Bukefalos 28 år!

Helt galen vet. räkning!

Det håller jag med om. Om försäkringsbolagen har stängt brukar vi erbjuda senare betalning och direktreglera nästkommande vardag.

Jag ser det som ett pågående ärende på mina sidor. Så ingen aning om vad som hänt, jag får ringa agria på måndag. Jag fick också åka hem och komma tillbaka på måndag och betala självrisken. Jag sa att jag inte ska betala självrisk, hon i kassan blev typ skitsur, sa att de skulle höra av sig. Men fick hem ett brev tillsammans med fakturan.

Hoppas de bara är nått enkelt att Agria inte hittar mig i listan pga jag gift mig och bytt efternamn. Eller så vart de för de står fel på räkningen (brukar stå typ skadad av vilda djur)
Hade 9 vildsvinsskador förra året (direktreglerade), så de e verkligen jättekonstigt.
 
Kan inte säga något om priset, men jobbar också på djursjukhus, och visst har det hänt att sårskador fått vänta över natten. Kan säga med säkerhet att tanken när de skrev in din hund var inte att h*n skulle bli kvar över natten. Dock är det så på djursjukhus att man kan få in mycket mer akuta fall, och med en veterinär på kvällen/natten måste den prioritera dessa. T.ex. de förbereder för narkos på din hund, men det kommer in en magomvridning/kramphund/livmoderinflammation etc, och då måste man ta de patienterna först. Din hund dör inte av att vänta några timmar, men det kan de här patienterna göra. Självklart är det inte samma hos mindre kliniker då dessa inte tar emot dessa akutfall.

Så priset är en sak, att han fick vänta är inget konstigt på djursjukhus.
 
Varför fick ni ingen prisuppgift innan/krävde prisuppgift?
Hur mycket av det som gjorts har ni fått reda på att det bör göras innan det gjorts? Hur mycket har godkänts?

Om ni sagt ja till allting så finns det inte så mycket att bestrida. Något veterinärmedicinskt fel/felbehandling låter det inte som att det begåtts då hunden ju blivit dränerad och ihopsydd, och veterinära ansvarsnämnden behandlar inga fall som handlar om ekonomi och prissättning.

Övernattningen har ni ju fått gratis.
 
När min ena hund blev inlagd ett dygn för misstänkt ormbett kostade det ca 11 000 kr på en större klinik för drygt 3 år sen och då tog de inga röntgenbilder utan typ bara dropp och blodprov utöver undersökning och "förvaring". Så jag är inte förvånad över summan även om jag håller med om att det är dyrt. I vårt fall fungerade dock direktregleringen utmärkt med Agria.
 
Jag kommer vänta mig till skk innan jag bestrider

Varför?

Alltså, vad tror du skk kan göra i ett veterinärärende?

I övrigt håller jag med flertalet andra, akuta sjukdomar som ex.vis pyo/allvarliga livshotande skador går givetvis alltid, utan undantag före en sårskada så det ser inte heller jag som nått konstigt och inte heller tror jag att din hund legat undanstoppad utan tillsyn eller medicinering (dropp, smärtstillande, antibiotika etc.) om så har behövts under natten.
 
När min ena hund blev inlagd ett dygn för misstänkt ormbett kostade det ca 11 000 kr på en större klinik för drygt 3 år sen och då tog de inga röntgenbilder utan typ bara dropp och blodprov utöver undersökning och "förvaring". Så jag är inte förvånad över summan även om jag håller med om att det är dyrt. I vårt fall fungerade dock direktregleringen utmärkt med Agria.
Övervakning vid ormbett är betydligt mer än bara "förvaring".
 
Övervakning vid ormbett är betydligt mer än bara "förvaring".

Det är det säkert om hunden är dålig men det var inte min, han var så pigg att vi fick vänta i 5!!! timmar på att träffa en veterinär. Blev något förvånad när vi väl gjorde det och hon tyckte han skulle ligga kvar då.

De höll säkert koll regelbundet för att se att det fick åt rätt håll men de "gjorde" inte särskilt mycket.
 
Det är det säkert om hunden är dålig men det var inte min, han var så pigg att vi fick vänta i 5!!! timmar på att träffa en veterinär. Blev något förvånad när vi väl gjorde det och hon tyckte han skulle ligga kvar då.

De höll säkert koll regelbundet för att se att det fick åt rätt håll men de "gjorde" inte särskilt mycket.
Om hunden mår bra behöver man ju inte göra nåt mer än dropp och smärtstillande, förutom övervakningen då för att se att det går åt rätt håll och inte blir sämre. I övervakningen brukar ingå att med jämna mellanrum titta på slemhinnor, kolla puls, allmäntillstånd mm.
 
Undersökning/Behandling 2995
Bilddiagnostik 1747,50
Labb 1495
Narkos/sedering/anestesi 4785
Operation 1680
Förbrukningsmat. 681
Medicin 462,29
Fakturaavgift 175
Akutavgift 1590
Recept 150
Direktreglering 160

(moms 3184,16)
Är det inte konstigt att de inte debiterat för övernattningen? Kan det vara så att de förväxlat din spec/faktura med en annan på något sätt?
 
De kan inte direktreglera men har tagit betalt för direktreglering? Visst, bara någon hundralapp men ändå.

Själv har jag också fått vänta flera timmar för att veterinären skulle få tid att titta på ett sår. I det fallet rakade de och tvättade men berättade att de antagligen inte hade tid att sy den kvällen och att jag kunde ta med hunden hem och komma igen morgonen därpå. Nu såg såret bra ut och det bestämdes dagen därpå att det inte behövde sys, trots det kostade kalaset 1500:- vilket såklart delvis berodde på att det inte var ett bokat besök. Inte jag som betalade räkningen dock, undrar vad den andra hundägaren sagt om jag kommit dragande med en räkning på 16 tusen.
 
Senast ändrad:
Låter rätt saftigt.

När vår hund fick åka in akut till djursjukhuset (kunde inte öppna munnen och var apatisk) för några år sen så blev valet Blå Stjärnan. Vi kom in DAGTID, strax innan lunch. Dom mätte trycket i ögonen (då han sedan innan haft problem med att inte bilda tårvätska). Trycket var skyhögt, så de la in honom direkt. En timma senare ringde dom och berättade att deras maskin varit strulig, och att värdena inte var så höga.

Nåväl. Blodprov togs, han var inne i tre dygn (tre nätter). Blev röntgad, och de togs blodprover. Kalaset hamnade på 13000, Agria betalade snällt sin del. Saken är, att det som var dyrast, var det faktum att de tydligen gett honom en hel "tub salva" i ögonen tre gånger om dagen. Varje salva kostade 200 kronor. Så bara där vart det 1800 kronor?

Summa av kardemumma, han var inlagd i flera dagar, genomgick flera undersökningar, och det kostade mindre än TS nota. Så jag förstår undran över hur det kunde bli så dyrt.
 
Är det inte konstigt att de inte debiterat för övernattningen? Kan det vara så att de förväxlat din spec/faktura med en annan på något sätt?

Inte bara det, de har ju, som @Viva skrev, även tagit betalt för direktreglering.

@jerseyko, kolla om inte djursjukhuset förväxlat din faktura med någon annans! Sådant har hänt då och då på olika ställen, det är inte omöjligt att det är precis vad som hänt här.
 
Är det inte konstigt att de inte debiterat för övernattningen? Kan det vara så att de förväxlat din spec/faktura med en annan på något sätt?

Nej, iom att hunden fick sova över för att de inte hade tid innan så brukar man bjuda på övernattningen. Men visst är det möjligt att de förväxlat :)
 
Oj den var saftig den :nailbiting:

Min boxer blev inlagd på Blå Stjärnan för några veckor sedan, från Onsdag morgon till Fredag kväll, pga hög feber, de visste inte vad som var fel på henne så lite allt möjligt gjordes, bla dropp, lungröntgen, koll av hjärtat, flertalet blodprover togs, klämd å känd av en ortoped, smärtlindring, medicinering osv...
När jag hämta ut var det en summa på 9870 kr, så de där låter ju orimligt dyrt? :confused:
 
Varför?

Alltså, vad tror du skk kan göra i ett veterinärärende?

I övrigt håller jag med flertalet andra, akuta sjukdomar som ex.vis pyo/allvarliga livshotande skador går givetvis alltid, utan undantag före en sårskada så det ser inte heller jag som nått konstigt och inte heller tror jag att din hund legat undanstoppad utan tillsyn eller medicinering (dropp, smärtstillande, antibiotika etc.) om så har behövts under natten.

Höga vet kostnader är ett problem å de vet både skk och alla försäkringsbolag. Eftersom veterinären inte har behandlat hunden på något felaktigt sätt så är jag inte heller intresserad av att anmäla den behandlande veterinären, problemet är ju lixom hela kliniken och inte bara en person. Att bestrida en faktura är inget man bara gör sådär.
 
Min andra hund låg 3 dygn på intensiven förra året, oxå vildsvinsolycka men betydligt allvarligare då bla leden var skadad . Det kostade 2/3 av den här räkningen och då är såren bara genom huden, inte gått in i muskeln ens.
 
Varför fick ni ingen prisuppgift innan/krävde prisuppgift?
Hur mycket av det som gjorts har ni fått reda på att det bör göras innan det gjorts? Hur mycket har godkänts?

Om ni sagt ja till allting så finns det inte så mycket att bestrida. Något veterinärmedicinskt fel/felbehandling låter det inte som att det begåtts då hunden ju blivit dränerad och ihopsydd, och veterinära ansvarsnämnden behandlar inga fall som handlar om ekonomi och prissättning.

Övernattningen har ni ju fått gratis.

Han skulle sövas, ta en bild på buken och sen sys för att sen hämtas ca 5 timmar senare.


Att de förväxlat fakturan kan ju va en grej, det har ju tagit betalt för både behandling och operation.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp