Bukefalos 28 år!

Het häst, vilket bett?

Sv: Het häst, vilket bett?

Om en häst hänger i handen eller känns "stark" så beror det på olika saker. Om hästen har problem i tex. ett knä eller vad som helst så försöker den avlasta och underlätta för det område som den är svag i eller har ont i. Då kan hästen lägga över tyngden i munnen och söka stöd från handen. Eller om hästen har något problem i munnen så som tex. vargtänder eller hakar eller påbitningar så försöker den skydda sig mot bettet och väljer då att hitta en lösning för att komma undan bettet. Då kan hästen ha lite olika beteende, men ett av det vanligaste är att den lyfter upp bettet mellan de första kind tänderna och biter sig fast i bettet det är då man känner att hästen är "stark", svår styd m.m Alltså kan hästen ha problem i munnen och när den har försökt komma undan bettet kan den ha snedbelastat resten av kroppen och tex. en hälta dyker upp. Så för att underlätta och utersluta att det inte står rätt till i munnen- undersök hästen. Det finns dock bara 2 kliniker i sverige som har utvecklat en metod anpassad efter hästen. I längden tjänar både man själv och sin häst på att anlita just den här metoden. Jag anser efter erfarenhet att tandraspning har alldeles för stor skade risk för hästen och dess tänder. (Skulle inte säga detta om jag inte visste). För att svara på vilket bett som är skonsammast för hästen så är det ett rakt oledat bett UTAN port. Gå gärna in på en sida som kan ge lite mer info. www.lundens.com Lycka till.

Lär gärna hela tråden....(jag har inga problem med henne mera)
Min häst är i övrigt undersökt í munnen o övrigt kroppsligt!
hon är en travhäst o dom ska ligga på en delpå bettet, så hon gjorde bara rätt igentligen. de var jag som inte var van o kunde inte ta de greppet ja skulle o de resultera att man bara sitter o drar.
 
Sv: Het häst, vilket bett?

Ovan fick du ännu ett svar, på svenska, som är läsvärt.

Hade ju verkligen varit kul om NÅGON på travsidan kunde ta till sig hästens förutsättningar istället för nya tortyrredskap i den känsliga munnen.
Jag har ställt fråga till travkunniga! Du verkar inte veta något om trav och har troligen inte kört en travhäst någon gång!
Igen: Det är klart som f*n att jag inte vill sätta något tortyrredskap i munnen!
Och igen! Min häst är jäkligt ridbar o duktig på grunderna i dressyr. Hon har heller inte ont nånstans.
 
Sv: Het häst, vilket bett?

Egentligen.... Om nu vi sätter tortyr redskap i munnen på hästarna så är de lika elakt at sätta halsförlängare elle vad som helst på hästen! (fast ja tycker inte de)))
 
Sv: Het häst, vilket bett?

Tack för någon som kom med ett förslag istället för att bara tycka allt var fel :bow: Detta är hennes sista år att tävla, så vi vill ju gärna att hon skulle komma igång realativt snart för att ta detta år också. Hon har haft så otrolig mycket strul med tänder som kommit ner i gommar, lösa benbitar och har haft X antal hovbölder p.g.a att hon är så mjuk i hovarna. Hon har så mycket kapacitet fast aldrig kommit in i något flyt. Hon har ju tider och allt i sig, bara hon blir jämnare i musklingen så ska hon ju starta och det igen.

Har en springrem som ligger utan att blivit använd på mååånga år, funderar på om det kanske skulle kunna fästa den i vagnen fram i spärrgrimman? Inte bända fast huvudet, men endå ha något som håller emot lite? Murphybländare vet jag inte om det skulle funka när vi kör hemma på vägarna, vill att hon också ska ha fri syn där då.

Har själv aldrig använt entömsbett och vet inte så mycket om dom, fick det som tips bara eftersom hon hänger sådant i tömmen.
Klipp ut ett hål i mufpyn.
Jag vet av erfarenhet att mupfy är suveränt på ganska många hästar. Vi brukade kllippa ett hål så hästen kunde "se ut"
 
Sv: Het häst, vilket bett?

KL

Tack för förslag och idéer :bow: Vet nog hur jag ska gå tillväga med gumman nu i denna värld av tortyrredskap och hästmisshandel ;) :)
 
Sv: Het häst, vilket bett?

rekomenderar att köra hästen i paddok på det mildaste du kan hitta några gånger i v. för att träna upp lydnaden och känsligheten i munnen. ju mer man måste betsla upp, desto mer okänslig blir de
 
Sv: Het häst, vilket bett?

Paddock... jo om man hade haft tillgång till en sådan....
Men min häst är jättelydig för de mesta nu mera.
 
Sv: Het häst, vilket bett?

Ett cresendo bett tycker jag funkar väldigt bra, man behöver inte slita så mkt då. Men har du kollat munnen?

Har en snorhet märr (snorklade i näsan/halsen)som verkligen kunde springa, öppnade själv i flygande start 06.5 och var ett tåg att köra ibland.

Satte ett rakt travappelbett och hon kändes faktiskt mkt fin på detta, fastän jag inte trodde att jag skulle kunna hålla henne.

Prova för det kan ge helt motsatt effekt, när du inte behöver slita i munnen på henne. För det kan inte va gott för hästen.

Gör som jag o prova.

Lycka till!:)
 
Sv: Het häst, vilket bett?

Ja hon e SOM SAGT kollad i munnen. Hon snorklar inte eller nåt sådant när hon pullar.
Ja har ju provat mig fram o hittat ett bett.
Nu kör ja inte henne för hon e förhoppningsvis dräktig o då vill ja inte att hon ska vara för hetsig om hon skulle va de. Ja rider i stället. De e lugnast.
 
Sv: Het häst, vilket bett?

Din pålle verkar galen *S* och är säkert sju ggr värre som (förhoppningsvis) dräktig. Om jag var du skulle jag ha stigbett, longerlina & pisk till hagen & ett rejält vasst bett med kedjor i munnen när du rider/kör :D inom travet använder vi ju oss av tortyr redskap & inte kollar vi upp våra pållar heller, vi tutar å kör bara :angel: nää skämt å sido, jag gillar syntet bett & crescendo.. och ett litet tungband på de som behövs ;)
 
Sv: Het häst, vilket bett?

MIN HÄST ÄR INTE GALEN!!!! Bara på stäckorna där hon vet att man kan springa fort....

Men ja tackar för tipsen om ja skulle behöva exprimentera mera nån gång.
 
Sv: Het häst, vilket bett?

MIN HÄST ÄR INTE GALEN!!!! Bara på stäckorna där hon vet att man kan springa fort....

Men ja tackar för tipsen om ja skulle behöva exprimentera mera nån gång.

Hoppas du förstod att jag skojjade.... :) tror inte heller din häst är galen.
Då är nog min mer galen, då jag måste ha tungband, spärrgrimma & tussar i öronen...:D
 
Sv: Het häst, vilket bett?

Ja hon e SOM SAGT kollad i munnen. Hon snorklar inte eller nåt sådant när hon pullar.
Ja har ju provat mig fram o hittat ett bett.
Nu kör ja inte henne för hon e förhoppningsvis dräktig o då vill ja inte att hon ska vara för hetsig om hon skulle va de. Ja rider i stället. De e lugnast.

Hur långt i dräktigheten är hon?

Kan va lämpligt att kanske träna ner henne, men det är bra att inte ställa av henne för att hon är dräktig.

Hon behöver kondis när hon ska föla, samt så tappar hon inte i kroppen om han har muskler o kondis.

Hoppas att set går bra.;)
 
Sv: Het häst, vilket bett?

Hur långt i dräktigheten är hon?

Kan va lämpligt att kanske träna ner henne, men det är bra att inte ställa av henne för att hon är dräktig.

Hon behöver kondis när hon ska föla, samt så tappar hon inte i kroppen om han har muskler o kondis.

Hoppas att set går bra.;)
Hon är redan nertränad. Hon är inte riden sen i april för de var då ja skickade iväg henne. Dessförinannan så hade jag börjat att trappa ner.
Nu är hon konstaterad med ultraljud (45 dagar idag) oxå så nu ska hon sättas igång så smått igen o de ska då gå lugnt till!
 
Sv: Het häst, vilket bett?

prova att köra bakvarv på banan och se om du ser någon skillnad , om hon springer rakare då. Detta naturligtvis när du är ensammen eller så.

En del hästar blir konstigt nog lugnare när de får ett helstängt huvudlag på sig, men detta gällde inte min märr när hon skulle tränas. Däremot så hjälpte det en annan som jag känner.

Så det kan du ju prova, kan ju hjälpa dig. Behöver inte bli snorhet för dig.
 
Sv: Het häst, vilket bett?

Du läste nog inte hela tråden (förstår de då den e lång). Min häst ska inte gå nåt mer på banan så det du skrev blir inte aktuellt.
Sedan fungerar ju allt nu som det ska för min del alla fall.
Men ditt tips kan säkert vara bra för nån annan.
Jag hade inte velat sätta på min häst stängt huvudlag här hemma. Då ser hon ju inget vilket jag vill hon ska.
 
Sv: Het häst, vilket bett?

jag tycker inte att du ska använda pessoabett. läste för bara någon dag sen att det förstör hästen.så här stod det och jag tror på det med fullt allvar!

ett pessoabett har en lyftande verkan när man tar i tyglarna. samtidigt ökar trycket på den känsliga delen bakom hästens nacke och säger att hästen ska sänka huvudet. resultatet blir att hur hästen än gör blir det fel. det finns inget bekvämt läge där hästen kan gå med ett lätt stöd på bettet och uppleva eftergift. Resultatet blir att hästen "knäpper av nacken" det vill säga böjer ner huvudet utan att för den skull höja ryggen och komma under sig med bakbenen. den oerfarna ryttaren upplever det som att hästen känns lätt och mjuk att rida och att den inte alls går lika bra på ett vanligt tränsbett, vilket naturligtvis beror på att ryttaren inte kan arbeta hästen rätt och känna när den går i rätt form "på riktigt".
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 268
Senast: Bri
·
Utrustning Hej! Jag skulle behöva tips till min starka häst, vilket bett ni tror skulle passa bäst. Jag rider vanligtvis på ett tredelat...
2
Svar
20
· Visningar
12 796
Senast: caballus
·
Ridning Hej. Jag känner att jag behöver lite råd och tips kring hur jag ska lösa min situation med min häst. Hästen min är väldigt stor och har...
2
Svar
21
· Visningar
4 470
Senast: mackan
·
Utrustning Jag har gått vilse i bettdjungeln och är helt förvirrad! Jag inser att jag kommer att få en massa råd och tips och att alla inte kommer...
Svar
14
· Visningar
2 727
Senast: Terese
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp