Hård Grusväg + Asfalt

EmelieLindeborg

Trådstartare
Hej alla Distansryttare!

Jag håller inte själv på med distans, men med körning. Men jag tänker utanför boxen och vänder mig till er.

Min lilla kunskap om distans säger att ni travar mycket och långa sträckor på hård grusväg/asfalt. Med vagn blir man lite begränsad till att hålla sig på vägar.

Vi jobbar för att bygga upp kondition och vi har en slinga runt stallet på 7 km varav 4km är hård grusväg och 3km asfalt.

Hästen är van att gå på hårt underlag (nydligen importerad från London) men vad ska jag tänka på? Hur tar jag hand om hans ben och leder på bästa sätt efter en sådanhär runda?
 
Sv: Hård Grusväg + Asfalt

Är ingen distansryttare själv, men tänkte lägga ett avtryck här och se vad svaren blir=)

Jag själv har också i princip enbart hårda/medelhårda grusvägar+asfalt. (Dressyrryttare som sitter på ridbanan kanske en gång i veckan)
Och gör jag gör ingenting med min hästs ben.
Han är van och har gått på dessa vägar i tio års tid (20 år gammal) och har aldrig varit halt, ingen av de andra hästarna heller. Vi rider balanserat och med mycket sunt förnuft, men rider för den skull inte mesigt eller lite eller 'försiktigt'. Vi rider på som vanligt i alla gångarter oavsett årstid.

Intressant att höra andras erfarenheter!
 
Sv: Hård Grusväg + Asfalt

Trav på asfalt är ett alldeles utmärkt sätt att ta hand om benen på din häst.:) Rörelse på hårda underlag stärker skelettet och gör att din häst löper mindre risk att drabbas av benskörhet, medan rörelse på mjuka underlag stärker senor och ligament. Hästar (och människor!) behöver lite av bägge. Men man ska kanske inte trava hela sträckan till en början, utan hellre utöka mängden trav lite i taget, annars kanske belastningen leder till benhinneinflammation.

Jag kan inte se att du behöver göra något extra efteråt enbart för att du har tre kilometer asfalt på er runda, om inte hästen signalerar något annat förstås. Följ er normala rutin.
 
Sv: Hård Grusväg + Asfalt

Ett tips är att du anpassar skoningen efter underlaget. Kör du ofta kanske skorna slits fort på asfalt och hårt grus, då kan man sko med roadnails, söm med förstärkt skalle som även ger lite broddeffekt på hal asfalt. Sko med sula vid behov ifall hästen blir ömfotad.
 
Sv: Hård Grusväg + Asfalt

Fast benskörhet, hur ofta hör man talas om det på hästar? Eller finns det andra skador som har sitt ursprung i det, kanske?
 

Liknande trådar

Körning Ja, gör ni det då ni kör? Då jag växte upp så var det ju i alla fall inom ridningen big no-no, men tittar man hur hästar tränas i...
Svar
17
· Visningar
3 529
Senast: Morrhoppa
·
D
Distans Hej! Ny här... Tänkte lägga in en fråga om lite träningstips eftersom jag är övertygad om att ni här har massor av information att ge...
Svar
7
· Visningar
1 630
Senast: SiZo
·
Distans Efter det att jag red VM i Kentucky barfota på Aces Comett har det funnits intresse att veta mer om barfota och boots. En del av...
17 18 19
Svar
360
· Visningar
93 668
Senast: malacogott
·
Hästmänniskan Det här passar inte riktigt någonstans tycker jag och lägger det därför här där jag tycker det passar bäst. Härom veckan satt jag och...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 754
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp