Bukefalos 28 år!

Hingstfunderingar inför 2017

Att den visar samma sak som blup. Inget vidare, alltså. Ingen försämring, men heller inte förbättrare.

Jag är inte med på varför få siffror betyder att siffrorna blir dåliga? Det bör bara leda till att de blir mer osäkra. Fullblod vet jag att de brukar få röda staplar, inte för att de är få, utan för att deras släktingar ofta inte har gjort så bra ifrån sig (av naturliga skäl), och dessutom gynnar blup inte fälttävlanshästar, eftersom det bara är hoppning och dressyr som bedöms på unghästtester, dessutom går aveln framåt så äldre hästar blir med tiden sämre eftersom de hela tiden jämförs med genomsnitthästen, som blir bättre och bättre. Så Princess Fair är ett extremexempel.

Canterbury har väl dessutom inte så "okänd" stam, många av hingstarna i hans stam finns registrerade i blup med många avkommor och släktingar. Problemet när det gäller hans pappa och blup är väl snarare att avkommorna som finns i Sverige inte har presterat så att det hjälper hans blup. Hade Cardenio sex avkommor som alla gick svår klass skulle nog blup också bli bättre, än vad det är nu. Så jag tror det är bristen på resultat, snarare än bristen på noteringar. Blup räknar väl alla släktingars resultat, inte bara de goda resultaten, tänker jag?

Det finns en parameter som heter medelfel - den visar tillförlitligheten i siffrorna, ju lägre desto bättre tillförlitlighet. I Canterburys fall ligger de så högt det går i princip, just för att det är svårbedömt

Blup byggs upp just på att det ska finnas många släktingar. Eftersom Canterburys släkt finns dåligt representerad så blir siffrorna låga, precis som med fullbloden(det har inte med deras resultat att göra) . Så fungerar det - hans far har FYRA avkommor i blup - det är ingenting i sammanhanget, han har två systrar på mödernet - ingen av dem har några resultat, hans farfar har 49, också en mycket låg siffra, morfar har 12 och mormorsfar har 50, det är väldigt få släktingar. Så nej, det finns inget som talar för att han förvärver sig dåligt.

Sen med de linjära - de beskriver en egenskap och ger ingen värdering så det blir fel att ge dem en värdering som du vill göra.
 
Det finns en parameter som heter medelfel - den visar tillförlitligheten i siffrorna, ju lägre desto bättre tillförlitlighet. I Canterburys fall ligger de så högt det går i princip, just för att det är svårbedömt

Blup byggs upp just på att det ska finnas många släktingar. Eftersom Canterburys släkt finns dåligt representerad så blir siffrorna låga, precis som med fullbloden(det har inte med deras resultat att göra) . Så fungerar det - hans far har FYRA avkommor i blup - det är ingenting i sammanhanget, han har två systrar på mödernet - ingen av dem har några resultat, hans farfar har 49, också en mycket låg siffra, morfar har 12 och mormorsfar har 50, det är väldigt få släktingar. Så nej, det finns inget som talar för att han förvärver sig dåligt.

Sen med de linjära - de beskriver en egenskap och ger ingen värdering så det blir fel att ge dem en värdering som du vill göra.

Du missförstår mig. Ja, de linjära beskriver egenskaper. Titta på andra hingstar, så ser man tydligt att hingstar med stark förärvning också tydligt ger vissa egenskaper. Sen huruvida de är bra eller inte, det är en annan sak, och är såklart beroende på sto och avelsmål. Men i Canterburys fall så är det just det att han varken ger bu eller bä.

Möjligen är det precis det man är ute efter, att jag vill ha en hingst som inte påverkar särskilt mycket, och i vilket fall inte den riktningen som andra hingstar som har konstaterat stark prestationsnedärvning i hoppning eller dressyr ger, och då är förstås perfekt med en sån hingst.

Så värderingen är självklart i relation till vad man vill ha. Jag gjorde värderingen, jag har inte sagt att den linjära bedömningen har gjort den. Den linjära bedömningen beskriver, precis som du skriver, och jag också har uppfattat det, egenskaper.
 
Som aningens partisk vad gäller Canterbury kan jag bara säga att som flera redan skrivit så har han lågt blup eftersom han inte har någon släkt representerad i systemet sedan tidigare och har väldigt få visade avkommor, man kan jämföra honom med fullblodshingstar och andra hingstar från mindre representerade förbund. Det kommer att rättas till när fler avkommor visats och tävlats, i hans hemmaförbund fick han sina första index på över 130 i både hopp och dressyr. Avkommornas tävlingsresultat i alla discipliner visar mer vad han nedärver än så länge!
 
Som aningens partisk vad gäller Canterbury kan jag bara säga att som flera redan skrivit så har han lågt blup eftersom han inte har någon släkt representerad i systemet sedan tidigare och har väldigt få visade avkommor, man kan jämföra honom med fullblodshingstar och andra hingstar från mindre representerade förbund. Det kommer att rättas till när fler avkommor visats och tävlats, i hans hemmaförbund fick han sina första index på över 130 i både hopp och dressyr. Avkommornas tävlingsresultat i alla discipliner visar mer vad han nedärver än så länge!
Nu vet jag inte på vilket sätt du är partisk men jag undrar vad du säger om att lägga honom på ett dressyrsto som kan hoppa? Hon har skyhögt blup i dressyr, är det då kanske slöseri?
 
Haha ganska partisk då:)

Visst har han väl gett lite avkommor i dressyr också? Med dressyrmammor? Jag vill ju allra helst ha värsta multitalangen men borde eg avla fram ett topoftheline-dressyrföl med tanke på mamman..
Han har ju gett flera föl som fått över 50p så dom har ju rört sig mer än bra, men det kan @Cyllene svara på själv.
Annars kan du säkert läsa om det på hennes hemsida,hon brukar vara mycket duktig på att skriva ut fakta på alla sina hingstar.
 
Du missförstår mig. Ja, de linjära beskriver egenskaper. Titta på andra hingstar, så ser man tydligt att hingstar med stark förärvning också tydligt ger vissa egenskaper. Sen huruvida de är bra eller inte, det är en annan sak, och är såklart beroende på sto och avelsmål. Men i Canterburys fall så är det just det att han varken ger bu eller bä.

Det som du tycks missa är att Canterbury har ett fåtal visade avkommor. Då ser man en tendens, men det varken det linjära elelr blup indexen har inte blivit tillräckligt befäst skulle jag säga för att man ska kunna dra såna slutsatser som du gör - dvs att han förvärver sig dåligt. Jag skulle säga helt tvärt om - tendensen är att han nedärver bra och antagligen kommer indexen över tid bara bli bättre.
 
Angående att lägga en multitalanghingst med hoppbetonad stam på ett dressyrsto. Min uppfattning är att det kan vara en idé om man avlar till sig själv. Men avlar man för att sälja så kan det nog visa sig inte vara helt lättsålt. Jag hade i fall som detta valt en ren dressyrhingst oavsett stoets hoppegenskaper:)
 
Angående att lägga en multitalanghingst med hoppbetonad stam på ett dressyrsto. Min uppfattning är att det kan vara en idé om man avlar till sig själv. Men avlar man för att sälja så kan det nog visa sig inte vara helt lättsålt. Jag hade i fall som detta valt en ren dressyrhingst oavsett stoets hoppegenskaper:)
tack för att du bekräftar det jag egentligen vet. Ibland måste man få höra sanningen från utomstående:)
 
Har kikat lite på st schufro. Är det någon som vet något om tempeamentet på honom och hans avkommor?
 
@Bee Kritik på St. Schufro efter 35-dagars test:
"Træningsbeskrivelse: Hingsten er afprøvet i dressur- og springdisciplinen. Har god ædelyst og god foderudnyttelse. Hingsten har et godt temperament og en god karakter. Den er særdeles ridelig, lydhør og opmærksom på rytterens anvisninger og har arbejdet energisk, positivt og ukompliceret under hele forløbet. Skridt og trav er taktfast og energisk, med god aktion og albuefrihed i trav. Galoppen er rummelig og energisk med god op-ad-bakke tendens. Springer villigt med middel teknik og kapacitet, og særdeles god balance i galop. Hingsten var velforberedt ved indsyningen og har fortsat sin positive udvikling under forløbet. onkurrenceegenskaberne er middel i springning og særdeles gode i dressur. Prøven er bestået."
 
Tack för svar! Av det jag sett verkar han ha lite mer massa men inte vara grov?

Hur säljbar är en avkomma efter honom? Tanken är att behålla men man vet aldrig vad som händer.

Hade redan bestämt hingst, men så sprang jag på honom. Dock lite mkt pengar till ett maidensto där jag inte alls vet hur fertiliteten är.
 
Tack för svar! Av det jag sett verkar han ha lite mer massa men inte vara grov?

Hur säljbar är en avkomma efter honom? Tanken är att behålla men man vet aldrig vad som händer.

Hade redan bestämt hingst, men så sprang jag på honom. Dock lite mkt pengar till ett maidensto där jag inte alls vet hur fertiliteten är.

Intressant att läsa bedömningen av hans föl och vilka ston som passar till honom:
"Følbeskrivelse 07-10-2016
I alt er 38 føl besigtiget i 2015 og 2016.
Storrammede, knap ensartede og knap harmoniske føl af god til særdeles god type. Enkelte knap højstillede. Flere savner udtryk. Velansat, passende lang hals. Lang, skrå skulder. Lang, velmarkeret manke. God overlinje. Langt, muskuløst og velformet kryds. Lemmerne passende føre med god ledmarkering. Taktfast skridt. Rummelig, taktfast trav og galop med god bagbensaktion, enkelte på forparten. Hingsten passer bedst til udtryksfulde, ædle og højtstillede dressurhopper. Han tilfører rammer, god ledmarkering samt rummelighed og aktion til bevægelsen."
 
@KickiH tack för informationen. Min danska är inte på topp. Vad betyder detta?:
"Knap ensartede og knap harmoniske fol. Enkelte knap hojstillade. Flere savner udtryk"
"God ledmarkering samt rummelighed og aktion til bevaegelsen"
 

Liknande trådar

Avel Köpte idag ett sto e.Clever Hill Q ue.Jazz som ska betäckas. Visst, nu är hon bara 1.5år gammal men direkt efter treårs ska hon betäckas...
2
Svar
21
· Visningar
3 892
Senast: tramp
·
Avel Hej! Min syster har ett sto som jag är lite sugen på att ta föl på men jag har tyvärr inte alls någon koll på vad för hingst som...
Svar
14
· Visningar
2 984
Senast: Biotin
·
Avel Sitter och spånar och grubblar över vårens betäckning, trots att det är långt kvar. Har ett fullblodssto som lämnat två fina...
Svar
6
· Visningar
3 794
Senast: pastejja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Insektsspray
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp