Bukefalos 28 år!

Har vuxna i allmänhet ingen hobby?

Ja, det är sant att göra olika prioriteringar i livet inte är samma sak som ett beroende, och bakom i stort sett alla beroenden, oavsett vilket slag det än är, så finns det någon form av problematik bakom, oavsett om det handlar om vadslagning, annat spel, droger, hästar ...

Problemet är fortfarande att det är ont om reflektion över att vissa sorters beteenden som inte innefattar att man sitter framför en datorskärm kan vara en form av beroende det också. Det förfasas mycket över att folk spelar datorspel, och "tänk på att det kan bli ett beroende", men ingen har någonsin sagt detsamma till någon som ägnar all sin fritid åt hästar.

Men har jag någonstans skrivit att det inte kan finnas beroende bland folk som håller på med hästar? Eller handlar detta endast om att jag nämnt en typ av problematik och inte just den som du tycker att jag borde skriva om?
 
Men hör du inte själv hur du formulerar skillnaden? Det är ingen som jämför med att "spendera lite extra tid i stallet" heller, utan folk som faktiskt åsidosätter sina egna behov, andras behov och skuldsätter sig för att endera köpa, behålla eller tävla sin häst. Ska man göra en jämförelse får man göra det mellan "rättvisa" extremer tycker jag.
Vad gör det ena till ett missbruk och det andra till någonting annat?
Jag håller med de som skrivit att om någon diagnostiseras med spelmissbruk är missbruket ett symptom, inte en orsak, precis som i alla andra fall av problematiska beteenden.

Allmänt: Stigmatiseringen av spel som fritid och hobby påminner lite om häxjakten på rollspelare och folk som gillade att se på skräck och actionfilmer på det glada nittiotalet. Vi skulle alla bli styckmördare eller antisociala och som bäst bara gå ut och välta gravstenar då och då. :p

Jag nämnde skillnaden eftersom i de exempel jag kommenterat har det varit just skillnader. Jag har inte skrivit att det inte kan finnas beroende, kicksökande eller folk som blir av med jobbet pga sin hästhobby, jag har bara skrivit att jag kommenterat just spelmissbruk när jag kommenterade en del av tråden där jag tyckte man ifrågasatte lite väl mycket om det är något problem alls. Jag förstår att man är trött på att bli ifrågasatt som gamer, men jag ser inte att lösningen på det är att förneka att en del spelare har problem. Hela det här "a'men de då...varför skriver du inte om deras problem" går ju liksom inte att diskutera med.

Jag visste inte att detta var en tråd där man endast ska diskutera problematik inom vissa hobbies, medan andra ska endast nämnas i positiva ordalag. Med din sista överdrift så inser jag att om det är så du ser mig så kommer jag aldrig att kunna bli något annat än en väderkvarn som måste förfäktas så det är nog inte lönt att jag skriver mer. Det är uppenbarligen en mycket känslig fråga.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 148
Senast: Grazing
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
40 895
Senast: Mineur
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 242
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 620
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp