"Har inte kunnat rida på hela vintern för all snö och is"

Sv: "Har inte kunnat rida på hela vintern för all snö och is"

Här där jag bor har snön snarare varit till hjälp så man kunnat rida effektivare eftersom alla asfaltsvägar varit snötäckta och gått att trava på! Det är snarare just nu när det smälter som det är svårt att rida ordentligt, men nu har ridbanan tinat fram så det löser sig ändå.
 
Sv: "Har inte kunnat rida på hela vintern för all snö och is"

kl

Vad det verkar här i tråden så måste det vara stor skillnad på blankis och blankis, för visst har vi haft sådan i vinter men inga problem med att inte brodden skulle ha bitit? I alla fall om man travat, det fanns dagar då det inte gick att skritta för då bet brodden inte, utan det vara bara att jogga igång. Enda gångerna (en handfull dagar) som brodden absolut inte bet var när det kommit pudersnö på isen, då bara gled brodden på snön.
 
Sv: "Har inte kunnat rida på hela vintern för all snö och is"

Det är snarare just nu när det smälter som det är svårt att rida ordentligt

Jag tycker att underlaget på vägarna som det är nu med ömsom påfryst/is och ömsom vattenfyllda tjälgropar:crazy: känns som betydligt mer risk för skador än när det är jämnt med is och snö. Rider alltid med lindor/skydd denna årstiden.
 
Sv: "Har inte kunnat rida på hela vintern för all snö och is"

Samma problem som du har, har jag också. Eller ja, vissa sträckor för tillfället. Hela vintern i övrigt har varit fullt ridbar. Något kyligt ibland (-30), men det har fungerat. Jag anser snön perfekt för att kunna stärka hästen. Finns det något bättre än att pölsa i snön? Sen har det ju blivit upptrampade stigar där man både kunnat trava och galoppera.
Det är först när det börjat töa som det däremot börjat bli lite jobbigt att kunna rida överallt. Men däremot har ju paddocken tinat upp så den är fullt ridbar!
 
Sv: "Har inte kunnat rida på hela vintern för all snö och is"

vi har haft en underbar vinter ridmässigt liksom förra vintern. lagom med snö och vi har kunnat rida ikapp på snöbelagda fält och på skogsstigar.grusvägarna har dock varit usla. vi plogade också upp ett fält så det blev ett tunnare lager snö där. der blir bra träning för hästarna då de får arbeta hårdare i snö än i barmark.
 
Sv: "Har inte kunnat rida på hela vintern för all snö och is"

Plogas de inte då? Eller de kanske inte är i bruk?

Våra grusvägar plogas så att det blir kvar ett glashalt tunt isskikt som är stenhårt och som max går att skritta på, om man vågar.
 
Sv: "Har inte kunnat rida på hela vintern för all snö och is"

Vintern har varit fantastisk tycker jag, vägarna har varit mjuka av all snö så man har kunnat trava och galoppera där det är långa raksträckor. Har ridit på som vanligt, visst har det vart kallt men man klär sig efter väder :) Och hästen mår bra och är inte överviktig, perfekt för oss.
 
Sv: "Har inte kunnat rida på hela vintern för all snö och is"

Jag tycker också att det beror lite på vad man har för häst. På min förra häst hade en sån här vinter funkat bra. Han var stark i kroppen, pigg, älskade kyla och snö. Jag behövde inte vara rädd för att överanstränga honom för jag hade haft samma häst länge och visste precis var gränserna gick.

Min nya häst, vinglig unghäst som inte har koll på sin kropp än. Halkar och far, har redan lite svårt med framåtbjudningen mellan varven, då vill jag inte sitta i djupsnö och rida allt för mycket. Jag har kunnat rida kanske 2 ibland 3 gånger i veckan. Det har vart jättetråkigt faktiskt. Men, nu är våren här och nu i dagarna har istäcket på ridbanan äntligen släppt:D Jag är lycklig!:love:
 
Sv: "Har inte kunnat rida på hela vintern för all snö och is"

kl jag har tidigare år kunnat hålla igång hästen ganska bra då granen har ridhus :p, men i år så har jag inte haft råd med ridhus avgiften :(. och sen så fick jag ett brutet revben på hösten som ställde till det, efter att revbenet läkt så höll jag igång ganska bra, men då hästen av nån anledning började sparka bakut när man red och var så sjukt svår så blev det mindre och mindre ridning, efter nyår så hade hästen vilat men då jag misstänkte att sadeln behövde stoppas om så la jag upp en bild på buke(som total förbjöd den då den låg i bakvikt och antagligen varit anledningen till hästens bakut sparkar). så efter det så var jag sadel lös tills nyligen och med nya sadeln så går hästen som en dröm jämfört med innan.
så det var min anledning till att jag inte höll igång hästen i vinter :p, men nu är både häst och ryttare sneda efter förra sadlen, så får ta ut massör innan vi sätter igång på allvar.:/
 
Sv: "Har inte kunnat rida på hela vintern för all snö och is"

Jag för min del skyller på kylan, hur kul och nyttigt är det att rida i -20-30 varje dag??

Men annars så ser jag bara fördelar med snö och is :)
 
Sv: "Har inte kunnat rida på hela vintern för all snö och is"

Jag kan tycka att tre ridpass per vecka absolut är bättre än ingenting men om jag under en period snittat 3 pass/vecka anser jag inte att vi är "igång". Jag kan säga att hemma hos oss hade det inte gått att hålla igång i vinter trots belyst ridbana och 5-10 min skritt till ridhus. Jag hade inte tagit mig ner på ridbanan med hästarna trots att det är ca 20 meter dit. Nu löstes det genom att stalla upp två av hästarna på en anläggning eftersom jag väldigt gärna ville hålla igång dem. De är ridna i snitt 6 dagar per vecka senaste tiden och jag vågar påstå att vi är igång och tränar på för fullt :)

Men å andra sidan är det olika vad vi anser vara igång och jag säger inte att du har fel. Jag är dock imponerad av att du har orkat kämpa under en såhär lång vinter utan både paddock och ridhus. Även om du uppenbarligen har haft bättre underlag hos dig så är det nog så kämpigt att orka i mörkret och kylan när snön ligger kvar på marken i fyra månader!

Mvh JV och lycka till på tävlingen ;)

Tillägg: En vältränad häst som tar det lugnare under några månader tappar ju inte så mycket så då kanske 3 dagar per vecka kan räcka för det mest basala underhållet av kondition och muskler. Många hästar går ju dessutom bättre efter att ha vilat/tagit det lugnt ett tag så jag säger inte att det är fel att varva ner lite under vintern. Det brukar vi också göra fast kanske inte så länge som fyra månader dock ;)
 
Sv: "Har inte kunnat rida på hela vintern för all snö och is"

Jag tycker att denna vinter och förra vintern varit mycket bra. Min häst står centralt. Under snövintrar som ger en tjock snö/isbeläggning kan vi travjobba på lågtrafikerade villagator på kvällstid (belysning finns ju):D

Men jag har inte hållt igång min häst alls i vinter. Min "undanflykt" är gaffelbandsskada:(
 
Sv: "Har inte kunnat rida på hela vintern för all snö och is"

kl

Vad det verkar här i tråden så måste det vara stor skillnad på blankis och blankis, för visst har vi haft sådan i vinter men inga problem med att inte brodden skulle ha bitit? I alla fall om man travat, det fanns dagar då det inte gick att skritta för då bet brodden inte, utan det vara bara att jogga igång. Enda gångerna (en handfull dagar) som brodden absolut inte bet var när det kommit pudersnö på isen, då bara gled brodden på snön.

Ja, det måste sannerligen vara skillnad på isen. Jag har under alla år aldrig någonsin haft problem med att hästen skulle halka på isen (kör med 4 brodd och snösulor). Jag tycker is är ett utmärkt underlag, mer svikt än så går det knappt att få.
Vi har dessutom många som både kör och rider ute på havsisen och det verkar fungera utmärkt.

Ett år hade jag pgsula med vinterbeslag (sylvassa piggar) på min förra häst och det kändes sannerligen som att han hade fäste som en bergsget!

Mitt värsta underlag är när det marken fryser till ett hårt knöggel men häruppe börjar det ju snöa rätt snabbt så det brukar bara vara en ytterst kort period.
 
Sv: "Har inte kunnat rida på hela vintern för all snö och is"

Jag har samma erfarenhet som du. Travbanorna brukar ju dessutom isas med flit så att säga. Nu har jag oskott och även det fungerar för det mesta bra, brukar vara en kort period på våren när det är blankis som det blir jobbigt. Med brodd är det ju inget problem.
 
Sv: "Har inte kunnat rida på hela vintern för all snö och is"

När det är så halt att hästen går som bambi på hal is trots snösulor och 16 brodd, då är det inte värt skaderisken att rida till varje pris.
Hur kan det vara halt åt hästen när den är fullbroddad och har snösulor? Det kan ju inte bli mer is än is och jag har aldrig sett en häst halka ens på blankis med 4 bordd i varje. Måste vara unikt. (Sen kan man ju ge hästen en viloperiod ändå på vintern om man nu vill det)
Frusen barmark som dessutom är ojämn är det värsta underlaget tycker jag. Is är rätt bra att rida på.
 
Sv: "Har inte kunnat rida på hela vintern för all snö och is"

Jag kan tycka att tre ridpass per vecka absolut är bättre än ingenting men om jag under en period snittat 3 pass/vecka anser jag inte att vi är "igång".

Jag rider egentligen aldrig mer än varannan dag, så snittet blir ju på 3-4 dagar/vecka året om, lite mindre på vintern då. Klart lite anpassat då, dagen efter träning/tävling blir det ju inte helvila utan en skrittur istället.
Det har fungerat utmärkt i alla år, men då tränar/tävlar jag ju bara på lätt nivå. Dessutom går hästarna på lösdrift och stelnar inte till på samma sätt som de kanske gör på box.

Travhästar tränas sällan mer än varannan dag när de väl kommit upp i kondition heller.
 
Sv: "Har inte kunnat rida på hela vintern för all snö och is"

Jodå, det finns s.k. svallis som är uppbyggd, ojämn och stenhård. Det blir inte en jämn nedsättning av hoven och då finns det verkligen risk för att brodden tar snett och med hästens vikt på det åker den all världens väg. Jag har bott i områden där det varit frekvent med svallis och det var bara att låta bli när den väl börjat bildas. Tack och lov har jag inte sett nåẗ åt det hållet här i år. Is är vi förskonad helt och hållet från förutom på gårdsplanen men det smälte undan rätt fort. Den här vintern var vi istället HELT insnöade...;)
 
Sv: "Har inte kunnat rida på hela vintern för all snö och is"

Jag för min del skyller på kylan, hur kul och nyttigt är det att rida i -20-30 varje dag??

De flesta hade ju ändå inte -20-30 i 4 månader i sträck i vintras...
Men hade du det förstår jag att du inte red, själv har jag en köldgräns på -15, men då har vi havsklimat med fuktig kyla.
 
Sv: "Har inte kunnat rida på hela vintern för all snö och is"

Jag tänker inte sitta och ge ursäkter - jag har helt enkelt vart för lat för att rida i många minus grader.
När håren i näsan fryser och man tappar känseln i benen, så är det faktiskt ingen hit.
Och neej, alla dagar har inte vart -22, men många!

Och detta får jag ju sota för nu när jag har en häst som är galen av överskottsenergo :grin:
 
Sv: "Har inte kunnat rida på hela vintern för all snö och is"

Hur hålls travhästarna igång då? De tränas ju inte i ridhus, och kan man inte lasta och köra föra att det är för halt, kan man ju inte köra till bana och träna heller?


travarna i mitt stall hålls igång som vanligt på vintern de går mellan 4-6 dagar i veckan just nu har vi en 2 åring en konvalecent under uppbyggnad dom går ungefär varannan dag och en starthäst! starthästen får vintervila nån månad= inga snabbjobb och starter, hon hålls dock igång ändå att bara gå och drälla i hagen är det inte tal om, blir dock mer tid för mig att rida, både ut och dressyr samt endel körning för att hålla igång kondisen. När hon inte har vila så går hon sin ajobb som vanligt. nu på våren nån vecka får hon åka in till banan för snabbjobben eftersom det är hårt och knöligt med halvsmält is.

det är många travtränare runt om i trakten, dom plogar vissa av körvägarna vilket är super lyxigt för alla i omgivningen.
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 912
Senast: iNHALE
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 504
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 209
Senast: Lobelia
·
Träning Hej! det kommer bli vår första vintern utan ridhus och skulle vilja höra era erfarenheter av att motionera häst vid minusgrader utan...
2
Svar
23
· Visningar
2 323

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp