Hård ridning på dressyrclinic?

Jag tänker inte förlänga den här diskussionen känner jag. Är ju omöjligt att diskutera när ni inte har sett och diskuterar rent hypotetiskt.

Generellt håller jag med, en häst som inte går fram sak fram. Korsgalopp eller inte. Men var går gränsen? 5 varv? 10 varv?

Om filmen tagits bort kan jag tänka mig beror på att ryttaren antagligen fått otroligt mycket skit?
 
Nu har jag inte sett någon film som visar detta så det r svårt att kommentera, jag har heller inte sett vad som hände så det är svårt att kommentera det också. Generellt måste man få hästen att gå framåt för att kunna börja rida och det oavsett gångart, utan framåtbjudning kan man lika gärna lägga ner. Om det gick vettigt till eller inte kan jag inte uttala mig om.

Självklart ska en häst som inte bjuder ridas framåt.

Men nu diskuterar vi en specifik händelse. Har man inte sett den kanske det är svårt att diskutera saken? Om jag pratar den specifika ridningen vid det specifika tillfället och du pratar generellt känns det inte som vi pratar om samma sak
 
Om det var så det gick till och om det var så hemsk ridning så kan det ju vara lämpligt att låta folk se filmen. Om man nu vill anklaga tränaren så är det ju bra med bevis... Det behöver inte vara dåligt att försöka galoppera på och försöka få hästen att byta till rätt galopp. När en häst bjuder dåligt är det ofta ett bättre alternativ än att bryta av om och om igen.

Återigen, jag håller med om att den generella principen är att en häst som står emot ska ridas framåt, oavsett korsgalopp eller inte.

Men det finns en gräns känner jag. Hur länge är det ok att jaga på hästen utan resultat?
 
Självklart ska en häst som inte bjuder ridas framåt.

Men nu diskuterar vi en specifik händelse. Har man inte sett den kanske det är svårt att diskutera saken? Om jag pratar den specifika ridningen vid det specifika tillfället och du pratar generellt känns det inte som vi pratar om samma sak
Du får gärna länka till filmen du diskuterar. Självklart kan jag inte kommentera det jag inte sett. Dan som finns länkad till är inte det vackraste jag sett men inte ser det illa ut heller.
 
Du får gärna länka till filmen du diskuterar. Självklart kan jag inte kommentera det jag inte sett. Dan som finns länkad till är inte det vackraste jag sett men inte ser det illa ut heller.

Jag har inte filmen, så kan tyvärr inte länka. Tycker också det är olyckligt att filmen inte är offentlig.

Och det är inte ful ridning så som man kanske tänker sig, men jag anser att det blev alldeles för mycket på ett olämpligt och inte okej sätt
 
Jag var ju den första att kommentera att hästen varken har ändamålsenlig exteriör eller gångarter som är lämpade för dressyr, så du slår in öppna dörrar med det resonemanget ;) Pga hästens brister så blir det ännu svårare att få den att jobba korrekt, ja. Oavsett detta så satsar ryttaren på landslagsnivå (har hon själv sagt i intervjuer i tidningsartiklar som finns att läsa på nätet). Den ambitionen har hon ju troligtvis även delgett tränaren, då måste han väl visa henne vad som krävs för att åtminstone hamna någorlunda på rätt spår med den häst hon själv valt ut för sin satsning. Nu vet vi ju inte vad han har sagt till henne, han kanske har sagt just detta, och det kanske var det som gjorde henne sur (mer än tränarens ridning). Det kan vi inte veta, vi kan bara utgå från filmen och det andra har berättat. På filmen syns det tydligt att:
1. Hästen är ej avlad för dressyr. Det innebär att det blir svårare för hästen att jobba som en dressyr häst bör och krångligare att nå ryttarens högt uppsatta mål.
2. Ryttaren har hittills inte lyckats komma runt hästens svagheter med sin egen ridning och träning av hästen
3. Tränaren försökte visa och göra så gott det gick för dagen med tanke på punkt 1 & 2.
4. Hästen betedde sig som man kunde förvänta sig. Som jag skrivit tidigare så är detta ett klassiskt exempel på hur en häst som inte är på hjälperna beter sig före och under en korrigerande ridning
.
Men snälla, har du behov av att hävda dig, eller?
Jag håller med dig i allt du skriver, men det jag har fetat hade jag ingen aning om när jag såg filmen. Hur svårt ska det vara egentligen??
 
Generellt håller jag med, en häst som inte går fram sak fram. Korsgalopp eller inte. Men var går gränsen? 5 varv? 10 varv?
Det är omöjligt att uttrycka i antal varv, en del pallar inte att galoppera ett var och andra har järnkondis och klarar många. Och så är det den psykiska biten.
 
Vill bara flika in en grej här i tråden och det är att det inte är ryttaren till hästen som rids som har gjort en grej av detta här. Känner att hon får lite onödigt med skit som hon inte förtjänar. Hon är nog väldigt medveten om problemen med hästen-i synnerhet eftersom hon först nekade till att han skulle sitta upp. Om jag skulle spekulera varför hon gjorde det är för att hon visste att det skulle bli så här. Att hästen inte fann sig i den här ryttarens system och att den är speciell. Jag är fullt medveten om att hästar måste gå fram till handen och svara för skänkeln, men nog finns det fler vägar till Rom än att galoppera runt i korsgalopp? Vissa hästar-i synnerhet de som inte är av sedvanlig dressyrhästtyp får en hitta lite andra vägar med. Uppenbarligen har ryttaren fixat det eftersom den har en rätt fin resultatrad i tdb.
 
Jag har sett den aktuella filmen innan den togs bort och kan försöka beskriva den objektivt.
Filmen var drygt 13 min lång och verkar ha börjat ungefär där den korta filmen som redan länkats till slutar. Ryttaren galopperar i drygt 12 av dessa 13 minuter varav han rider i höger varv i princip hela tiden förutom nån sväng i vänster varv. Det är blandat rätt galopp, korsgalopp och förvänd galopp i ett högre tempo. Efter ca 2/3 av filmen ber han om ett spö som man väldigt tydlig kan se att han använder bla när hästen stannar upp.
 
Vill bara flika in en grej här i tråden och det är att det inte är ryttaren till hästen som rids som har gjort en grej av detta här. Känner att hon får lite onödigt med skit som hon inte förtjänar. Hon är nog väldigt medveten om problemen med hästen-i synnerhet eftersom hon först nekade till att han skulle sitta upp. Om jag skulle spekulera varför hon gjorde det är för att hon visste att det skulle bli så här. Att hästen inte fann sig i den här ryttarens system och att den är speciell. Jag är fullt medveten om att hästar måste gå fram till handen och svara för skänkeln, men nog finns det fler vägar till Rom än att galoppera runt i korsgalopp? Vissa hästar-i synnerhet de som inte är av sedvanlig dressyrhästtyp får en hitta lite andra vägar med. Uppenbarligen har ryttaren fixat det eftersom den har en rätt fin resultatrad i tdb.
Fin rad i lätta klasser och ett par msv c. Men man får väl ha i åtanke att hon siktar på GP och att hon varit öppen med det. I grunden är det väl något fel när hästen inte går fram ärligt till handen. Det går tydligen att dölja för domarna på tävlingarna uppe i hennes område, men jag förstår om tränaren ville peka på problemet eftersom det lär stoppa från att komma vidare i klasserna (som ryttaren uppgett att hon vill). Alla har vi problem på något sätt, och få av oss är väl några stjärnryttare själva, så ingen skugga över ryttaren av den anledningen. Det största felet begicks väl av den som filmade som drog upp det i media för att sen ta bort filmen, samt tidningen som hjälpte henne (hon som filmade verkar träna eller iaf känna ryttaren till den aktuella hästen, ser det ut som när man googlar lite). Tillägg: tränaren kände väl inte till "diskussionsklimatet" när det gäller dressyr här i Sverige, hade han vetat det hade han nog aktat sig för att "korrigeringsrida" en häst offentligt... De som klagar på svenska ryttarproffsen kan nog inte ens föreställa sig hur det går till på vissa ställen utomlands.

Du skrev att ryttaren inte ville att tränaren skulle sitta upp, vadå, tjatade han sig till att få rida? Sa han något om hästens förutsättningar och hennes utbildning av hästen?
 
Senast ändrad:
@Bukefalos0 Ja GC ville sitta upp redan på lördagen men ryttaren nekade. Men de hittade en lösning och därför red han den på söndagen. Hästen är bara 6 år, så tycker inte det är så konstigt att den bara går MsvC? Omöjligt att spekulera hur det ser ut när ryttaren rider själv och hur de är dömda på tävling. Jag tycker iaf att tdb-resultaten är fina.
 
@Bukefalos0 Ja GC ville sitta upp redan på lördagen men ryttaren nekade. Men de hittade en lösning och därför red han den på söndagen. Hästen är bara 6 år, så tycker inte det är så konstigt att den bara går MsvC? Omöjligt att spekulera hur det ser ut när ryttaren rider själv och hur de är dömda på tävling. Jag tycker iaf att tdb-resultaten är fina.
Ja, problemet verkar som sagt ha gått att dölja för domarna som dömt dem, eftersom de fått upp till 67% (tror jag det var) i msv c. Men för att gå GP i framtiden så behöver väl grunderna sitta, oavsett. Det var väl det tränaren ville få fram? Finns ju många som är ute och tävlar lätta klasser på unghästar och det går hyffsat och det blir ändå inget av dem, mer än lättklasshäst. Förstår du hur jag menar? Det finns filmer från andra träningar där ryttaren rider själv. Grundfelet syns tydligt på dem också. Och de filmerna är utlagda av ryttaren själv så man får väl anta att det är fördelaktiga filmer.
 
@Bukefalos0 Jag förnekar inte problematiken, men som jag skrev innan att det finns fler vägar till Rom och med den här sortens häst måste en ibland tänka utanför lådan. Sen känner jag verkligen inte alls för att sitta och diskutera ryttarens ridning av hästen. Alls.
 
Så det stämmer inte det som beskrivs av andra på sociala medier att hästen var istadig och stod på bakbenen med ordinarie ryttaren?

Jo, det var ju därför GC ville sitta upp på den. Min hänvisning var till att ryttaren måste kunna rida sin häst eftersom den har, i mitt tycke, fina tävlingsresultat.
 
Jo, det var ju därför GC ville sitta upp på den. Min hänvisning var till att ryttaren måste kunna rida sin häst eftersom den har, i mitt tycke, fina tävlingsresultat.

Men då fattar jag inte, när blev den istadig och stod på bakbenen och varför? Vad som beskrivs på nätet såg det riktigt illa ut.?
 
@Bukefalos0 Jag förnekar inte problematiken, men som jag skrev innan att det finns fler vägar till Rom och med den här sortens häst måste en ibland tänka utanför lådan. Sen känner jag verkligen inte alls för att sitta och diskutera ryttarens ridning av hästen. Alls.
Ja, självklart kan man göra saker på olika sätt. Men nu har ju en tidning valt att publicera någons åsikt om att tränarens väg är generalfel. Ryttaren själv signalerar ju också att hon tycker att tränaren gjorde fel eftersom hon säger till tidningen att hon inte vill delta i projektet mer. Om man som kompis till ryttaren väljer att anklaga tränaren för att göra fel via media och ryttaren själv hoppar av projektet "öppet" i media så kanske man får tåla att det diskuteras?

Jag vill inte heller diskutera ryttarens ridning, men det är ju svårt att undvika när hästens utbildningsstatus är en central punkt i diskussionen. Anledningen till att tränaren ville hoppa upp var enligt kommentarer från folk i publiken att hästen stod på bakbenen och var allmänt ovillig. Så oavsett vad resultaten i TDB visar så kan hästen inte varit helt genomriden för sin ålder, tävlingsnivå och förväntad framtid.
 
Men då fattar jag inte, när blev den istadig och stod på bakbenen och varför? Vad som beskrivs på nätet såg det riktigt illa ut.?

Jag var inte där. Men. Vad jag fått berättat för mig av flera som var där var att hästen inte fann sig i den ridningen som tränaren ville ha fram och blev rejält istadig. Därför ville tränaren sitta upp. Så det är samma som du läst. Men det är ju inte så att ryttaren kom dit med en helt oridbar häst-uppenbarligen kan hon rida den vanligtvis utan att den är istadig eftersom den tävlas.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
3 904
Senast: Pyrran
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 753
Senast: Mia_R
·
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
2 360
Senast: Lycan
·
  • Artikel
Dagbok Under 2021 var jag vid två skilda tillfällen med om situationer där jag trodde att jag skulle bli dödad. Nu blev jag inte det, men det...
Svar
13
· Visningar
1 264
Senast: Nytant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Glass
  • Strejk

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp