Bukefalos 28 år!

Het häst, vilket bett?

Sv: Het häst, vilket bett?

:angel: Och jag tycker att just nybörjare bör köra utan för att inte "ta i för mycket"= Få lite känsla i händerna.

edit: läst ngnstans om en Amerikansk "stortränare" som tar bort stropparna för alla nybörjare tills dom lärt sig!
*hjälp*

Tänker på dom som kör dessa fyrspann på tävlingar... dom lyckas visserligen hålla i sina hästar.
Men ja e glad att handstroppar finns ibland :-)
 
Sv: Het häst, vilket bett?

*KL*

Har bara skummat igenom sidorna lite snabbt, och delar de flestas mening - bättre att sätta dit skarpare bett än att behöva slita hästen i munnen hela tiden. Inte bekvämt eller bra för varken häst eller kusk/ryttare.

Men som någon frågade och jag inte såg något svar komma på, vilket är att föredra - rakt eller delat entömsbett? Tjejan här hemma börjar komma igång nu efter skada och känner nog själv också att hon börjar bli starkare och ha mera ork. Har varit skadad i ett bakben vilket har gjort att den tiden hon nu har vart konv. har hon blivit ganska snedmusklad och tar i snett när hon springer nu också, så skulle lika gärna kunna skippa vä tömmen, då man bara har fullt upp med att bara hänga i den hö för att få henne springa rak så hon kan muskla upp sig rakt igen.

Känns som ett rakt skulle vara att föredra för att slippa nyp i mungipan och gom, men har ingen erfarenhet att detta bett.
 
Sv: Het häst, vilket bett?

*KL*

Har bara skummat igenom sidorna lite snabbt, och delar de flestas mening - bättre att sätta dit skarpare bett än att behöva slita hästen i munnen hela tiden. Inte bekvämt eller bra för varken häst eller kusk/ryttare.

Men som någon frågade och jag inte såg något svar komma på, vilket är att föredra - rakt eller delat entömsbett? Tjejan här hemma börjar komma igång nu efter skada och känner nog själv också att hon börjar bli starkare och ha mera ork. Har varit skadad i ett bakben vilket har gjort att den tiden hon nu har vart konv. har hon blivit ganska snedmusklad och tar i snett när hon springer nu också, så skulle lika gärna kunna skippa vä tömmen, då man bara har fullt upp med att bara hänga i den hö för att få henne springa rak så hon kan muskla upp sig rakt igen.

Känns som ett rakt skulle vara att föredra för att slippa nyp i mungipan och gom, men har ingen erfarenhet att detta bett.
Tack för ditt svar. Har ju blivit en del svar här o nån som inte tycker man ska bettsla upp.
Men som du kanske oxå såg så fungerade min häst väldigt bra på det här sk kulbettet.
 
Sv: Het häst, vilket bett?

Tack för ditt svar. Har ju blivit en del svar här o nån som inte tycker man ska bettsla upp.
Men som du kanske oxå såg så fungerade min häst väldigt bra på det här sk kulbettet.

Ja, bättre det än att behöva slita hästen i munnen hela tiden. Ser inga andra alternavit, visst ska man sträva efter det mildaste men det är ju olika beroende på häst. Är ju mildare med t.ex ett kulbett på hästen om den ligger på eller vad den nu gör så man hela tiden måste hålla igen. Bättre att behöva ta en gång än att ligga raklång hela tiden ;)





Men vad säger ni; rakt eller delat entämsbett?
 
Sv: Het häst, vilket bett?

jag själv kör heta hästar med ett bett som liknar northon betet..kommer inte på vad det heter nu.. men det är två bett tillsammans... det tycker jag mkt om.. ska försöka hitta en bild med detta bett.. annars får jag fota det vi har i stallet..
 
Sv: Het häst, vilket bett?

googlade lite snabbt bara, men hittade inget. Är det någon typ av entömsbett då? Är det jag måste ha till tjejjan nu ett tag eftersom hon tar i så snett när hon springer att hon bara hänger i ena tömmen.
 
Sv: Het häst, vilket bett?

googlade lite snabbt bara, men hittade inget. Är det någon typ av entömsbett då? Är det jag måste ha till tjejjan nu ett tag eftersom hon tar i så snett när hon springer att hon bara hänger i ena tömmen.

Det låter som om hästen har en massa låsningar i kroppen och att det kanske skulle vara billigare i längden att låta någon som är bra på muskler och skelett titta på hästen i stället för att investera i ett bett?
 
Sv: Het häst, vilket bett?

knapplån:

Trodde inte ens man hade mage att skriva sånt här offentligt.

Lite som att hundägare skulle stoltsera med elhalsband på sina hundar som inte kommer vid inkallning.

Till er som älskar hästar kommer här en bettsida. Bettbiblioteket är tyvärr under construction.
http://www.sustainabledressage.net/tack/bridle.php

(jag tror att även varmblod har liknande tanduppsättning och känslor som ett halvblod. Jag är rätt säker då jag haft varmblod, och jobbat på travet några år..ja.. de är rätt lika...nu när man tänker efter)
 
Sv: Het häst, vilket bett?

jag får inte in bilden hit. men om du går in på galopp forum och kollar på galopputrustning. så är överskriften "norton bett" kolla på det bettet..

jag tycker det bettet är fruktansvärt bra till starka hästar... dom vilar fint på det och man behöver enbart köra med lillfingrarna!!
 
Sv: Het häst, vilket bett?

Det låter som om hästen har en massa låsningar i kroppen och att det kanske skulle vara billigare i längden att låta någon som är bra på muskler och skelett titta på hästen i stället för att investera i ett bett?

Som jag skrev ovan i tidigare inlägg så har hon stått skadad och är omusklad - tar i snett när hon springer, samtidigt som hon pullar ganska hårt ibland och då biter sig tag i tömmen. Hon har varit skadad i frambenet och tagit i mera med bakbenet för att kompencera upp det vilket gjort henne så omusklad.

Hon behandlas likså dom andra hästarna 1 gång/månaden av akupunktur/kiropraktor och jag försöker massera henne 1 gång i veckan. Så att det inte är några spänningar som ligger bakom vet vi. Men för att hon ska gå och springa rakt så hon får muskla upp sig jämt så måste man hela tiden hålla i den tömmen, vilket blir jobbigt för oss båda.
 
Sv: Het häst, vilket bett?

Snigelfarmor har nog inte läst våra inlägg riktigt här.... inte sina egna heller (med tanke på vad nån annan skrev....)

Tack alla för era svar och tips!

*Kan ansvarig stänga denna stråd nu när jag har fått de svar jag behöver?*

Mvh Tina!
 
Sv: Het häst, vilket bett?

knapplån:

Trodde inte ens man hade mage att skriva sånt här offentligt.

Lite som att hundägare skulle stoltsera med elhalsband på sina hundar som inte kommer vid inkallning.

Till er som älskar hästar kommer här en bettsida. Bettbiblioteket är tyvärr under construction.
http://www.sustainabledressage.net/tack/bridle.php

(jag tror att även varmblod har liknande tanduppsättning och känslor som ett halvblod. Jag är rätt säker då jag haft varmblod, och jobbat på travet några år..ja.. de är rätt lika...nu när man tänker efter)
En bra sida men tyävrr, ja e inte så bra på engelska.......
 
Sv: Het häst, vilket bett?

Om en häst hänger i handen eller känns "stark" så beror det på olika saker. Om hästen har problem i tex. ett knä eller vad som helst så försöker den avlasta och underlätta för det område som den är svag i eller har ont i. Då kan hästen lägga över tyngden i munnen och söka stöd från handen. Eller om hästen har något problem i munnen så som tex. vargtänder eller hakar eller påbitningar så försöker den skydda sig mot bettet och väljer då att hitta en lösning för att komma undan bettet. Då kan hästen ha lite olika beteende, men ett av det vanligaste är att den lyfter upp bettet mellan de första kind tänderna och biter sig fast i bettet det är då man känner att hästen är "stark", svår styd m.m Alltså kan hästen ha problem i munnen och när den har försökt komma undan bettet kan den ha snedbelastat resten av kroppen och tex. en hälta dyker upp. Så för att underlätta och utersluta att det inte står rätt till i munnen- undersök hästen. Det finns dock bara 2 kliniker i sverige som har utvecklat en metod anpassad efter hästen. I längden tjänar både man själv och sin häst på att anlita just den här metoden. Jag anser efter erfarenhet att tandraspning har alldeles för stor skade risk för hästen och dess tänder. (Skulle inte säga detta om jag inte visste). För att svara på vilket bett som är skonsammast för hästen så är det ett rakt oledat bett UTAN port. Gå gärna in på en sida som kan ge lite mer info. www.lundens.com Lycka till.
 
Sv: Het häst, vilket bett?

Ovan fick du ännu ett svar, på svenska, som är läsvärt.

Hade ju verkligen varit kul om NÅGON på travsidan kunde ta till sig hästens förutsättningar istället för nya tortyrredskap i den känsliga munnen.
 
Sv: Het häst, vilket bett?

maddu, tror du att din häst musklar sig rakt för att du sätter ett skarpt bett på din häst?
Fråga denna frågan på dressyrforumet, snälla :)
 
Sv: Het häst, vilket bett?

maddu, tror du att din häst musklar sig rakt för att du sätter ett skarpt bett på din häst?
Fråga denna frågan på dressyrforumet, snälla :)

Eftersom hon är så pass stark så fortsätter hon att springa snett och musklar sig inte rätt i alla fall. Med ett entömsbett så blir ju jag starkare och kan hålla emot henne tänkte jag. Men jag är öppen för förslag för att få henne rak, men att sätta entömsbett är det ända jag hört hittills.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Het häst, vilket bett?

Om en häst hänger i handen eller känns "stark" så beror det på olika saker. Om hästen har problem i tex. ett knä eller vad som helst så försöker den avlasta och underlätta för det område som den är svag i eller har ont i. Då kan hästen lägga över tyngden i munnen och söka stöd från handen. Eller om hästen har något problem i munnen så som tex. vargtänder eller hakar eller påbitningar så försöker den skydda sig mot bettet och väljer då att hitta en lösning för att komma undan bettet. Då kan hästen ha lite olika beteende, men ett av det vanligaste är att den lyfter upp bettet mellan de första kind tänderna och biter sig fast i bettet det är då man känner att hästen är "stark", svår styd m.m Alltså kan hästen ha problem i munnen och när den har försökt komma undan bettet kan den ha snedbelastat resten av kroppen och tex. en hälta dyker upp. Så för att underlätta och utersluta att det inte står rätt till i munnen- undersök hästen. Det finns dock bara 2 kliniker i sverige som har utvecklat en metod anpassad efter hästen. I längden tjänar både man själv och sin häst på att anlita just den här metoden. Jag anser efter erfarenhet att tandraspning har alldeles för stor skade risk för hästen och dess tänder. (Skulle inte säga detta om jag inte visste). För att svara på vilket bett som är skonsammast för hästen så är det ett rakt oledat bett UTAN port. Gå gärna in på en sida som kan ge lite mer info. www.lundens.com Lycka till.


Hon är kollad i munnen av av Torbjörn: http://www.djurtandvardskliniken.se/
Är inga fel hästens mun, senast i dec-06. Inga fysiska fel nu förutom att hon är oliksidigt musklad och mycket starkare i ena sidan. Med ett starkare bett så tänkte jag att jag skulle orka hålla emot hennes när hon bara vill springa snett med huvudet och hela kroppen, så man kan bryta det mönstret.
 
Sv: Het häst, vilket bett?

Hon är kollad i munnen av av Torbjörn: http://www.djurtandvardskliniken.se/
Är inga fel hästens mun, senast i dec-06. Inga fysiska fel nu förutom att hon är oliksidigt musklad och mycket starkare i ena sidan. Med ett starkare bett så tänkte jag att jag skulle orka hålla emot hennes när hon bara vill springa snett med huvudet och hela kroppen, så man kan bryta det mönstret.

Är hon kollad och du vet att det inte finns kvar några ömheter så borde du hellre prova med en sidostropp och en murphybländare än att försöka räta ut henne genom munnen. Jag vet ännu ingen som lyckats få bestående bra resultat den vägen.
Har man gott om tid kan man ju annars arbeta hästen från marken tills den blir starkare, eller köra i skritt med lätt belastning.
 
Sv: Het häst, vilket bett?

Är hon kollad och du vet att det inte finns kvar några ömheter så borde du hellre prova med en sidostropp och en murphybländare än att försöka räta ut henne genom munnen. Jag vet ännu ingen som lyckats få bestående bra resultat den vägen.
Har man gott om tid kan man ju annars arbeta hästen från marken tills den blir starkare, eller köra i skritt med lätt belastning.

Tack för någon som kom med ett förslag istället för att bara tycka allt var fel :bow: Detta är hennes sista år att tävla, så vi vill ju gärna att hon skulle komma igång realativt snart för att ta detta år också. Hon har haft så otrolig mycket strul med tänder som kommit ner i gommar, lösa benbitar och har haft X antal hovbölder p.g.a att hon är så mjuk i hovarna. Hon har så mycket kapacitet fast aldrig kommit in i något flyt. Hon har ju tider och allt i sig, bara hon blir jämnare i musklingen så ska hon ju starta och det igen.

Har en springrem som ligger utan att blivit använd på mååånga år, funderar på om det kanske skulle kunna fästa den i vagnen fram i spärrgrimman? Inte bända fast huvudet, men endå ha något som håller emot lite? Murphybländare vet jag inte om det skulle funka när vi kör hemma på vägarna, vill att hon också ska ha fri syn där då.

Har själv aldrig använt entömsbett och vet inte så mycket om dom, fick det som tips bara eftersom hon hänger sådant i tömmen.
 
Sv: Het häst, vilket bett?

Jag satte helstängt på min häst när hon kom till mig, hon blev spikrak. Vill du inte sätta Murphy kan du ju begränsa synfältet på båda sidor med ungefär samma effekt.

Tyvärr hade hon gått snett så länge att hon blev halt efter två månader när hon började springa rakt. :crazy:

Men nu tre år senare har vi löst nästan allt. :idea:

(Och hon går på ett rakt syntetbett för att hon själv vill ha det bettet)
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 268
Senast: Bri
·
Utrustning Hej! Jag skulle behöva tips till min starka häst, vilket bett ni tror skulle passa bäst. Jag rider vanligtvis på ett tredelat...
2
Svar
20
· Visningar
12 796
Senast: caballus
·
Ridning Hej. Jag känner att jag behöver lite råd och tips kring hur jag ska lösa min situation med min häst. Hästen min är väldigt stor och har...
2
Svar
21
· Visningar
4 470
Senast: mackan
·
Utrustning Jag har gått vilse i bettdjungeln och är helt förvirrad! Jag inser att jag kommer att få en massa råd och tips och att alla inte kommer...
Svar
14
· Visningar
2 727
Senast: Terese
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp