Hård ridning på dressyrclinic?

Att han har för lite i handen beror på att den inte är framme för skänkeln...
Jag tycker att hästen exteriör har en viktigare poäng i det.
Men men, bara att inse att vi inte håller med varandra.
Min poäng är dock inte det, utan att jag hade ingen aning om hästens reaktion för galopparbetet innan. Orsakerna skulle kunna vara hur många som helst.....

And that is a fact ;)
 
Jag tycker att hästen exteriör har en viktigare poäng i det.
Men men, bara att inse att vi inte håller med varandra.
Min poäng är dock inte det, utan att jag hade ingen aning om hästens reaktion för galopparbetet innan. Orsakerna skulle kunna vara hur många som helst.....

And that is a fact ;)

Jo exteriören har ju poäng i det hela men man måste ju verkligen få ut halsen på en sådan häst och det gör man ju för skänkeln och sätet.

Svårt att veta hur han kände och tänkte eftersom han inte har fått komma till tals efteråt. Står ju i tidningen ridsport att dom sökt honom för en kommentar, men det tror jag inte ett jävla skit på faktiskt.

"Hej, detta är från tidningen ridsport och vi har hängt ut dig som en djurplågare och skulle vilja ha en kommentar på hur du tänkte där?"
 
"Hej, detta är från tidningen ridsport och vi har hängt ut dig som en djurplågare och skulle vilja ha en kommentar på hur du tänkte där?"

Förövrigt ett jävla konstigt agerande av tidningenridsport måste jag säga då dom tidigare gått bananas över "dressyrdrevet" och dess uthängningar. Inte en jävel har ju fått komma till tals där i deras tidning trots helt offentliga filmer.
Kan lova att det hade aldrig hänt om det varit en svensk ryttare eller tränare men det går bra när det är en utländsk som dom inte behöver stöta sig med.
 
Galopp"arbetet". Jag vet inte om du har sett filmen?
Skulle vår häst inte heller gå framåt, vore situationen en annan.
Jag hade ingen aning om varför han gjorde som han gjorde, från början. Nu vet jag det, och tycker då att ändamålet helgar medlen.

Jag har sett det aktuella klippet som är länkat i den här tråden, ja.
I galoppfattningen körde hästen upp huvudet ordentligt och gick emot, reds därefter fram.
Men någon fulridning eller elak/hård ridning var det ju inte?
 
Jag har sett det aktuella klippet som är länkat i den här tråden, ja.
I galoppfattningen körde hästen upp huvudet ordentligt och gick emot, reds därefter fram.
Men någon fulridning eller elak/hård ridning var det ju inte?

Vad jag förstått så är det inte hela händelsen utan den andra filmen visar mer av istadighet och protester än denna. Jag har inte heller sett den ursprungliga filmen.
 
Utav att bara se filmen, och tolkar man hästens signaler, blir det att den ogillar det ryttaren håller på med.

Så tolkade inte jag snutten. Mer än att hästen inte ville ta galopp, körde upp huvudet i himlen men fick vara i fred i munnen.

Och när du förtydligade att du inte ville att din häst skulle ridas så, tolkade jag det som att du tyckte att ryttaren gjort något ganska dåligt.
 
Förövrigt ett jävla konstigt agerande av tidningenridsport måste jag säga då dom tidigare gått bananas över "dressyrdrevet" och dess uthängningar. Inte en jävel har ju fått komma till tals där i deras tidning trots helt offentliga filmer.

Jätteknepigt.
Jag blev dock uppringd av tidningen Ridsport för nga veckor sedan- det måste fler blivit?.
Jag slutade ju prenumerera för flera år sedan då jag ansåg att de inte ägnade sig åt granskande journalistik.
Nu när de ringde så sa de att tidningen skulle ändra inställning och jag sa att då provar jag väl igen då.

Jag hade gärna sett att tidningen Ridsport granskade Svenska Ridsportförbundet som organisation ex.
 
Väldigt "smidigt" att filma, anklaga någon för fulridning via en av de största ridsporttidningarna och sedan ta bort filmen så att folk inte kan syna påståendet ordentligt...

Tidningenridsport skulle ju givetvis haft med filmen i sin artikel, blir ju helt absurt att hänga ut någon med en film som bara några få har sett.

Om dom nu kände sig tvungna att hänga ut någon överhuvudtaget... just det där som dom själva tryckt på att det inte är rätt väg att gå :grin:
 
Jätteknepigt.
Jag blev dock uppringd av tidningen Ridsport för nga veckor sedan- det måste fler blivit?.
Jag slutade ju prenumerera för flera år sedan då jag ansåg att de inte ägnade sig åt granskande journalistik.
Nu när de ringde så sa de att tidningen skulle ändra inställning och jag sa att då provar jag väl igen då.

Jag hade gärna sett att tidningen Ridsport granskade Svenska Ridsportförbundet som organisation ex.

Funderar på att säga upp prenumerationen enbart pga detta ryggradslösa beteende som dom uppvisar gång på gång..
 
Jag tycker att hästen exteriör har en viktigare poäng i det.
Men men, bara att inse att vi inte håller med varandra.
Min poäng är dock inte det, utan att jag hade ingen aning om hästens reaktion för galopparbetet innan. Orsakerna skulle kunna vara hur många som helst.....

And that is a fact ;)
Jag var ju den första att kommentera att hästen varken har ändamålsenlig exteriör eller gångarter som är lämpade för dressyr, så du slår in öppna dörrar med det resonemanget ;) Pga hästens brister så blir det ännu svårare att få den att jobba korrekt, ja. Oavsett detta så satsar ryttaren på landslagsnivå (har hon själv sagt i intervjuer i tidningsartiklar som finns att läsa på nätet). Den ambitionen har hon ju troligtvis även delgett tränaren, då måste han väl visa henne vad som krävs för att åtminstone hamna någorlunda på rätt spår med den häst hon själv valt ut för sin satsning. Nu vet vi ju inte vad han har sagt till henne, han kanske har sagt just detta, och det kanske var det som gjorde henne sur (mer än tränarens ridning). Det kan vi inte veta, vi kan bara utgå från filmen och det andra har berättat. På filmen syns det tydligt att:
1. Hästen är ej avlad för dressyr. Det innebär att det blir svårare för hästen att jobba som en dressyr häst bör och krångligare att nå ryttarens högt uppsatta mål.
2. Ryttaren har hittills inte lyckats komma runt hästens svagheter med sin egen ridning och träning av hästen
3. Tränaren försökte visa och göra så gott det gick för dagen med tanke på punkt 1 & 2.
4. Hästen betedde sig som man kunde förvänta sig. Som jag skrivit tidigare så är detta ett klassiskt exempel på hur en häst som inte är på hjälperna beter sig före och under en korrigerande ridning.
 
Senast ändrad:
Jag tycker inte det man ser i filmen är någon katastrof. Felbyggd häst (för dressyr iaf) som inte verkar vara så samarbetsvillig till att börja med.

Det känns som om det vore bra att syna den som slagit på stora trumman till att börja med. Finns det någon agenda bakom där, kunde ryttaren inte ta sin kritik osv. Ridsport har gjort ett uselt jobb när de valt att okritiskt publicera den där "artikeln" och utomlands hade de blivit stämda för förtal.
 
För att hästen ska kunna söka sig framåt neråt i kontakten måste det finnas kontakt från början, särskilt på en häst som nog kändes ganska tom i handen iom sin exteriör. Måste ju bli en kontakt med bakbenen.

Dock tror jag det primära var att få hästen att först gå fram för skänkeln och inte formen.

Och genom att dra den i munnen till och från får man kontakt?
 
Funderar på att säga upp prenumerationen enbart pga detta ryggradslösa beteende som dom uppvisar gång på gång..

Jag förlängde ju inte efter dressyrdrevet. De har ringt flera gånger o varje gång påpekar jag att jag slutade för att jag var missnöjd och att den anledningen finns kvar. Idioter är vad de är. Speciellt när man läser vad de skriver till varandra på sina privata fb. Helt fruktansvärt osmakligt :(
 
Jag har ju sett filmen som nu är borttagen. Det är inte hård ridning i den bemärkelsen. Men det var,enligt mig, onödig och dålig ridning.

Han hade spö

Han galopperar hästen varv på varv i korsgalopp. Hur ska det hjälpa? Hur ska det få hästen att hitta sin balans och kunna söka stöd längre fram?

Det klippet ni sett, det som börjar med trav och sedan galopp, är trevligt i jämförelse med det andra.
 
Ryttaren försöker göra precis tvärtom. Driva på och ge eftergift. Det är inget dragande i munnen vad jag kan se.

Självklart får man inte kontakt med hästen genom att dra i tyglarna på en häst som varken går fram eller tar ett ärligt stöd.

Och hur får man kontakt i munnen på en häst som galopperar runt, runt, runt i korsgalopp?
 
Och hur får man kontakt i munnen på en häst som galopperar runt, runt, runt i korsgalopp?
Nu har jag inte sett någon film som visar detta så det r svårt att kommentera, jag har heller inte sett vad som hände så det är svårt att kommentera det också. Generellt måste man få hästen att gå framåt för att kunna börja rida och det oavsett gångart, utan framåtbjudning kan man lika gärna lägga ner. Om det gick vettigt till eller inte kan jag inte uttala mig om.
 
Jag har ju sett filmen som nu är borttagen. Det är inte hård ridning i den bemärkelsen. Men det var,enligt mig, onödig och dålig ridning.

Han hade spö

Han galopperar hästen varv på varv i korsgalopp. Hur ska det hjälpa? Hur ska det få hästen att hitta sin balans och kunna söka stöd längre fram?

Det klippet ni sett, det som börjar med trav och sedan galopp, är trevligt i jämförelse med det andra.
Och det är just detta jag skrev i ett tidigare inlägg. "Smidigt" att filma och sedan göra stor sak av att man minsann har fått fulridning på film, genom att använda en tidning med många läsare. Samtidigt tar man bort filmen så att man sen kan säga till folk som är skeptiska att "jag har minsann sett den riktiga filmen där allt hemskt visas, alla andra filmer från samma tillfälle visar inte det hemska som hände. Ni som inte har sett den hemliga filmen har feeeeel".
 
Och hur får man kontakt i munnen på en häst som galopperar runt, runt, runt i korsgalopp?
Om det var så det gick till och om det var så hemsk ridning så kan det ju vara lämpligt att låta folk se filmen. Om man nu vill anklaga tränaren så är det ju bra med bevis... Det behöver inte vara dåligt att försöka galoppera på och försöka få hästen att byta till rätt galopp. När en häst bjuder dåligt är det ofta ett bättre alternativ än att bryta av om och om igen.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
3 912
Senast: Pyrran
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 757
Senast: Mia_R
·
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
2 372
Senast: Lycan
·
  • Artikel
Dagbok Under 2021 var jag vid två skilda tillfällen med om situationer där jag trodde att jag skulle bli dödad. Nu blev jag inte det, men det...
Svar
13
· Visningar
1 270
Senast: Nytant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp