Hingstval 2024

Jag minns inte detaljerna, så kanske är jag helt fel ute i mina tankar. Men jag tänker på det där att foster anpassar sig efter stoets livmoder. Kan fostret växa sig större i en större livmoder kanske förutsättningen är att det föl som föds är större. Och tvärt om i en liten livmoder.
Ja denna effekten har man ju sett vid embryotransfer, men jag har också ett tydligt minne av statistik som visade att avkommornas vuxna mankhöjd närmare följde stonas än hingstarna. Det är dock en hel del år sedan nu, jag har försökt att söka på detta men jag minns inte om det var på engelska eller svenska dessa resultat redovisades ens 🤔
 
Jag minns inte detaljerna, så kanske är jag helt fel ute i mina tankar. Men jag tänker på det där att foster anpassar sig efter stoets livmoder. Kan fostret växa sig större i en större livmoder kanske förutsättningen är att det föl som föds är större. Och tvärt om i en liten livmoder.
Så är det absolut men jag har nog tänkt att de växer ikapp sen.
 
Nu har jag bestämt alla årets hingstval utom till en! Har funderat på Tangelo men är lite rädd för att avkomman blir för grov. Mamman själv är inte alls grov men har lämnat ett föl som blev åt det grövre hållet efter en hingst med liknande kroppstyp som Tangelo. Vet han har två yngre godkänna i bland annat Tobago och Toledo men Tobago är fryst och det vill jag inte ha till henne. Toledo är skimmel 😏
Ngn som har ngt förslag?
Mamman ger : spänst, nerv, fin teknik både bak och fram, väldigt bra galopp, ganska bra ridbarhet men kan bli bättre, mycket tecken, lite ojämnt i strl på avkommorna. Önskar ur avkomman: mer ridbarhet, lite strl, bra galopp, bra teknik både fram och bak, ett plus om hingsten ger mkt vita tecken. Helst inte skimmel och måste vara färskt.
 
Nu har jag bestämt alla årets hingstval utom till en! Har funderat på Tangelo men är lite rädd för att avkomman blir för grov. Mamman själv är inte alls grov men har lämnat ett föl som blev åt det grövre hållet efter en hingst med liknande kroppstyp som Tangelo. Vet han har två yngre godkänna i bland annat Tobago och Toledo men Tobago är fryst och det vill jag inte ha till henne. Toledo är skimmel 😏
Ngn som har ngt förslag?
Mamman ger : spänst, nerv, fin teknik både bak och fram, väldigt bra galopp, ganska bra ridbarhet men kan bli bättre, mycket tecken, lite ojämnt i strl på avkommorna. Önskar ur avkomman: mer ridbarhet, lite strl, bra galopp, bra teknik både fram och bak, ett plus om hingsten ger mkt vita tecken. Helst inte skimmel och måste vara färskt.
Asterix dök upp i mitt huvud, även om jag antar att du har koll på honom så föreslår jag honom ändå 😅
Cascadello annars? Plussar på storlek men blev lite förvånad att han verkar ge så grovt enligt avelsindex.
 
Ja denna effekten har man ju sett vid embryotransfer, men jag har också ett tydligt minne av statistik som visade att avkommornas vuxna mankhöjd närmare följde stonas än hingstarna. Det är dock en hel del år sedan nu, jag har försökt att söka på detta men jag minns inte om det var på engelska eller svenska dessa resultat redovisades ens 🤔

Men just vid embryotransfer så sägs det ju att storleken "utjämnar" sig när avkomman är kring 3 års ålder. Så även om den anpassar sig stoets livmoder så får den sedan den storleken den genetiskt "ska" ha.
 
Asterix dök upp i mitt huvud, även om jag antar att du har koll på honom så föreslår jag honom ändå 😅
Cascadello annars? Plussar på storlek men blev lite förvånad att han verkar ge så grovt enligt avelsindex.
Asterix gillar jag inte🙈 Cascadello tycker jag inte har lämnat tillräckligt bra avkommor🙈
Det kommer bli stoets sista avkomma så vill ha något lite extra 🌟
 
Men just vid embryotransfer så sägs det ju att storleken "utjämnar" sig när avkomman är kring 3 års ålder. Så även om den anpassar sig stoets livmoder så får den sedan den storleken den genetiskt "ska" ha.
Ja precis, de tar igen skillnaden. Jag glömde att skriva med den biten 😂 Det är dock inte samma statistik som den på att avkommorna tycks påverkas mer av moderns storlek är faderns, men jag kan för mitt liv inte hitta den (än så länge).
 
Men just vid embryotransfer så sägs det ju att storleken "utjämnar" sig när avkomman är kring 3 års ålder. Så även om den anpassar sig stoets livmoder så får den sedan den storleken den genetiskt "ska" ha.
Är det inte så att man generellt använder mottagarston som är av liknande raser och storlek som givarstoet? Jag menar, kanske inte D-ponnyston som mottagare till 170-stons embryon?

Studien jag läst handlade mer om när man parar individer med större storleksskillnader, typ B-C-ponnyston som semineras med swb eller swbston som betäcks/semineras med mindre ponnyhingstar.
 
Nu har jag bestämt alla årets hingstval utom till en! Har funderat på Tangelo men är lite rädd för att avkomman blir för grov. Mamman själv är inte alls grov men har lämnat ett föl som blev åt det grövre hållet efter en hingst med liknande kroppstyp som Tangelo. Vet han har två yngre godkänna i bland annat Tobago och Toledo men Tobago är fryst och det vill jag inte ha till henne. Toledo är skimmel 😏
Ngn som har ngt förslag?
Mamman ger : spänst, nerv, fin teknik både bak och fram, väldigt bra galopp, ganska bra ridbarhet men kan bli bättre, mycket tecken, lite ojämnt i strl på avkommorna. Önskar ur avkomman: mer ridbarhet, lite strl, bra galopp, bra teknik både fram och bak, ett plus om hingsten ger mkt vita tecken. Helst inte skimmel och måste vara färskt.
Million Dollar är lite käck tycker jag.
 
Letar som vanligt efter en hopphingst med en modern typ som lämnar åt det mindre hållet, gärna högställd med bra benställning och god ridbarhet. Tips?
Plot Pearl kanske?
Fast man vet ju inte direkt vad han lämnar mer än att han själv är åt det mindre håller och har bra ben
 
Jag har tittat på honom faktiskt och fått höra att han lämnat avkommor med bra ridbarhet men inte sett jättemånga avkommor irl! Har du sett några avkommor?

Han hade ju avkommor på Bruks som båda var väldigt fina, Million's Grey blev ju Premierad men var inte i avel, 171 cm men Colman i andra led som nog ger stort. Millions of East låg på PR-nivå i fas I men avbröt fas 2 efter att sadeln glidit under testridningen men är anmäld igen i år. Han var lite mindre i modellen.
 
Han hade ju avkommor på Bruks som båda var väldigt fina, Million's Grey blev ju Premierad men var inte i avel, 171 cm men Colman i andra led som nog ger stort. Millions of East låg på PR-nivå i fas I men avbröt fas 2 efter att sadeln glidit under testridningen men är anmäld igen i år. Han var lite mindre i modellen.
Millions Grey har jag sett irl flera gr. Millions of East minns jag inte ens🙈 Kommer inte betäcka med ngn av dem även om de skulle vara i avel i år men ska kolla på Easten om han nu visas i år 😇
 
Nu har jag bestämt alla årets hingstval utom till en! Har funderat på Tangelo men är lite rädd för att avkomman blir för grov. Mamman själv är inte alls grov men har lämnat ett föl som blev åt det grövre hållet efter en hingst med liknande kroppstyp som Tangelo. Vet han har två yngre godkänna i bland annat Tobago och Toledo men Tobago är fryst och det vill jag inte ha till henne. Toledo är skimmel 😏
Ngn som har ngt förslag?
Mamman ger : spänst, nerv, fin teknik både bak och fram, väldigt bra galopp, ganska bra ridbarhet men kan bli bättre, mycket tecken, lite ojämnt i strl på avkommorna. Önskar ur avkomman: mer ridbarhet, lite strl, bra galopp, bra teknik både fram och bak, ett plus om hingsten ger mkt vita tecken. Helst inte skimmel och måste vara färskt.
Du skrev helst inte skimmel men Contagio Z är fin och har gett väldigt bra avkommor.
 

Liknande trådar

Avel Här blir det inga föl i år, så får njuta av alla era fölbilder och se fram mot nästa år :) Tänker att det finns fler som jag, som...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
32 132
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
67 68 69
Svar
1 360
· Visningar
44 988
Senast: Youmeoh
·
Avel Ytterligare en Lövsta hingst är kastrerad, Dom Perignon. Någon som betäckt med honom i år?
2
Svar
25
· Visningar
1 835
Senast: MayGrace
·
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
413
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp