Bukefalos 28 år!

Har föräldrar slutat bära/lyfta upp sina barn ??

Sv: Har föräldrar slutat bära/lyfta upp sina barn ??

Jag vill bara ge dej en stor kram och hoppas att du och barnen får en lugn och fin sommar, många barn landar när de börjar skolan, de är yngst och det är ofta ganska skönt för dem att slippa vara störst och ta ansvar.

KRAMAR!!!!!!
 
Sv: Har föräldrar slutat bära/lyfta upp sina barn ??

Här så tycker jag att du har väldigt klart för dig vad som är problemet.
Tror du att du kan fösöka att lösa dem på andra sätt än att köra fast i morgon- och kvälls-rutiner?
Om du använder din fantasi och sätter dig ner och benar ut problem för problem.
Så gjorde jag och det hjälpte mig.
Du har ju förmågan inom dig att tänka både klokt och klart.
Använd den!

Jag känner mig som en väldigt trött och sliten ensamstående trebarns mor just nu.
Det förstår jag.
Och man får vara trött och sliten.
Har du pratat med äldste sonen om det?
Och berättat vad det kan medföra om du blir för trött.
Att då så blir ännu tråkigare mat och inget roligt alls.
Så att han förstår med sitt intellekt att det som han gör påverkar hur han själv får det?

Jag vet att han är i uppror inom sig just nu, det är så mycket på gång hos honom, tex ska han börja i förskoleklass till hösten och har varit på inskolningsdagar ( som påverkade honom väääääldigt mycket)

Alltså jag är en ganska så handfast person.
Så när mellansonen var i den åldern (och han var mycket svår då) så lade jag ner förhandlingarna helt och tog helt sonika och tvättade honom och gjorde honom i ordning med handkraft.
Han ledsnade ganska så fort på detta kan jag berätta och då så föredrog han att göra det själv.
 
Sv: Har föräldrar slutat bära/lyfta upp sina barn ??

Problemet är att det har tagit slut.
Att man har låtit det gå så långt i stället för att jobba på beteéndet innan.
När jag har blivit tokarg på mina barn så har det berott på problem som borde varit lösta innan och på ett annat sätt.

Du har absolut rätt !
Men jag tror att tålamodet tar slut, frustration och besvikelse tar övr för att man *tror* att problemet är löst. Och så gör ungen plötsligt helt om och bara sätter sig på tvären.
 
Sv: Har föräldrar slutat bära/lyfta upp sina barn ??

Du har absolut rätt !
Men jag tror att tålamodet tar slut, frustration och besvikelse tar övr för att man *tror* att problemet är löst. Och så gör ungen plötsligt helt om och bara sätter sig på tvären.

JA!!! Just så!!! Man har lagt ner tid och kraft på att lösa ett problem och båda går därifrån och är glada och så plötsligt står man på ruta ett igen med ett barn som trilskas på samma vis som man nyss löst!
 
Sv: Har föräldrar slutat bära/lyfta upp sina barn ??

Jag vill bara ge dej en stor kram och hoppas att du och barnen får en lugn och fin sommar, många barn landar när de börjar skolan, de är yngst och det är ofta ganska skönt för dem att slippa vara störst och ta ansvar.

KRAMAR!!!!!!

Tack! Jag har förhoppningar om att han ska landa till hösten, för då är han, som du säger, yngst samt tvingas inte vara så enormt nära sin bror. De är som katt och hund ibland och står inte ut med varandra alltid.
 
Sv: Har föräldrar slutat bära/lyfta upp sina barn ??

Här så tycker jag att du har väldigt klart för dig vad som är problemet.
Har jag?:confused::o
Tror du att du kan fösöka att lösa dem på andra sätt än att köra fast i morgon- och kvälls-rutiner?
Hur menar du?
Om du använder din fantasi och sätter dig ner och benar ut problem för problem.
Så gjorde jag och det hjälpte mig.
Du har ju förmågan inom dig att tänka både klokt och klart.
Använd den!
Var börjar jag?

Det förstår jag.
Och man får vara trött och sliten.
Har du pratat med äldste sonen om det?
Han får mig ofta att gråta ( när jag har mens är jag väldigt känslig och jobbig) och jag har förklarat då varför jag blir ledsen och annars förklarar jag dagligen varför jag blir arg och varför jag säger nej till att han får /göra vissa saker osv. Han förstår säger han. Jag har även försökt förklara för honom vad han kan göra när han känner sig så arg och ledsen och frustrerad istället för att bli elak och trotsig, så vi slipper vara arga på varandra, men den biten verkar han inte vilja ta till sig.
Och berättat vad det kan medföra om du blir för trött.
Att då så blir ännu tråkigare mat och inget roligt alls.
Så att han förstår med sitt intellekt att det som han gör påverkar hur han själv får det?
Serverar jag ännu tråkigare mat så äter han ju inte och det känns jobbigt med en unge som inte äter- går han ner i vikt kommer han se hemsk ut:eek:
Jag har förklarat, men om han förstår eller VILL förstå vet jag inte. Det låter som om att han gör det när jag förklarar men den förståelsen varar i 5 minuter ibland.



Alltså jag är en ganska så handfast person.
Så när mellansonen var i den åldern (och han var mycket svår då) så lade jag ner förhandlingarna helt och tog helt sonika och tvättade honom och gjorde honom i ordning med handkraft.
Han ledsnade ganska så fort på detta kan jag berätta och då så föredrog han att göra det själv.
Det har känts jobbigt att göra det för då blir han så arg på mig. Jag har märkt att jag börjat undvika att göra saker som gör honom arg och bråkig. Kanske inte så smart känner jag.

Men jag skulle ge min högra hand för lugn och ro ibland!
 
Sv: Har föräldrar slutat bära/lyfta upp sina barn ??

Statistiken vete sjutton men jag hade precis varit på ett föredrag där vår kommuns socialchef sa att varje dag får dom in 3 anmälningar om barn som far illa, dvs barn under 12, och att det nu är socialgrupp 1 och 2 som är överrepresenterade.
Han hade även hört av andra socialchefer att tendensen är liknande i hela landet.
Barn som tillbringar hela dagen på förskolan, 07.00 till 17.30. Sönderstressade, äter dåligt, trötta och föräldrarna vill att barnen ska vara trötta när dom kommer hem så förskolan beordras att dra ner middagsvilan till ett minimum.
Detta för att barnet ska somna tidigt.
Jag blev förvånad över att det nu var ett så påtagligt problem och socialchefen var (han har varit socialchef i måånga år)mycket klar med att detta är bara början på ett samhällsproblem av stora mått.
 
Sv: Har föräldrar slutat bära/lyfta upp sina barn ??

Ja, jag uttryckte mig en anings luddigt ser jag.
Se mitt förtydligande svar till mandalaki.
 
Sv: Har föräldrar slutat bära/lyfta upp sina barn ??

Jag hade nog inte svalt vad den där socialchefen sa alldeles oreserverat. T ex: vad menar han med socialgrupp 1 och 2? Använder socialtjänsten sådan kategorisering över huvud taget? Och för de verkligen statistik efter den? Det är nämligen det som behövs om man ska uttala sig om nåt annat en allmän känsla man har. För sådana allmänna känslor tål inte alltid en granskning.

Gissningsvis var det en sån där allmän känsla han redogjorde för. Det låter som om han tycker sig se att även människor med högre lön, dyrare kläder, större villor anmäls till socialtjänsten. Han borde veta bättre än att sprida sådant för det låter mer som om han vädrar sina egna fördomar än vet vad han pratar om.

Ett kunskapsbaserat sätt att använda en bild man tycker sig se är att tänka "jag tycker mig se förhållandet X, är det undersökt? Kan jag jämföra min egen uppfattning med ett dokumenterat förhållande?" Men skulle den där socialchefen tänka på det viset skulle det stupa redan där, för han lär inte hitta nån statistik på i vilken omfattning "socialgrupp 1 och socialgrupp 2" anmäls till socialtjänsten.
 
Sv: Har föräldrar slutat bära/lyfta upp sina barn ??

Det låter väldigt jobbigt ? Finns det ngn annan vuxen som kan hjälpa till, morfar, morbror eller bara manlig kamrat. Kan Du plocka bort en del konfliktpunkter ??
Barn lever ibland på vind och vatten, i perioder, de kan hoppa över att äta. Sitta och titta i en bok eller rita vid frukostbordet kanske fungerar. De äter väl ändå på dagis/fritids. Annars, ät det ni tycker om och ha det trevligt vid bordet.
Duschar grabbarna på kvällen så behöver de väl inte skrubbas igen på morgonen ??
Finns favoritkläder som alltid gillas ?? Ingen förväntar sig ändå att grabbar i den åldern skall vara rena mer än 5 min. Annars låt honom byta om på dagis/fritids (då går det nog snabbt!) Även om en o annan glatt leker i pyamas hela dagen om tillfälle ges.:D::D
 
Sv: Har föräldrar slutat bära/lyfta upp sina barn ??

Det låter väldigt jobbigt ? Finns det ngn annan vuxen som kan hjälpa till, morfar, morbror eller bara manlig kamrat. Kan Du plocka bort en del konfliktpunkter ??
Barn lever ibland på vind och vatten, i perioder, de kan hoppa över att äta. Sitta och titta i en bok eller rita vid frukostbordet kanske fungerar. De äter väl ändå på dagis/fritids. Annars, ät det ni tycker om och ha det trevligt vid bordet.
Duschar grabbarna på kvällen så behöver de väl inte skrubbas igen på morgonen ??
Finns favoritkläder som alltid gillas ?? Ingen förväntar sig ändå att grabbar i den åldern skall vara rena mer än 5 min. Annars låt honom byta om på dagis/fritids (då går det nog snabbt!) Även om en o annan glatt leker i pyamas hela dagen om tillfälle ges.:D::D

Jag är ledsen, men du och jag har inte samma syn. Jag lämnar inte iväg en 6 åring till dagis alldeles kladdig av frukost. Mina barn lämnas rena, med rena kläder, om de sedan smutsar ner sig där är inga problem men dit ska de vara rena!

Det är inte dagis uppgift att se till att mina barn ska byta om, det är min, som förälder! De har tillräckligt att göra som det är ändå. Fast han har inga större problem med att få på sig kläder.

Att rita eller läsa bok vid frukostbordet ( när de äter middag också?) tänker jag inte tillåta. Det kommer inte att vara tillåtet på dagis, så varför hemma?

Jag serverar mat de tycker om, men så säger han ändå att han inte vill ha, det är äckligt, han tycker inte om osv trots att han förra veckan åt det, dagen förut fick mjölk till frukosten eller vad det nu är han väljer ut som äckligt. I går talade jag om för honom att jag struntar i om han äter eller inte, för äter han inte så får han inget annat istället och får gå hungrig- hans problem. Och han åt sin mat.

Jag kan inte ta bort en del konfliktpunkter, vad signalerar det till honom? Skrik och bråka så slipper du göra det som mamma säger?

Jag har ingen som hjälp. Min syster passar barnen när jag jobbar, dagis har dem när jag pluggar och min mamma kör oss dit vi ska. Någon manlig vän har jag inte.
 
Sv: Har föräldrar slutat bära/lyfta upp sina barn ??

Vet du, ibland så tror jag mer på erfarenhet än statistik.
Inte ofta ska tilläggas
- men den här mannen skulle inte säga något sådant utan att ha belägg för det - och han är inte den som brukar häva ur sig saker bara för att.
Han var oroad över det han och andra kunde se.
Men jag kan inte begära att någon annan ska tro det.
Ang socialgruppsangivelsen så var det hans ord rakt av och då han är +60 så är det väl av gammal vana det slinker ur honom.

Jag ska kika om det finns en statistik någonstans men det kräver nog en hel del letande misstänker jag.
 
Sv: Har föräldrar slutat bära/lyfta upp sina barn ??

Har hört något liknande på radio faktiskt, redan för några år sedan. Det var då Malmö socialtjänst som var fruktansvärt bekymrad därför att så många föräldrar inte klarade av att ta hand om sina barn sedan de vuxit upp till tonåringar. Efter noll uppfostran tog barnen över fullständigt och toppred de vuxna. Då sa man också att av dessa var övervägande delen inte från socialgrupp tre utan från alla grupperingar.

Vem sa det finns tre sorter, lögn, förbannad lögn och statistik? Någon av våra mer kända tänkare tror jag.
 
Sv: Har föräldrar slutat bära/lyfta upp sina barn ??

varför skulle det vara mer oroande att barn ur socialgrupp 1-2 far illa än ur grupp 3-4? Det är väl alltid oroande om ett barn far illa oavsett socialgrupp? Risken med att dela in barn som far illa i socialgrupper är att man börjar säga att deras problem är att de tillhör en viss socialgrupp, att det beror på att de har fin bil/ingen bil etc och så är det ju självklart inte. Det som man inte säger, men antyder, när man pratar om socialgrupper i samband med barn som far illa är mao väldigt problematiskt. Såg tex ett program om barnmisshandel och aga för inte så länge sedan. Där framkom det bla att eftersom i stort sett alla barn ur en viss invandrarkategori uppfostrades med aga så hade socialtjänsten slutat göra nåt åt det eftersom "alla invandrare agades". Man hade slutat se i individuella fall och på individuella faktorer och klumpade bara samman orsakerna till problemen till att handla om att de tillhörde kategorin invandrare.
 
Sv: Har föräldrar slutat bära/lyfta upp sina barn ??

Givetvis har du rätt i det du skriver. Vad man kan vara orolig för tycker jag i det här fallet är att fler och fler barn far illa. Tyvärr har det ju varit så länge att barn i socgrupp 3 har haft större förutsättningar för vanvård då föräldrar ofta (givetvis inte alltid) varit missbrukare osv. Att fler och fler barn far illa är alarmerande. Vi kanske borde fundera lite på vår livsstil. Kanske sluta stressa runt och försöka uppfylla alla möjliga och omöjliga krav som samhället ställer på oss idag.
 
Sv: Har föräldrar slutat bära/lyfta upp sina barn ??

Inte ofta ska tilläggas - men den här mannen skulle inte säga något sådant utan att ha belägg för det - och han är inte den som brukar häva ur sig saker bara för att.
Han var oroad över det han och andra kunde se.

Ja, det var han säkert. Men det finns som sagt väldigt många felkällor när man drar generella slutsatser utifrån sina egna observationer.

Det förvånar mig inte när du säger att han är 60+, redan innan det var det lätt att få bilden av en äldre persons oro inför "samhällsutvecklingen". Voj voj, vart är världen på väg, ungefär.

Men OM det nu var så att vissa socialgrupper var överrepresenterade (vilket jag alltså tror är svårt att reda ut eftersom socialtjänsten inte kategoriserar folk på det viset) - VAD är det som är så oroande? En socialchef borde väl veta att barn som far illa alltid har kommit från olika kategorier i samhället? Och att, om de far illa, då är det inte mer allvarligt om de kommer från socialgrupp 1 än socialgrupp 3.

Dessutom: OM nu socialtjänsten hade den här kunskapen - vad ska de använda den till? De kan knappast använda den till att granska anmälningar om barn till rika föräldrar noggrannare bara för att de "vet" att anmälningarna från den gruppen ökat. De måste alltid granska varje anmälan individuellt, naturligtvis, oavsett sina "kunskaper" om den grupp de anser familjen hör till.

Jag blir lite beklämd när nån som faktiskt är socialchef tydligen sprider sina egna uppfattningar på det vis du beskriver. Samma beteende stöter man ibland på hos polisen, där enskilda poliser ofta verkar övertygade om att deras bild av samhället är en objektiv sanning. Jag trodde nog i min enfald att en socialchef var mer upplyst än så.
 
Sv: Har föräldrar slutat bära/lyfta upp sina barn ??

Vem sa det finns tre sorter, lögn, förbannad lögn och statistik? Någon av våra mer kända tänkare tror jag.

Jo, det är ju ett populärt sätt att avfärda det mesta;)

Men i det här fallet är det relevant att tala om statistik. För att kunna säga något om vilka familjers barn som leder till flest anmälningar behövs:

1) att varje anmälan registreras
2) att socialtjänsten har en vedertagen kategorisering av socialgrupper
3) att anmälningarna delas in efter socialgrupper.

Voila, där har du en statistik. Som skulle ge en rättvisare bild av hur det faktiskt förhåller än vad enskilda socialchefer tycker sig se och pratar med kollegor om.
 
Sv: Har föräldrar slutat bära/lyfta upp sina barn ??

Ja du Mandalaki - jag tror att vi kommer att få se statistik på detta inom en kort framtid.
Under tiden gör jag ingen skillnad på vilken socialgrupp ungdomarna kommer ifrån - strulisarna på min horisont har väldigt blandad bakgrund och är inget belägg för någon tendens.
Vad dom har gemensamt är föräldrar och vuxna runt om som inte reagerat i tid.

Det ska bli intressant att se om det ändrar sig inom den närmaste 10-årsperioden då dessa anmälningar som verkar "annorlunda" gäller yngre barn - märk väl att anmälningarna till soc ang barn som far illa totalt har fördubblats i de flesta kommuner sen några år tillbaka. Vi har blivit bättre på att anmäla.
 
Sv: Har föräldrar slutat bära/lyfta upp sina barn ??

Under tiden gör jag ingen skillnad på vilken socialgrupp ungdomarna kommer ifrån - strulisarna på min horisont har väldigt blandad bakgrund och är inget belägg för någon tendens.

Det låter bra. Eftersom du i ditt första inlägg påpekade att "anmälningarna ökar i socialgrupp 1 och 2" så lät det som om du tyckte att det var viktigt. Medan jag inte riktigt förstår vilken användning samhället skulle ha av den kunskapen, om den nu fanns.
 
Sv: Har föräldrar slutat bära/lyfta upp sina barn ??

Inläggets ord var ett direktcitat från en orolig socialchef.
Inget tyckande från min sida alls.
OM det är så så är det en ny tendens - och något astt reflektera över.
Föräldrar med kvalifikationer som god ekonomi och högre utbildning har varit en skyddsfaktor inom forskningen då vi diskuterar ungdomsproblem.
Detta skulle alltså inte längre vara fallet om socialchefen tolkar tecknen rätt.
Det kommer att förändra mycket inom mitt arbetsområde.
Antalet ungdomar med problem skulle alltså öka.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 745
Senast: jemeni
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
21 246
Senast: Gunnar
·
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
24 461
Senast: Amk
·
S
Gravid - 1år Hejsan! jag ska försöka göra mig kort. jag och pappan (vi kallar honom H) var inte tillsammans när våran son blev till. vi bestämde...
2
Svar
31
· Visningar
3 259
Senast: strösslet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp