Bukefalos 28 år!

Helt galen vet. räkning!

Höga vet kostnader är ett problem å de vet både skk och alla försäkringsbolag. Eftersom veterinären inte har behandlat hunden på något felaktigt sätt så är jag inte heller intresserad av att anmäla den behandlande veterinären, problemet är ju lixom hela kliniken och inte bara en person. Att bestrida en faktura är inget man bara gör sådär.

För mig personligen är det inte logiskt öht att se skk som den part att ringa om man är missnöjd med en veterinärfaktura, därav att jag undrade vad du tror att just skk kan göra i ett rent veterinärärende där någon funderar på att bestrida fakturan?
 
Han skulle sövas, ta en bild på buken och sen sys för att sen hämtas ca 5 timmar senare.


Att de förväxlat fakturan kan ju va en grej, det har ju tagit betalt för både behandling och operation.

Är inte behandlingen detsamma som poliklinikavgiften då?
Normalt sett betalar man en poliklinikavgift, det brukar innebära att man får träffa en veterinär som gör en undersökning. Om sedan något måste åtgärdas, till exempel sy ett sår, så tillkommer ju en konstnad för själva ingreppet (att sy, förbrukningsmaterial) samt en narkos. Narkosen kan skilja beroende på hur stor hunden är, vilken typ av narkos som väljs samt hur långt hunden behöver ligga i narkos.
Tänk på att du åkte in på jourtid och att räkningen där av blir mycket högre pga påslaget.

Att de inte tagit betalt för övernattningen är en service till dig, man brukar bjuda på den avgiften om det är så att man inte hunnit ptgärda en patient den dagen.
Det är normalt att betala en avgift hos djursjukhusen för direktreglering och det ska ju självklart informeras om. Hos oss står det på det papper man skriver under med prisförslaget och där har man möjlighet att välja om man vill ha reglering eller ej.

Vad jag inte kan se att ni har bestämt att det ska göras är att ta ett blodprov? Är det något dom har gjort utan att kolla med dig innan? Och som jag skrev - varför har du inte bett om prisuppgift innan du lämnade in hunden?
 
Det är normalt att betala en avgift hos djursjukhusen för direktreglering och det ska ju självklart informeras om. Hos oss står det på det papper man skriver under med prisförslaget och där har man möjlighet att välja om man vill ha reglering eller ej.
Fast det är ju väldigt konstigt att ta ut en avgift för direktreglering och sen tala om att de inte kan göra det? O_o Jag är lite inne på som andra redan har skrivit att de har förväxlat fakturorna med någon annan.
 
Fast det är ju väldigt konstigt att ta ut en avgift för direktreglering och sen tala om att de inte kan göra det? O_o Jag är lite inne på som andra redan har skrivit att de har förväxlat fakturorna med någon annan.
Men det verkar ju som om de skickat iväg till försäkringsbolaget för direktreglering men sedan fått avslag? Då kvarstår ju kostnaden ändå, det är ju självklart.
 
Fast det är ju väldigt konstigt att ta ut en avgift för direktreglering och sen tala om att de inte kan göra det? O_o Jag är lite inne på som andra redan har skrivit att de har förväxlat fakturorna med någon annan.

Själva avgiften läggs ju in innan man direktreglerar, så den som skickat fakturan har nog inte gått igenom fakturan och tagit bort avgiften. Å andra sidan kan kanske det också är så som @MiniLi skriver.
TS bör ju kontakta Djursjukhuset för att reda ut detta och få förklarat för sig vad saker och ting på fakturan betyder då det ju uppenbarligen finns många frågetecken kring det.
 
För mig personligen är det inte logiskt öht att se skk som den part att ringa om man är missnöjd med en veterinärfaktura, därav att jag undrade vad du tror att just skk kan göra i ett rent veterinärärende där någon funderar på att bestrida fakturan?

Eftersom de har en juridiskavdelning på skk och jag är medlem i skk tycker jag inte alls de e konstigt att ringa dit å fråga de om råd.
 
Fast det är ju väldigt konstigt att ta ut en avgift för direktreglering och sen tala om att de inte kan göra det? O_o Jag är lite inne på som andra redan har skrivit att de har förväxlat fakturorna med någon annan.
Jag vet inte vad som är vanligt, men har själv varit med om att kliniken försökt direktreglera flera gånger och lagt ner tid på att ha kontakt med försäkringsbolaget som sen nekade direktreglering. Vet inte vad jag betalade men känns ju logiskt att de tar betalt för det i så fall.
 
Är inte behandlingen detsamma som poliklinikavgiften då?
Normalt sett betalar man en poliklinikavgift, det brukar innebära att man får träffa en veterinär som gör en undersökning. Om sedan något måste åtgärdas, till exempel sy ett sår, så tillkommer ju en konstnad för själva ingreppet (att sy, förbrukningsmaterial) samt en narkos. Narkosen kan skilja beroende på hur stor hunden är, vilken typ av narkos som väljs samt hur långt hunden behöver ligga i narkos.
Tänk på att du åkte in på jourtid och att räkningen där av blir mycket högre pga påslaget.

Att de inte tagit betalt för övernattningen är en service till dig, man brukar bjuda på den avgiften om det är så att man inte hunnit ptgärda en patient den dagen.
Det är normalt att betala en avgift hos djursjukhusen för direktreglering och det ska ju självklart informeras om. Hos oss står det på det papper man skriver under med prisförslaget och där har man möjlighet att välja om man vill ha reglering eller ej.

Vad jag inte kan se att ni har bestämt att det ska göras är att ta ett blodprov? Är det något dom har gjort utan att kolla med dig innan? Och som jag skrev - varför har du inte bett om prisuppgift innan du lämnade in hunden?

"Uppgifter om kostnader för vården är preliminära, då det initialt kan vara omöjligt att förutse djurets behov. Kostnadstak kan lämnas till tjänstgörande veterinär. "

Så de e ju en miss av mig, men jag trodde aldrig det skulle gå över 10.000kr med det vi sa skulle göras. Och mest orolig är jag ju över att hans försäkring inte kommer räcka till om han skadar sig mer under sitt försäkringsår. Agria har ju bara 50.000kr å med tanke på vad det här kostade vad tusan kostar de inte om han ex skulle bryta benet!
 
Men det verkar ju som om de skickat iväg till försäkringsbolaget för direktreglering men sedan fått avslag? Då kvarstår ju kostnaden ändå, det är ju självklart.

Själva avgiften läggs ju in innan man direktreglerar, så den som skickat fakturan har nog inte gått igenom fakturan och tagit bort avgiften. Å andra sidan kan kanske det också är så som @MiniLi skriver.
TS bör ju kontakta Djursjukhuset för att reda ut detta och få förklarat för sig vad saker och ting på fakturan betyder då det ju uppenbarligen finns många frågetecken kring det.

Jo visst kan det vara så som ni båda skriver, oc som sagt det vettigaste verkar vara kontakt med både kliniken och försäkringsbolaget.

Jag vet inte vad som är vanligt, men har själv varit med om att kliniken försökt direktreglera flera gånger och lagt ner tid på att ha kontakt med försäkringsbolaget som sen nekade direktreglering. Vet inte vad jag betalade men känns ju logiskt att de tar betalt för det i så fall.

Jag har aldrig varit med om att de ska behöva ta kontakt flera gånger? De gånger jag har varit inne så har kliniken skickat ett fax/mejl och en stund senare fått svar. Sen kan den stunden dröja... ;) Men att de har behövt göra så mycket mer? En gång så var det i sista minuten så då vet jag att de även ringde till försäkringsbolaget för att kolla så att de hann titta på det samma dag. De gånger jag har varit inne under jourtid så har de räknat ut ungefär vad försäkringsbolaget kommer att ersätta och så har jag betalt resten. Sist hade jag betalt in för mycket och fick tillbaka 24 kr från kliniken. ;) Men å andra sidan så har jag agria och använder mig visserligen av en dyr klinik men som har stor erfarenhet av att både behandla djur och fixa med betalningar. ;) Som längst har jag behövt vänta en timme på direktreglering men då hade det varit akutfall som har kommit i vägen, och det tycker inte jag är något problem.
 
Jag tycker att det låter svindyrt.
Ungefär den summan betalade min uppfödare för sin tik när ett vildsvin trasat sönder hela knäleden på henne, sprättat buken och hon hade 3 andra ytliga sår som behövde sys och dränas.
 
Jag tycker att det låter svindyrt.
Ungefär den summan betalade min uppfödare för sin tik när ett vildsvin trasat sönder hela knäleden på henne, sprättat buken och hon hade 3 andra ytliga sår som behövde sys och dränas.
Precis. Även om det är på jourtid verkar det orimligt för att sy ihop en hund för den summan.
 
Jag tycker inte heller det verkar rimligt. Min gamla skar sönder tassen på jourtid för kanske 5 år sedan och jag tror inte jag betalade mer än 4 000 kr!
 
Tycker också det priset verkar helt orimligt. När min tik skar upp tassen förra året och en halv trampdyna var borta så betalade vi nog inte mer än 4500 för att få henne nersövd, ihopsydd och ipetad lite antibiotika och smärtstillande. På ett lite större djursjukhus och på jourtid.
 
Blå Stjärnan i Göteborg. Tre dagar under midsommarhelgen. Huggormsbiten. Ingen operation men rejält påverkad hund. Mycket övervakning. För ca 6 år sedan. Gick på 25 000kr.

Dock kostade serumet 5500kr+moms (inräknat i
de 25 000)
 
Blå stjärnan Göteborg.
6 dagar bla över helg. Totalutredning inkl röntgen, ul och massor av prover.

16 000:-

Sövning och syning av bakhas på lördag 2800:-

Tycker det låter helt vansinnigt med TS räkning
 
Hade iofs två hund som åkte på glykolförgiftning.
Inlagda på Blå stjärnans Intensivvårdsavdelning.
Ena hunden avlivad dagen efter- 38.000:-

Andra hunden klarade sig och fick komma hem efter 6 dagar på IV, 58.000:-

Logiska summor?
Vett sjutton, kanske på hund nr 2, men på hund nr 1, njaaa....men försäkringen ersatte allt utom självrisken. Turligt nog!!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp