Bukefalos 28 år!

Hingstfunderingar inför 2017

Tack för input @KickiH , ska kolla upp dessa lite noggrannare imorgon. :up:

Särskilt Hirtentanz föll mig i smaken, har du några index el.l. på honom?
 
Tack för input @KickiH , ska kolla upp dessa lite noggrannare imorgon. :up:

Särskilt Hirtentanz föll mig i smaken, har du några index el.l. på honom?

Hirtentanz är en dubbelbegåvning
Avkommeindex
dressyr 119 (91%)
hoppning 113 (87%)
Exteriörindex 118 (endast Trakehner-ston) 42 ston
Storlek tydligt över medelstorlek
Typ 103
Kropp 120
Ben 114
Skritt 124
Trav 116
Galopp 126
Allmänt intryck 121

Vill också tipsa om att det finns fryst i Tyskland på Hannibal tidigare riden av Dag Albert som tävlade honom i bl.a Varseveld, Le Lion d'Angers, Malmö, Saumur, Blenheim, Fontainebleau, Luhmühlen och World Cup Finalen i Pau. Han är dock bara 1.65.
 
Tack igen, snälla @KickiH ! :)

Hingstar som tävlat fälttävlan på hög nivå såsom Hannibal har ju klart et stort plus. Stoet är 164, men hennes pappa var endast 160, därav vågar jag inte använda en alltför liten hingst.

I natt dök även Chilli Morning upp i mitt huvud som en möjlig kandidat... Men vad jag kan se så är han endast godkänd inom British Sport Horse?
 
Klarar absolut inte bestämma mig för hingst till mitt sto som jag tänker betäcka nästa år - tur att man fortfarande har godt om tid!

Målet med avkomman är att den ska kunna gå (minst) ***-ig fälttävlan, MsvA dressyr och 140 hoppning...

Letar en hingst med MYCKET fullblod (gärna ren xx), ädel och långlinjerad, bra halsansätning, bra typ (absolut inte lågställd), bra ben och hovar, som ger stora avkommor (över 165) som kan hoppa och röra sig samt har bra ridbarhet.
Plus om hingsten är "känd" så att avkomman går att sälja, men inte superviktigt.

Hittils har jag tittat på:
- Chiron xx
- Duke of Hearts xx
- Grim st Clair
- Alligator Fontaine
- Fly Society xx
- Herald III
- Mighty Magic

Nån som har input på dessa, eller gärna förslag på andre hingstar? Stoet har Nimmerdor på pappans sida och Animo (Almè) på morssidan - vill undvika linjeavel på Almè pga. temperamentet.
Kolla Financial Reward xx.

Kan du tänka dig att köra till Irland finns Pointilliste. Han går bara på naturligt. Det sägs att han är nästa Master Imp xx.

Future Illusion verkar också vara populär, framförallt i England.

Tresor Mail verkar vara en bra mix av Jaguar Mail- Iowa och så fullblod på det.

chiron xx verkar ju vara fin, han är ju på din lista också.
 
Tack igen, snälla @KickiH ! :)

Hingstar som tävlat fälttävlan på hög nivå såsom Hannibal har ju klart et stort plus. Stoet är 164, men hennes pappa var endast 160, därav vågar jag inte använda en alltför liten hingst.

I natt dök även Chilli Morning upp i mitt huvud som en möjlig kandidat... Men vad jag kan se så är han endast godkänd inom British Sport Horse?

Jag har för mig att Chilli Morning är ok i SWB iaf eftersom han legat topp 10 på världsrankingen. Har varit lite sugen till mitt sto om man skulle göra FT -avkomma igen. Ser dock rätt liten ut?
 
Tack igen, snälla @KickiH ! :)

I natt dök även Chilli Morning upp i mitt huvud som en möjlig kandidat... Men vad jag kan se så är han endast godkänd inom British Sport Horse?

Chili Morning står bara på fryst och då är ju frågan om han tappas på en EU-station ? Och sen får man se i framtiden vad som händer med Införselregler från UK när de lämnar EU.
 
Tror inte han är så liten, @Gabby_Ossi - tror bara det ser så ut pga hans långbenta manliga ryttare! :idea: Enligt hemsidan är han 16.3 hh, det motsvarar väl ungefär 168?

Men bra poäng ang. EU-station, det måste ju kollas upp isf! Och kan evt. vara bra att beställa hem innan UK lämnar EU..
 
Har det betydelse med EU-station på det frysta?

Ska nån ta hem på honom är jag också intresserad och ev även en av mina kunder. Så PMa isf :)
 
Har det betydelse med EU-station på det frysta?

Ska nån ta hem på honom är jag också intresserad och ev även en av mina kunder. Så PMa isf :)

Hingsten måste ha tappats på en EU-station. Ser ibland på en del tyska hingstar att de inte kan skicka fryst utanför landet.
 
Vad tror ni om Leprince de Bois? Han har inte så många avkommor än, men hans stamm verkar ju vara bottensolid mtp fälttävlan....

Med honom blir det ju litegrann linjeavel på Almè, som jag egentligen ville undvika, men blir helt ute i 4+5 led på avkomman, hur mycket kan det spela in? Är temperamentet jag är lite orolig över, inget annat.
 
Contendro I till ett sto e Escudo I Argentan, kan det vara nåt? Eller har nån bättre förslag? Funderar och drömmer mig bort till nästa års säsong och hingstval.... :angel:
 

Liknande trådar

Avel Köpte idag ett sto e.Clever Hill Q ue.Jazz som ska betäckas. Visst, nu är hon bara 1.5år gammal men direkt efter treårs ska hon betäckas...
2
Svar
21
· Visningar
3 870
Senast: tramp
·
Avel Hej! Min syster har ett sto som jag är lite sugen på att ta föl på men jag har tyvärr inte alls någon koll på vad för hingst som...
Svar
14
· Visningar
2 977
Senast: Biotin
·
Avel Sitter och spånar och grubblar över vårens betäckning, trots att det är långt kvar. Har ett fullblodssto som lämnat två fina...
Svar
6
· Visningar
3 787
Senast: pastejja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Brukshundar och könsbunden aggressivitet
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp