Hårfager, behöver hjälp!

saffran

Trådstartare
Hej!

Har tidigare enbart haft hästar med väldigt lite manväxt. Tunn och stripig om den blev för lång, funkade att rycka och blev bättre då, väldigt lätt att knoppa. Små knoppar och få.

Min nuvarande har galet tjock man som ligger snygg på en sida alltid (spelar ingen roll hur mycket han busar, den ligger snyggt på sidan).

Mitt problem, jag vill knoppa. Just nu är manen ca 15 cm och skulle få kanelbulleknoppar och minst 200 stycken .

Har testat rycka, det funka inte, den är liksom för tjock och stabil. Klippte men blev inte bra.

Vad finns det för uttunnings saxar, verktyg? Erfarenheter och tips, vore toppen!

Vill ha ca en handsbredd och något tunnare för att knoppa snyggt.
 
Hej!

Har tidigare enbart haft hästar med väldigt lite manväxt. Tunn och stripig om den blev för lång, funkade att rycka och blev bättre då, väldigt lätt att knoppa. Små knoppar och få.

Min nuvarande har galet tjock man som ligger snygg på en sida alltid (spelar ingen roll hur mycket han busar, den ligger snyggt på sidan).

Mitt problem, jag vill knoppa. Just nu är manen ca 15 cm och skulle få kanelbulleknoppar och minst 200 stycken .

Har testat rycka, det funka inte, den är liksom för tjock och stabil. Klippte men blev inte bra.

Vad finns det för uttunnings saxar, verktyg? Erfarenheter och tips, vore toppen!

Vill ha ca en handsbredd och något tunnare för att knoppa snyggt.

Kan du inte göra en inbakad fläta längs mankammen istället?

Rycka är det i särklass bästa, alla urtunningsverktyg lämnar man uppe vid mankammen som kommer att spreta kring knopparna. Vad var det som inte fungerade med att rycka?
 
Går det inte att rycka manen när hästen är varm och nyriden och stråna lossnar lättare? Du kanske tar för många åt gången?

Jag har en SoloRake från hööks. Det enda min häst accepterar. Tyvärr lämnar det spret upptill såklart men min häst är helt rabiat att rycka. Brukar försöka rycka lite efter ridning nån gång ibland men hon står bara och skakar på sig och till slut tränger hon ner en från pallen... hon är inte dum.
Förra veckan ryckte jag manen på henne i 3 omgångar och det är ändå inte bra, men för varje gång man gör det är hon såklart ännu värre nästa.
 
Kan du inte göra en inbakad fläta längs mankammen istället?

Rycka är det i särklass bästa, alla urtunningsverktyg lämnar man uppe vid mankammen som kommer att spreta kring knopparna. Vad var det som inte fungerade med att rycka?


Han har väldigt tjocka strån och nästan lite oljiga. Mycket speciella. Har försökt rycka, blev inte kortare men något tunnare på vissa ställen. Har även fått proffs hjälp men det hjälpte tyvärr inte.

Vill inte göra fläta, då kan den vara som den är, den ligger ju still i alla fall .

Ska försöka ned effileringsax som man trimmar hundar med. Sådan med typ kam på båda klippbladen.

Tack för hjälpen.
 
@saffran Alltså, jag rycker aldrig manen kortare. Det skulle aldrig gå, utan ta sådan tid att min häst skulle slå ner mig helt om inte annat... ;) Jag klipper till längden...Först klipper jag och lämnar 2 cm längre än jag vill ha, sedan vinklar jag upp saxen och klipper uppåt så avslutet inte blir så rakt och avhugget. Sedan tunnar jag ut med att rycka, om det går, eller SoloRake.
 
Har med tidigare hästar, som förvisso varit nära släkt, alltid ryckt till rött längd och tjocklek .

Så har ingen erfarenhet av detta ☺️.

Nu är trimmasax och trimmkniv inköpt så håller jag tummarna för att det ska bli någon ordning på den egentligen väldigt snygga manen men ej knoppvänlig.
 

Liknande trådar

Hästvård Min hästs man sitter oerhört hårt och hon tycker inte om att bli ryckt (milt uttryckt - hon blir hysterisk), den kombon är ingen hit och...
Svar
10
· Visningar
3 799
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Är osäker på vad denna tråd passar, det är i mina ögon hästvård men skadad är han inte. Detta är en väldigt ytlig fråga. Ska iväg...
Svar
8
· Visningar
3 309
Senast: mily
·
Hästvård Sedan januari har jag sparat på min hästs man och den börjar bli riktigt lång(ca3dm:o) nu! Ligger en kväll som denna och funderar på...
Svar
2
· Visningar
970
Senast: sweep
·
Utrustning Så, nu fick jag ut min frustration inför den stundande tränings/tävlingssäsongen. Min häst ser totalt hemsk ut i manen. Jag har testat...
2
Svar
38
· Visningar
5 027

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp