Bukefalos 28 år!

Hingstfunderingar inför 2017

Vi funderar på att betäcka vårt sto e A Jungle Prince - Davignon. Hon har själv statspremiepoäng från Tyskland som treåring i både hopp och dressyr, och kommer från en förvärvningsstark stolinje med idel statspremieston bakåt. Hon har en hög arbetsvilja och det tycker vi är viktigt att föra vidare. Hingsten ska vara godkänd i hannoveranerförbundet - för stoet får elit om fölet registreras in där. Några förslag?
 
Funderar på att betäcka mitt sto
e. Quintender ue. Balou de rouet

Har dock inte hört någon som betäckt en Quintender avkomma.
Jag gillar Heartbeat och Kannatol, tycker det verkar vara bra hingstar.

Någon som har erfarenhet av bra hingstar till quintender avkomma?
 
Vad har ditt sto för svaga sidor som du vill förbättra ?
Jag skulle önska att hon var byggd lite mer i uppförsbacke och hade lite lättare för att vinkla in bak och använda lederna bak. Hon sätter under sig bra men kan ha en tendens att pendla lite med bakbenen ist för att vinkla. Hon har starkt påskjut men svagare lyft - vi har fått jobba hårt med samlingen - men hennes arbetsvilja kompenserar en hel del. Hennes Firenzeavkomma som nu är två har bättre bakben tycker jag, och är mer naturligt uppför.
 
Jag målar fan på väggen och funderar på betäckning nästa år för min femåring Indra e Verdi (ridponny e Vermont-Lofty Roderic)-Calvin Klein (connemara). Hon är ca 145 cm, reggad ridponny med grå papper, raskod 93. Såvida hennes bekymmer är pga trauma kommer jag betäcka för att behålla själv eller så blir det att jag lånar ut/ev säljer henne. Hursom är det alltid roligt att spåna på hingst. Betäcker jag själv blir målet att producera dressyrhäst (som kan ta sig över ett hinder på rimligt sätt) runt 150-55 till mig själv.

Behöver en hingst med fin front, lite längd i ryggen hade inte gjort något, bogfri och med luft och gummi. Indra är mycket ridbar, har fantastisk arbetsmoral, bästa gångart är galoppen. Har inte tänkt så mycket på hingst men den får helt enkelt inte vara så dyr, och jag har ett gott öga till Flambeau även om det månne kan bli lite väl hett och elektriskt.

13179038_10208084213615020_700737266247443884_n.jpg
12118964_10206664591525355_7611381139987824586_n.jpg
 
Jag målar fan på väggen och funderar på betäckning nästa år för min femåring Indra e Verdi (ridponny e Vermont-Lofty Roderic)-Calvin Klein (connemara). Hon är ca 145 cm, reggad ridponny med grå papper, raskod 93. Såvida hennes bekymmer är pga trauma kommer jag betäcka för att behålla själv eller så blir det att jag lånar ut/ev säljer henne. Hursom är det alltid roligt att spåna på hingst. Betäcker jag själv blir målet att producera dressyrhäst (som kan ta sig över ett hinder på rimligt sätt) runt 150-55 till mig själv.

Behöver en hingst med fin front, lite längd i ryggen hade inte gjort något, bogfri och med luft och gummi. Indra är mycket ridbar, har fantastisk arbetsmoral, bästa gångart är galoppen. Har inte tänkt så mycket på hingst men den får helt enkelt inte vara så dyr, och jag har ett gott öga till Flambeau även om det månne kan bli lite väl hett och elektriskt.

13179038_10208084213615020_700737266247443884_n.jpg
12118964_10206664591525355_7611381139987824586_n.jpg
Har sett en riktigt fin Flambeau-unge i år undan ett welsh cob-sto. Trevlig teckning på den och inte anmärkningsvärt elektrisk i mina ögon, den ungen har dock att brås på mamman också för hon verkar rätt känslig.

Annars tänkte jag Sibelius när jag läste din beskrivning. Frågetecken på vad han lämnar storleksmässigt dock, det kanske inte alls är vad du är ute efter. Vet inte hur fertiliteten på skick är heller, du bor ju en bit bort.
 
@Fritidsryttare Ja Sibelius är underbar och hade nog varit ett utmärkt val-men han är väldigt dyr för mig :/. Spännande med Flambeau-Welsh Cob, kan tänka mig att den blev väldigt fin! Är det månne @Iglatjarn som fött upp den?
 
@Fritidsryttare Ja Sibelius är underbar och hade nog varit ett utmärkt val-men han är väldigt dyr för mig :/. Spännande med Flambeau-Welsh Cob, kan tänka mig att den blev väldigt fin! Är det månne @Iglatjarn som fött upp den?
Förstår det, och som sagt, jag är högst osäker på hur han funkar på skick faktiskt, kanske inte att rekommendera heller på ett maiden-sto. Jag tror att Flambeau kan bli ett utmärkt val till ditt sto av det lilla som jag sett av vad han lämnar. :)
 
@Fritidsryttare Ja Sibelius är underbar och hade nog varit ett utmärkt val-men han är väldigt dyr för mig :/. Spännande med Flambeau-Welsh Cob, kan tänka mig att den blev väldigt fin! Är det månne @Iglatjarn som fött upp den?

@Fiorano nej det är inte jag! Men nu blev jag väldigt intresserad, då jag faktiskt seminerat med Flambeau i år :D! Om @Fritidsryttare på något sätt kan söka fram ungen så man se bild eller åtminstone mammans namn så vore det jättekul! Roligt att man tänker likadant.
Mitt sto är dock inte klar ännu. Var dräktig på 16 men tappade det innan 30 dygn, förmodligen pga feber hon fick till följd av hennes skada. Nu är febern borta och skadan bättre så hon är precis nyseminerad och vi håller tummarna megahårt att det tar sig och stannar kvar. Börjar ju dra sig mot slutet av säsongen :cool:
 
@Iglatjarn Ja kom på sen att det nog var i år ni skulle göra en Flambeau/WC :D. Ser mycket fram emot att se vad det blir så hoppas verkligen att hon tar sig!

Min känsla om mitt sto stämde tyvärr så hon kommer få göra avelskarriär. Lite osäkert om det blir jag eller annan som tar föl, men jag hade gärna gjort en med Flambeau nästa år. Även om det varnas för hans humör och ridbarhet så tror jag att han hade funkat finst med mitt sto. Hon har visat enormt fin ridbarhet och fantastisk arbetsmoral eftersom hon var super att rida trots att hon troligen gått med en hel del smärta...
 
@Iglatjarn Ja kom på sen att det nog var i år ni skulle göra en Flambeau/WC :D. Ser mycket fram emot att se vad det blir så hoppas verkligen att hon tar sig!

Min känsla om mitt sto stämde tyvärr så hon kommer få göra avelskarriär. Lite osäkert om det blir jag eller annan som tar föl, men jag hade gärna gjort en med Flambeau nästa år. Även om det varnas för hans humör och ridbarhet så tror jag att han hade funkat finst med mitt sto. Hon har visat enormt fin ridbarhet och fantastisk arbetsmoral eftersom hon var super att rida trots att hon troligen gått med en hel del smärta...
Tråkigt med pållen, och extra tråkigt att avelssäsongen i princip är över. Du får hänga här på avelssidorna och snacka hingstval inför 2017 med oss, vi är i full gång redan. :)
 
Så spännande att läsa alla hingstfunderingar!
Jag överväger att betäcka mitt vackra sto e Black coffee-shiva du Loup -dragon ur stofam 31 hon hoppade 8-8 på kvalités.
Vill betäcka med hopphingst, med modern, lätt typ med bra galopp i uppförsbacke. Säljbar avkomma. Vad tipsar ni om då? Har lite funderingar på diamant de sem. Blodet.
 
Så spännande att läsa alla hingstfunderingar!
Jag överväger att betäcka mitt vackra sto e Black coffee-shiva du Loup -dragon ur stofam 31 hon hoppade 8-8 på kvalités.
Vill betäcka med hopphingst, med modern, lätt typ med bra galopp i uppförsbacke. Säljbar avkomma. Vad tipsar ni om då? Har lite funderingar på diamant de sem. Blodet.

Mr VainGJ
 
Ja jag har faktiskt funderat på honom! har han säljvärde? Ifall jag beslutar att sälja..
Säljbarhet består ju inte bara på hingsten utan även stoet ?
Vad har hon själv gjort och ja jag tror Mr Vain G kan vara gångbart att sälja , men som sagt beror ju på mödernet och hur gammal hästen är när man säljer eller vad avkomman själv visar .
 
Senast ändrad:
Säljbarhet består ju inte bara på hingsten utan även stoet ?
Vad har hon själv gjort och ja jag tror Mr Vain G kan vara gångbart att sälja , men som sagt beror ju på mödernet och hur gammal hästen är när man säljer eller vad avkomman själv visar .

Absolut! Jag kommer ev att behålla men tänker att jag ändå väl ha säljbar avkomma! Stoet är selektionssto, vacker, klok bra gångarter, hoppar bra med mkt mod. Tyvärr inte tävlad så mkt pga att jag har fått mina barn, renoverat gård etc. Men jag är självkritisk o tycker att stoet är bra avelsmaterial. Hon är 10 år. Säljer isåf som föl..
 
Absolut! Jag kommer ev att behålla men tänker att jag ändå väl ha säljbar avkomma! Stoet är selektionssto, vacker, klok bra gångarter, hoppar bra med mkt mod. Tyvärr inte tävlad så mkt pga att jag har fått mina barn, renoverat gård etc. Men jag är självkritisk o tycker att stoet är bra avelsmaterial. Hon är 10 år. Säljer isåf som föl..

En fölunge får du ju sälja rätt mycket på stammen, och jag tror tyvärr att det kan bli svårsålt med en hoppunge med det mödernet. Black Coffee tror jag ingen hoppryttare letar efter, och Shiva du loup har väl kanske inte det bästa ryktet. Sen finns det ju lite mer hoppning längre bak i mödernet, men frågan är hur stor vikt fölköpare lägger vid vad som finns tre-fyra generationer bakåt i hästen. Himla synd att de la Black Coffee av alla hingstar på mamman, hade de åtminstone tagit Lamborghini hade det sett lite bättre ut.
 

Liknande trådar

Avel Köpte idag ett sto e.Clever Hill Q ue.Jazz som ska betäckas. Visst, nu är hon bara 1.5år gammal men direkt efter treårs ska hon betäckas...
2
Svar
21
· Visningar
3 894
Senast: tramp
·
Avel Hej! Min syster har ett sto som jag är lite sugen på att ta föl på men jag har tyvärr inte alls någon koll på vad för hingst som...
Svar
14
· Visningar
2 984
Senast: Biotin
·
Avel Sitter och spånar och grubblar över vårens betäckning, trots att det är långt kvar. Har ett fullblodssto som lämnat två fina...
Svar
6
· Visningar
3 795
Senast: pastejja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Annonsera mera VII
  • Bett-dilemma
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp