"Har inte kunnat rida på hela vintern för all snö och is"

Sv: "Har inte kunnat rida på hela vintern för all snö och is"

Mina hästar är oskodda, den ena unghäst och den andra halt. Därför har jag inte brytt mig om att sko och brodda i år och det blev en ganska stillastående vinter. Dock har vi tränat frihetsdressyr och kuliga saker i hagen så stimulans för hjärnan har det funnits, även fast de hade urusel kondition de första dagarna det gick att springa i hagen. De var överlyckliga men flåsande och svettiga! ^^ vinterhagen var istäckt i en månad och vi ville inte byta till stora hagen eftersom valacken skulle springa sin halta hov fördärvad då. :/
 
Sv: "Har inte kunnat rida på hela vintern för all snö och is"

Nej, travhästar i tävlingskondition tränas sällan mer än varannan dag. Jag skulle säga mindre. När våra är i tävlingskondis tränas de knappt alls mellan loppen under säsong. Mest skritt i skogen i så fall. Men våra ridhästar har ju sällan den kondisen ;)

Ang. ridning varannan dag så får jag hålla med dig, vissa hästar fungerar mycket bättre att träna så. Jag har haft ett flertal sådana men de allra flesta behöver ridas oftare. Därav mitt första inlägg.

Mvh JV
 
Sv: "Har inte kunnat rida på hela vintern för all snö och is"

Jag är en av dom som inte har kunnat rida i stort sett alls, lyckades hålla igång hjälpligt till jullovet, ställde av kallblodet & fortsatte med mitt stora halvblod, sen fick jag ställa av även henne pga all snömängden.

Har inte kunnat ta mig någonstans, då skulle jag behöva en häst med 2m långa ben. Mitt sto på 1.70 hade snö upp till mina fötter på deom flesta ställena.
Skottade upp en bit med traktorn men då blev det skare istället som skar sönder hästarnas karleder trots boot & benskydd. Det är först nu i mitten på feb som jag börjat sätta igång hästarna igen.

Detta är första vintern någonsin jag inte kunnat rida alls, annars har jag kunnat ta mig ut på något sätt, men nu var det tokkört, kom inte ens av gården & bilen klarade inte dra släpet upp för backen på isen.
Provade en gång då fick vi lasta ur hästen, gå upp med honom till gården, koppla av bilen, dra upp den med traktorn sen fästa släpet i traktorn & dra upp den.
Sen fick släpet stå mitt på gården i flera veckor innan man vi kunde få in det på sin plats.

Jag har annars pannlanpa & bra kläder & hästar som inte tvekar att spotta i nävarna, men nu i vinter blev det tokkört, det gick helt enkelt inte alls. HAde snösulor & 4 brodd, helt i onödan, vi kom inte av gården alls.
 
Sv: "Har inte kunnat rida på hela vintern för all snö och is"

Jag kan erkänna att jag är inte direkt en vintermänniska och tycker det är kallt och äckligt på vintern så ridturerna är mycket färre då men bantar min häst gör jag inte.Nu när våren kom och så fort snön smälte på ridvägarna så är vi i gång igen och vinterhullet syns varken på hästen eller mig och han har blivit vackert musklad igen.Vintern är nog den ända årstiden min häst får vila så jag ser inte så allvarligt på det!!!:love:
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 913
Senast: iNHALE
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 504
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 210
Senast: Lobelia
·
Träning Hej! det kommer bli vår första vintern utan ridhus och skulle vilja höra era erfarenheter av att motionera häst vid minusgrader utan...
2
Svar
23
· Visningar
2 324

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp