Har du svårt för höger och vänster?

Spontan fråga, ni som har svårt med höger/vänster är ni relativt likhänta? För mig är höger/vänster väldigt naturligt men jag är ordentligt högerhänt. Har väldigt mycket bättre koordination med högerhanden så det "känns" i princip hela tiden vilket håll som är höger.
 
Jag har lite svårt med höger och vänster, oftast får jag fundera ett par sekunder över vilken hand jag skriver med (vänster) för att det ska bli rätt :D Även lokalsinnet är totaldött. Om jag säger att det känns som att vi borde gå höger så går vi vänster för jag brukar alltid känna fel:p
 
Spontan fråga, ni som har svårt med höger/vänster är ni relativt likhänta? För mig är höger/vänster väldigt naturligt men jag är ordentligt högerhänt. Har väldigt mycket bättre koordination med högerhanden så det "känns" i princip hela tiden vilket håll som är höger.
Ja, jag måste säga, " goddag , höger". Så jag har lite svårt med höger och vänster men dock jag har en tidig , mer eller mindre kronisk skada i leder. Jag har väldigt dåligt väderstreck-känsla också, vilket håll norr är måste jag lära mig. Jag är relativt likhet men det kan bero på dålig kommunikationkontakt med höger hand.
 
Spontan fråga, ni som har svårt med höger/vänster är ni relativt likhänta? För mig är höger/vänster väldigt naturligt men jag är ordentligt högerhänt. Har väldigt mycket bättre koordination med högerhanden så det "känns" i princip hela tiden vilket håll som är höger.

Nej, jag är rejält högerhänt. Så jag kan ju räkna ut vad som är höger genom att kolla vilken hand jag skulle använda, men det kräver några steg extra för mig än för någon som "bara vet" vilken sida som är höger. Och är det stress och press och jag har ingen möjlighet att fysiskt använda handen för att tex skriva så kan det bli fel ändå, hjärnan vet nog egentligen inte vilken hand jag använder till vad heller, utan den vetskapen sitter nog mest i musklerna. :p
 
Jag har väldigt förvånad insett att det finns vuxna som har svårt med höger och vänster. Har alltid trott att det är något alla vuxna kan.

Det förklarar varför jag närapå krockat med andra i ridhus när jag ridit i vänster varv och den mötande inte går innanför.

Har du problem att skilja höger och vänster åt? Har du alltid haft det?

Jag behöver själv aldrig tänka, det sitter i kroppen.

Undra vad skillnaden beror på.

Jag kan ha svårt för höger och vänster, när jag är pressad och stressad. Jag kan däremot alltid väderstrecken, oavsett om det är mulet, eller var jag är i Sverige. Jag kan behöva tänka några sekunder om jag är utomlands.
För mig har aldrig höger eller vänster varit viktigt, jag navigerar med väderstrecken. Jag tänker sällan att jag ska ta vänster utan att jag ska ta mig åt norr t ex.
 
Jag kan däremot alltid väderstrecken, oavsett om det är mulet, eller var jag är i Sverige. Jag kan behöva tänka några sekunder om jag är utomlands.

Samma här! Har inga problem med koordination eller lokalsinne. Kanska ska börja göra som du och tänka i väderstreck :idea: Är vänsterhänt, kan inte skriva med höger.
 
Jag är kass på höger och vänster, särskilt om jag ska säga åt någon annan var vi ska. Jag brukar använda "hitåt och ditåt" istället :D Hitåt blir förstås åt mitt håll, så sitter jag som passagerare i bilen är det höger. Upp/ner använder jag också, som i att "vi ska svänga upp här" vilket ju funkar bra om det faktiskt är en uppförsbacke där, sämre när det är min egen uppfattning om vilket håll som är generellt uppåt, typ norrut :p
Om någon annan säger åt mig var jag ska, tex vid bilkörning, så går det lite bättre. Tror det är för att jag inte tänker lika mycket då, särskilt inte om det måste gå fort. Det KAN bli fel ändå, men oftast inte.

Jag är vänsterhänt men är rätt bra på att använda höger också, så jag är ganska liksidig. Har inga problem med dyslexi eller liknande, lokalsinnet är bra så länge jag är utomhus (får jag tak över huvudet försvinner hela min spatiala förmåga!).
 
Jag är också dålig på det, och som många andra som svarat här är jag vänsterhänt. Det kanske är vanligare bland vänsterhänta för att vi ofta är mer eller mindre ambidextriösa?

Jag har inga problem med dyslexi eller liknande och har bra lokalsinne. Däremot kan jag inte öster och väster heller :o Pratar någon om t ex USAs västkust måste jag först plocka fram en karta över Sverige (i huvudet alltså) och kolla vilken sida som är västkusten, sedan plocka fram en karta över USA och lägga den bredvid Sverigekartan för att förstå vilken sida av USA som är den västra. Jag har liksom ingen känsla för det, men Sveriges kuster har jag lyckats lära mig så nu måste jag alltid relatera öster och väster i alla andra sammanhang till Sverigekartan (Jag är dessutom orienterare sedan barnsben, så jag borde ha känslan kan man tycka).
 
Höger och vänster har aldrig varit problem för mig, det sitter naturligt. Dock har jag värdelöst lokalsinne, kan sitta i ett hus på gården och peka mot exempelvis stallet eller nån väg och göra det åt helt fel håll...

Går jag in i ett hus och upp för en trappa (som ju ofta innebär någon form av "vridmoment" ;)) så är jag tokkörd, då kan jag inte ens tala om från vilken riktning jag klev in genom ytterdörren.

Väderstrecken har jag koll på på en rättvänd karta, men där går gränsen. I naturen (eller stan för den delen) är jag körd. Så ja, höger och vänster kan jag, men inte så mycket mer. :D
 
Jag har också svårt för höger och vänster, minns väldigt tydligt en dag i mellanstadiet när alla plötsligt kunde höger och vänster och jag inte fattade någonting. Jag måste alltid tänka efter vilken hand jag hälsar med innan jag uttrycker mig, och ibland har jag på mig ett armbandsur för att ha koll på vänsterhanden.
Jag har också väldigt dålig koordination och precis som någon annan sa går jag alltid åt motsatt håll än det som känns rätt när jag inte hittar för min känsla är alltid fel.
 
Här är en till som är kass på höger och vänster och mer kort sluttning i hjärnan blev det när det fanns dom som försökte få mej att tänka höger hand hälsar, ja det gör man ju och när jag hälsar tar jag höger hand åt vänster för att möta höger handen på den jag hälsar på.

Är högerhänt och har dyslexi men har inga problem med vid ridning eller bilkörning när det kommer till möten.

(Har problem med att få bort denna >:up: dock)
 
Jag kan höger och vänster utan att tänka, väderstreck däremot är ett mysterium... För barndomskompisen är det tvärtom. Hon läste en studie en gång som kom fram till (något i stil med, det är några år sen vi pratade om det) att folk som är bra på höger/vänster har en undermedveten bild av att de befinner sig på marken och då istället är dåliga på väderstreck, medan folk som har lätt för väderstreck men svårt för höger/vänster har en undermedveten bild av att de ser världen ovanifrån. Jag tycker det låter rätt logiskt och ganska intressant, sanningshalten är jag som sagt inte helt säker på dock.
 
Jag har väldigt förvånad insett att det finns vuxna som har svårt med höger och vänster. Har alltid trott att det är något alla vuxna kan.

Det förklarar varför jag närapå krockat med andra i ridhus när jag ridit i vänster varv och den mötande inte går innanför.

Har du problem att skilja höger och vänster åt? Har du alltid haft det?

Jag behöver själv aldrig tänka, det sitter i kroppen.

Undra vad skillnaden beror på.

Jag kan inte alls skilja på höger och vänster, i princip. Det har alltid varit så, just höger-vänster är som att be en färgblind peka ut vad som är rött och grönt. Jag får snegla efter armbandsuret och vigselringen för att hålla koll. Har annars inga anlag för dyslexi eller några andra koordinationsproblem - även om jag inte har fantastisk koordination (pardans eller aerobics har aldrig tilltalat mig t ex) och har svårare för grafer än för ord eller siffror. Har lite dåligt lokalsinne i meningen att känna vilket håll jag kom ifrån om jag går in i en butik och snurrar runt lite, t ex, tappar orienteringen ganska lätt.
 
Jag har läst någon undersökning som jag givetvis inte har hittat igen, det var ju ett stort antal år sedan; att kvinnor har större problem med att hålla reda på höger och vänster.

Jag har bra lokalsinne, halvdyslektiker, kan läsa kartor bra och rejält högerhänt.

Jo då.....nog har jag svårt med höger och vänster. Eller, höger vet jag precis vilken det är. Men säger någon vänster måste jag först kolla vilken som är höger.
Tyvärr är ju väderstreck väldigt likt höger och vänster. Jag kan norr och söder utantill men måste alltid tänka efter vad som är väst och öst trots att jag har en bra regel där väst med vä, är vänster medan öst med ö är höger.
 
Har svårt med höger o vänster. Säg inner o ytter så blir det bra.
Är inte likhänt, är högerhänt.
Är inte dyslektiker, o har heller inte svårt med lokalsinnet.
 
Är högerhänt och har dyslexi men har inga problem med vid ridning eller bilkörning när det kommer till möten.

Det där är så märkligt. Kör jag bil håller jag till höger utan att tänka. Till häst däremot så är den känslan bortblåst och jag är aldrig helt hundra på vart jag ska ta vägen :o
 
Har inga problem med höger och vänster, för mig är det lika naturligt vad som är en fot och vad som är en hand :) Har även hyfsat bra lokalsinne och koll på vädersträcken, men det senare tar jag oftast solen och naturen till hjälp för så det kanske inte räknas (jag "känner" det alltså inte utan att ha något att gå efter). När det gäller att hitta och veta var jag är upplever jag nog världen mer uppifrån än på marken, så @Pancakes 's teori stämmer inte på mig i alla fall. Jag tittar gärna på en karta innan jag ska till en ny plats, så hittar jag bra sedan utan att behöva följa kartan. Jag får genom uppifrånperspektivet koll på var jag är och vart jag ska, så att säga.

Har överlag ett spatialt minne, när jag minns saker jag läst minns jag var på sidan det stod och jag kan gå samma väg igen långt efteråt, för jag vet hur saker och ting ska vara placerade runt mig när det är dags att svänga t ex, även om jag inte vet riktigt vad jag är.

Det jag inte har är tidsuppfattning. Tid går när jag inte gör något, när jag håller på med något går ingen tid. I min värld alltså :D Jag kan, som väl det är för er andra med höger-vänster etc, räkna ut hur lång tid saker och ting tar (baserat på erfarenhet) och jag förstår naturligtvis konceptet tid och kan förhålla mig till det. Men jag måste tänka snarare än känna det. För mig har det inte gått någon tid alls när jag klär på mig ytterkläder, snörar skorna, går på toaletten en sista gång, tittar ut genom fönstret för att se om det regnar, letar fram ett paraply, byter till varmare vantar. Jag håller ju på att gå ut. Och blir lika överraskad varje gång hur långt klockan tagit sig under tiden :cautious:

(Jag är högerhänt och har alltid haft lätt för både bokstäver och siffror, att läsa och räkna)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 149
Senast: __sofia__
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 911
Senast: iNHALE
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
737
Senast: Lutten
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 106
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp