Har du svårt för höger och vänster?

Jag har svårt för höger (så pass svårt att min körlärare fick skriva ett H på min högra hand när jag skulle köra upp). Ibland däremot klaffar det men ibland måste jag ha en betänketid på vad som är höger (mest genom att tänka på vilken hand jag skriver med).
 
Det här är jätteintressant ju! Jag har inga problem med höger och vänster, och blev lite förvånad av att det är så många som det inte är helt självklart för.

Sorry för halvt OT, men drar genast lite kopplingar till mitt yrke. Jag jobbar som utvecklare (med datorer, lite förenklat) och det är ju en bransch som är väldigt mansdominerad. En teori, som faktiskt verkar ha lite bas i forskningen också, är att kvinnor överlag har sämre spatial förmåga och därför - initialt! - har svårare för den typen av "tänk" som behövs som utvecklare. Har för mig att jag läste någon studie där man hade delat in kvinnor i olika grupper inför deras studier i "datakunskap". En grupp fick hjälp att öva på sin spatiala förmåga så att den "kom ikapp" männens genomsnittliga förmåga och den andra bara gick direkt in i utbildningen. Det visade sig att den gruppen som fått öva först hade samma avhoppningsgrad som männen, medan den grupp kvinnor som inte fått öva först hoppade av i betydligt högre grad.

Det verkar dock inte vara svårt att utveckla den spatiala förmågan hos kvinnor, utan det är endast en övningsfråga. Det får mig att undra vad det beror på. Är det skillnader i miljön som gör att män i genomsnitt får öva mer? Vad är det för skillnader i så fall?

(Menar inte att detta är den enda anledningen till den stora könsskillanden i branchen, men ändå intressant.)
 
Det verkar dock inte vara svårt att utveckla den spatiala förmågan hos kvinnor, utan det är endast en övningsfråga.

Som kvinna med bedrövlig spatial förmåga vill jag bara säga att nej, det är inte endast en övningsfråga för alla individer. Jag kan inte, den biten fattas helt enkelt - det finns kanske en liten rudimentär "stump" i min hjärna som jag har lyckats ta så långt att jag fått färre blåmärken och klarar att se vilken sko som passar på vilken fot (allvarligt, det är svårt för mig...) men upp till "normal" finns det inte en chans jag kan komma. ;)

Det får mig att undra vad det beror på. Är det skillnader i miljön som gör att män i genomsnitt får öva mer? Vad är det för skillnader i så fall?

Förmodligen något i könade lekar som barn?
 
Jag har absolut svårt för höger och vänster. Säger hellre hitåt och ditåt och måste jag välja höger eller vänster måste jag titta på armen och fundera en stund. Har absolut inga som helst läs- och skrivsvårigheter och mitt lokalsinne fungerar helt utan anmärkning. Inte heller några problem med öster och väster. En vän säger att hon tror att det beror på att öster och väster liksom är fast, det är ingen skillnad beroende på vilket håll du betraktar det ifrån. Vad som står till höger och vad som står till vänster kan ju dock variera väldigt mycket. Förvirrande.

Jag har för övrigt inte heller några som helst problem med höger och vänster vid bilkörning (när det gäller regler alltså. Jag kan ju svänga helt fel eller ge fel instruktioner). Högerregeln har ju egentligen inte med själva begreppet att göra utan mer med vilket håll som har företräde och vilken sida man ska möta andra fordon på. :D
 
Jag kan höger och vänster utan att tänka, väderstreck däremot är ett mysterium... För barndomskompisen är det tvärtom. Hon läste en studie en gång som kom fram till (något i stil med, det är några år sen vi pratade om det) att folk som är bra på höger/vänster har en undermedveten bild av att de befinner sig på marken och då istället är dåliga på väderstreck, medan folk som har lätt för väderstreck men svårt för höger/vänster har en undermedveten bild av att de ser världen ovanifrån. Jag tycker det låter rätt logiskt och ganska intressant, sanningshalten är jag som sagt inte helt säker på dock.
Nja, jag har väldigt bra koll på väderstrecken, höger och vänster, och mitt lokalsinne är relativt bra. :)
 
Ja. Jag har också en släng av dyslexi och en nedsatt spatial förmåga och en urusel koordination och balans. Jag har nedsatt motorik överhuvudtaget. Men det kan iofs bero på min EDS. Det jobbiga är att jag i mitt jobb måste hålla reda på höger o vänster så jag brukar diskret skriva en bokstav på ena handen.....
 
Som kvinna med bedrövlig spatial förmåga vill jag bara säga att nej, det är inte endast en övningsfråga för alla individer. Jag kan inte, den biten fattas helt enkelt - det finns kanske en liten rudimentär "stump" i min hjärna som jag har lyckats ta så långt att jag fått färre blåmärken och klarar att se vilken sko som passar på vilken fot (allvarligt, det är svårt för mig...) men upp till "normal" finns det inte en chans jag kan komma. ;)
:D Förlåt att jag fnissar, men jag fick en mental bild av hur du står med en sko i handen och kliar dig i huvudet.

På individnivå finns det så klart individer med jättebra eller bedrövlig spatial förmåga inom båda könen, men jag menade mer om man ser till hela befolkningen. Fast det tror jag du var med på. :)

Förmodligen något i könade lekar som barn?
Kanske. Läste nånstans att vissa datorspel utvecklar spatial förmåga, tror det främst var s.k. first-person shooters och där tror jag det fortfarande är mest killar som spelar. Undrar hur det ser ut om 10 år, eller 20 år, och om man efter det kan se någon skillnad i spatial förmåga hos kvinnor.

Alltså det finns så mycket intressant att forska på om man bara vore rik...
 
Det jag inte har är tidsuppfattning. Tid går när jag inte gör något, när jag håller på med något går ingen tid. I min värld alltså :D Jag kan, som väl det är för er andra med höger-vänster etc, räkna ut hur lång tid saker och ting tar (baserat på erfarenhet) och jag förstår naturligtvis konceptet tid och kan förhålla mig till det. Men jag måste tänka snarare än känna det. För mig har det inte gått någon tid alls när jag klär på mig ytterkläder, snörar skorna, går på toaletten en sista gång, tittar ut genom fönstret för att se om det regnar, letar fram ett paraply, byter till varmare vantar. Jag håller ju på att gå ut. Och blir lika överraskad varje gång hur långt klockan tagit sig under tiden :cautious:

Visst är det märkligt hur det kan bara "försvinna" tid?

:D
;)
 
Jag har också svårt med höger och vänster.
Jag kan sitta och ge vägbeskrivning till folk över telefon, sitter och blundar och ser vägarna uppifrån och har då inga problem alls att få till det även om det går fort, men sitter jag i brevid eller kör själv så kan jag peka höger och säga vänster:D Samma att jag oftast väljer fel om nån säjer sväng höger i korsningen. (Speciellt om det ska vara snabba beslut..)
Jag har svindålig koordinationsförmåga. Skriver hyggligt med vänster trots att jag är vänsterhänt och har ett bra lokalsinne och kan väderstreck mitt ute i ingenstans och på "okända" platser.
 
@Thaliaste Så här är det för mig också. Jag har väldigt bra motorik, lätt att läsa både karta och kunna se den i huvudet uppifrån och kan "översätta" den väldigt lätt till gatu-vy när jag kör eller går den. Inga som helst problem.

Jag har väldigt bra taktkänsla och har inge problem med dans.

Så.......vad är det då kopplat till? Könsrelaterade lekar tror jag inte heller på då jag lekte lika mycket tjejlekar som killekar.

Jag kan inte väderstreck när jag är ute i skogen. Vet inte vilket som är vad men jag hittar väldigt lätt ändå så lokalsinnet verkar inte var kopplat till det.

Beskriver vägar väldigt bra tydligen. Får alltid höra det. Men får tänka två gånger innan jag säger om det är höger eller vänster man ska svänga.
 
Jag har väldigt förvånad insett att det finns vuxna som har svårt med höger och vänster. Har alltid trott att det är något alla vuxna kan.

Det förklarar varför jag närapå krockat med andra i ridhus när jag ridit i vänster varv och den mötande inte går innanför.

Har du problem att skilja höger och vänster åt? Har du alltid haft det?

Jag behöver själv aldrig tänka, det sitter i kroppen.

Undra vad skillnaden beror på.

Jag har fruktansvärt svårt för det, i alla lägen utom vallningen. På visselpipa och hundarnas röstkommandon sitter det i ryggmärgen, men be mig för sjutton inte sitta shotgun och säga vart vi ska köra bilen...
 
  • Gilla
Reactions: Laa
Jag har svårt med detta. Min sambo försöker lära mig men det går sådär :p svor senast för ett par veckor sedan över att GPS:en är snurrig. Den så "sväng höger". Jag svängde vänster och så hör man " beräknar om färdväg" och så hör man igen "sväng höger", jag svängde vänster och helt plötsligt var jag sen dit jag skulle. Telefonjävel ;)

Min pappa hade samma problem. Både jag och pappa har/hade läshuvuden så vi är inte på något vis dyslektiker. Jag fick dock lära mig i skolan att om man håller upp båda händerna framför sig och så spretar man ut tummarna så långt man kan (de borde då hamna i 90 grader från pekfingret). På den vänstra handen (left) bildar tummen och pekfingret ett L.
 
Jag har svårt för höger och vänster. Känns skönt att se att jag är långt ifrån ensam, för ofta blir jag mobbad för att jag inte kan. Jag pekar oftast istället om jag ska ge anvisningar. När jag tog körkort fick jag höra ett par gånger från läraren när han bad mig sväng och jag börjar blinka åt det jag tror är rätt håll "nej, ditt andra ..(vänster/höger)". Har vissa problem med koordinationen. Är högerhänt. Kan komma på höger och vänster om jag får tänka ett tag oftast, men inte alltid. Blivit lite lättare med åren. För mig känns det inte naturligt att hälsa med högerhand, jag speglar oftast den jag ska hälsa på, men ska jag börja så blir det svårare för mig. Har dock aldrig problem i trafiken med högerregel, vid möten med människor/hästar på ridbanan håller jag höger och jag har nog aldrig ridit ut i fel varv när en ridlärare bett om höger/vänstervarv. Men det är för det sitter i ryggmärgen och jag tänker inte på det. Jag tänker inte "håll höger" vid möte utan har mer känslan i kroppen på vilken sida man ska mötas.
 
Jag har också svårt för höger och vänster, men min mamma är ännu sämre på detta så jag har alltid trott att det var något ärftligt. Har lätt för att läsa och stava samt räkna, har bra lokalsinne och inga problem med väderstrecken. Tydligt högerhänt. Men min koordination och rytmkänsla är kass. Jag kan inte dansa och någon vidare ryttare blev jag aldrig. Jag visste hur jag skulle påverka hästen men att få till det med båda kroppshalvorna samtidigt var mer tur än skicklighet.
 
Hade extremt svårt för höger och vänster som barn.Vände även bokstäver och siffror fel .Är extremt vänsterhänt. Har med åren lärt mig men fortfarande tänker jag ,väster =den armen med klockan ,har alltid armbandsklocka. Hyffsat lokalsinne men kan ha otroligt svårt för att köra rätt när jag ska hem dvs köra allt åt motsatt håll.
 
Det vore faktiskt intressant att se hur många det är som har problem egentligen. Skulle TS/mod kunna lägga till en omröstning i tråden efterskott liksom? (Om det är OK med @Lupino ?)

Har inte så många modnamn i skallen, men ping @ullo @Snurrfian & @LenaH då. :D
 
Spontan fråga, ni som har svårt med höger/vänster är ni relativt likhänta? För mig är höger/vänster väldigt naturligt men jag är ordentligt högerhänt. Har väldigt mycket bättre koordination med högerhanden så det "känns" i princip hela tiden vilket håll som är höger.

Ja, förhållandevis. Kan utföra väldigt mycket lika bra med båda händerna, men har av vanan inte lika bra finmotorik i vänster. Borsta tänderna med vänster är ett helsicke!
 
Jag har problem med höger och vänster. Särskilt vid bilkörning och snabba beslut. Däremot Inga problem alls med språk eller dyslexi. Skönt att höra att man inte är ensam I alla fall.
 
Höger och vänster är skitsvårt! Nu kan det komma på någon sekund eller tom direkt om jag har tur, men det har jag utvecklat först i vuxen ålder, barn- och ungdom var jag skitseg på att komma på vilken som var vilken.

Edit: Har dock inga problem att hålla till höger i trafiken. Det kommer naturligt. Men jag kan inte säga om jag ska svänga höger eller vänster alltid, även om jag vet vart jag ska.

Jag har jättesvårt för att bedöma sträckor med ögonmått. Handlar det om under 30 cm går det väl an, kanske tom upp till ett par tre meter. Men sedan är det kört. Jag ser ju att det är olika långt mellan någon som är 30, 50 och 100 meter ifrån mig, men att jag ska uppskatta hur långt det är? Glöm. Det går verkligen inte.

Tänker också mycket i bilder, har bilder i mitt huvud för hur siffrorna står i förhållande till varann, hur dagarna går, hur årstiderna växlar. Jag har insett med åldern att alla nog inte fungerar så, men vet inte om det hänger ihop.

Edit igen: Inga läs- och skrivsvårigheter. :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 148
Senast: __sofia__
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 909
Senast: iNHALE
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
736
Senast: Lutten
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 105
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp