Hingstvalsfunderingar inför 2018

Under framridningen på Strömsholm tydligen. Inne på banan skötte han sig jättebra. Istadigheten från lördagen på Tullstorp finns på film på en avelsgrupp på Facebook. Endast det hade jag nog inte dömt så hårt, men sammantaget får det nog mig att backa i år i alla fall. Men då var han lite istadig även på söndagen när du var där med andra ord?
Nja. Han backade lite mot en vägg när ryttaren fick mikrofonen. Sedan gick han upp LITE på bakbenen. Inget jag skulle bekymmer mig om. Men tillsammans med annat...
 
Nja. Han backade lite mot en vägg när ryttaren fick mikrofonen. Sedan gick han upp LITE på bakbenen. Inget jag skulle bekymmer mig om. Men tillsammans med annat...
Ja, det hade jag inte brytt mig om på en 4-åring. På lördagen var det lite mer. Då stannade han vid utgången och tjurade en stund. Sen gick han ju fram igen. Förhoppningsvis är det inte så illa, men jag låter nog andra chansa faktiskt, och håller tummarna för att det föds Formalinföl med toppentemperament såklart.
 
Ja, det hade jag inte brytt mig om på en 4-åring. På lördagen var det lite mer. Då stannade han vid utgången och tjurade en stund. Sen gick han ju fram igen. Förhoppningsvis är det inte så illa, men jag låter nog andra chansa faktiskt, och håller tummarna för att det föds Formalinföl med toppentemperament såklart.
Med tanke på stammen så skulle det förvåna mig om han inte var rätt hård i skallen. Har valt bort honom utan närmare eftertanke enbart baserat på morfar även om jag hört att han själv verkar vara rätt snäll.
 
Med tanke på stammen så skulle det förvåna mig om han inte var rätt hård i skallen. Har valt bort honom utan närmare eftertanke enbart baserat på morfar även om jag hört att han själv verkar vara rätt snäll.
Jag har tills nu inte dömt honom för stammen. Jag har själv ett sto e. Briar som också får många att dra åt sig öronen, men hon är världens snällaste och inte hård alls. Allt ligger ju inte i stamtavlan. Men nu känner jag att jag inte vågar att lita på Formalin i unga år. Jag hoppas att han lyckas motbevisa mig så småningom :).
 
@Marty Jag håller med om beslutet att backa från Formalin, åtminstone i år. Med tanke på att avkomman skulle bli UE: Briar och EUE: D-Day känns det skarpt redan på pappret, och sen om Formalin håller på dessutom on top of that...

Vågar inte riktigt uttals mig utifrån just ditt sto, men Zappa är ju väldigt fin rent allmänt! :)
 
@Marty Jag håller med om beslutet att backa från Formalin, åtminstone i år. Med tanke på att avkomman skulle bli UE: Briar och EUE: D-Day känns det skarpt redan på pappret, och sen om Formalin håller på dessutom on top of that...

Vågar inte riktigt uttals mig utifrån just ditt sto, men Zappa är ju väldigt fin rent allmänt! :)
Jag tror Zappa kan bli väldigt bra. Han verkar vara väldigt ridbar och ha bra rörlighet, samt är han varken för stor eller för grov :). Det är nog ungefär de kriterier jag haft i grunden. Nu håller jag bara tummarna för att allt ska klaffa.
 
Kul med Zappa @Marty ! Vi har nu lagt in honom i rullan till vårat sto så nu är det 100%
Om du inte bestämt dig helt - Har du kollat på Damon Gold? Tillgänglig via PS seminstation men HP horses äger honom. (Damon Hill x Fürst Romancier x Don Schufro) alltså dubblad på D och Weihegold är mormor. Såg honom på en hingsttävling här nu i dagarna och blev helt såld, superfin hingst.
Kanske smartare med Zappa dock då han står i Sverige. Känns riktigt roligt att så många äntligen fått upp ögonen för honom.
 
Kul med Zappa @Marty ! Vi har nu lagt in honom i rullan till vårat sto så nu är det 100%
Om du inte bestämt dig helt - Har du kollat på Damon Gold? Tillgänglig via PS seminstation men HP horses äger honom. (Damon Hill x Fürst Romancier x Don Schufro) alltså dubblad på D och Weihegold är mormor. Såg honom på en hingsttävling här nu i dagarna och blev helt såld, superfin hingst.
Kanske smartare med Zappa dock då han står i Sverige. Känns riktigt roligt att så många äntligen fått upp ögonen för honom.
Han såg faktiskt väldigt fin ut :love:. Men jag tror jag satsar på en svenskstationerad. Känns bra både med tanke på att det är första fölet för mig (och stoet) och att dräktigheten på Zappa var så himla bra förra året. Då har jag i alla fall gjort vad jag kunnat på den fronten. Tar det sig ändå inte så är det väl troligare problem med stoet tänker jag.
 
Under framridningen på Strömsholm tydligen. Inne på banan skötte han sig jättebra. Istadigheten från lördagen på Tullstorp finns på film på en avelsgrupp på Facebook. Endast det hade jag nog inte dömt så hårt, men sammantaget får det nog mig att backa i år i alla fall. Men då var han lite istadig även på söndagen när du var där med andra ord?
Nu har du nog redan tänkt om, men jag såg honom båda dagarna och den här istadigheten berodde mycket på att folk började gå ut tidigt från visningen (han var sist) så det hände helt enkelt en hel del i det hörnet där han reagerade.
 
Nu har du nog redan tänkt om, men jag såg honom båda dagarna och den här istadigheten berodde mycket på att folk började gå ut tidigt från visningen (han var sist) så det hände helt enkelt en hel del i det hörnet där han reagerade.
Det förklarar tyvärr inte hans beteende på framridningen på Strömsholm, tyvärr. Möjligen att det berodde på närvaron av många andra hingstar (förhoppningsvis) men som sagt vågar jag nog inte chansa. Jag får fortsätta vara en passiv beundrare, för jag gillar honom verkligen! :)
 
Kollar om någon har lite input. Jag har småfastnat lite för en hingst men som vanligt står jag och vacklar. Får jag stoet dräktig så vill jag behålla fölet om det blir ett sto och sälja om det blir hingst men denna hingst är rätt okänd så jag vet inte om det är dumt. Det är iallafall den typen av hingst jag är ute efter.
http://www.gestuet-bonhomme.de/en/stallions/sport-stallions/cadeau-noir/
Hoppas inte alla har ramlat över till avelssidorna på facebook, det är ok där men roligare på detta forum :D
 
Kollar om någon har lite input. Jag har småfastnat lite för en hingst men som vanligt står jag och vacklar. Får jag stoet dräktig så vill jag behålla fölet om det blir ett sto och sälja om det blir hingst men denna hingst är rätt okänd så jag vet inte om det är dumt. Det är iallafall den typen av hingst jag är ute efter.
http://www.gestuet-bonhomme.de/en/stallions/sport-stallions/cadeau-noir/
Hoppas inte alla har ramlat över till avelssidorna på facebook, det är ok där men roligare på detta forum :D

Nu avlar jag förvisso inte dressyrhästar, men kan gärna försöka ge input ändå. :) Personligen gillar jag hans stam, och tycker det är bra att någon vågar testa ut lite "nya" hingstar. Och om fölis blir hälften så vacker som pappan så borde den inte bli helt omöjlig att sälja....! :angel::love:

Antar att han kompletterar ditt sto på ett bra sätt iom att du fastnat för honom?
 
Var på Gränsbos visning. Generellt blir den sämre och sämre. Få hingstar och man får se avkommor från samma hingst flertal gånger. Avkommorna var väldigt olika från Zuidenwind, han verkar lämna väldigt olika, de som visades var det enorm skillnad på.

Detta är mina personliga reflektioner som jätteamatör.
Suarez var jättefin men en väldigt konstig exteriör. Ryggen och korset är så extremt så jag undrar hur han kunde bli godkänd?

Ferdades var jättefin. Lätt trav, kanske något kort. Annars super.

Jack - mest tråkig. Blir nog bättre när han får växa i sig.

Zuidenwind - alla har sett honom, inget att tillägga.

Gisborne - utvecklas verkligen hela tiden. Jättefin framförallt bak. Den bästa på visningen.

copycat - aldrig gillat honom men wow vilken utveckling. Den hade jag kollat extra på om jag skulle betäcka. Dock med reservation för hans mun.

Hampshire - hade höga förhoppningar men upplevde det ganska blasé. Kanske blir bättre när hinder blir högre.
 
@Hippocampus Håller helt med om Zw's avkommor! Helt omöjligt att veta vilken typ man får från honom, beror nog på stoet, likaså tycks ridbarheten bero mycket på stoet... Och så är de fula och kan inte galoppera. Förr blev man nästan lynchad när man uttryckte följande åsikter, men nu börjar det bli mera rumsrent i de flesta kretsar. Han är för mig ingen bra avelshingst.

Ang. Suarez, menar du på hur kort han är, eller syns det något irl som förloras på film?
 
@Hippocampus Håller helt med om Zw's avkommor! Helt omöjligt att veta vilken typ man får från honom, beror nog på stoet, likaså tycks ridbarheten bero mycket på stoet... Och så är de fula och kan inte galoppera. Förr blev man nästan lynchad när man uttryckte följande åsikter, men nu börjar det bli mera rumsrent i de flesta kretsar. Han är för mig ingen bra avelshingst.

Ang. Suarez, menar du på hur kort han är, eller syns det något irl som förloras på film?
Det var mycket ojämnt. Skywalker var den finaste. De andra avkommorna såg så otroligt tungridna ut, men det kan ju bero på ryttarna också. Faktiskt ganska fula, stora huvuden, stel över ryggarna osv.

Nä det är kortheten. Värre IRL än på film skulle jag säga. Men i övrigt är han riktigt fin.
 
Suarez var jättefin men en väldigt konstig exteriör. Ryggen och korset är så extremt så jag undrar hur han kunde bli godkänd

Har varit nyfiken på honom, men inte lyckats hitta en helkroppsbild på honom någonstans, bara på huvudet. Tråkig exteriör kanske är förklaringen :)

Jag kände samma sak ned Tullstorps visning. De visade knappt några hingstar alls. Däremot avkommor efter hingstar de inte ens längre har i avel.
 
  • Gilla
Reactions: Bee
F.ö. gillar jag mödernet på Suarez, samt morfadern. Frågar du mig är det Sezuan som är svagheten i den stamtavlan. För korta, dålig bärkraft bak (bara påskjut) och inte sällan för korta linjer och fula huvuden. Ridbarheten tycks de ha. Väljer då hellre morbror Decurio ur det mödernet :love:
 

Liknande trådar

Utrustning Behöver få lite tankar från er andra. Har haft min häst i några år nu, varje vinter får han mindre slav/små sår på haserna (har varierat...
Svar
3
· Visningar
270
Senast: sweep
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 384
Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 130
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 936
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp