Hingstvalsfunderingar inför 2018

Är väldigt förtjust i Indian Rock, såg han live 2016. Tycker att han är ganska komplett, men han var ganska spänd under visningen som 3 åring.
Ironman (e. Ferro) har inte fallit mig i smak. Tycker att han är lite för kvick i traven samt blir lätt framtung i galoppen. Dessutom tycker jag inte om hans halsansättning, vilket är viktigt för mig då mitt sto har ngt kort hals.

Halsen på Ironman håller man med om, den lämnar lite övrigt att önska. Gångarterna tror jag har massor med utvecklingspotential. Tycker han utvecklades mycket bara från våren till hösten 2016 :) Här har galoppen börjat komma lite mer:
Jag vill i alla fall gärna se om han går något hingstprov här snart och hur han ser ut 2018.

Desperado är jag förtjust i sedan länge, både Ibiza och Dettori hör till mina favoriter. Har Ibiza på "must try" listan för samma sto jag hade taggat Secret för.
 
Vi kommer kanske möjlighen ha ett Hertug-sto att betäcka nästa år. Diplomsto, liten (~160), lämnat avkomma med plac i la/msvc ur en av de absolut bästa svenska stofamiljerna för att producera sporthästar. Mycket gummi, väldigt korrekt i benen.

Har inte ens sett stoet ännu, men spekulera kan man ju :angel: Tänker hingst med storlek, ridbarhet och bakben. TAI, skall kunna skicka till Sverige, upp till ca. 25' för bara hingsten. Tips? :D

Jag tänker spontant han den där gulingen, Zaffran, eller vad han nu heter? :)
 
Halsen på Ironman håller man med om, den lämnar lite övrigt att önska. Gångarterna tror jag har massor med utvecklingspotential. Tycker han utvecklades mycket bara från våren till hösten 2016 :) Här har galoppen börjat komma lite mer:
Jag vill i alla fall gärna se om han går något hingstprov här snart och hur han ser ut 2018.

Desperado är jag förtjust i sedan länge, både Ibiza och Dettori hör till mina favoriter. Har Ibiza på "must try" listan för samma sto jag hade taggat Secret för.
Galoppen ser klart mkt luftigare ut på den filmen än på andra.
Det kommer att bli ett spännande avelsår 2018
 
Inte helt tokigt då både stoet och stammen har lite hopp i sig och det säkert blir en bra allroundhäst. Frågan är, går den att sälja om den inte blir gul? Zafferano vill jag inte spara ett stoföl ifrån i dagsläget, så då skall den säljas.

Precis det jag tänkte också! :)
Varför skulle den inte gå att sälja om den inte är gul?
 
Precis det jag tänkte också! :)
Varför skulle den inte gå att sälja om den inte är gul?

Jag har inte fått intrycket av att folk är hälften så intresserade av hingstens gångarter och härstamning som de är av den gula färgen. Säg att jag då får en fux (stoet har fuxgen) som är fin men inte spektakulär... Hans pappa Zaladin har ju inte särskilt lättsålda fölungar, och många gillar inte fux.
Blir det nu så att det här stoet faller i vår ägo så har vi förvisso möjlighet att behålla, rida in och sälja. Det beror lite på - Har gett bud på en gård och stoet kommer köpas till om de accepterar vårt bud.
 
Blir att betäcka iallafall ett sto nästa år. Född -15, Hermes-Belamour. Hade Zafferano som alternativ men det går bort om han bara kommer finnas på fryst.
Tips på hingstar i Sverige med hög dräktighet och bra temperament? Gärna som även ger lite storlek. Stoet har 3 trevliga gångarter med plus för skritten.
 
Blir att betäcka iallafall ett sto nästa år. Född -15, Hermes-Belamour. Hade Zafferano som alternativ men det går bort om han bara kommer finnas på fryst.
Tips på hingstar i Sverige med hög dräktighet och bra temperament? Gärna som även ger lite storlek. Stoet har 3 trevliga gångarter med plus för skritten.

Dragon Welt :) Sett flera väldigt fina fölungar. Jag hade undvikt Jazz och Sandro Hit om jag inte är väldigt säker på att stoet ger ljummet temperament.
Zappa har också ett alldeles utmärkt temperament. Borde tillföra mjukhet, storlek och "rätt sorts" nerv.
 
Ok, kanske inte betäckning -18 men om inte så -19.

Söker hingst med bra temperament ffa.
Inte så stor/inte ge stort alt spås inte ge stort.
På önskelistan iaf :p
Dressyrinriktad.

Förslag? :angel:

Har ingen egen lista än men med lite namn kanske man kan börja sålla mot nedanstående sen.

(Sto med jämna gångarter, 178 hög men inte tung. Proportionerlig. Upplever henne inte lång utan lagom till sin storlek. Har temperament men är inte dum.
Lite massa samt lite 'mer hals' skulle vara fint för ögat. I övrigt vill jag gärna ha en kopia så en hingst som är rätt så lika tänker jag?
Rör sej fint trevligt taktmässigt men har inte visat sin riktiga potential (än) hoppar bra och ffa klokt.
Skulle säga att den är snäppet bättre än mamman. Mamman samma storlek och typ. Mormor och bakåt mer äldre swbtypen samt mycket mindre.
Stammen Metall-Jeopardy-Marino.)
 
Ok, kanske inte betäckning -18 men om inte så -19.

Söker hingst med bra temperament ffa.
Inte så stor/inte ge stort alt spås inte ge stort.
På önskelistan iaf :p
Dressyrinriktad.

Förslag? :angel:

Har ingen egen lista än men med lite namn kanske man kan börja sålla mot nedanstående sen.

(Sto med jämna gångarter, 178 hög men inte tung. Proportionerlig. Upplever henne inte lång utan lagom till sin storlek. Har temperament men är inte dum.
Lite massa samt lite 'mer hals' skulle vara fint för ögat. I övrigt vill jag gärna ha en kopia så en hingst som är rätt så lika tänker jag?
Rör sej fint trevligt taktmässigt men har inte visat sin riktiga potential (än) hoppar bra och ffa klokt.
Skulle säga att den är snäppet bättre än mamman. Mamman samma storlek och typ. Mormor och bakåt mer äldre swbtypen samt mycket mindre.
Stammen Metall-Jeopardy-Marino.)

Vad är bra temperament för dig?
 
Jag rekommenderar verkligen att köra stoet till Danmark för ET. Höjgård Hestehospital skall enligt uppgift vara bra. De är både mycket kunniga och så har de mottagarston det är möjligt att hyra.
I Sverige bör Bollerup vara ledande inom ET.

En liten fundering, har du sett Secret live? Jag hade honom på ena stoets lista men är efter Bundeschampionatet väldigt inne på att ta bort honom helt.
Vrångabäck, utanför Sjöbo, har jag för mig oxå har ET.
 
Ok, kanske inte betäckning -18 men om inte så -19.

Söker hingst med bra temperament ffa.
Inte så stor/inte ge stort alt spås inte ge stort.
På önskelistan iaf :p
Dressyrinriktad.

Förslag? :angel:

Har ingen egen lista än men med lite namn kanske man kan börja sålla mot nedanstående sen.

(Sto med jämna gångarter, 178 hög men inte tung. Proportionerlig. Upplever henne inte lång utan lagom till sin storlek. Har temperament men är inte dum.
Lite massa samt lite 'mer hals' skulle vara fint för ögat. I övrigt vill jag gärna ha en kopia så en hingst som är rätt så lika tänker jag?
Rör sej fint trevligt taktmässigt men har inte visat sin riktiga potential (än) hoppar bra och ffa klokt.
Skulle säga att den är snäppet bättre än mamman. Mamman samma storlek och typ. Mormor och bakåt mer äldre swbtypen samt mycket mindre.
Stammen Metall-Jeopardy-Marino.)

Total Hope kanske? Lodbergen's First Impression är en mindre och väldigt fin hingst. Zappa skulle jag också kolla på en gång till om du inte är bekant med honom redan.
 
Tips på riktigt bra dubbeltalang till D-Daysto? Jag har bara lagt hopphingstar på henne då hon hoppar väldigt bra. Men om jag ska betäcka 2018 så ska det fölet säljas och då är det nog lättare med en dubbeltalang.
 
Total Hope kanske? Lodbergen's First Impression är en mindre och väldigt fin hingst. Zappa skulle jag också kolla på en gång till om du inte är bekant med honom redan.
Ska kolla dom! Tack!

Total Hope är nog den enda jag faktiskt tänkt på hittills. Verkar trevlig i Temperamentet och rätt liten, och rör ju sej :love:
sen kanske inget slår igenom men så kan det ju bli oavsett :)
 
95% säkert nu att det blir flytt och tillköp av sto så nu skall jag börja knåpa på en seriös lista till den lilla bruna :) Det blir troligtvis att åka och titta på henne också, alltid lättare att bedöma en häst man sett än utifrån en radda poäng på ett unghästtest.
Vad är det för sto?
 
Vad är det för sto?

Det är ett litet rörligt sto ur "blomfamiljen" (40) :) hon är u. Hertug och är typad därefter, men fick ett avdrag på typ då hon var 1 cm under avelsmålet. Mammans helsyster har lämnat godkänd hingst med meriter i svår klass. Lite längre bak är det gedigen hoppstam och stoet hoppar trevligt. Hon har en avkomma som tävlar la/msvc. Lite kul med multistammad, och så korrekt som hon är kan man ta ut svängarna lite med hingstarna :D
 

Liknande trådar

Utrustning Behöver få lite tankar från er andra. Har haft min häst i några år nu, varje vinter får han mindre slav/små sår på haserna (har varierat...
Svar
3
· Visningar
270
Senast: sweep
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 379
Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 128
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 920
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp