Hingst som LÄMNAR bra temp.

S

Salla

Vet inte om man får "hänga" ut hingstar här men gör ett försök. Undrar om ni har några tips på hingstar som lämnar trevliga, lätthanterliga avkommor med bra temperament. Är intresserad av främst dressyrhingstar och alltså inte hur deras eget temperament är utan vad dom lämnar (även om det kanske hänger ihop).

Vet naturligtvis oxå om att det hänger lika mycket, om inte mer, på stoet, men just nu vill jag gärna veta hingstar.

Jag har hört att Figaro R och Weltman lämnar bra temp.
 
Sv: Hingst som LÄMNAR bra temp.

Aerline H brukar lämna väldigt harmoniska avkommor. Han själv får väl anses som multitalang.
 
Sv: Hingst som LÄMNAR bra temp.

Bayron och Nobel har jag själv erfarenhet av. Bayron även på skarpt sto = snäll avkomma :D
 
Sv: Hingst som LÄMNAR bra temp.

Don Primero ligger högt när det gäller arvbarhet av gott temperament
 
Sv: Hingst som LÄMNAR bra temp.

Jag får oxå säga Aerline, har själv en avkomma efter honom som är ett år gammal nu, och hon är jättesnäll!

:p
 
Sv: Hingst som LÄMNAR bra temp.

Den enda riktiga problemhäst vi haft hos oss de senaste åren var e Weltman (men har bara sett en-ingen regel) Håller med om Aerline H, tips också Looping ger supertemperament. Inte ren dressyrhingst precis, men rör sig oftast väldigt bra
 
Sv: Hingst som LÄMNAR bra temp.

Jag tycker Biggles ger mycket trevligt temperament på sina avkommer dessutom har de en väldigt fin ridbarhet. Har haft ett par stycken har bla en 2,5 åring som rids in nu och är väldigt trevlig.
Niveau verkar också ge ett fint temperament, lugna och fina.
 
Sv: Hingst som LÄMNAR bra temp.

Daytona ska vara väldigt lätthanterlig och nedärva den egenskapen.
 
Sv: Hingst som LÄMNAR bra temp.

Jag har en avkomma ( född 08) efter Hermes som är gudagod. Mamman är iofs världens snällaste men jag tror nog att han lämnar värdigt snälla ungar i regel. Soraya som ungen heter är nyfiken och framåt men ändå reserverad mot nya saker. Stressar inte upp sig i onödan och är väldigt lätthanterad hittills. Saker kan ju hinna ändra sig med åren men jag är mycket nöjd så här långt.
 
Sv: Hingst som LÄMNAR bra temp.

Don Primero o Bocelli. Har även träffat flera trevliga efter De Niro.
 
Sv: Hingst som LÄMNAR bra temp.

Jag kan rekomendera Friendship. Har en avkomma (07) efter honom som är jättetrevlig!
 
Sv: Hingst som LÄMNAR bra temp.

Har en unge efter Etrusco som är hur cool och snäll som helst även fast mamman har humör - fram för allt när man rider men hon är som en gud att hantera från marken. :laugh:
 
Sv: Hingst som LÄMNAR bra temp.

FrieserHingsten Melle! Har jag en avkomma efter född -08. Den mildaste raraste vackraste charmtroll EVER!! Morsan är ett helvitt Arabsto efter Eldorado i generna...Inte dum kombi
 
Sv: Hingst som LÄMNAR bra temp.

Hej jag har 1föl efter VDL Sheraton (Indoctro x Calypso II ) som är helt fantastiskt trevligt, har ochså haft hingsten i mitt stall och han är lika trevlig. Finns många trevliga o framgångsrika avkomor efter honom både i Sverige o utomlands.
 
Sv: Hingst som LÄMNAR bra temp.

Vet inte om man får "hänga" ut hingstar här men gör ett försök. Undrar om ni har några tips på hingstar som lämnar trevliga, lätthanterliga avkommor med bra temperament. Är intresserad av främst dressyrhingstar och alltså inte hur deras eget temperament är utan vad dom lämnar (även om det kanske hänger ihop).

Vet naturligtvis oxå om att det hänger lika mycket, om inte mer, på stoet, men just nu vill jag gärna veta hingstar.

Jag har hört att Figaro R och Weltman lämnar bra temp.
Eftersom det är stoet som uppfostrar fölet så kommer merparten av fölets temperament att bero på hurdant stoet är.

Sen, oavsett vilken hingst då får tips om så kommer det sannolikt dyka upp inlägg som "jag vet en avkomma efter hingst-x som är totalt dum i huvudet. och kompisen vet en annan". Dvs det finns bra och dåliga avkommor efter alla hingstar...

Sen en moderatorkommentar:
Så länge tråden håller en positiv anda får den vara kvar, börjar det likna huggsexa mot någon eller flera hingstar så kommer jag kasta den i papperskorgen.
 
Sv: Hingst som LÄMNAR bra temp.

Bayron och Nobel har jag själv erfarenhet av. Bayron även på skarpt sto = snäll avkomma :D

Bayron avkommorna brukar vara väldigt skarpa att rida (åtminstone de jag har träffat), men snälla vid hantering.
 
Senast ändrad:
Sv: Hingst som LÄMNAR bra temp.

Jag har en avkomma ( född 08) efter Hermes som är gudagod. Mamman är iofs världens snällaste men jag tror nog att han lämnar värdigt snälla ungar i regel. Soraya som ungen heter är nyfiken och framåt men ändå reserverad mot nya saker. Stressar inte upp sig i onödan och är väldigt lätthanterad hittills. Saker kan ju hinna ändra sig med åren men jag är mycket nöjd så här långt.


Även Hermes far Rambo har jag jättefina erfarenheter av. En bekant har en avkomma vars mamma inte alltid är speciellt snäll :angel:, men avkomman är gudasnäll, totalt orädd och världens gosigaste. Veterinären hade aldrig varit med om en så stabil och lugn åring när han skulle kastreras. Han rör sig dessutom väldigt trevligt (det gör iofs mamman med) och ser trevlig och harmonisk ut. Hade inte tvekat en sekund om jag haft ett sto som passade med Rambo.
 

Liknande trådar

Avel Är ett bra temperament jämförbart mellan hopphingstar och dressyrhingstar? (Med ett bra temperament i det här fallet menar jag cool...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 028
Senast: zarmino
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 905
Senast: tanten
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 084
Senast: inverterad
·
Avel Har ett fullblod jag tagit tre avkommor på. Hon ger fantastiskt temperament , men nu tror jag det bara går och ta ett föl till på henne...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 504
Senast: Karoliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp