Har hundar moral?

Intressant! Har precis skickat klippet till min sambo och bett honom spela upp det hemma, för att se hur lillen reagerar. Han är dvärgpinscher och har också mycket vaktinstikt.

Funderar på att använda det här klippet i min analys i stället. Kan nämligen inte hitta någonting hos min lilla som ens liknar moraliskt beteende :angel: Här finns det ju i alla fall något att analysera. Men jag tror precis som du, att hundar har ett starkt prosocialt beteende och särskilt när det kommer till den egna flocken.

En tanke som slog mig, hunden i soffan viftar på svansen. Varför, tror ni?
 
Oh ja ... mina ar super avundsjuka pa varandra ibland. Om jag gar ut med en i taget ar det okay aven om den som blir lamnad forst ar klart avundsjuk (jag maste satta upp en sparr eller beordra ett "stanna" for den som blir lamnad) nar bada kommit in igen ar livet dock tillbaka pa ratt kol.
Om jag jobbar med en och den andra sitter i bilen blir den som sitter i bilen super avundsjuk ... Om en slarvar och tjafsar runt nar jag vill att de ska jobba blir det SA mycket battre om den satts tillbaka i bilen och jag tar den andra och jobbar/leker pa samma plats. Nar den forsta da tas ut igen jobbar hon focuserat och med stort allvar. Att jobba med matte ar det absolut roligaste bada mina vet, sa nar det utgar hanger oron och svansar och de ser klart olyckliga ut.

Men jag tror fortfarande inte att hundar ar kapabla att bry sig om ratt och fel betteende eller att bedomma eller ha en god eller dalig karaktar. (Om de skulle bry sig om och forsoka ha en god eller dalig karaktar ... skulle det da vara en "hund karaktar" och gjora som hundar eller som manniskor gor och vill att de gjor?)
 
En tanke som slog mig, hunden i soffan viftar på svansen. Varför, tror ni?

De två hundarna verkar ju möta situationen lite annorlunda, den i soffan går aktivt emellan och kör "dämpa dig, lugna dig!" för fulla muggar medan den på golvet verkar argare och mer "lägg av!" (baserat främst på hur de skäller, då man inte ser så mycket av hunden på golvet - annat än huvudet där öronen var bakåtstrukna om jag inte minns fel (orkar inte titta igen:o)). Hunden i soffan eskalerar till att gripa om armen som håller skon mot slutet har jag för mig, men är fortfarande väldigt dämpande i sitt språk. Svansviftning i sig kan ju betyda väldigt många olika saker, men i just det fallet så ser jag även den som dämpande. Att isolera bara svansen skilt från annat språk är allmänt omöjligt tror jag, svansvift kan betyda allt från "ska vi leka?" till "passarejäfflitnoga!". Man kan inte se svansen på hunden på golvet vad jag minns(?) men den kan mycket väl också viftat på den men det skulle jag då inte tro såg likadant ut som på den i soffan...

Lite kul/intressant att se skillnaden i allvar mellan olika hundar(/typer), om Monster skulle gått emellan på det viset som visas på filmen om jag tänkt spöa ett av barnen vete 17 om jag skulle bara föst ner honom från soffan och fortsatt på det viset... Inte utan att demonstrativt lägga ifrån mig skon först, skulle jag tro!
(Klargörelse: helt hypotetisk fundering då jag inte spöar barn! Monster har aldrig konfronterat mig på det viset och jag känner mig inte det minsta otrygg med honom! Jag pratar bara om vad jag tror skillnaden skulle vara om han kände sig manad att ingripa på det viset hundarna i filmen gör - han skulle ha en annan tyngd bakom, även om han också förmodligen skulle börja med "lugna ner dig"-försök.)

Men jag tror fortfarande inte att hundar ar kapabla att bry sig om ratt och fel betteende eller att bedomma eller ha en god eller dalig karaktar. (Om de skulle bry sig om och forsoka ha en god eller dalig karaktar ... skulle det da vara en "hund karaktar" och gjora som hundar eller som manniskor gor och vill att de gjor?)

Det blir ju lite frågan om vad man menar med rätt och fel och moral egentligen. Det beror nog på vilken förklaringsmodell man utgår från i grunden? Även människors moral kan ju förklaras till väldigt stor del från "lönar sig/lönar sig inte" också, tänker jag...
 
Sa har definierar jag moral: "concerned with the principles of right and wrong behavior and the goodness or badness of character"
och med den definitionen tror jag inte att hundar har moral.;)
 
Sa har definierar jag moral: "concerned with the principles of right and wrong behavior and the goodness or badness of character"
och med den definitionen tror jag inte att hundar har moral.;)

OK, men om vi säger att hundar inte har moral (vilket jag för övrigt håller med om, men det är lite intressant att utmana sin världsbild litegrann ;)), kan de tänkas agera moraliskt ändå? Att även om de drivs av något annat än strävan efter god karaktär blir det resulterande beteendet moraliskt (alltså att det ändå främjar god karaktär) på ett sådant sätt att en moral upprätthålls?

Om vi tar beteendet i filmen: enligt min moral är det fel att slå barn. Hundarna agerar för att barnet inte ska bli slaget. Vi kan inget veta säkert om deras interna motivation för beteendet (tycker de det är "fel" att slå barnet eller agerar de helt och hållet efter en skyddande instinkt, tex), men resultatet är att barnet inte blir slaget. Har de då agerat moraliskt? Jag tycker det är svårt... De har ju uppnått ett resultat med ett moraliskt värde (vad det värdet är skiljer sig naturligtvis åt - en del skulle tvärt om mot mig anse att det är moraliskt fel att hindra att barnet fick stryk), och det tycks vara ett resultat de avsiktligt strävat efter (de råkade ju inte bara gå emellan). Måste avsikten vara en intern moral för att agerandet ska vara moraliskt?
 
Tja, Boss har på egen hand stolpat upp lite regler för hur man får bete sig här i hemmet, och ser på egen hand till att de efterföljs.

Inga hundar sniffande på bord/bänkar (då går han dit och puttar till dem/morrar så de går bort)

Inget skällande inne eller i hundgården(samma åtgärd som ovan)

Inget flamsande i bilen, då morrar och trycker han till dem.

Alla hans korrigeringar är lugna men bestämda och han släpper efter så fort de lagt av med "buset".

Mycket praktiskt nu när jag är valpvakt. Efter ett dygn här är valpen tyst och nöjd i hundgården, brötar inte runt inne och rör inte ens min mat på soffbordet. OCH den tycker om Boss ;)

Fridolf har mer sov- och ordningsregler runt sig själv (om man stör när han sover låter han som en tiger och kliver muttrande iväg och lägger sig UNDER nån möbel), samt skäller på mig om jag tar rondeller för snabbt så han känner av centrifugalkraften. Bokstavligt talat skäller.
 
Vad tror ni om det här klippet?


Eftersom jag själv är extremt känslig för starka klipp så kan jag berätta redan innan vad det är. Det är en kvinna som hytter med en sko mot sitt barn som springer och gömmer sig bakom soffan. Hon fortsätter skälla och vifta med skon som om hon ska slå honom med den. Jag tror att det här är arrangerat för att visa på hur hundarna reagerar. Hon verkar inte så aggressiv och viftar lite "larvigt" med skon ibland. Vad tror ni?

Hon slår inte barnet. Hundarna skäller och sätter sig emellan mamman och barnet. Vad tror ni om det här klippet?

Det märks klart att spec den ljusa hunden försvarar lillkillen MEN ändå har respekt för matten och vill markera att det där är INTE ok och det var ingen lek för den hunden i allafall , han tog ju t om o "höll" armen på henne
 
Intressant! Har precis skickat klippet till min sambo och bett honom spela upp det hemma, för att se hur lillen reagerar. Han är dvärgpinscher och har också mycket vaktinstikt.

Funderar på att använda det här klippet i min analys i stället. Kan nämligen inte hitta någonting hos min lilla som ens liknar moraliskt beteende :angel: Här finns det ju i alla fall något att analysera. Men jag tror precis som du, att hundar har ett starkt prosocialt beteende och särskilt när det kommer till den egna flocken.

En tanke som slog mig, hunden i soffan viftar på svansen. Varför, tror ni?


den försöker ändå fjäska för matte för den har respekt för henne ( väldigt låg viftning o absolut ingen glad svans ) , tror inte svansen viftat om det varit nån okänd som gjort det där
 
Min gamla sch/bc satt upp massor av regler ( blir nog så också om man har flera hundar)
Vid ett tillfälle vid jul fick jag ställa en julskinka på en stol när det fanns dåligt med plats och direkt en hund kom i närheten satt han sig o vakta den

Han vaktade även sin egna mat som han ens inte ville ha ;)
 
Intressant! Har precis skickat klippet till min sambo och bett honom spela upp det hemma, för att se hur lillen reagerar. Han är dvärgpinscher och har också mycket vaktinstikt.

Funderar på att använda det här klippet i min analys i stället. Kan nämligen inte hitta någonting hos min lilla som ens liknar moraliskt beteende :angel: Här finns det ju i alla fall något att analysera. Men jag tror precis som du, att hundar har ett starkt prosocialt beteende och särskilt när det kommer till den egna flocken.

En tanke som slog mig, hunden i soffan viftar på svansen. Varför, tror ni?

Har samma "problem"! Min hund är synnerligen omoralisk måste jag säga! Hon visar ingen moral mot varken mig & husse eller andra hundar! Däremot har jag sett beteenden som är moralliknande hos min systers ena hund vid lek med min hund. Så fort min hund piper så reser han sig upp och sedan nosar han på henne som för att försäkra sig att hon är okej. Men frågan är om inte det också snarare är att se som prosocialt beteende snarare än moral?
 
Så jag blev himla nyfiken på vad ni har för erfarenheter med era hundar, har ni någonsin sett ett beteende hos er hund som kan tänkas vara ett moraliskt beteende? Det kan exemeplvis vara ett beteende som syftar till att upprätthålla en viss norm, skydda någon, sympati, medkänsla, förtroende eller bestraffning.

Min första spontana tanke är att mycket av det där med att skydda andra, visa sympati/medkänsla/förtroende eller bestraffa andra hänger så starkt ihop med hur man får en flock välfungerande att det blir svårt för hundar att göra något alls utan att man skulle kunna tolka det som något moraliskt, och det är kanske även därför som många förmänskligar sina hundar väldigt mycket?

Men tex när det gäller att skydda andra så har min Zala vid flera tillfällen morrat och gått mellan när hon uppfattat att någon betett sig hotfullt mot mig. Hon har även gett sig på Wahidah när hon trodde att Wahidah attackerade mig (vi lekte). Även Aysu tänkte flyga på Wahidah när jag och Wahidah lekte.

Wahidah har i sin tur lugnat Aysu när det åskat. Precis innan åskan började hon leka med Aysu och gick (till skillnad från annars) inte att avbryta. Däremot slutade hon självmant så fort det slutat mullra och dundra. Det hände vid två helt skilda tillfällen. Vid tredje tillfället brydde sig inte Aysu om åskan och Wahidah lekte inte med henne.

Sedan är mina hundar rent allmänt väldigt gulligulliga mot mig och andra som de tycker om. Tex så är det väldigt svårt att massera dem, för när jag masserat en liten stund så börjar de tvätta mig ;) Kliar jag dem så kliar de tillbaka osv.

Det går säkert att läsa in massor av moraltänk i mycket sådant, men jag har aldrig tänkt i de banorna själv. Däremot märker jag hela tiden att hundarna samarbetar, kommunicerar, tänker och funderar på hur de vill ha saker och ting.
 
@Philosophia

Intressant tråd! Varför gillar du inte socialdarwinismen? Är det inte logiskt att naturen belönar "godhetsgener" hos flockdjur som tex hundar och människor eftersom det gynnar flocken att visa medmänsklighet (medhundlighet)?
 
Jag tror, tvärtom mot många att vi underskattar våra hundar. Jag tror att de har precis samma känslor som vi har, och ser inte alls varför de inte skulle ha det? Så jäkla speciella är vi inte! Så stor skillnad är det inte på oss och andra djur.

Och vetenskapen kommer ju fram till det mer och mer. "Nyss" hade inte djur känslor utan gick bara på instinkter. Nu kan de känna avundsjuka, vilket jag tycker en ganska avancerad känsla.

Jag tycker inte att alla människor handlar moraliskt korrekt alla ggr, så varför skulle djur göra det?
 
Jag tror, tvärtom mot många att vi underskattar våra hundar. Jag tror att de har precis samma känslor som vi har, och ser inte alls varför de inte skulle ha det? Så jäkla speciella är vi inte! Så stor skillnad är det inte på oss och andra djur.

Och vetenskapen kommer ju fram till det mer och mer. "Nyss" hade inte djur känslor utan gick bara på instinkter. Nu kan de känna avundsjuka, vilket jag tycker en ganska avancerad känsla.

Jag tycker inte att alla människor handlar moraliskt korrekt alla ggr, så varför skulle djur göra det?

Jag håller med till viss del (jag tycker snarare att det är bra att "förklara ner" mänskligt beteende, än att "höja upp" djurs dock), men att observera och fundera är väl aldrig fel? Att utmana sina antaganden (oavsett om de är "hundar är bara djur och agerar helt utan förnuft och känslor" eller "hundar är precis lika mentalt komplexa som människor"), att öppna upp för ett annat perspektiv, det är bara nyttigt tycker jag.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och min man har en adoptivhund, en staffe, som är fem år gammal och som nästan alltid är världens bästa hund. Vi har bara haft honom...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 632
Senast: mmbot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp