Har du svårt för höger och vänster?

Hej!

Jag kan bara höger och vänster en riktigt bra dag. Har någonstans läst att det är kopplat till min sifferblindhet(dyskalkyli), men om det verkligen stämmer vet jag inte.

Så jag är absolut inte pålitlig när det kommer till rida till höger, men jag brukar alltis berätta det för folk så de vet. Vissa dagar är jag grymt tacksam för de blå skyltarna med pil som sitter på vägarna - hur vet man annars vilken sida man ska köra på?? :-)

/Lavinia, som testat med "hälsningshanden", "röd/grön vante", "den jag bröt" mm mm, inget har fått höger/vänster att sitta.

Jag har väldigt förvånad insett att det finns vuxna som har svårt med höger och vänster. Har alltid trott att det är något alla vuxna kan.

Det förklarar varför jag närapå krockat med andra i ridhus när jag ridit i vänster varv och den mötande inte går innanför.

Har du problem att skilja höger och vänster åt? Har du alltid haft det?

Jag behöver själv aldrig tänka, det sitter i kroppen.

Undra vad skillnaden beror på.
 
Hej!

Jag kan bara höger och vänster en riktigt bra dag. Har någonstans läst att det är kopplat till min sifferblindhet(dyskalkyli), men om det verkligen stämmer vet jag inte.

Så jag är absolut inte pålitlig när det kommer till rida till höger, men jag brukar alltis berätta det för folk så de vet. Vissa dagar är jag grymt tacksam för de blå skyltarna med pil som sitter på vägarna - hur vet man annars vilken sida man ska köra på?? :-)

/Lavinia, som testat med "hälsningshanden", "röd/grön vante", "den jag bröt" mm mm, inget har fått höger/vänster att sitta.
Prova det jag skrev innan i tråden, bilda L med tummar och pekfingrar på båda händerna. Bara den vänstra bildar ett rättvänt L (left). Jag var verkligen ett hopplöst fall innan. Nu missar jag bara när jag har hjärnsläpp och inte använder detta :p
 
Jag är värdelös på höger och vänster, så illa att jag får peka istället när jag ska visa vägen :o

Iofs har jag noll koncentrationsförmåga vid saker som jag upplever tråkiga, och koordinationen är sisådär :o Köra manuell bil kan jag, och än på 6 år inte varit inblandad i noll olycka men att lära mig bugga tex är hopplöst. En extremt duktig bugglärare/killbekant gav upp :rofl:
 
Ska inte säga att det är jättesvårt för mig men jag måste iaf ofta tänka efter, det går inte på automatik. Säger ngn "sväng höger" kan jag lika gärna svänga vänster om jag inte tänker ordentligt..
 
Jag tycker mig ha märkt att det oftast är höger folk tar fel på, i min umgängeskrets. Man menar höger, men pekar/svänger åt vänster. Jag kan göra samma fel när jag är fokuserad på annat, aldrig annars. Och aldrig åt andra hållet.
 
Jag tycker mig ha märkt att det oftast är höger folk tar fel på, i min umgängeskrets. Man menar höger, men pekar/svänger åt vänster. Jag kan göra samma fel när jag är fokuserad på annat, aldrig annars. Och aldrig åt andra hållet.

För mig är det precis tvärtom. Vet automatiskt var höger är men måste tänka på var vänster är. Om någon säger vänster så tänker jag "det där är höger, alltså är det andra vänster". Ett steg extra alltså.
 
Lite OT
För någon vecka sen så frågade en kille (smart kille läser natur med bra betyg) efter ha suttit en stund, snurrat på stolen tänkt och hummat. Han skulle skriva månaden på datorn
-Vilken månad är innan agusti?

Jag blev helt paff, trodde han skämtade, men han kom inte på vilken månad det va

Är det också något människor kan ha svårigheter med, månaderna på året, eller har han bara inte brytt sig om att lära sig?
 
Jag har också svårt med höger och vänster. Jag får oftast till det men det kräver några sekunders eftertanke. Mitt problem tror jag beror på att jag har kvar rester av spädbarnsreflexen STNR (Symetriska Toniska Nackreflexen). Att ha kvar rester av spädbarnsreflexer är förresten väldigt vanligt så det kan ju också vara orsaken för andra här. :)

Allt det andra som många skrivar om har jag inga problem med. Jag har riktigt bra lokalsinne och vet alltid vartåt norr är, oberoende av var jag är. Jag har ingen form av dyslexi. Jag har bra koordination och är starkt högerhänt.
 
Jag har oerhört svårt för höger och vänster.
Ett obefintligt lokalsinne eller bollsinne.
Fantastisk koordinationsförmåga och motorik samt en spatial förmåga utöver det vanliga.
Jag memorerar kartor och kör eller går efter dem.
Jag kan göra en ritning på ett hus efter att bara ha gått runt i det en stund.
Jag har dyslexi och är ambidextriös, vilket i mitt fall innebär att jag varken är vänster eller högerhänt.
 
Jag har dys-höger/vänster, dys-klocka (i meningen "klockan är nu 13.12, tåget gick för 2 timmar och 26 minuter sedan, vad var klockan då?") och dys-avstånd. Inget bollsinne, men i övrigt inga större fel i koordinationen, hittar nästan varsomhelst och orienterar mer efter väderstreck än något annat.
 
Varför utgå från att han inte brytt sig om att inte lära sig?

Glömmer du aldrig något?
Jovisst kan man glömma
Glömmer man månaderna på året?

Om jag frågar dig vilken månad som kommer före september och du tänker efter en lång stund, kommer du inte på det då?
 
Jovisst kan man glömma
Glömmer man månaderna på året?

Om jag frågar dig vilken månad som kommer före september och du tänker efter en lång stund, kommer du inte på det då?

Vad jag gör eller inte gör...hör inte hit. Glömmer saker, det gör vi alla. Normalt och naturligt.
 
Det där är så märkligt. Kör jag bil håller jag till höger utan att tänka. Till häst däremot så är den känslan bortblåst och jag är aldrig helt hundra på vart jag ska ta vägen :o

Hahaha, jag är likadan! Allting går som på autopilot bakom ratten men vid ridning måste jag tänka så öronen trillar av. Märkligt, med tanke på att jag hade ridit i säkert 10 år innan jag fick körkort..
Ska jag till exempel lära in ett mönster där det ska vara säg en högervändning i box måste jag snurra några varv och fråga någon om jag snurrar åt höger eller vänster. Har hänt mer än en gång att jag frågat domaren under bangenomgången vilket håll är egentligen höger? Jag kan peka åt ena eller andra hållet och säga "ska jag ditåt?" med ett ganska blankt uttryck i ansiktet.. Inte lätt att hålla koll på både häst, mönster, höger och vänster!


I övrigt, inga problem med läsa, räkna. Lokalsinnet är bra (utomhus, inne i tex en stor fabrikslokal eller en villa går jag vilse på två röda) men ingen känsla för väderstreck. Värdelös på att ge vägbeskrivningar och vill någon veta typ var grannen bor pekar jag alltid rakt ut med högerhanden, oavsett vilken riktning grannens gård egentligen ligger i.
Ha, på tal om vägbeskrivningar! Kom precis på att jag brukar stå med båda händerna ihop framför mig när jag ger beskrivningar, handflata mot handflata med fingrarna i färdriktningen. När jag börjar beskriva vägen för jag båda händerna framåt en liten bit och börjar omväxlande "svänga" med höger eller vänster hand (beroende på vilket håll man ska svänga i verkligheten). Problemet är att jag inte säger "sen svänger du höger" utan jag säger bara "sen svänger det så" och gör en gir med handen (ibland följer även huvudet och/eller överkroppen med i svängen). Även om personen jag förklarar för inte ser mig, vilket leder till ganska konstiga beskrivningar.. Ja det blir nog rätt speciellt även om personen ser mig.
 
Jag har väldigt förvånad insett att det finns vuxna som har svårt med höger och vänster. Har alltid trott att det är något alla vuxna kan.

Det förklarar varför jag närapå krockat med andra i ridhus när jag ridit i vänster varv och den mötande inte går innanför.

Har du problem att skilja höger och vänster åt? Har du alltid haft det?

Jag behöver själv aldrig tänka, det sitter i kroppen.

Undra vad skillnaden beror på.
Jag måste tänka efter. Det är nog ärftligt eller ngt.

Jag har inga problem att läsa, aldrig haft, inte några andra grejor heller. Är högerhänt.

Men jag har svårt att förstå varför det skulle vara så konstigt att ha svårt att skilja på höger och vänster. Varför i all sin dar skulle det sitta automatiskt i alla att kunna skilja på det. Det är ju bara ord kopplade till riktningar.

(Det kan iofs ha ngt att göra med att folk ofta uttrycker att höger är den "bra" handen eller bättre hållet på ena eller andra sättet och försökte lära ut höger/vänster på det viset. Jag tycker automatiskt att vänster är den "bra" sidan, trots att jag skriver och ritar med höger och automatiskt hälsar med höger. Mamma är vänsterhänt, men inlärd högerhänt på att rita och skriva och har mycket svårt med höger och vänster, är värre än jag är.)
 
Senast ändrad:
Det här är jätteintressant ju! Jag har inga problem med höger och vänster, och blev lite förvånad av att det är så många som det inte är helt självklart för.

Sorry för halvt OT, men drar genast lite kopplingar till mitt yrke. Jag jobbar som utvecklare (med datorer, lite förenklat) och det är ju en bransch som är väldigt mansdominerad. En teori, som faktiskt verkar ha lite bas i forskningen också, är att kvinnor överlag har sämre spatial förmåga och därför - initialt! - har svårare för den typen av "tänk" som behövs som utvecklare. Har för mig att jag läste någon studie där man hade delat in kvinnor i olika grupper inför deras studier i "datakunskap". En grupp fick hjälp att öva på sin spatiala förmåga så att den "kom ikapp" männens genomsnittliga förmåga och den andra bara gick direkt in i utbildningen. Det visade sig att den gruppen som fått öva först hade samma avhoppningsgrad som männen, medan den grupp kvinnor som inte fått öva först hoppade av i betydligt högre grad.

Det verkar dock inte vara svårt att utveckla den spatiala förmågan hos kvinnor, utan det är endast en övningsfråga. Det får mig att undra vad det beror på. Är det skillnader i miljön som gör att män i genomsnitt får öva mer? Vad är det för skillnader i så fall?

(Menar inte att detta är den enda anledningen till den stora könsskillanden i branchen, men ändå intressant.)
Jo det är nog tydligen så att pojkar övar mer på spatiala förmågor när de är små. Vet inte om det är att bygga legofigurer enligt ritning? Jag fick inga sådana när jag var lite tex (däremot vek just min klass origami i skolan och jag fortsatte lite hemma så jag är bra på det spatiala).
(Men jag vet inte hur det påverkar höger och vänster för som sagt jag är bra på det spatiala om man får tro militären, när jag gjorde test för lumpen (som tjejer iofs inte fick gå då om de inte skulle söka officer) så är jag definitivt över medel. Däremot som sagt en katastrof på upp/ned/höger/vänster enl test för flygare.)
 
Jag har inte svårt för höger och vänster alls.

Dock har jag hört att det är vanligare att kvinnor har detta problem än män, inte för att jag vet varför.
 
Har du problem att skilja höger och vänster åt? Har du alltid haft det?
Jag har inga problem att skilja på höger/vänster, jag kan oftast peka ut riktningar även när andra är osäkra och jag har gott lokalsinne. Jag är ordentligt högerhänt, men inte helt oäven med vänster hand.

Min pappa däremot kan inte skilja på höger/vänster, vilket ställde till det en helt del när jag skulle övningsköra... :angel:

Konstigt nog är jag dålig på att bedöma avstånd i meter/km, men när jag hoppar får jag beröm för min avståndsbedömning, och när jag övningsflög fick jag beröm för min uppfattning om höjd inför landning... Jag verkar alltså ha teoretiskt svårt för avstånd, men i praktiken gör jag rätt... :confused:
 
Senast ändrad:
Jo det är nog tydligen så att pojkar övar mer på spatiala förmågor när de är små. Vet inte om det är att bygga legofigurer enligt ritning? Jag fick inga sådana när jag var lite tex (däremot vek just min klass origami i skolan och jag fortsatte lite hemma så jag är bra på det spatiala).
(Men jag vet inte hur det påverkar höger och vänster för som sagt jag är bra på det spatiala om man får tro militären, när jag gjorde test för lumpen (som tjejer iofs inte fick gå då om de inte skulle söka officer) så är jag definitivt över medel. Däremot som sagt en katastrof på upp/ned/höger/vänster enl test för flygare.)

Fast det kan ju inte ha med det att göra heller. Jag har byggt lego hela mitt liv efter ritningar och har fantastiskt lätt för att läsa tekniska ritningar.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 149
Senast: __sofia__
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 911
Senast: iNHALE
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
737
Senast: Lutten
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 106
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp