Hingstvalsfunderingar inför 2018

Ha ha tvärt om emot mig då. Jag gjorde en häst til mig själv och jag ville verkligen ha en fuxhingst och fick ett mörkbrunt sto. Lika larvigt det.
Du kan tänka dig min min när jag under hela dräktigheten förväntat mig ett mörkt föl. Tankarna gick i att det kunde komma en riktig fining med vita fina tecken men även att det kunde bli att fölet inte hade några tecken alls. Något annat än det hade jag inte i min vildaste fantasi kunnat förvänta mig. Jag blev helt paff när jag satt och "tog emot" fölet och ser att det inte alls är ett mörkt föl :eek: Vita fina tecken blev det men helt annan färg än jag hade trott :D
En uppfödare skrev på fb att han inte alls blev förvånad då svart och fux ligger nära varandra, något som jag inte visste innan, men nuuu vet jag det:up:
 
Är det någon som har erfarenhet av Chico´s boy, avkommor, fertilitet? Har tittat på honom länge och han har i regel alltid varit en av hingstarna på min hingstlista. Jag har bett om mer information från Tyskland men allt som allt så har jag än så länge inte fått fram så mycket info som jag vill veta. Har inte finkammat nätet då jag kom in i hingstfunderingarna först för någon dag sedan.
 
Men jag känner mig dåligt påläst. Vill veta mer om stostammen, men vilken häst i stammen är det man ska följa bakåt då? Hur gör man för att ta reda på sin hästs stostam?

Stostammen är stona på mödernet, alltså mor, mormor, mormorsmor osv bakåt till den individ som räknas som ursprung till stammen. Jag känner själv inte till nordsvenskarna, men här finns i alla fall en lista.
 
Stostammen är stona på mödernet, alltså mor, mormor, mormorsmor osv bakåt till den individ som räknas som ursprung till stammen. Jag känner själv inte till nordsvenskarna, men här finns i alla fall en lista.
Ja jag känner till listan men förstod inte om det är min hästs möderne eller pappans, eller... ja jag hittade ingen förklaring helt enkelt. Men kul, då har jag något att göra nu! :D
 
  • Gilla
Reactions: kem
Är det någon som har erfarenhet av Chico´s boy, avkommor, fertilitet? Har tittat på honom länge och han har i regel alltid varit en av hingstarna på min hingstlista. Jag har bett om mer information från Tyskland men allt som allt så har jag än så länge inte fått fram så mycket info som jag vill veta. Har inte finkammat nätet då jag kom in i hingstfunderingarna först för någon dag sedan.
http://www.gestuet-sprehe.de/en/stallions/stallion/details/chicos-boy/
 
Gahh, jag måste lösa det där med fryst alltså. Ju mer jag tänker på det ;-) Vad för frågor bör jag fråga när det gäller fryst? Hur många strån det är? Per dos? Är det billigare att åka över själv och hämta det frysta istället för frakt? Eller det kanske inte funkar så :angel:

Det beror på vilken hingst du tänker använda. Jag har använt tre olika fryshingstar - en var betalning på språng och 90 dagars, en köpte jag strån som av hingstägaren (i Frankrike) ansågs räcka till en säsong (fick 16 strån, de räknade med 4 strån i 4 brunster) av en köpte jag två strån som fraktades hem tillsammans med några andra som köpt strån från samma hingst.

Summan av detta - hingst 1 -> dräktig på första försöket (sen strul för att stoet hade en cysta så den resorberades på dygn 20, seminerades om och tog sig på andra försöket. hingst 2 - > tre dräktigheter (några sålda strån till andra som fått dräktigt), hingst 3 -> seminering med ett strå i taget, dräktig på andra försöket (att det inte tog sig på första berodde på stoet).

När det gäller att hämta fryst själv tror jag att det är väldigt krångligt rent byråkratiskt för flytande kväve far man inte omkring med hursomhelst
 
Det var ett väldigt konstigt uttalande. Jag skulle säga att den personen har inte så bra koll på hur färggenetik funkar.
Jag har noll koll på färggenetik så jag är väldigt godtrogen när det kommer till det :D Kan inte säga hur pass denna uppfödare är med färger, kanske att han talar om egna erfarenheter snarare än färgfakta:confused:
 
Jag har noll koll på färggenetik så jag är väldigt godtrogen när det kommer till det :D Kan inte säga hur pass denna uppfödare är med färger, kanske att han talar om egna erfarenheter snarare än färgfakta:confused:

Det är väl mest hur han uttrycker sig som jag tycker är konstigt. Att säga att fux och svart ligger nära varandra är helt out of the blue.

Däremot så kan en svart bära på fuxanlag så att två svarta får en fux är inget konstigt. Men nu ska vi inte spamma denna tråd med färgbabbel - vi tycker lite synd om oss själva som fick fel färg på våra föl :D
 
@Hippocampus Hur många strån och vilka betalningsvillkor som gäller beror helt på vilken hingstägare det är. Vanligt är att de "stora" hingstarna får man köpa en dos per gång av, och vanligtvis är det tre strån. Men det finns lika många där du betalar språng -och dräktighetsavgift som vanligt. Den minsta dosen jag har varit med om var på två strån och den största var en hel dos så det går inte riktigt att säga. Frakt bror på var du bor, men jag antar Skåne då du funderar på om det går att "åka över" och hämta. Visst det går, men frågan är om det lönar sig? Du måste ändå betala en del för själva kärlet seminen fraktas i. Vissa hingstar måste man returnera kärlen ifrån också, så då blir det två resor. Lättast är att nog att lista ut vilken hingst du är intresserad av och höra specifikt med den hingsthållaren om villkor, hur frakten skulle gå till och ev. kolla med fraktbolagen vad de kan erbjuda.
 
@Hippocampus Hur många strån och vilka betalningsvillkor som gäller beror helt på vilken hingstägare det är. Vanligt är att de "stora" hingstarna får man köpa en dos per gång av, och vanligtvis är det tre strån. Men det finns lika många där du betalar språng -och dräktighetsavgift som vanligt. Den minsta dosen jag har varit med om var på två strån och den största var en hel dos så det går inte riktigt att säga. Frakt bror på var du bor, men jag antar Skåne då du funderar på om det går att "åka över" och hämta. Visst det går, men frågan är om det lönar sig? Du måste ändå betala en del för själva kärlet seminen fraktas i. Vissa hingstar måste man returnera kärlen ifrån också, så då blir det två resor. Lättast är att nog att lista ut vilken hingst du är intresserad av och höra specifikt med den hingsthållaren om villkor, hur frakten skulle gå till och ev. kolla med fraktbolagen vad de kan erbjuda.

Jag tycker nog det är lika vanligt med 1 som 8 strån per dos...
 
Jag kanske måste tänka om lite.... Har vunnit en betäckningsrätt från Flemminge gård för 2018. :D

Vad tror ni om Silber Sky F för fälttävlansavel, t.ex.?

Hmmm, insåg nyss att Silber Sky endast är godkänd t.o.m. 2017... får väl höra av mig och fråga om dom tänker visa honom igen nästa år. Eller vilka andra alternativ som finns. :)
 
Hmmm, insåg nyss att Silber Sky endast är godkänd t.o.m. 2017... får väl höra av mig och fråga om dom tänker visa honom igen nästa år. Eller vilka andra alternativ som finns. :)

De visas inte igen - däremot så görs en avkommebedömning och utifrån det så får de sitt A eller inte. Jag vet inte hur det är nu, men förut har de fått V om det varit för få visade avkommor för ett index - har de tillräckligt många visade och de har dåliga resultat så blir det ett C
 
De visas inte igen - däremot så görs en avkommebedömning och utifrån det så får de sitt A eller inte. Jag vet inte hur det är nu, men förut har de fått V om det varit för få visade avkommor för ett index - har de tillräckligt många visade och de har dåliga resultat så blir det ett C

Jaha, är det så det funkar? Tack för info. :)
 
Det beror på vilken hingst du tänker använda. Jag har använt tre olika fryshingstar - en var betalning på språng och 90 dagars, en köpte jag strån som av hingstägaren (i Frankrike) ansågs räcka till en säsong (fick 16 strån, de räknade med 4 strån i 4 brunster) av en köpte jag två strån som fraktades hem tillsammans med några andra som köpt strån från samma hingst.

Summan av detta - hingst 1 -> dräktig på första försöket (sen strul för att stoet hade en cysta så den resorberades på dygn 20, seminerades om och tog sig på andra försöket. hingst 2 - > tre dräktigheter (några sålda strån till andra som fått dräktigt), hingst 3 -> seminering med ett strå i taget, dräktig på andra försöket (att det inte tog sig på första berodde på stoet).

När det gäller att hämta fryst själv tror jag att det är väldigt krångligt rent byråkratiskt för flytande kväve far man inte omkring med hursomhelst
tack!
 
@Hippocampus Hur många strån och vilka betalningsvillkor som gäller beror helt på vilken hingstägare det är. Vanligt är att de "stora" hingstarna får man köpa en dos per gång av, och vanligtvis är det tre strån. Men det finns lika många där du betalar språng -och dräktighetsavgift som vanligt. Den minsta dosen jag har varit med om var på två strån och den största var en hel dos så det går inte riktigt att säga. Frakt bror på var du bor, men jag antar Skåne då du funderar på om det går att "åka över" och hämta. Visst det går, men frågan är om det lönar sig? Du måste ändå betala en del för själva kärlet seminen fraktas i. Vissa hingstar måste man returnera kärlen ifrån också, så då blir det två resor. Lättast är att nog att lista ut vilken hingst du är intresserad av och höra specifikt med den hingsthållaren om villkor, hur frakten skulle gå till och ev. kolla med fraktbolagen vad de kan erbjuda.
Tack, ska fråga. Det är en hingst som aldrig presterat så jag tycker inte han borde vara så dyr ;)
 
sugen på kannanblodet också till min fullblodsmärr.Vilka godkända kannansöner har vi tillgång till och vilken är ädlast med icke lång rygg?
 

Liknande trådar

Utrustning Behöver få lite tankar från er andra. Har haft min häst i några år nu, varje vinter får han mindre slav/små sår på haserna (har varierat...
Svar
3
· Visningar
265
Senast: sweep
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 354
Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 111
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 772
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp