"Har inte kunnat rida på hela vintern för all snö och is"

Luna10

Trådstartare
Det vet jag inte hur många gånger jag har hört i vinter, både här på Buke, på fb och IRL... T.o.m. i bantningstråden där man väl verkligen borde vara mån om att hålla igång sina hästar.

Inte för att jag vill skryta, men jag har ridit min häst i medeltal 3 ggr/vecka hela vintern. Någon vecka bara 2 ggr och nångång 4 ggr. Största delen av vintern har ju grusvägarna varit i perfekt skick med tjockt med packad is och snö, stadigt och fint med bra svikt! T.o.m. på asfaltvägarna har det gått bra att trava då de var istäckta. Erkänner att vissa skogsrundor har jag inte kunnat rida då det har varit för mycket snö, men en av dem har jag hållit öppen och ridit 1 gg/v, perfekt pulsningsträning för hästen. Eftersom jag mest rider på kvällar och på trafikerade vägar har det inte blivit mycket galopp, men jag har istället ridit mycket sidvärts och övergångar i skritt och trav. Volter har jag inte heller kunnat rida sen mitten på december då det blev för mycket snö och skare på åkern där jag brukar rida.:crazy:

Och till saken:
Jag var i helgen till ridhus för första gången sen november (transporten har inte haft vinterdäck) och red för tränare.
Det första hon sa var: "Oj vad fint musklad han har blivit på bakdelen! Och lättare i kroppen också!"
Traven fick beröm så fort vi började värma upp att den var så luftig och med fint "gung".
Och när det kom till galoppen (som vi har haft STORA problem med förr, kallblodstravare med lång rygg och dåligt vinklade bakben), så var den tretaktig och fin och vi lyckades hålla den ner till en 12 m volt när vi ökade och minskade volten!
Jag var jättenöjd! Och hästen orkade bra med 1 timme dressyrpass, visst var han svettig men det var jag också:angel:.

Nästa helg ska vi starta en LB, första för säsongen och nu behöver jag inte oroa mig för 15 m galoppvolterna heller.:)

Ja, vad vill jag säga egentligen? Att det har gått alldeles utmärkt att hålla igång en häst i vinter, utan tillgång till ridhus eller ridbana. Det går bara man vill. Och ja, jag jobbar 80% och har familj om nån undrar.

Brodd och snösula har varit en förutsättning dock men det har man väl på hästar som man ämnar hålla igång under vintern. Eller broddade boots i alla fall?
 
Sv: "Har inte kunnat rida på hela vintern för all snö och is"

Har barfota obroddade. Gått bra att hålla igång hela vintern förutom några dagar för en - två veckor sedan (minns inte exakt). Men jag bor norröver. Så det är inte så slabbiga vintrar.
 
Sv: "Har inte kunnat rida på hela vintern för all snö och is"

Det ser ju väldigt olika ut hur man har sin häst uppstallad. I stallet där min häst stod i vinter gick det inte att rida på grusvägarna, jag hade inte möjlighet att hålla de "öppna", det kom för mycket snö helt enkelt. Travar och galoperar på asfaltsvägen gör jag inte pga säkerhetsrisken med mötande bilar. För några år sedan var det PERFEKT vinter (06/07?) för då kom det inte så förbannat mycket snö, men den låg länge.

Jag lyckades ändå hålla igång min häst väl eftersom vi plogade ridbanan. Och så åkte jag till ridhus någon gång i veckan.

Vill man hålla igång sin häst så går det ju i stort sett alltid att lösa. Snö/is/halt är enligt mig bara "undanflykt" för man helt enkelt inte orkar, har lust, har motivation till att hålla igång sin häst.

Och självklart är sulor och broddar ett måste under vintern, men det är det ju om hästen ska gå i hage också (om den är skodd).
 
Sv: "Har inte kunnat rida på hela vintern för all snö och is"

Nu cvet jag iofs inte vart du ville komma med tråden, men bara för att du kan hålla igång din häst så betyder det ju inte att alla kan göra det? Var glad för att du har kunnat göra det istället för att förutsätta att alla andra är lata.

Jag ville hålla igång mina hästar i vinter, men fick ganska snart ge upp tanken. Varför? När snön går upp till magen eller högre på hästen så går det inte att få till nån vettig ridning. Visst är det styrketräning, men några längre pass funkar ju inte. När det är så halt att hästen går som bambi på hal is trots snösulor och 16 brodd, då är det inte värt skaderisken att rida till varje pris. När vägarna är så hala, eller är så smala och med så höga snövallar att en bil precis kan ta sig fram, och man inte har någonstans att ta vägen och komma ur vägen, då ger jag mig inte ut på vägen, så kul är det inte att riskera att häst eller ryttare skadas i möte med en bilist som inte kan, eller i värsta fall inte vill stanna.

Jag har 700 meter till ridhus från stallet, men jag har inte ridit där heller eftersom vägen varit helt stängd länge. Vi har fått skotta i hagen i vinter för att hästarna skulle ha någonstans att röra sig på.

Jag rider gärna och håller igång min häst, men inte till vilket pris som helst, varken för min eller hästens skull. Jag lastar inte och kör min häst när det är snorhalt, det är helt enkelt inte värt risken. Jag må vara lat, men jag har hellre en häst med sämre kondition efter vintern, än en som skadat sig av anledningar som jag lätt kunde undvika. Nu har min häst varit igång ett par månader och han har inte lidit av att vila mer än vad det var tänkt i vinter.
 
Senast ändrad:
Sv: "Har inte kunnat rida på hela vintern för all snö och is"

Tja, som du säkert minns finns det många i bantningstråden som har motionerat (inte nödvändigtvis från ryggen) sina hästar dagligen. :angel:

Själv har jag motionerat min ponny ungefär en timme om dagen. Dock inte ridit varje gång, då min kropp är kaputt. Så jag har tömkört, promenerat, joggat (! inte illa för att vara jag), kört tidigare i vinter när vagnen inte var insnöad (den saknar dessutom vinterhjul, det gick lite svajigt ibland men det gick!), tricksat, jobbat från marken på olika sätt..
Det var asjobbigt en period, med tjock snö täckt med is. Då blev det ingen bra träning, bara lite skrittlunk.

Min häst har metaboliska störningar (som ej går att "bota" med motion, hypotyreos) och hypohidrosis, dvs han kan inte svettas.
Det är snorsvårt att veta hur man kan träna en häst som inte kan göra sig av med överskottsvärme!

Jag studerar 250 %, det är jobbigt men går.
 
Sv: "Har inte kunnat rida på hela vintern för all snö och is"

I stallet där min häst stod i vinter gick det inte att rida på grusvägarna, jag hade inte möjlighet att hålla de "öppna", det kom för mycket snö helt enkelt.

Plogas de inte då? Eller de kanske inte är i bruk?
 
Sv: "Har inte kunnat rida på hela vintern för all snö och is"

Klart det går att hålla igång under vintern utan ridhus. Det gör jag alltid. Varför skulle det inte gå?
 
Sv: "Har inte kunnat rida på hela vintern för all snö och is"

Nu cvet jag iofs inte vart du ville komma med tråden, men bara för att du kan hålla igång din häst så betyder det ju inte att alla kan göra det? Var glad för att du har kunnat göra det istället för att förutsätta att alla andra är lata.

Jag ÄR jätteglad att jag har kunnat hålla igång min häst, och jag tror inte att alla andra är lata, jag är bara nyfiken på hur man tänker.

Jag ville hålla igång mina hästar i vinter, men fick ganska snart ge upp tanken. Varför? När snön går upp till magen eller högre på hästen så går det inte att få till nån vettig ridning. Visst är det styrketräning, men några längre pass funkar ju inte.

Håller med, i djupsnö red jag bara 1 gg/v och ca 15 min pass. Bra komplement var det dock för bakdelen blev fint musklad också. Fick iofs en tappsko under ett sånt pass som hästen trampade av sig...

När det är så halt att hästen går som bambi på hal is trots snösulor och 16 brodd, då är det inte värt skaderisken att rida till varje pris. När vägarna är så hala, eller är så smala och med så höga snövallar att en bil precis kan ta sig fram, och man inte har någonstans att ta vägen och komma ur vägen, då ger jag mig inte ut på vägen, så kul är det inte att riskera att häst eller ryttare skadas i möte med en bilist som inte kan, eller i värsta fall inte vill stanna.

Nej det är sant, några sådana dagar hade vi här med och då fick man ju skippa ridningen. Men speciellt många var de inte här i alla fall.
Har sån tur också att de grusvägar jag rider på hålls väl plogade med plats för 2 bilar att mötas, så jag är inte orolig att rida där.

Jag rider gärna och håller igång min häst, men inte till vilket pris som helst, varken för min eller hästens skull.

Helt förståeligt, nu vet jag inte hur det har sett ut där du bor, men jag vet att i vintras då det var (enligt mig) bra underlag på vägarna så hörde jag bekanta 15 km bort beklaga sig att de inte kunnat rida på flera veckor. De hade inte ens provat, trots att de hade snösulor och 4-6 brodd! De var helt övertygade om att "man kan inte rida på vägen om det är snö och is".

Hur hålls travhästarna igång då? De tränas ju inte i ridhus, och kan man inte lasta och köra föra att det är för halt, kan man ju inte köra till bana och träna heller?
 
Sv: "Har inte kunnat rida på hela vintern för all snö och is"

Tja, som du säkert minns finns det många i bantningstråden som har motionerat (inte nödvändigtvis från ryggen) sina hästar dagligen.

Jag vet att du har gort det! De som har hållit igång sina hästar behöver ju inte ta åt sig?

Är impad av dem som kunnat promenara och tömköra sina hästar i vinter, det har inte jag, jag har haft för dåligt fäste (kunde ju brodda mig iofs). Så då har jag ridit istället för hästen har ju haft bra fäste.
 
Sv: "Har inte kunnat rida på hela vintern för all snö och is"

Klart det går att hålla igång under vintern utan ridhus. Det gör jag alltid. Varför skulle det inte gå?

Det var det som var frågan:D.
 
Sv: "Har inte kunnat rida på hela vintern för all snö och is"

Nu har jag inte travhäst så jag har faktiskt ingen aning om hur de tar hand om sig, och ärligt talat så är jag inte särskilt intresserad. Jag skulle kunna tänka mig att de bor närmre banan? De bör ha bättre transportmöjligheter? Det finns vad jag vet extremt få travhästar i travträning här ute dessutom, om ens några, mycket tveksam till det. Trav är väl ett jobb och det kanske är värt mer, jag riskerar inte mina hästar för att jag ska ha kul och kunna skryta med att jag hållit igång min häst. Även OM jag hade velat riskera min häst och köra ut på glashala vägar så hade jag när jag kommit till ridhuset fått konstatera att jag inte hade kommit in, eftersom varken parkering eller ingångar varit skottade (hört andra som klagat på detta som kommit körande från andra hållet). Jag hade skämts om jag hade klagat på skottningen när de som skottar kör dag och natt för att försöka hålla vägar öppna och se till att det som är livsnödvändigt fungerar, det är inte livsnödvändigt att köra till ett ridhus.
När det är endast bandvagnar man möter ute på vägarna, då konstaterar man att man borde hålla sig hemma från början.

Alla gånger jag blivit innesnöad i vinter, hemma eller på jobbet, så har det inte varit för att jag är lat eller tycker att dte är kul, utan för att man inte kommer fram. Då är faktiskt motionering av hästarna lågprioriterat. Det tar åtskilliga timmar varje dag att se till att hästarna har vad de behöver i form av mat och vatten och torrt ställe att bo på. Flertalet gånger har vi fått skotta med traktor för att över huvud taget få ut hästarna. När det varit omöjligt för mig att ta mig till stallet, kan jag knappast kräva att nån annan ska motionera min häst.

Gällande snösulor så är det faktiskt inte alla hästar som kan ha det. Min gamle gubbe har t ex inte kunnat ha snösulor vilket resulterat mycket syltproblem och halkproblem. Broddskor har gjort att han kunnat gå i hagen, men det har varit för halt att ge sig ut utanför den. Han har helt enklet fått stå hela vintern. Det är aldrig aldrig aldrig aldrig aldrig aldrig värt att riskera en skada på gamlingen som gör att han inte repar sig igen.

När det inte gick att rida mer än kanske en gång i veckan och inte på nåt vettigt sätt, då ansåg jag det vettigare att hästen fick en sammanhängande vila istället för nåt halvdant låtsasjobb, och sätta igång när det gick på ett bättre sätt igen.
 
Senast ändrad:
Sv: "Har inte kunnat rida på hela vintern för all snö och is"

Klart det går att hålla igång under vintertid, men det är ju långt ifrån alla ställen man bor på som det går.

Jag har en liten islandshäst, som dessutom var under igångsättning nu denna vintern efter att ha stått i ett år. Vi kunde ta oss ut ofta, men långt ifrån under alla perioder denna vinter...Stallet ligger i slutet av en grusväg. Så länge denna väg plogades ordentligt så gick det bra att rida där, men det är å andra sidan inte en så trevlig ridtur då den antingen går igenom ett bostadsområde eller går ut på en stor väg.

Vi har många underbara skogsvägar, men så fort det snöade på så var det alldeles för högt med snö där för min lilla häst. I mer en än meter går det inte att rida i särskilt länge om man inte vill ta helt slut på hästen...

Dock kördes många av skogsvägarna upp med fyrhjuling eller traktor, vilket var perfekt! En stund, då det blev alldeles för knöggligt för att ens skritta en längre bit när spåren först blev blöta och sen frös på.

Is tycker jag inte är något problem, så länge man har ordentliga broddar går det ju bra att rida ändå. Det vi hade mest problem med i vinter var att det periodvis var mycket höga mängder snö som sedan blev blöt under dagarna när det blev 0-gradigt, vilket gjorde att det blev alldeles för tungt för hästarna att gå i.

Så ja, visst kan man hålla igång under vintern, men oftast inte under hela perioden. Om man nu inte har en väldigt nära vän med en plog och för mycket fritid!;)
 
Sv: "Har inte kunnat rida på hela vintern för all snö och is"

Det finns nog precis lika många ursäkter att inte hålla igång sin häst som det finns att inte hålla igång sig själv. Det senare är jag nog världsmästare på:D

Sveriges distanshästar som nu är tränade och startklara för 16 mil har inte direkt vilat sig i form. Så nog går det att inte bara hålla igång utan till och med träna under vintern. Dom tränar ju dessutom ute och det gör dom år efter år efter år....

Så flitig har inte jag varit och jag har inte det målet heller, men 5 mil är vi klara för. Visst har det varit nån/några dagar då och då som underlaget och vädret har gått till överdrift men lite vila skadar inte.
Åka till ridhus har jag svårare för än rida ut pga läskiga backar jag inte vill köra i när det är dåligt väglag så förutom enstaka pass har all träning skett utomhus.

Idag har vi härligt vårväder med 10 plusgrader och fågelkvitter. Snart bär det iväg till ridbanan.
Ha en fin dag på er!
 
Sv: "Har inte kunnat rida på hela vintern för all snö och is"

Även OM jag hade velat riskera min häst och köra ut på glashala vägar så hade jag när jag kommit till ridhuset fått konstatera att jag inte hade kommit in, eftersom varken parkering eller ingångar varit skottade (hört andra som klagat på detta som kommit körande från andra hållet). Jag hade skämts om jag hade klagat på skottningen när de som skottar kör dag och natt för att försöka hålla vägar öppna och se till att det som är livsnödvändigt fungerar, det är inte livsnödvändigt att köra till ett ridhus.
Ok, de ridhus vi har använt (om jag hade haft vinterdäck på släpet vill säga) är dels ett som hör till ridskola - full användning hela vintern, dels ett privat som har varit i väldigt flitig användning hela vintern, mestadels av sådana som INTE har sina hästar där, utan måste köra dit. Så att ta sig in i ridhuset är inga problem där.

När det är endast bandvagnar man möter ute på vägarna, då konstaterar man att man borde hålla sig hemma från början.

Jo jag har ju hört att ni har haft rätt så extrema förhållanden där nere i Skåne. Då är det helt förståeligt att man prioriterar bort ridningen.

Men när man hör folk som inte ridit sen november, så känns det som att man inte bara kan skylla på vädret....
 
Sv: "Har inte kunnat rida på hela vintern för all snö och is"

Nu har jag inte travhäst så jag har faktiskt ingen aning om hur de tar hand om sig, och ärligt talat så är jag inte särskilt intresserad. Jag skulle kunna tänka mig att de bor närmre banan? De bör ha bättre transportmöjligheter? Det finns vad jag vet extremt få travhästar i travträning här ute dessutom, om ens några, mycket tveksam till det. Trav är väl ett jobb och det kanske är värt mer, jag riskerar inte mina hästar för att jag ska ha kul och kunna skryta med att jag hållit igång min häst.

Här finns det travhästar men de allra flesta är amatörtränare med annat jobb på sidan om. Alla bor inte jättenära banan heller.

Jag tycker det är intressant att veta hur man tränar hästar inom andra grenar, alltid finns det något man kan ta åt sig och lära sig!:idea:
 
Sv: "Har inte kunnat rida på hela vintern för all snö och is"

Anledningen till att jag inte har ridit min häst i vinter har två orsaker. Mestadels förtjänade min kille en skön långtidsvila och för det andra mörker.. Har ingen lust att rida när det är kolsvart ute :P
 
Sv: "Har inte kunnat rida på hela vintern för all snö och is"

och för det andra mörker.. Har ingen lust att rida när det är kolsvart ute :P

Ok, det har jag ingenting emot... Har en bra pannlampa och i vinter när det varit så mycket snö så är det inte helt beckmörkt. Är det månljust är det ju nästan lika ljust som på dagen! Håller ju mig på lite bredare vägar då, plogkäpparna med reflexer är perfekta att orientera sig efter!

Skulle jag inte ta mig ut i mörkret skulle jag inte få mycket frisk luft nov-jan eftersom det är mörkt på morgonen när man far på jobb och mörkt när man kommer hem.
 
Sv: "Har inte kunnat rida på hela vintern för all snö och is"

Jag tror att det till viss del är en vanesak. Det är ju många som i år har haft mycket mer snö än vad de har vanligtvis och då kanske man inte är beredd (och så kanske det inte finns plogningsresurser).

Vi som har mycket snö varje vinter vet ju hur det är. Plogningen fungerar överallt hela vintern, hästarna trampar stigar i snön i hagen (den som vill plogar), ridbanan plogas hela vintern, de grusvägar som används plogas hela vintern, om det är bra förhållanden så går det att rida på skoterspåren osv, osv. För att inte tala om att ljuset kommer med snön på hösten så att man faktiskt ser något när man är ute, de flesta jobbar ju under de få timmar det är dagsljus.

Jag håller alltid igång hela vintern och det gör de flesta andra häromkring också. Annars skulle det inte bli mycket ridet under året.
 
Sv: "Har inte kunnat rida på hela vintern för all snö och is"

Mina hästar får alltid lite vintervila de år det är mycket snö (vilket det varit de senaste åren, innan var det snö typ en vecka per vinter......). I år dock tog det slut snabbt på det roliga. Jag bor i skogen och alla vägar ut går på smala stigar som helt enkelt inte går rida på när det blir för mycket snö. I synnerhet inte efter att det varit milt, frusit igen, kommit mer snö....

Tråkigt så klart, i synnerhet saknade jag ridningen under julledigheten, men inte mycket göra åt.

På den tiden jag hade hästen på en ridskola red jag ju såklart hela vintern, men då för några år sedan var det inga vintrar heller här i Blekinge.
 
Sv: "Har inte kunnat rida på hela vintern för all snö och is"

Hos oss gick det att rida utan problem fram tills januari för då låg snön kvar. Efter det kom tö väder och sen frös det på så isgatan och skaren kom som ett brev på posten. Själv tycker jag inte att det är värt risken att försöka rida när det knappt går att köra på vägarna.
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 912
Senast: iNHALE
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 504
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 209
Senast: Lobelia
·
Träning Hej! det kommer bli vår första vintern utan ridhus och skulle vilja höra era erfarenheter av att motionera häst vid minusgrader utan...
2
Svar
23
· Visningar
2 323

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Bra hörlurar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp