Bukefalos 28 år!

Har jag inte rätt till ett eget liv bara för att jag är mamma?

anhe

Trådstartare
Det där verkar vara ett känsligt ämne för vissa, framförallt för mitt ex. Han är så fruktansvärt förbannad ibland för att han tycker att jag prioriterar mig själv före barnen. Jag anser inte jag gör det utan försöker få till både mitt och barnens liv så att de kan göra det de vill och att jag samtidigt får åtminstone delar av mina behov uppfyllda, samt att vi får kvalitetstid före kvantitetstid ifall jag måste välja. Jag gör så gott jag kan liksom :grin: och tyvärr är dygnets timmar begränsade. Men ibland funderar jag om jag är jäkligt konstig eller nåt, jag kanske är fruktansvärt egocentrisk och verkligen nedprioriterar mina barn? Jag kanske inte ska ta mig rätt att göra andra saker överhuvudtaget när jag har barnen?

Personligen tror jag att jag skulle "gå under" om jag inte fick ha ett eget liv också, men jag är som sagt kanske knäpp.
 
Sv: Har jag inte rätt till ett eget liv bara för att jag är mamma?

Nu har jag inga barn själv än.

Jag tror att det är väldigt viktigt att må bra själv för att kunna vara en bra mamma. Om du som du skriver att du skulle gå under om du gör på något annat sätt så tror i alla fall jag att du hittat ett sätt som är bra för dig, och då också för dina barn! :)
 
Sv: Har jag inte rätt till ett eget liv bara för att jag är mamma?

Ja du det var u rätt ställe att ställa att ställa frågan på. Bland alla hästägnde mammor!

Jag tycker självklart att man har rätt till intressen egentid eget liv eller vad man vill kalla det fast man har barn! Det är enligt mig inget att diskutera ens för jag skulle inte klara att avstå. Sedan får ag ibland ändra mina planer just för att jag har barn men det är en annan sak. Idag tex. skulle jag ha ridit men sonen är sjuk så det får vänta lite. Nu är ju min stor men jag har alltid haft häst och flera andra intressen.

Sen ska du inte bry dig om vad ditt ex säger. De säger väldigt mycket knasigt är min erfarenhet!
 
Sv: Har jag inte rätt till ett eget liv bara för att jag är mamma?

Sen ska du inte bry dig om vad ditt ex säger. De säger väldigt mycket knasigt är min erfarenhet!

Sant, men efter varje separation finns det två ex. :p


TS: Jo, du har rätt till ett eget liv även fast du är mamma
 
Sv: Har jag inte rätt till ett eget liv bara för att jag är mamma?

Ja du det var u rätt ställe att ställa att ställa frågan på. Bland alla hästägnde mammor!
Ha ha, ja det har du ju rätt i :D

Jag tycker självklart att man har rätt till intressen egentid eget liv eller vad man vill kalla det fast man har barn! Det är enligt mig inget att diskutera ens för jag skulle inte klara att avstå. Sedan får ag ibland ändra mina planer just för att jag har barn men det är en annan sak. Idag tex. skulle jag ha ridit men sonen är sjuk så det får vänta lite. Nu är ju min stor men jag har alltid haft häst och flera andra intressen.

Sen ska du inte bry dig om vad ditt ex säger. De säger väldigt mycket knasigt är min erfarenhet!
Självklart vet jag att jag har rätt till egentid även fast jag har barnen, och självklart måste man prioritera och planera om lite när man har barnen. Det är bara lite irriterande att exet ska störa sig så mycket. Det är ju i så fall jag som förlorar tid med barnen, om någon, ja och dom med mig förstås. Han drabbas ju inte. Senast handlade det om att min sambo erbjöd sig att åka och hämta barnen efter jobbet på dagis så att jag kunde avverka dagens träningspass under tiden, vi försökte effektivisera lite. Jag förlorade på sin höjd 20 min umgänge med barnen (bilen på väg hem), men fick å andra sidan mycket mer kvalitativ tid med barnen och sambon sen eftersom jag inte hade något annat som hängde över mig. Jag tycker det är en småsak, exet hotar med att försöka minska mitt umgänge med barnen om jag inte har tid för dem, som han säger.
 
Sv: Har jag inte rätt till ett eget liv bara för att jag är mamma?

Låter mer som om han är svartajuk, mitt råd är att fråga dina barn om de känner sig förbisetta? och förklara för dem hur du tänker, risken är stor att ditt ex svart målar dig inför barnen och då är det bättre att vara ute i förväg.
 
Sv: Har jag inte rätt till ett eget liv bara för att jag är mamma?

Men jösses!

Han är ju bara avundsjuk för att du får ihop ditt liv. Att du har ny sambo och gör saker. Det är ju viktigt att de får tid med din sambo också!
Hotar med att stämma dig i rätten för att minska umgänget alltså?





Mixoman: Du har fel. Fel fel fel. Alla mina ex är dumma och jag är perfekt. I min värld. Hur det ser ut i deras är ju inte min sak.:cool:
 
Sv: Har jag inte rätt till ett eget liv bara för att jag är mamma?

Klart du har rätt till ett eget liv. Du slutar ju inte vara mamma för att du vill göra egna saker på egen hand. Ibland får man ju tänka om vid sjukdom osv men att se till att man få egen tid för sig själv och sina intressen är bara bra.

Sen måste man givetvis se till att få en sund balans i det hela.
 
Sv: Har jag inte rätt till ett eget liv bara för att jag är mamma?

Ha ha, ja det har du ju rätt i :D

Självklart vet jag att jag har rätt till egentid även fast jag har barnen, och självklart måste man prioritera och planera om lite när man har barnen. Det är bara lite irriterande att exet ska störa sig så mycket. Det är ju i så fall jag som förlorar tid med barnen, om någon, ja och dom med mig förstås. Han drabbas ju inte. Senast handlade det om att min sambo erbjöd sig att åka och hämta barnen efter jobbet på dagis så att jag kunde avverka dagens träningspass under tiden, vi försökte effektivisera lite. Jag förlorade på sin höjd 20 min umgänge med barnen (bilen på väg hem), men fick å andra sidan mycket mer kvalitativ tid med barnen och sambon sen eftersom jag inte hade något annat som hängde över mig. Jag tycker det är en småsak, exet hotar med att försöka minska mitt umgänge med barnen om jag inte har tid för dem, som han säger.

:eek: Jesus 20 min....

Det där sa han bara för att han behövde gnälla på något. Du får trösta dig med att kunde han inte hitta något bättre att gnälla på så har han inte mycket att gnälla över :D
 
Sv: Har jag inte rätt till ett eget liv bara för att jag är mamma?

Låter mer som om han är svartajuk, mitt råd är att fråga dina barn om de känner sig förbisetta? och förklara för dem hur du tänker, risken är stor att ditt ex svart målar dig inför barnen och då är det bättre att vara ute i förväg.

Ja, jag har pratat med barnen, och de verkar helt ok, de älskar min nya sambo. De undrade bara om jag inte VILLE hämta dem (första gången sambon hämtat helt själv), jo självklart svarade jag, men på det här viset tror jag vi får mer och bättre tid osv.... Sen har jag förklarat att det kan bli så ibland att det inte är säkert att det är jag som kommer alla gånger, och de verkar tycka det är helt ok. Har kollat upprepade gånger och de verkar absolut inte tycka det gör något, de är nöjda bara de får en förklaring på saker och ting.

Exet är nog mest svartsjuk på att det är någon annan inblandad övht. Han blev lika tokig när min bror skjutsade in barnen på kalas, jag passade på att göra saker under tiden som jag ändå inte kunnat ha dem med på. (Så antingen fixa under tiden de ändå gör annat, eller skjutsa, vänta under kalaset och sen missa mer tid när jag var tvungen att göra mina ärenden). Men det fick jag också fan för :grin:
 
Sv: Har jag inte rätt till ett eget liv bara för att jag är mamma?

Han är ju bara avundsjuk för att du får ihop ditt liv. Att du har ny sambo och gör saker. Det är ju viktigt att de får tid med din sambo också!
Hotar med att stämma dig i rätten för att minska umgänget alltså?

Ja, jag tycker det är bra att barnen ser min sambo som en extra vuxen i livet, som ska behandlas därefter i vardagen. Det min sambo säger är också legitimt osv, han är inte bara någon rolig figur utan har sin plats i vårt liv.

Ja, det är ju bara förryckta hot, att minska umgänget (vi har helt delat umgänge nu), han inser ju att det skulle vara väldigt svårt att få igenom minskat umgänge, och han vill egentligen inte bråka. Så den enkla går jag inte på, jag låter honom skrika av sig lite och ber honom helt krasst lägga av med det där. Men han inser liksom inte heller att när jag har barnen måste jag få styra mitt liv som jag vill, han har faktiskt inte någon som helst rätt att veta vad jag gör med dem, om man nu ska hårddra det. Så länge de inte far illa.
 
Sv: Har jag inte rätt till ett eget liv bara för att jag är mamma?

:eek: Jesus 20 min....

Det där sa han bara för att han behövde gnälla på något. Du får trösta dig med att kunde han inte hitta något bättre att gnälla på så har han inte mycket att gnälla över :D
Ha ha, ja det kanske är så :D
 
Sv: Har jag inte rätt till ett eget liv bara för att jag är mamma?

Jag tycker absolut inte att du tänker/gör fel, alla vill väl träffa sina barn så mycket som möjlig men man måste, vill och behöver annat också..
Vad gäller umgänget så kan det inte regleras genom rättegång, om föräldrar med gemensam vårdnad inte kommer överens finns det bara två alternativ - ta hjälp från utomstående (tex familjerätten på soc)och med deras hjälp försöka komma överens om lösning.
Eller
Så får man gå till rättegång och då kommer en av er få ensam vårdnad och denna förälder måste då se till att barnen får träffa och umgås med den andre!
Föräldrar har ingen umgängesrätt alls enligt lag däremot har barnen rätt till båda sina föräldrar!
Vid en rättegång är det nästan alltid mamman som "vinner" vårdnaden men domen ska baseras på barnens bästainte vad föräldrarna vill/tycker ;)

Så du kan nog vara lugn och strunta i ditt ex och hans hot för han kommer inte långt med dom i alla fall! Jag tror inte han skulle våga fajtas mot dig i en rättegång :p
Stå på dig!
 
Sv: Har jag inte rätt till ett eget liv bara för att jag är mamma?

jag skulle aldrig acceptera att någon skrek och la sig i hur jag skötte barnen så länge de inte for illa givetvis. Man behöver ju inte ens ha någon kontakt med den andra föräldern utan det kan skötas av en oberoende person. Självklart har du rätt till ett eget liv!
 
Sv: Har jag inte rätt till ett eget liv bara för att jag är mamma?

nu planerar inte jag och sambon barn, men jag hade som KRAV att jag skulle köpa en till häst innan vi fick barn.
jag vet nämligen precis hur jag fungerar annars, jag skulle viga mitt liv åt det där barnet/de där barnen och tappa hela mig själv. så skulle jag bli som min mamma, hon har gjort precis allt för mig genom alla år och nu när jag och mina bröder är vuxna så har hon inget som helst socialt umgänge utan det enda hon har är jobbet. så hon jobbar 24 timmar om dygnet 365 dagar om året. det är verkligen inget jag önskar henne och därför ville jag inte bli så själv. därför vill jag ha häst innan jag skaffar barn så att jag TVINGAS prioritera mig själv och få egentid även när jag har barn... sen får jag väll se om jag är lika kaxig när jag väl har barn.. och allt har ju en gyllene medelväg.. men jag tycker inte alls att det är konstigt att man inte vill ge upp sig själv och sina egna intressen bara för att man får barn. jag ser lixom inte att mitt liv slutar bara för att jag får ett barn, det vidgas bara och man får hinna med så mycket som man kan... så länge man inte skiter i barnen (så klart) så ser jag det bara som något positivt att man som föräldrer har något eget att ladda batterierna med. jag tror det gör en till en bättre förälder i slutändan...
 
Sv: Har jag inte rätt till ett eget liv bara för att jag är mamma?

Ja, jag har pratat med barnen, och de verkar helt ok, de älskar min nya sambo. De undrade bara om jag inte VILLE hämta dem (första gången sambon hämtat helt själv), jo självklart svarade jag, men på det här viset tror jag vi får mer och bättre tid osv.... Sen har jag förklarat att det kan bli så ibland att det inte är säkert att det är jag som kommer alla gånger, och de verkar tycka det är helt ok. Har kollat upprepade gånger och de verkar absolut inte tycka det gör något, de är nöjda bara de får en förklaring på saker och ting.

Exet är nog mest svartsjuk på att det är någon annan inblandad övht. Han blev lika tokig när min bror skjutsade in barnen på kalas, jag passade på att göra saker under tiden som jag ändå inte kunnat ha dem med på. (Så antingen fixa under tiden de ändå gör annat, eller skjutsa, vänta under kalaset och sen missa mer tid när jag var tvungen att göra mina ärenden). Men det fick jag också fan för :grin:

Tror det markerade säger rätt mycket..

Tänk om exet kunnat hålla snattran och sluta sitta o gnälla på dig så kanske du spart in de där 20 minutrarna du missade för att du inte var med och hämtade :devil:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Ok varning för triggande ämne kanske, men känner att jag behöver bolla mina tankar. Har nog alltid eller iaf sedan väldigt ung ålder...
2
Svar
20
· Visningar
1 575
Senast: miumiu
·
Relationer Min svärfar miste relativt plötsligt sin partner tidigare i vintras. De har varit tillsammans så gott som hela sina liv. Ensamheten...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 033
Senast: Halona
·
  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 564
Senast: Unafraid
·
  • Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
1 897
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp