Hemorrojder

Wille

Trådstartare
Jag har en konstaterad hemorrojd och har fått stolpiller mot det. Inget farligt har hittats i tarmen och hemorrojden har blivit mindre. Sen har jag även fått Vi-Siblin utskrivet, men tror jag behöver en högre dos för att få ordning på magen.

Igår blödde jag igen från ändan. Precis som första gången så inträffade det under promenad. Blir ju liksom rädd för att gå promenad om jag riskerar att blöda när jag gör det.

Jag har kontaktat vc igen för det här är ju inte kul. Men vad kan de egentligen göra? Kan jag bli av med hemorrojden? Jag har haft uppehåll med stolpillren, men började igår igen då detta hände.
 
En oändlig mängd personer har hemorrojder. Det är ju bara små "skinnblåsor".
När de är unga och tunna i skinnet blöder de lätt. De går dessutom oftast över.

Själv betraktar jag dem som lika farliga som vårtor.
Det är om de gör jätteont eller störtblöder så behöver man hjälp. :)
 
Fortsätt med stolpillren. De kan få hemorrojden att dra ihop sig så att den inte gör ont, blir den större kan ändtarmen krampa runt den när du ska bajsa. Det gör jätteont i någon minut men är inte farligt.

Visiblin ska inte överdoseras, då kan det korka igen istället. En dos morgon och kväll funkar för mig, ta den i några veckor innan du ändrar på något.

Med lite tur kan man hålla hemorrojden i schack med stolpiller och genom att hålla magen igång. Du kan känna efter med fingrar, känner du den utanför så kan du ploppa in den igen.

För länge sen fick jag en hemorrojd borttagen genom att de snörde åt den stenhårt med ett gummiband, då dör den. Om man gör så idag vet jag inte, de kommer ändå ofta tillbaka. Förr opererade man vid riktigt stora besvär, vet inget om det heller idag.
 
En oändlig mängd personer har hemorrojder. Det är ju bara små "skinnblåsor".
När de är unga och tunna i skinnet blöder de lätt. De går dessutom oftast över.

Själv betraktar jag dem som lika farliga som vårtor.
Det är om de gör jätteont eller störtblöder så behöver man hjälp. :)
Jag har ju som bekant blodfobi så detta är jättejobbigt.

När det hände första gången och jag ringde 1177 så uttryckte sig sköterskan på samma sätt som du och det fick mig att börja gråta.

Fortsätt med stolpillren. De kan få hemorrojden att dra ihop sig så att den inte gör ont, blir den större kan ändtarmen krampa runt den när du ska bajsa. Det gör jätteont i någon minut men är inte farligt.

Visiblin ska inte överdoseras, då kan det korka igen istället. En dos morgon och kväll funkar för mig, ta den i några veckor innan du ändrar på något.

Med lite tur kan man hålla hemorrojden i schack med stolpiller och genom att hålla magen igång. Du kan känna efter med fingrar, känner du den utanför så kan du ploppa in den igen.

För länge sen fick jag en hemorrojd borttagen genom att de snörde åt den stenhårt med ett gummiband, då dör den. Om man gör så idag vet jag inte, de kommer ändå ofta tillbaka. Förr opererade man vid riktigt stora besvär, vet inget om det heller idag.
Jag har inte haft ont en enda gång. Lyckligtvis. Men att jag blöder är ett problem.

Jag tar bara en dos vi-siblin om dagen. Resultaten vid toabesök är fortfarande väldigt varierande. Ömsom diarre, ömsom hård i magen.
 
Jag har ju som bekant blodfobi så detta är jättejobbigt.

När det hände första gången och jag ringde 1177 så uttryckte sig sköterskan på samma sätt som du och det fick mig att börja gråta.


Jag har inte haft ont en enda gång. Lyckligtvis. Men att jag blöder är ett problem.

Jag tar bara en dos vi-siblin om dagen. Resultaten vid toabesök är fortfarande väldigt varierande. Ömsom diarre, ömsom hård i magen.
Ta morgon och kväll. Och vänta två veckor innan du avgör om det hjälpte, bulkmedel behöver jobba över tid.
För mig är visiblin super, missar jag att ta under en kortare period så kan jag bara drömma om att få gå på toaletten.

Krysta inte när du är på toa, hemorrojder är utbuktningar i tarmens slemhinna som får mer blodförsörjning om man trycker på.

Om du fortsätter med stolpillren så slutar den antagligen att blöda eftersom pillret gör att den drar ihop sig av mindre blodförsörjning.
 
Fortsätt med stolpillren. De kan få hemorrojden att dra ihop sig så att den inte gör ont, blir den större kan ändtarmen krampa runt den när du ska bajsa. Det gör jätteont i någon minut men är inte farligt.

Visiblin ska inte överdoseras, då kan det korka igen istället. En dos morgon och kväll funkar för mig, ta den i några veckor innan du ändrar på något.

Med lite tur kan man hålla hemorrojden i schack med stolpiller och genom att hålla magen igång. Du kan känna efter med fingrar, känner du den utanför så kan du ploppa in den igen.

För länge sen fick jag en hemorrojd borttagen genom att de snörde åt den stenhårt med ett gummiband, då dör den. Om man gör så idag vet jag inte, de kommer ändå ofta tillbaka. Förr opererade man vid riktigt stora besvär, vet inget om det heller idag.
Gummiband används än idag, ganska ofta. Men då får man be vårdcentralen remittera till en kirurgmottagning.
 
Jag har IBS (diarréproblem) och har i många år haft problem med hemorrojder också, men med blödningar endast vid toabesök. Testade IBS-medicinen Diplomag och...vips blöder jag inte alls eller väldigt väldigt sällan och då bara pyttelite.
 
Jag har IBS (diarréproblem) och har i många år haft problem med hemorrojder också, men med blödningar endast vid toabesök. Testade IBS-medicinen Diplomag och...vips blöder jag inte alls eller väldigt väldigt sällan och då bara pyttelite.
Jag kikade på den nu, är det alltså Diplomag diarré du tar? Isåfall @Wille skulle jag hellre pröva den som heter Diplomag förstoppning för om diarrévarianten gör dig trögare i magen så är det nog det sista du vill.

Å andra sidan kan förstoppningsvarianten bli tårta på tårta med visiblin kanske, eftersom den innehåller psylliumfrön. Jag skulle nästan fråga på vc eller 1177 vilken som kan vara bäst för dina specifika symtom. Men jag skulle heller inte lägga till läkemedlet av det enda skälet att hemorrojderna inte får blöda.
 
Jag kikade på den nu, är det alltså Diplomag diarré du tar? Isåfall @Wille skulle jag hellre pröva den som heter Diplomag förstoppning för om diarrévarianten gör dig trögare i magen så är det nog det sista du vill.

Å andra sidan kan förstoppningsvarianten bli tårta på tårta med visiblin kanske, eftersom den innehåller psylliumfrön. Jag skulle nästan fråga på vc eller 1177 vilken som kan vara bäst för dina specifika symtom. Men jag skulle heller inte lägga till läkemedlet av det enda skälet att hemorrojderna inte får blöda.
Läkaren sa att Vi-Siblin är tarmreglerande och gör så att en hård mage blir mjukare och en lös mage blir hårdare, d.v.s. resultatet bli lagom av Vi-Siblin. Jag är omväxlande hård i magen eller har diarre.

Nu har jag ju kontaktat vc via 1177 och hoppas på att de kan hjälpa min mage att fungera bättre och få ordning på hemorrojden.
 
Jag kikade på den nu, är det alltså Diplomag diarré du tar? Isåfall @Wille skulle jag hellre pröva den som heter Diplomag förstoppning för om diarrévarianten gör dig trögare i magen så är det nog det sista du vill.

Å andra sidan kan förstoppningsvarianten bli tårta på tårta med visiblin kanske, eftersom den innehåller psylliumfrön. Jag skulle nästan fråga på vc eller 1177 vilken som kan vara bäst för dina specifika symtom. Men jag skulle heller inte lägga till läkemedlet av det enda skälet att hemorrojderna inte får blöda.
Jag tog/tar Diplomag diarré ja. Magen blev bättre och blödningarna slutade. Gissar att Diplomag på nåt sätt stärker hela systemet. Verkar så för min del i allafall. En mycket trevlig och välkommen "biverking".
 
Läkaren sa att Vi-Siblin är tarmreglerande och gör så att en hård mage blir mjukare och en lös mage blir hårdare, d.v.s. resultatet bli lagom av Vi-Siblin. Jag är omväxlande hård i magen eller har diarre.

Nu har jag ju kontaktat vc via 1177 och hoppas på att de kan hjälpa min mage att fungera bättre och få ordning på hemorrojden.
Jamen det är den, alltså tarmreglerande. Och det är därför jag tror att 2 doser per dag kan vara lösningen för dig. Det jag menade i förra inlägget var att vid hemorrojder ska man vara försiktig med allt som kan göra magen trög. Men bra med 1177, då får du säkert bästa råden.
Jag tog/tar Diplomag diarré ja. Magen blev bättre och blödningarna slutade. Gissar att Diplomag på nåt sätt stärker hela systemet. Verkar så för min del i allafall. En mycket trevlig och välkommen "biverking".
Ja den lät klart lovande på din beskrivning, jag blev nyfiken för egen delen även om jag inte har någon påtaglig IBS.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Livet som 50+kvinna Jag ramlade av hästen i våras. Hade precis köpt ny säkerhetsväst. Gjorde förbannat ont och jag fick åka in till...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 165
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 185
Hundhälsa Hej. Har en hund med möjlig tonsillinflammation, han dricker enorma mängder vatten, antagligen för att det lenar i svalget. Har fått...
Svar
10
· Visningar
1 885
Senast: Steffe
·
Hundhälsa På människa vet man att pollen och gräsallergier kan ge magproblem (IBS symptom) men hur är det på hund? Finns det någon forskning på...
Svar
9
· Visningar
1 031
Senast: russinbulle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp