Bukefalos 28 år!

Trava på asfalt?

Luna10

Trådstartare
Ja, gör ni det då ni kör? Då jag växte upp så var det ju i alla fall inom ridningen big no-no, men tittar man hur hästar tränas i England t.ex. så är det ju mycket trav på asfalt? Har kollat en del på körningsfilmer på youtube, t.ex.
http://www.youtube.com/user/barryhook2
och de kör ju i princip endast på asfalt, och travar helt obehindrat....

Funderar därför att jag har en runda på ca 6 km som skulle vara perfekt att köra med ponnyn, men ca halva vägen är asfalt och att skritta all asfalt skulle ta lääänge. Just nu håller vi på att träna upp konditionen, kör nu 3,5-4 km rundor på ca 45 minuter, blandat skritt och trav, så jag tänker mig att vi kunde klara 6 km på 1-1,5 timme bara kondisen blir bättre, förutsatt att det är ok att trava på asfalt.
Ponnyn har barfotaboots då han körs så fästet borde inte vara problem i alla fall.
 
Senast ändrad:
Sv: Trava på asfalt?

Jag har lärt mig att blandade underlag är bäst. Så jag skulle inte tveka, så länge det inte är bara asfalt.
 
Sv: Trava på asfalt?

Tror säkert det är lugnt så länge man vänjer in underlaget ordentligt innan man travar hela sträckan =)

Och så är asfalt halt, speciellt skor + väta + asfalt :)
 
Sv: Trava på asfalt?

Och så är asfalt halt, speciellt skor + väta + asfalt

Jo, vet att det är halt men inbillar mig att barfotaboots blir mindre halt?

Då är det som jag tänkte då, att vänjer man bara in på det så är det ingen fara!
 
Sv: Trava på asfalt?

Jo, vet att det är halt men inbillar mig att barfotaboots blir mindre halt?

Då är det som jag tänkte då, att vänjer man bara in på det så är det ingen fara!

Ja, det borde bli mindre halt. Det är ju mer gummi(?) material:)
 
Sv: Trava på asfalt?

Japp vi har en som har fått en mindre skada på djupa böjsenan så han körs mest på asfalt för att underlätta läkningen iallafall under igångsättningen tills han är mer redo för mjuka underlag:) Snart 6 månader sedan han skadade sig.

De andra kör vi också på asfalt eftersom de ska tävla så måste de klara alla underlag som kan tänkas bli på en tävling.
 
Sv: Trava på asfalt?

Jag travar mycket på asfalt, mest när jag kör men även när jag rider.

En vanlig körtur på en timme består säkerligen av minst 40 min trav i lugnt tempo. Förrförra sommaren tränade vi inför bröllopskörning, och då travade vi ca 3 timmar i veckan totalt, på enbart asfalt. Hästen har dessutom varit 4-broddad runt om pga branta backar, men trots det har hon inte uppvisat några som helst problem med denna körning.

Givetvis har hon fått vänja sig vid underlaget successivt. :)
 
Sv: Trava på asfalt?

Jag travar på asfalt med min shettis, precis som alla underlag. Det gäller att variera och sätta igång/vänja in sakta men så är det ju med allt :)

Tänk på att det faktiskt är mer svikt på asfalt än de flesta grusvägar.
 
Sv: Trava på asfalt?

Jag travar på asfalt och tar även någon galopp då och då :) Precis som Pallen säger upplever jag mer svikt där än på grusväg!

Barfotahästar dock, jag vågar inte gasa på för mycket med skor, blir halt!
 
Sv: Trava på asfalt?

Det viktiga är att vänja in asfalten sakta då senor och ligament tar ungefär tre gånger så långt tid att träna upp jämfört med muskulaturen, och det är dessa bitar som mest av allt skyddar lederna från att ta stryk vid asfalkörningen.

/Camilla
 
Sv: Trava på asfalt?

Galopphästar tex, tränas med att trava på asfalt regelbundet. Man börjar med liten bit och i "balans" (inte slängtrav..), och ökar längden succesivt. Det stärker senor och ligament.
 
Sv: Trava på asfalt?

Jag säger som de andra....asfalt är ett bra medium att träna på. Skulle nästan säga att det är nödvändigt för en hållbar häst.

Hårt underlag stärker senor och ligament medan mjukt stärker muskler. Men att rida/köra på för mjukt utan att först stärkt senor och ligament kan nog vara av ondo.

Däremot ska allt ske i balans och sakta men säkert ökas i längd.

Sedan har jag för mig att man slutade med gummiskor på distanshästar för att det tog lite för snabbt stopp i asfalten och hältorna kom som ett brev på posten. Järn mot asfalt är mycket bättre då de halkar lite istället för att det tar stopp.
Kanske att tänka på med boots eller barfotahästar?
 
Sv: Trava på asfalt?

Sedan har jag för mig att man slutade med gummiskor på distanshästar för att det tog lite för snabbt stopp i asfalten och hältorna kom som ett brev på posten. Järn mot asfalt är mycket bättre då de halkar lite istället för att det tar stopp.
Kanske att tänka på med boots eller barfotahästar?

Det kan det ju ligga nånting i förstås.
Jag kör ju en minishettis med pyttehovar, finns inte så små skor att få tag i så i så fall måste man kapa. Hovis är inte heller jättepigg på att sko en så liten... Därför har han boots. Kan man göra dem halare? :idea:

Fick ju hem ponnyn på foder vid nyår så jag har hittills bara kört på vinterväglag med broddade boots. Vet inte hur han fungerar helt barfota, men tvivlar på att han kan köras barfota runt om, grusväg sliter mycket... Mina kallblod är i huvudsak skodda endast fram sommartid men det händer att jag måste sko på dem bak också när det blir hårt i marken.
 
Sv: Trava på asfalt?

Jag kör mycket på asfalt, tyvärr.
Vi har nästan bara asfalt som går att köra på. Jag både travar och galopperar på asfalten.
Men mina är vältränade och vana vid underlaget. Utan problem går dom ca 5-8 h på asfalt vissa veckor. Tyvärr igen, för det är skittråkigt.
 
Sv: Trava på asfalt?

Kör på varierat underlag, så vist blir det lite trav på asfalt ibland.


Ang skor.

Gummi mot asfalt gör att glidmomentet blir påverkat och jag kan tänka mig att det blir med barfortaboots som med PG-skor att det tar tvärstopp i nerslaget. Skulle inte trava på underlag som asfalt mm då.

Sen kan det hända att det blir halt när dom är barfota om man brassa på men jag vet inte tycker att asfalt är fel underlag att vara på om man vill springa på lite.
 
Sv: Trava på asfalt?

Jag vill ha varierat underlag (rider iofs) och asfalt ingår i det. Jag travar, töltar och galopperar ibland, men såklart får man ta det pö om pö.
 
Sv: Trava på asfalt?

Jag travar också min häst mycket på asfalt i både minskat och ökat tempo. Han går oftast helt barfota och ibland med boots fram.
 
Sv: Trava på asfalt?

Jag var orolig för precis samma sak när jag började köra min kille. Jag hörde med veterinärer, tränare och hovslagare och alla hade samma svar: Bara man varierar underlaget så går det bra.

Man kan ju tänka på att värma upp ordentligt och inte sätta igång i spurt det första man gör. Jag håller alltid ett lägre tempo på asfalt än vad jag kräver på tex grusväg.
 

Liknande trådar

Trav Måste bara skriva av mig lite då jag inte har någon att bolla tankar och ideer med. Har en 2 årig kallblodtravare som jag har fött upp...
Svar
4
· Visningar
2 587
Senast: anhe
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 172
Senast: Mezcal
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 596
Senast: __sofia__
·
Ridning Vet inte om jag skall lägga den här tråden under Ridning eller Foder eller om den kan ligga här? Moderator är självklart fri att flytta...
2
Svar
21
· Visningar
2 536
Senast: MaritH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp