av dig igen, att isolera någon från vänner och familj är ett sätt att få kontroll och om du orkar återuppta den så tror jag du kommer både må bättre och även se att dina vänner fortfarande finns där i bakgrunden. :)
 
Jo jag vet ju att han inte är frisk nu men det är väl inget jag sett i relationen.
Jag borde säkert förstått det och jag får skylla mig själv att jag valt att vara i den.

Jag gick tillbaka nu en gång, annars tycker jag att jag försökt lämna så gott det går.

Jag har avslutat andra relationer i mitt liv som han inte tyckt ger mig något. Han har vridit och vänt på saker och sagt att jag och mina intressen gör oss begränsade och att jag mår dåligt. Nu ser jag dock att det alltid varit han.


Men ja, läsa på kanske man borde men jag har mina tider med min psykolog och han tycker inte jag borde blivit behandlad såhär.
Jag kom inte in i detta förhållande och mådde dåligt, jag var stark, glad, smart och hade flera vänner.
Nu har jag inte många vänner kvar, är trött, tom i huvudet och jag är ofta ledsen.

Kram och pepp !
Som sagt blir det så i såna här destruktiva relationer . Den tidigare glada, starka individen har inget sånt kvar .
Men det finns där - du kan hitta tillbaka dit . 😄
Jag håller med @Mia_R. Tror dina vänner gärna vill ha kontakt och ta upp relationen igen . Fina vänner vill alltid det 😄
 
Jo jag vet ju att han inte är frisk nu men det är väl inget jag sett i relationen.
Jag borde säkert förstått det och jag får skylla mig själv att jag valt att vara i den.

Jag gick tillbaka nu en gång, annars tycker jag att jag försökt lämna så gott det går.

Jag har avslutat andra relationer i mitt liv som han inte tyckt ger mig något. Han har vridit och vänt på saker och sagt att jag och mina intressen gör oss begränsade och att jag mår dåligt. Nu ser jag dock att det alltid varit han.


Men ja, läsa på kanske man borde men jag har mina tider med min psykolog och han tycker inte jag borde blivit behandlad såhär.
Jag kom inte in i detta förhållande och mådde dåligt, jag var stark, glad, smart och hade flera vänner.
Nu har jag inte många vänner kvar, är trött, tom i huvudet och jag är ofta ledsen.

Så fruktansvärt fult och manipulativt av honom!

Han väljer vilka du ska umgås med och vad du ska göra. Det gör dig ensam och ger honom kontroll över dig. Bra att du ser vad han gjort mot dig.

Du ska absolut inte skuldbelägga dig för att du inte har sett. Du har blivit utsatt för manipulation och det var meningen att du inte skulle inse det.
 
Vi har suttit för många gånger i hans bil och han gråter, tjatar om att han älskar mig, hur fin jag är men han vill även att jag lovar honom saker.
”glöm inte de bra sakerna, lova mig att inte gå vidare, tänk på att du älskar mig”
Har sagt flera gånger att han inte kan bestämma hur jag ska känna. Då blir han ledsen igen.
Sen är det mycket om att han ska ta sitt liv just nu..

Fy fan vilket emotionellt utpressande svin han är! Bra att du blockat honom :up:

Rent krasst, tar han livet av sig ligger det på honom, INGEN annan. Du har inget som helst ansvar eller skuld till honom. Att han hela tiden sätter sig själv i centrum är osmakligt när han vet hur dåligt du mår. Brydde han sig om dig som han påstår sig göra skulle han inte göra så.

Det går att komma ut på andra sidan och du har tagit första steget, duktiga du! :banana:
 
Det är en klen tröst nu men det kommer bli bättre. Du vet hur det känns att må bra, att vara glad och stark. Kan du ta upp kontakten igen med dina gamla vänner? Jag gissar att många skulle bli glada om du hör av dig igen, att isolera någon från vänner och familj är ett sätt att få kontroll och om du orkar återuppta den så tror jag du kommer både må bättre och även se att dina vänner fortfarande finns där i bakgrunden. :)

Har hört av mig till några så vi ska på bio i helgen :)
 
Fy fan vilket emotionellt utpressande svin han är! Bra att du blockat honom :up:

Rent krasst, tar han livet av sig ligger det på honom, INGEN annan. Du har inget som helst ansvar eller skuld till honom. Att han hela tiden sätter sig själv i centrum är osmakligt när han vet hur dåligt du mår. Brydde han sig om dig som han påstår sig göra skulle han inte göra så.

Det går att komma ut på andra sidan och du har tagit första steget, duktiga du! :banana:

Tack så mycket!
Jag är hemma idag med då jag ska träffa läkaren vid 10. Orkar inte se honom nu heller eller höra OM honom.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok I hela mitt liv har jag lidit av prestationsångest och en känsla av att aldrig prestera tillräckligt bra. Inte ens när jag innerst inne...
Svar
4
· Visningar
596
Senast: Cosinus
·
  • Artikel
Dagbok Ja, jag är 38 år och det slår aldrig fel att prata med mor eller moster. De kan va glatt men det kommer ALLTID en "gör såhär" från dem...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 130
Senast: Nepenthe
·
  • Artikel
Dagbok Har pratat med en läkare nu på företagshälsovården. Det var intressant. Första gången jag var på FHV kände jag inte att jag och läkaren...
Svar
2
· Visningar
804
Senast: Sasse
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2
Svar
31
· Visningar
1 847
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp