Bukefalos 28 år!

Har dåligt samvete vart jag än är....

chilling

Trådstartare
Behöver lite råd fast jag anar vad ni kommer att svara:smirk:

Jag jobbar 70%, studerar 50% på distans. Har en tvårig son och en häst, en man också.

det har funkat ganska bra hittils men inte nu. Vad jag än gör så känner jag mig otillräcklig, är jag i stallet så undrar jag vad de gör hemma, är jag hemma så sneglar jag på klockan och undrar när jag ska hinna åka till hästen. Jag brukar försöka göra det när sonen sover så att jag inte ska missa så mycket tid med honom, men jag har ständigt dåligt samvete.

I stallet så skyndar jag mig (läs stressar som fan)hela tiden för att jag ska hinna hem, som nu är klockan halv tre och det tar tre timmar för mig i stallet, då är jag hemma halv sex-sex snåret.
Jag älskar ju min häst också, har aldrig haft en så bra häst som jag har nu så det är väl därför jag krampaktigt håller mig kvar vid hästen fast jag rent förnuftigt borde sälja.....
Jag försöker tänka att det går bättre snart, snart är det sommar och går allt lättare, men jag vet inte om jag lurar mig själv bara.
Det värsta är att jag inte kan koppla av riktigt,m som idag var vi på badhuset, då kan jag inte koppla av riktigt för att jag vet att jag måste stressa till stallet sen. det är skitjobbigt för det gör att jag inte är riktigt "närvarande".
Tips och råd och hur sjutton gör ni? :confused:
 
Sv: Har dåligt samvete vart jag än är....

Hur länge till ska du plugga?

När man läser ditt inlägg verkar det som hästen istället för att vara avkopplande stressar dig.
Hur ofta måste du rida?
Räcker det inte med 4 dagar i veckan en period tills studier lagt sig?
Jag har 2 av mina hästar inackorderade i stall nu och de dagarna jag inte rider tar det ca 45-1 timme i stallet.
 
Sv: Har dåligt samvete vart jag än är....

Ska plugga denna kurs tom maj. Sedan eventuellt plugga i höst också men det är inget klart och det blir i så fall via jobbet.

Ja, just nu stressar hästen mig mer än vad den är avkopplande. Hästen bör ridas 6dagar/vecka för att kunna rida, annars blir den för laddad. Har en tjej nu som kanske ska rida två dagar/vecka, då blir det fyra dagar/vecka för mig.
Det som gör mig fundersam är att när det blir helg som nu, då tycker inte jag att det ska bli kul att åka till stallet utan det känns mer som ett måste. Åker gärna dit på morgonen för att ha det gjort. Jag har lite stressproblematik och rädd för att om jag gör mig av med hästen så kanske jag stressar upp mig över något annat.
När ajg väl rider så täner jag inte på något annat, det är enda gången jag inte gör det-det är jätteskönt!
 
Sv: Har dåligt samvete vart jag än är....

Jag hade funderat på att sälja/låna ut hästen om du känner så.
 
Sv: Har dåligt samvete vart jag än är....

Låna ut hästen under en period.

Jag ville verkligen inte det, men tiden fanns inte och hästen krävde mer än jag hade att erbjuda. I början var jag jätte orolig och saknade henne men nu kan det gå flera dagar utan att jag ens tänker på henne, medans andra så vill jag inget annat än att åka och hämta hem henne.

Jag hade 2 st medryttare, den ena klarade inte av henne alls och den 2a som jag haft sen jag köpte henne, har inte längre tid att ta så många dagar i veckan p.ga. plugg och extrajobb.
 
Sv: Har dåligt samvete vart jag än är....

Hästen bör ridas 6dagar/vecka för att kunna rida, annars blir den för laddad.

Jag hade nog provat att försöka ändra det där. Många hästar lugnar ju ner sig av t ex tankearbete, annat foder, alternativa behandlingar eller något annat.

Innan du gör något så stort som att sälja hästen tycker jag du ska testa att minska tiden med hästen, och samtidigt tänka helt nytt kring aktiviteten med den.

Om den blir helt vild tar det ju bara några månader att gå tillbaka till det vanliga och sedan sälja den.

Jag har två barn under två år och mina två hästar går just nu bara och skrotar. Den ena blir laddad, den andra går att rida när som helst. Den vilda får jag tämja om när jag börjar rida igen. Eller så får maken göra det.:D Den sansade ska jag snart börja promenadrida lite då och då.
 
Sv: Har dåligt samvete vart jag än är....

Jag har lite stressproblematik och rädd för att om jag gör mig av med hästen så kanske jag stressar upp mig över något annat.

Eller så låter du hästen stå ett tag och jobbar med detta istället. Det kan ju hända att det får effekt även på hästen när du börjar rida igen, och då kanske kan rida färre gånger i veckan. Samt att du kan njuta mer av här och nu, oavsett om du är med familjen eller hästen. Och kanske till och med plugga effektivare.
 
Sv: Har dåligt samvete vart jag än är....

Jo. jag är bara inte så pigg på att låna ut egentligen...
Förra hästen lånade jag ut under ett tag och fick tillbaka en förstörd häst=inte kul.
Den här hästen ÄR stressad och speciell, hon har svårt att andra rider henne. Om någon annan har ridit på henne så märks det och är svårt för mig att rida på några dagar.
Nu har jag dock hittat en som ska skritta ut på henne förhoppningsvis två dagar i veckan, hoppas det går vägen så kanske det lugnar ned sig lite.
 
Sv: Har dåligt samvete vart jag än är....

Nja, jag har provat olika foder och diverse andra saker, hästen är som den är och det går nog inte att ändra på. Den går ute mycket i hage och får mest grovfoder, har lekkompisar som röjer runt osv.

Men min stressproblematik sak jag jobba på:idea:
 
Sv: Har dåligt samvete vart jag än är....

Kan du inte göra upp ett schema?

du vet att hästen tar minst 3h, boka in 4h, så har du så 4 dagar/ vecka. Din son dör inte av att vara utan dig några timmar, han har ju en pappa oxå! Då har de lite egen tid! För att "kompensera" pappan så kan ju han få egen tid till sina intressen oxå!

Hur har ni fördelat uppgifterna i hemmet? Är det så att du gör mer kanske?

Helger är väl bra att ha dina dagar på hästen = mer tid! I veckorna kanske pappan till barnet har jobb och behöver avlastning eller att det ändå är så lite tid på kvällarna att ni först är med sonen sen har egen tid tillsammans!?

Jag har inte barn själv, men kan mycket väl förstå "ångesten" att inte vara med hästen, och sedan att inte vara med sonen, och så pappan osv. Så planera och fördela timmar, sen håller du dig till det, UTAN dåligt samvete!! :)
 
Sv: Har dåligt samvete vart jag än är....

Jag kan säga så här: När jag fick barn så kände jag också det där dåliga samvetet. Jag sålde. Det är 10 år sedan. Först nu har jag börjat ta upp hästägandet på allvar igen, börjar om från scratch...

Just nu plöjer jag igenom böcker om kvinnopsykologi, beteende mm, och där står det att "kvinnan anpassar sig i högre grad än mannen till den nya familjens behov". Med andra ord: Du är just nu på väg att göra en uppoffring av det som definierar DIG och DINA INTRESSEN. Precis som jag själv, och som många andra kvinnor.

Har min man gjort liknande uppoffringar? Nej! Han kunde t ex jaga precis lika mycket som innan. Han använde till och med pappadagar ibland och gav sonen till farmor, för att kunna utöva sitt intresse.

Nu är jag inte bitter mot honom över att han inte offrade något, men jag tror, att om jag varit medveten om dessa mekanismer vid den tiden så hade jag nog försökt tänka på ett annat sätt. Man kan säga att jag är mer bitter på mig själv. Jag borde ha hävdat min rätt att få fortsätta vara MIG också, och inte bara mamma. Jag borde ha fått det stödet av min man också. Men det är så himla självklart i samhället vi lever i idag, att det alltid är mamman som ska dra det kortaste strået.

Nåväl, detta var lite funderingar, inte så mycket praktiskt om hur du ska få ihop det, men jag hoppas att det löser sig för dig.
 
Sv: Har dåligt samvete vart jag än är....

jag tror inte kvinnor/mammor vågar ställa de kraven på männen.... någonstans är det ju kvinnan som kan bli lämnad, kvinnans "fel" om inte ungen tas om hand om osv...

bra inlägg!
 
Sv: Har dåligt samvete vart jag än är....

:eek:
jag tror inte kvinnor/mammor vågar ställa de kraven på männen.... någonstans är det ju kvinnan som kan bli lämnad, kvinnans "fel" om inte ungen tas om hand om osv...

bra inlägg!


Precis som att det finns lika många ensamstående pappor som mammor men det är bara de ensamstående mammorna det pratas om...
 
Sv: Har dåligt samvete vart jag än är....

:eek:


Precis som att det finns lika många ensamstående pappor som mammor men det är bara de ensamstående mammorna det pratas om...

jag är helt övertygad om att det är fler mammor som får ge upp sina intressen och vara "hemmafru/barnvakt" än pappor.

dessutom, ensamstående??? var i disk. kom det in? jag pratade iaf om föräldrar som lever ihop.
 
Sv: Har dåligt samvete vart jag än är....

Jag tror också att kvinnor oftare ger upp hobbys och annat. Men det är ju dock lite speciellt med hästeriet, det tar väldigt mycket tid och man kan sällan styra om sitt engagemang till att bli mer sporadiskt, hästen måste ju skötas om varje dag. Jag tycker att det sticker i ögonen med föräldrar oavsett kön som lägger mer tid på en hobby än på sina barn. Har en bekant som håller på med sina brukshundar flera timmar om dagen men knappt nånsin gör något med sitt tolvåriga barn. För mig är det obegripligt.
 
Sv: Har dåligt samvete vart jag än är....

För att inte tala om det faktum att det inte ens känns roligt att fara till stallet 4h direkt efter jobbet då det inkräktar på tiden med barnen man inte träffat på hela dagen! Bättre då att åka sedan barnen lagt sig för min egen del. När jag fick barn så ställde jag hästen på en lösdrift för att minimera tiden där (inga utsläpp-insläpp), det som tidigare tog 3h tar nu bara halva tiden. Sedan blir det förstås någon heldag med utmockningar av ligghall och hage men då finns faktiskt möjligheten att ha med sig barnen om man vill det.
När barnen är små så måste man försöka hitta ett system som fungerar, annars går man sönder om man måste stressa sig fram och aldrig någonsin känner sig tillräcklig i vardagstillvaron.
 
Sv: Har dåligt samvete vart jag än är....

Men 4 timmar behöver det väl inte ta i stallet?
Jag har 2 hästar inackorderade just nu, en dag när jag rider den ena (den andra är avställd pga dräktighet och skada) och mockar och gör allt det andra åt båda två tar det 2,5 timme om jag håller mitt vanliga tempo. Det är inklusive en ridtur på ca 1 timme.

Jag ska ha barn i augusti och kommer då ha 4 hästar inackorderade. En av dem är ridhäst och jag räknar med att rida henne ca 4 dagar i veckan senare sen. Jag hoppas att detta kommer fungera för min del.
 
Sv: Har dåligt samvete vart jag än är....

jag är helt övertygad om att det är fler mammor som får ge upp sina intressen och vara "hemmafru/barnvakt" än pappor.

dessutom, ensamstående??? var i disk. kom det in? jag pratade iaf om föräldrar som lever ihop.


Hehehe jag spann vidare på när du skrev att det var mamman som blev "lämnad" gällande det fakto att fokus alltid ligger på mamman :D
 
Sv: Har dåligt samvete vart jag än är....

Jag lider av kroniskt dåligt samvete för samma saker....
Det verkar ingå i konceptet häst-barn.....:smirk:
Det blir värre ju äldre barnen blir kan jag meddela..
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 429
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 767
Senast: MML
·
Relationer Hej! Undrar om någon här varit i liknande sits och som kan dela med sig av sina erfarenheter. Jag har träffat min kille snart ett år, i...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
5 679
Senast: cewe
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 371
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp