Hingst som LÄMNAR bra temp.

Sv: Hingst som LÄMNAR bra temp.

Svaret på din fråga hittar du i citatet från ett av mina tidigare inlägg som jag klippt in här ovan.

Då så, då förstår jag inte vad problemet är med att diskutera temperamentsnedärvningen hos hingstarna?:laugh:

För det är väl inte så att du tror att alla andra är dummare och okunnigare än du och inte fattar att fölet påverkas socialt av sin mamma? Det vore ju en ganska arrogant och nedlåtande inställning till sina medmänniskor, så så kan det ju inte vara.
 
Sv: Hingst som LÄMNAR bra temp.

För det är väl inte så att du tror att alla andra är dummare och okunnigare än du och inte fattar att fölet påverkas socialt av sin mamma? Det vore ju en ganska arrogant och nedlåtande inställning till sina medmänniskor, så så kan det ju inte vara.

Fast du...;) den där meningen var ganska arrogant och nedlåtande skriven...
det är lätt att döma andra, och glömma sina egna fel o brister:rofl:
 
Sv: Hingst som LÄMNAR bra temp.

Irco Marco och hans ättlingar är välkända för sina vettiga skallar och höga ridbarhet och på köpet är de väldigt korrekta!

Vad gäller hur stoet präglar avkomman så har mitt sto endast två avkommor men de har blivit väldigt olika präglade av hennes temperament. Den med Irco Marco till farfar påverkades inte ett dugg utav hennes inneboende oro medan den med helt annan stam på fädernet är väldigt lik sin mor på det området.
 
Sv: Hingst som LÄMNAR bra temp.

Visst är dte så...också...
Jag kunde bara inte låta bli...antog att du skulle se det "komiska i dte hela" :rofl:

Delar nog inte ditt sinne för humor. Men det måste vara underbart att vrida sig på golvet av skratt för så lite - och kan man muntra upp någons dag, så... :laugh:
 
Sv: Hingst som LÄMNAR bra temp.

Att prata om bevis, där man helt använder sig av erfarenhet av endast två avkommor låter som väldigt oigenomtänkt, och lite "vill - sticka - ut - hakan - mentalitet". Undrar hur du egentligen menar nu?

Med mååånga års erfarenhet så måste jag bara få påpeka att det är så att stona påverkar sina föl oerhört mycket i de allra flesta fall.
Ett starkt sto som präglar sina avkommor i positiv riktning är "guld värt" i avelsboxen.
Ett sämre sto, som kanske är svag i flocken, svag i sin modersroll blir svår att avla på , om det visar hålla i sig år efter år (kan ju vara så första fölet ngn gång, för att sedan rätta till sig) - och jag är väldigt osäker på om ett sådant sto platsar i aveln i framtiden.

Att välja en hingst med erkänt gott temperament är alltid en bra grund för ett bra avelsarbete, men deffinitionen av vad ett "bra temperament" är skiljer sig ju oerhört ifrån person till person.

Är ett bra temperament det som den visar "från marken"?
Eller är det det vi vill rida/tävla på i framtiden?
Är BRA temperament alltid ett lugnt och sansat temperament?

Att skriva i en tråd att XXXX ger lugna och stabila avkommor "för att jag har ett föl efter honom" säger absolut ingenting - i min värld.
Det är först när man börjar kräva av en häst som det rätta temperamenetet verkligen visar sig.
Och DÅ påverkar givetvis den uppväxt, den uppfostran som avkomman fått enormt mycket.

Min erfarenhet är att "kvicktänkta och lite"ifrågasättande" föl, oftats blir otroligt fina att rida, samarbetsvilliga och lyhörda.
Medan ofta de som varit lite loja och sävliga som föl, har tendens att blockera sig vid arbete , och inte har den viljan (= intelligenesen) att samarbeta, vilket kan påverka ridbarheten.

Det är alltid rätt att sätta temperament som en grundhörnsten i sin avel !!!
Men en BRA hingst kan rätta till en del hos ett dåligt sto, men han kan ALDRIG göra underverk!

Varför skulle det vara vill-sticka ut hakan mentalitet att man hävdar att man faktiskt har bevis på att en avkomma helt kan få hingstens temperament och inte som Ameo hävdar merparten kommer från mamman. Vad är det annat än bevis att jag har ett sådant ex gåendes här hemma, menar du att jag skall göra vågen och säga att hon har fullkomligt rätt även om jag iofs fick en avkomma som helt har pappas temperament, men det var nog bara ett misstag att det skedde, eller ?

Och som information kan jag säga att stoet varken är svag i flocken eller i mammarollen utan tvärtom gårdens drottning, som styr med järnhand. Men ungen har helt enkelt inte hennes skarpa temperament, för den sakens skull har jag aldrig sagt att det handlar om en loj och sävlig avkomma, det är inte där jag sätter stämplen på ett bra temperament, det är som sagt tävlingshästar jag föder upp.
 
Sv: Hingst som LÄMNAR bra temp.

Varför skulle det vara vill-sticka ut hakan mentalitet att man hävdar att man faktiskt har bevis på att en avkomma helt kan få hingstens temperament och inte som Ameo hävdar merparten kommer från mamman. Vad är det annat än bevis att jag har ett sådant ex gåendes här hemma, menar du att jag skall göra vågen och säga att hon har fullkomligt rätt även om jag iofs fick en avkomma som helt har pappas temperament, men det var nog bara ett misstag att det skedde, eller ?

Och som information kan jag säga att stoet varken är svag i flocken eller i mammarollen utan tvärtom gårdens drottning, som styr med järnhand. Men ungen har helt enkelt inte hennes skarpa temperament, för den sakens skull har jag aldrig sagt att det handlar om en loj och sävlig avkomma, det är inte där jag sätter stämplen på ett bra temperament, det är som sagt tävlingshästar jag föder upp.

Man kan gott tala om att man har en avkomma hemma som helt fått hingstens humör, men då tycker jag kanske att man ska betona ngt att det gäller just en enda avkomma mera. Det kan ju vara en tillfällighet, först när stona fått 3-5 föl så kan man väl med säkerhet se vad/vilka egenskaper hon nedärver/icke nedärver.
Du, vet ju precis som jag att många här inne inte har så stor kunskap , och att man får försöka skriva allt med mkt "stora bokstäver" för att det inte på ngt sätt ska kunna misstolkas- en svår konst.

Vad det gäller temperament, så läs igenom det jag skrev än gång till, jag är nä,ligen helt med på din linje om vad för slags temp.vi talar om - jag vill också ha det man ska "rida på en gång " i framtiden - inget annat.

De sista raderna i inlägget var inte syftade till ngt av dina föl, utan en reflextion över mina egna funderingar,åsikter o erfarenheter.
 
Sv: Hingst som LÄMNAR bra temp.

Delar nog inte ditt sinne för humor. Men det måste vara underbart att vrida sig på golvet av skratt för så lite - och kan man muntra upp någons dag, så... :laugh:

:rofl: Ja, visst är det härligt att ha förmågan att vara glad och lättroad - inte bitter och grämsk - vem vill vara det egentligen:D

Jag är väldigt medveten om dina o mina skiljaktigheter, som ju kommit fram många gånger genom årens lopp...
Därmed inte sagt att jag ofta uppskattar och funderar en hel del över dina inlägg...

Jag hoppas iallafall att du får ett gottt, härligt skratt under dagens lopp - det behöver vi alla!
 
Sv: Hingst som LÄMNAR bra temp.

Har en avkomma till Roosvelt 1130 och mer harmonisk häst får man leta efter väldigt lugn och trygg i sig själv men ändå go i honom på ett härligt sätt som aldrig blir svårt att hantera. Nu är min kille född -07 så ridmässigt kan jag inte uttala mig men tror inte det ska skilja något märkvärdigt. Stot han är undan är däremot en riktig satmara rent utsagt dessa två hästar är som natt och dag.
 
Sv: Hingst som LÄMNAR bra temp.

Nu måste jag kasta mig in i diskussionen.

Temperament borde väl vara något som egentligen i första hand är medfött eller ?
Däremot kan ju mamman prägla beteenden på ett annat sätt. Sedan kommer hanteringen in och kan påverka.

Jag har inget stort material att jämföra med, men jag tycker ändå att man kan se skillnad på temperament och beteenden.
Precis som gylle så vet jag ett exempel på sto som tack-och-lov inte nedärvde sin argsinthet till fölet, för den var troligtvis betingad och inte medfödd. Ett annat exempel är tre helsyskon som är väldigt lika hingsten i all form av (in)ridning.

Så jag tror att själva temperamentet nedärvs, medan den sociala präglingen sker från mamman, flocken och hanteringen så småningom.

Och som flera av er skriver - inte förrän man börjar ställa krav så vet man egentligen var man har individen.

Alltså borde man kunna peka på vilka hingstar som har ett visst temperament, men om det sedan nedärvs är ju en annan fråga.
 
Sv: Hingst som LÄMNAR bra temp.

Det handlar väl om dels miljö (sto + flocken + männsikor i närheten) och dels arv (det liten får från hingst och sto)?
Det gäller väl allt? Går ju att se hos människobarn, vissa barn kan vara mkt lika sina fäder som de kanske inte ens har träffat och vissa blir "lika" sin styvföräldrar trots avsaknad av blodsband..
Vårt sto har 6 avkommor och gemensamt får alla är att de vvarit/är mkt tillmötesgående och trevliga (bocelli, dionysos, Highcruiser, De Niro och Regazoni) har inte hört att ngt barn skulle varit svårt.. Mamma själv var inte lätt som ung men är en sträng mor och fostrar dem väl dock mkt generös med mat etc.. Men är de uppstudsiga så nyper hon till direkt..
Så mkt milda, vakna och vänliga ungar har hon fått:)
Arv + Miljö
 
Sv: Hingst som LÄMNAR bra temp.

Men samtidigt är det faktiskt farligt att de "okunniga" tror att temperamentet på en hingst kan man skita i då merparten ändå kommer från mamman och därmed tror de att det behöver de inte fästa så stor bit vid i hingstvalet. Det jag skriver är ju också en pekpinne på att vara noga med valet av temperament på hingsten då chansen är att man får en kopia av honom temperamentsmässigt.
 
Sv: Hingst som LÄMNAR bra temp.

*kl*

Varför är det alltid en så otroligt het potatis att prata om temprament när det gäller ridavel medan när man pratar om travavel så uppger alla hingstägare tempramentet hos sin hingst och ingen tycker att det är underligt utan en självklarhet för att kunna välja rätt hingst till sitt sto.

Har man ett sto med skarpt temprament så väljer man inte en hingst med samma om man inte vill ha en :devil: i stallet som man inte kan hantera. Har man ett nervigt sto så väljer man en lugn hingst och tvärt om. Allt efter vad man vill ha fram.

Om man skulle avdramatisera humöret inom ridavlen så skulle det i leda till att fler valde rätt hingst till sitt sto.

Alla som avlar står ju och granskar sitt sto kritiskt för att se hennes positiva och negativa sidor. Alla har negativa sidor och det gäller att hitta en hingst som inte har samma negativa sidor som sitt sto och jag tycker att det är en självklarhet att man även kollar på tempramentet på sitt sto och då vill jag även kunna få ett ärligt svar på hur det är på hingsten.
 
Sv: Hingst som LÄMNAR bra temp.

Jag håller med dig !

Det är också som Mitra skriver - viktigt att vara öppen med temperamentssidan hos hingstarna så att man kan välja rätt hingst ur den synvinkeln.

Själv tycker jag nog att det ibland kan vara svårt att förstå vad som är medfött temperament och vad som är miljö hos en vuxen häst. Särskilt om man köpt den som lite äldre och inte känner till föräldrarnas temperament och ej heller vad den varit med om.

Ett annat exempel förresten är ett sto som lämnat vissa ovanor till sina föl, bland annat att skrapa med framhovarna om hon blir uttråkad - direkt en grej från stoet, temperament - ja kanske den delen att de blir uttråkade och vill ha uppmärksamhet, beteende sättet de gör på.
 
Sv: Hingst som LÄMNAR bra temp.

*kl*

För att svara på ursprungsinlägget: har hört mycket gott om Akribori. Har själv en 04:a e: Akribori - Briar som är väldigt trevlig hanteringsmässigt, social och arbetsglad. (Gissar att trygg uppväxt, god hantering och stoet spelar in också, ja) Men framförallt så har jag hört en hel del positiva kommentarer om temperamentet.
 
Sv: Hingst som LÄMNAR bra temp.

Jag håller med dig !

Det är också som Mitra skriver - viktigt att vara öppen med temperamentssidan hos hingstarna så att man kan välja rätt hingst ur den synvinkeln.

Precis, det beror ju på vad man har för sto. Har man ett väl mesigt sto kanske man vill ha lite mer skärpa, på ett skarpt sto däremot så vill man ha en annan hingst. Inte konstigare än att alla hingstars exteriör inte passar till alla ston. Dessutom, att säga att vissa ämnen kan bara särskilt insatta tala om, för allmänheten kan inte hantera informationen, tycker jag är elitistiskt. Kan man själv hantera information, så får man nog utgå från att andra inte är klenare å huvudets vägnar än en själv.

För att återgå till ursprungsfrågan så tycks Mintage xx inte göra avkommorna skarpare än stoet, snarare att de blir väl mesiga. Så hade jag ett Mintage-sto skulle jag inte oroa mig för skärpan på hingstarna jag lade på henne.
 
Sv: Hingst som LÄMNAR bra temp.

*KL*
Jag har en.......
Måste bara säga att om man baserar sina uppfattningar om en hingst på EN avkomma så känns väl det inte så tillförlitligt :grin:. Man bör ha sett ett flertal avkommor till en hingst om man ska kunna säga ngt om avkommorna.
 
Sv: Hingst som LÄMNAR bra temp.

Vet inte om man får "hänga" ut hingstar här men gör ett försök. Undrar om ni har några tips på hingstar som lämnar trevliga, lätthanterliga avkommor med bra temperament. Är intresserad av främst dressyrhingstar och alltså inte hur deras eget temperament är utan vad dom lämnar (även om det kanske hänger ihop).

Vet naturligtvis oxå om att det hänger lika mycket, om inte mer, på stoet, men just nu vill jag gärna veta hingstar.

Jag har hört att Figaro R och Weltman lämnar bra temp.

Hoppar här tillbaka till ursprungsfrågan :)

Har själv en avkomma efter Saigon som har ett väldigt bra temperament och tycker överlag att jag bara hört positivt om hans avkommor. Men vet inte när eller om han kommer vara i avel igen, tyvärr.

Angående Weltman så har bara träffat på två avkommor efter honom men båda hade väldigt dålig ridbarhet för det fanns ingen egen motor eller arbetsvilja, även om dom var gudomligt snälla och du kunde sätta vilken nybörjare som helst på ryggen på båda.

Annars är väl och så Rubinrot en sådan som man överlag hör positivt om temperamentet på avkommorna.

/Camilla
 
Sv: Hingst som LÄMNAR bra temp.

*KL*
Jag har en.......
Måste bara säga att om man baserar sina uppfattningar om en hingst på EN avkomma så känns väl det inte så tillförlitligt :grin:. Man bör ha sett ett flertal avkommor till en hingst om man ska kunna säga ngt om avkommorna.

En vadå?

Oavsett vilken egenskap man uttalar sig om så är det ju lämpligt att ha sett mer än en avkomma. På den punkten tror jag inte temperamentet skiljer sig från mankhöjd eller frambensteknik.
 

Liknande trådar

Avel Är ett bra temperament jämförbart mellan hopphingstar och dressyrhingstar? (Med ett bra temperament i det här fallet menar jag cool...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 027
Senast: zarmino
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 905
Senast: tanten
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 084
Senast: inverterad
·
Avel Har ett fullblod jag tagit tre avkommor på. Hon ger fantastiskt temperament , men nu tror jag det bara går och ta ett föl till på henne...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 503
Senast: Karoliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp