Hingstvalsfunderingar inför 2018

Menar du grovt som i tung? Eller mer maffigt liksom?
Nyfiken då han är på min lista :)
Vill ju helst inte ha en 178 hög grov tung häst :angel::p (stoet är 178 men uppfattas nog snarare ädel än -stor- till sin storlek)
De är ju fortfarande väldigt unga (åringar) så det är ju oklart att veta hur de blir som vuxna (jag är verkligen inte någon expert heller). Men de är väldigt kralliga och har varit sedan föl. En av dem visades på förvisningen och fick neddrag på typen pga att hon var för grov. Långbenta och fina, men breda bogar redan från start och grovt ansatt hals.
 
Jag har hade också nästan bestämt mig för Gamelus R på ena stoet men börjat vackla då jag fått höra att han är svårriden...inte så kul om det nedärvs. Vad skulle ni tagit honom på för sto? Jag har 3 ston att seminera till nästa år
 
Jag har hade också nästan bestämt mig för Gamelus R på ena stoet men börjat vackla då jag fått höra att han är svårriden...inte så kul om det nedärvs. Vad skulle ni tagit honom på för sto? Jag har 3 ston att seminera till nästa år

Vem har sagt att han är svårriden? Någon som ridit honom eller som stått bredvid och anser det?

Jag är rätt så övertygad om att han inte är just svårriden. Självklart är han ingen nybörjarhäst utan en känslig häst med integritet, men svårriden för den som kan rida är han inte.
 
Kan inte riktigt bestämma mig för hingst till fullblodet i år.Jättenöjd med årets Gisborneföl men även sugen på Kannanblodet.Tycker mkt om Incanto!Hon är e.Most Welcome ue.Diligo.Behöver hingst med icke lång rygg eller överbyggd, bra hovar, hyfsad trav och fint temperament som hon.Vill ha en allround avkomma mot hoppning.Förslag?
 
Någon som har ett bra förslag till ett sto som ska betäckas första gången efter sin tävlingskarriär. Hon är 170 +, ganska rejäl, kunde haft bättre galopp och lite längre hals samt mer tryck i uppsprånget. Hon har allt mod och vilja i världen och ger alltid sitt bästa på hoppbanan. Placerad hoppning Grand Prix 1.50 och med många placeringar i 1.50 och segrar i 1.45. Härstamningen är Cornetto-Norson-Caracas-Corso-Vallon xx, Ingiald. Kommer ur en fantastisk mödernestam där Eartha Kitt, Liza Minnelli, hingsten Niklas med mera finns. Jag har funderat på Comilfo Plus Z men vet inte hur hans dräktighet är samt förstås på Comme Il Faut själv. Nu såg Gamelus väldigt fin ut med Peder men det blir kanske lite för vasst i temperamentet för min är ganska så het på banan.
Ike? Fantastisk galopp och tryck i språnget. Dessutom väldigt ridbar och inte så stor
 
De är ju fortfarande väldigt unga (åringar) så det är ju oklart att veta hur de blir som vuxna (jag är verkligen inte någon expert heller). Men de är väldigt kralliga och har varit sedan föl. En av dem visades på förvisningen och fick neddrag på typen pga att hon var för grov. Långbenta och fina, men breda bogar redan från start och grovt ansatt hals.
Tack för svaret! Bra att höra flera upplevelser och uppfattningar!
 
Har du kollat king louie? En trevlig hingst som ger blandade storlekar bra temperament och bättre gång
 
Jag har börjat fundera på att betäcka mitt fjordsto... Klaffar så himla bra tidsmässigt, men jag är sjukt nojjig att hon ska bli dålig igen. :nailbiting:

Tänkbara hingstar är Finslands Ringo, Hertig Hector eller Hangvar Kry (om han går igenom på lördag), hjärtat säger förstås Ringo. :heart

Men det är lång tid kvar och mycket att fundera på. Tex måste hon gå på fribetäckning, vilket inte alla hingsthållare går med på. Dessutom måste jag ta mig en rejäl funderare om jag klarar av att inte rida henne på nästan ett år. :crazy:

Ok... Så Finslands Ringo eller Hertig Hector? Den första är ju mer beprövad, samtidigt som jag känner förfäderna bättre hos den senare. Några tankar?

Vill helst ha en avkomma med samma fina front som stoet, gärna lite längre rygg och helst C-ponny.

Stoet har med Lyckängs Rex fått en avkomma som har kortare linjer än stoet (extremt kort rygg!), mer massa och högre mankhöjd än stoet (ironiskt eftersom Rex är 138 cm...).
 
Ok... Så Finslands Ringo eller Hertig Hector? Den första är ju mer beprövad, samtidigt som jag känner förfäderna bättre hos den senare. Några tankar?

Vill helst ha en avkomma med samma fina front som stoet, gärna lite längre rygg och helst C-ponny.

Stoet har med Lyckängs Rex fått en avkomma som har kortare linjer än stoet (extremt kort rygg!), mer massa och högre mankhöjd än stoet (ironiskt eftersom Rex är 138 cm...).

Varför vill du att det ska bli en C-ponny? Det är väl rätt sällsynt med såpass små fjordingar? Iaf här i Norge...
 
Har smått börjat titta lite på hingstar inför nästa år. Kommer främst kolla på hingstar som passar både dressyr och hopp. Fick ett fint hingstföl som är trevlig på alla sätt och vis, har bra steg mm. Jag vill så gärna få ett stoföl (har väntat länge på en stoavkomma) men får jag ett sto så tar jag gärna typen som hingstungen fick men hemskt gärna en annan färg :o, både mamman och pappan är svart och han blev fux. Larvigt, jag vet, men önska kan man ju :p
 
Har smått börjat titta lite på hingstar inför nästa år. Kommer främst kolla på hingstar som passar både dressyr och hopp. Fick ett fint hingstföl som är trevlig på alla sätt och vis, har bra steg mm. Jag vill så gärna få ett stoföl (har väntat länge på en stoavkomma) men får jag ett sto så tar jag gärna typen som hingstungen fick men hemskt gärna en annan färg :o, både mamman och pappan är svart och han blev fux. Larvigt, jag vet, men önska kan man ju :p

Ha ha tvärt om emot mig då. Jag gjorde en häst til mig själv och jag ville verkligen ha en fuxhingst och fick ett mörkbrunt sto. Lika larvigt det.
 
Har ni något förslag till sto e Florencio ue Davignon? Känslig häst med en del nerv. Önskvärt med lite resligare front och mer vinklade bakben. Överlag nöjd med hennes exteriör, men om man får vara lite petig ;). Hon har fruktansvärt stor skritt, bra trav och okej galopp. Bra påskjut och sämre samling. Önskar hingst med bra ridbarhet som finns på TAI.
 
Spännande, äntligen är det min tur! Ska betäcka min nu treåriga nordsvensk som just blev klass 1 på premiering och med ett riktigt bra, godkänt körprov (23 av 25 p). Hon har många jättefina egenskaper och jag vill fortsätta värna hennes bruksmentalitet. Svagheterna är att hon är något inåttåad, samt ganska kort och kommer nog bli rätt grov.

Har listat alla hingstar med höga poäng på ben och försöker sortera ut favoriter efter körprovspoäng, mentalitetsbeskrivningar från premieringar, antal föl, placeringsort och allmänt utseende. Har nog tre favoriter just nu, Smedsmo Lindar (9 på ben) som är mycket populär (10 diplomston av 86 avkommor). Zevs har också 9 på ben men är endast fem år och har lämnat 4 föl, blev etta när han godkändes. Båda verkar ha bra lynne. Sen har vi fantastiskt fina Vimmel med 8 på ben, mkt bra körprov och lämnat 9 diplomston av 39 föl.

Det finns många fler hingstar med 8 på ben, sämre än så tänker jag inte ta. Nu blir det att gå igenom även dessa mer noggrannt och hitta den bästa matchen mellan stamtavlorna också. Ju större diversitet desto bättre tycker jag, är därför inte helt emot en ganska ny hingst som inte lämnat så mycket än. Eftersom hingstarna ofta står på station nån annanstans än hos ägaren kan en som idag är otänkbar pga avståndet bli aktuell om den står på station i söder. Odin och Trygg är två sådana hingstar.
Tipsar om Furir. 8a på ben, inte så grov och bra temperament. Han helt fantastisk att hantera. Men han står i Jämtland även nästa säsong så det beror på vart du bor...
 
Tipsar om Furir. 8a på ben, inte så grov och bra temperament. Han helt fantastisk att hantera. Men han står i Jämtland även nästa säsong så det beror på vart du bor...
Trist! Jag bor i Småland tyvärr.

Jag har fortfarande inte bestämt mig... :laugh: Inväntar hingstkatalogen så man vet var de står på station. Vill inte åka superlångt men stora delar av Småland, Västra Götaland, Halland, Östergötland känns rimligt så det ska nog gå att hitta någon trevlig. Om jag kan bestämma mig bara!

Men jag känner mig dåligt påläst. Vill veta mer om stostammen, men vilken häst i stammen är det man ska följa bakåt då? Hur gör man för att ta reda på sin hästs stostam?
 
På söndag får jag hem mitt nya halvblodssto, KWPN registrerad.

Köpte henne för att hon var snäll och trevlig att rida och syssla med.

Vet inte någon stam ännu eller ifall hon haft föl tidigare men kan man ta föl på en 17 åring för första gången ?

Hon har en nackdel för mej och det är att hon är i högsta laget så jag behöver hjälp med att komma upp på henne.

Därför tänkte jag betäcka henne med en mindre hingst för att försöka få en mindre avkomma.

Men vad ska jag välja....

Arab, welsh, welshpartbreed, eller något annat förslag ? ? ?

Mitt sto var 17 och maiden. Tog sig på sista försöket förmodligen för att hon hade väldigt svag brunst de första försöken och fick sprutas igång. Dräktigheten, fölningen och livet som fölmamma har gått suveränt :D
 
Trist! Jag bor i Småland tyvärr.

Jag har fortfarande inte bestämt mig... :laugh: Inväntar hingstkatalogen så man vet var de står på station. Vill inte åka superlångt men stora delar av Småland, Västra Götaland, Halland, Östergötland känns rimligt så det ska nog gå att hitta någon trevlig. Om jag kan bestämma mig bara!

Men jag känner mig dåligt påläst. Vill veta mer om stostammen, men vilken häst i stammen är det man ska följa bakåt då? Hur gör man för att ta reda på sin hästs stostam?
Furir bor ju egentligen i Smålandstrakten så det kanske kan stämma ett annat år!

Stostammar är jag inte så påläst på...
 
Tack! Frågat min veterinär men hon tar inte fryst så det blir nog inget med det. Får hoppas hingstarna går på TAI nästa år O_o I alla fall en liten stund...
Gahh, jag måste lösa det där med fryst alltså. Ju mer jag tänker på det ;-) Vad för frågor bör jag fråga när det gäller fryst? Hur många strån det är? Per dos? Är det billigare att åka över själv och hämta det frysta istället för frakt? Eller det kanske inte funkar så :angel:
 

Liknande trådar

Utrustning Behöver få lite tankar från er andra. Har haft min häst i några år nu, varje vinter får han mindre slav/små sår på haserna (har varierat...
Svar
3
· Visningar
270
Senast: sweep
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 379
Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 128
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 919
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp