Hingstvalsfunderingar inför 2018

Lite olika nledningar egentligen även om jag funderat på Cascadello också. Tycker han är lite bättre galopp och mer tilltalande i typen/aningen bättre vinklad bak för att passa mitt sto och sen ytterligare lite Ladykiller-blod. Hon har CdB rätt nära och jag använder gärna blod som klassiskt gett bra allroundhästar om jag ska använda hopphingst. Hon har tidigare en avkomma efter Biggles (den som går ft) och min, som är efter For Romance.
Hur tänker du kring att andelen fullblod är ganska låg hos Charleston? Jag hade tänkt Cascadello först men fick höra att Charleston var lite mindre känslig (oklart vilken värdering det finns i känslig såklart).

Kikar även på Chico´s boy och Cannavaru, ngn som har åsikter/input kring dessa fina herrar?
 
Jag förstod det som att han först fick ettårigt godkännande, för att året därefter inte godkännas alls...?

Tittar man på hans sida så finns det bara resultat från Kåring, sedan måste de göra 35-dagarsprov på hösten för att få fortsatt godkännande och jag hittar inte honom i resultatlistorna därifrån.
 
Jag står helt i valet och kvalet om jag ska köra hjärteavel och betäcka dressyrstoet (som hoppar bra) med en hopphingst, gärna med mkt blod och bra gång eller om jag ska vara tråkig och resonabel och köra ngt dressyrstammat. Diacontinus är ju fantastisk men ser väldigt tung ut? Har ngn andra förslag förutom de ovan? Avkomman ska gå fälttävlan:)
Jag gillar Upsilon. Caliber Royale. Clarcon.
 
Hur tänker du kring att andelen fullblod är ganska låg hos Charleston? Jag hade tänkt Cascadello först men fick höra att Charleston var lite mindre känslig (oklart vilken värdering det finns i känslig såklart).

Kikar även på Chico´s boy och Cannavaru, ngn som har åsikter/input kring dessa fina herrar?
Har inte reflekterat speciellt mycket över låg fullblodsprocent då mitt eget sto inte har någon tendens att lämna tungt och är lite fullblodsbetonad trots att hon inte har speciellt hög procent XX. Hon kommer antagligen inte heller ge tävlingshästar i världsklass som kommer vara i behov av extrem uthållighet vad jag än betäcker med.
Nu menar jag inte att jag inte tycker det är viktigt med bra fullblod i halvblodsavel men om man jämför typmässigt hur halvbloden ser ut idag så är många själva betydligt ädlare än de fullblod som tidigare användes i aveln för att ”lätta upp”.
 
Har inte reflekterat speciellt mycket över låg fullblodsprocent då mitt eget sto inte har någon tendens att lämna tungt och är lite fullblodsbetonad trots att hon inte har speciellt hög procent XX. Hon kommer antagligen inte heller ge tävlingshästar i världsklass som kommer vara i behov av extrem uthållighet vad jag än betäcker med.
Nu menar jag inte att jag inte tycker det är viktigt med bra fullblod i halvblodsavel men om man jämför typmässigt hur halvbloden ser ut idag så är många själva betydligt ädlare än de fullblod som tidigare användes i aveln för att ”lätta upp”.
Egentligen så är det ju samma lika för mig:) tack för din input!
 
Ang fullblodsprocent så tycker jag inte man ska stirra sig så blind på det. Betäcker du med en ren fullblodhingst så får du såklart 50% fullblod i avkomman och om hingsten har fullblod i 1a eller 2a led är det också ganska troligt att en del lämnas vidare men ju längre bak fullblodet hamnar desto mer osäkert blir det. I praktiken kan en häst som har en fullblodsprocent på 20% ha fler gener från fullblodet än en som har 40%.
 
Nu har jag ändrat mig igen..... Har aldrig varit så velig med hingstvalet som i år men nu har jag landat på Conthargos e Converter- Carthago. Pratade med Helena på Flyinge och valde mellan Balou och Conthargos. Men Conthargos ger tydligen ädla och långbenta föl och det är precis vad jag behöver till mitt sto. Samt att han redan har fem godkända hingstar och rätt några avkommor uppe i klasserna.
 
Nu har jag ändrat mig igen..... Har aldrig varit så velig med hingstvalet som i år men nu har jag landat på Conthargos e Converter- Carthago. Pratade med Helena på Flyinge och valde mellan Balou och Conthargos. Men Conthargos ger tydligen ädla och långbenta föl och det är precis vad jag behöver till mitt sto. Samt att han redan har fem godkända hingstar och rätt några avkommor uppe i klasserna.

Åh dom två hingstarna står jag också och velar mellan :eek: tillsammans med Stakkatol. Igår lutade det åt Conthargos, idag åt Balou...
 
Skulle kunna tänka mig Balou till 07-an, tror det kunde blivit bra. Men tänker avvakta några år till så jag ser hur hans avkommor utvecklar sig. *fegis*
 

Liknande trådar

Utrustning Behöver få lite tankar från er andra. Har haft min häst i några år nu, varje vinter får han mindre slav/små sår på haserna (har varierat...
Svar
3
· Visningar
265
Senast: sweep
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 354
Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 105
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 771
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp