Hingsten Dammen

E

electro

Har en häst som är efter Dammen. Är det ngn som har bild eller som vet lite om denna hingst?

:)
 
Bild:
http://members.tripod.com/~amigo_/stamboken/Dammen774.jpg

Dammen föddes 1985 i Holland hos J.W. Greve, Haksbergen.
Inlånad 1989 av Flyinge. Åter till Holland 1993.
Brun, stj, snp, vtfrff, 165 cm - 21,5 cm. Pr. A/97.

Exteriört utlåtande:
"Utmärkt ridhästmodell, lång val ansatt hals, bra manke och bogar. Nöjaktigt korrekt benställ, vinklad has. Naturlig ledig skritt, taktmässig trav utan påskjut. Poäng: 99887=41 (5,0 år)."

Bruksprov: Västtyskland. 73 startande. Totalindex 121 (10:e plats).
 
Enl senaste ridsport låg han väl i topp på Hopp-blup?

Hur är din häst? har du bild?

Någon som vet om Dammen fortfarande verkar i aveln och vad han kostar?
 
:love:

Tror att det fungerade fint med naturlig betäckning.
Inte dyr heller!

Fantastisk kille, med ett fantastiskt möderne!
Har alltid haft ett gott öga till denne herre.

mvh
 
Dakar som han heter är mycket mysig. Fint psyke, arbetsvillig, hur go som helst att pyssla med. Väldigt fint tecknad. Bra gångarter, plus för galoppen.

Ibland kan han få för sig att blir rädd för saker och då inte vilja gå åt det hållet. Speciellt för saker som har starka färger. Kan tex blåsa lite när jag hämtar reflexer.
 
Dammen finns fortfarande i Sverige men inte längre i Flyinges regi. Han ägs av Håkan Karlsson i Skänninge.

Att betäcka med Dammen kostar 1500:- i språngavgift och 5500:- vid levande föl exklusive moms. Han betäcker bara naturligt.
 
Hej!

Jag har en unghäst efter Dammen som jag fött upp själv. Valet gjordes på intuition och med facit i han -det kunde inte blivit bättre, vad det verkar nu iallfall. Ett litet frågetecken för storleken möjligen, men det är ju något år kvar att växa på, en del rivstartar, andra tar det lite pö om pö...
Dammen har ju inte varit så i ropet, kanske p.g. av en brasklapp som gick ut angående hans fertilitet. Mitt sto tog sig på första betäckningen (naturlig) och det är hennes första föl.
Imorgon åker vi på löshoppning, och "insittning" pågår. Vi har fått en jättefin liten häst med snabbt intellekt -(kan man säga så om hästar) hursomhelst, läraktig till tusen på gott och ont såklart, social och kelsjuk och visar prov på humör då och då (hormonerna?), det finns lite klös vill jag lova, men det hoppas vi få _med_ oss, annars blir det nog jobbigt :smirk:
sidan kan jag tyvärr inte uppdatera längre, men här finns lite bilder för den intresserade
http://hem.passagen.se/yina
 

Liknande trådar

Hemmet Det blir så fruktansvärt dammigt i vårt sovrum. Syntes extra väl nu på morgonen när vi bytte sängkläder, dammet virvlar runt som bara...
2
Svar
33
· Visningar
981
Senast: Amha
·
Trädgård & Växter Kom på att vi måste göra något åt dammen till sommaren. Då kommer vi ha en liten bebis som kryper runt i trädgården. Även om givetvis...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
555
Avel Jag hade behövt lite mer information om dessa hingstar och deras godkända avkommor. Gärna era egna åsikter och erfarenheter. Vad de...
2
Svar
32
· Visningar
2 352
Senast: Lea88
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 660

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

  • Vad är rätt
  • Dressyrsnack 17
  • Födda 2022

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp