Hjälmar - CO,Champion och Gatehouse Hickstead

Nomina

Trådstartare
Då var det dags för en ny hjälm då den gamla överskridit sitt "bäst före-datum" på tok för mycket.

Nu velar jag mellan de olika Charles Owen modellerna, Champion Showring de Luxe och Champion Grand Prix samt Gatehouse Hickstead som finns på Hööks. Varken Champion hjälmarna eller Gatehouse Hickstead har jag sett irl, så ni får gärna skriva vad ni tycker utseendemässigt om dem. Ni får även gärna lägga ut bilder på hur de ser ut på huvudet (gäller även CO).

Vad passar de för huvudformer? Hurpass mycket "töjer" de sig (hur tight ska de sitta vid köp)? Vilken hade ni valt om ni var jag? :p

Min nuvarande hjälm är en CRW Hi-Lite Pro Plus, och jag älskar den! Sjukt bekväm och formen passar mig bra utseendemässigt, men jag är inte helt förtjust i utseendet på hjälmen förövrigt och jag tvivlar på att den är speciellt säker längre då den är många långa år gammal :p

Tillägg: Jag vill gärna ha en lite nätt hjälm som man inte ser ut som en bighead i, haha. Sen kom jag på ännu en fråga: Hur är de i storlekarna? Stora/små?
 
Sv: Hjälmar - CO,Champion och Gatehouse Hickstead

Hittat ytterligare en hjälm som fångat mitt intresse: Ocean Harmoniouz från Horze. Någon med erfarenhet av den?

Måste det finnas så många olika? Hade varit mycket lättare om det bara fanns en :rofl:

Hjälmen skall användas både i hoppning och dressyr, har planer på att börja träna lite terräng så småningom med och då kommer den hänga med där också, det ligger dock en bit bort. Men ja, ni får gärna framföra åsikter om vilka hjälmar (av de jag nämnt) som kan vara okej att använda lite "allround".
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälmar - CO,Champion och Gatehouse Hickstead

*puttar*

Ingen som har några erfarenheter/åsikter? :confused:
 
Sv: Hjälmar - CO,Champion och Gatehouse Hickstead

Den som är skönast och billigast? ;) Hjälmen på hööks passar inte så bra om man har runt huvud har jag för mig, det är en väldigt snygg hjälm dock!

Vid köp ska hjälmarna sitta åt ordentligt men inte klämma någonstans, dom kan forma sig något men klämmer en hjälm från början är den inte bra och kommer inte heller bli bra. :)
 
Sv: Hjälmar - CO,Champion och Gatehouse Hickstead

Jag älskar min CO hjälm! Köpt från UK för en bra mycket billigare peng än vad de säljs för i Sverige...
 
Sv: Hjälmar - CO,Champion och Gatehouse Hickstead

Haha såklart blir det den skönaste hjälmen, Horze hjälmen kan jag dock inte prova (om jag inte beställer hem och skickar tillbaka om den inte passar då) och jag är så sällan på Hööks. Champion hjälmarna vet jag inte vart de säljs (förutom på internet). Så CO hjälmarna är egentligen de jag har möjlighet att prova (har gjort det också). Grejen är den att jag tror inte att jag tycker de är så fantastiska som folk säger :angel: Nu blir de ju visserligen skönare när man använt dem ett tag, men jag vet inte.. Jag får väl prova lite olika och jämföra helt enkelt.

Förresten tror jag inte att jag har speciellt runt huvud på "det hållet" (alltså på det hållet hjälmen sitter), så det kanske kunde funka med Hööks hjälmen. Äh, jag får väl prova och se helt enkelt. Tycker dock Horze hjälmen ser snygg ut, gillar de vita hakbanden + att den var ju sanslöst billig. :o
 
Sv: Hjälmar - CO,Champion och Gatehouse Hickstead

Har nu hittat ännu en som jag gillar - Catago Glimmer. (Nej, jag har inte mycket fritid :angel:)

Den är ju väldigt annorlunda mot resten och ganska lik min tidigare hjälm, fast lite fräsigare ;) Hjälp mig!
 
Sv: Hjälmar - CO,Champion och Gatehouse Hickstead

Jag undrar precis samma sak! Jag ska också köpa en ny hjälm, med "inriktning hoppning" :) Jag behöver tips! :confused:
 
Sv: Hjälmar - CO,Champion och Gatehouse Hickstead

Då kan vi ha ångest tillsammans ;)

Nu har jag dock fastnat lite för Jacson Wen och ska se om någon av de närliggande ridsportsbutikerna har den inne. Passar den och jag varken ser ut som en kon eller en svamp så blir det köp :D Himla snygg hjälm och sjukt bra pris!
 
Sv: Hjälmar - CO,Champion och Gatehouse Hickstead

Jag älskar mina CO-hjälmar :love: Tror jag borde köpt en storlek mindre på Wellingtonen men den funkar i dressyr o hopp. J3:an älskar jag allra mest och använder varenda ridtur utom dressyr/hopp träning/tävling. Jag får inte ens ont i huvudet av den på sommaren om man rider i hettan, har jag alltid fått tidigare trots ventilationshjälmar.

Enda nackdelen är att på mig så sitter det väldigt "långt ner", de är djupa i förhållande till mitt huvud. Så det enda som ser normalt ut är att fläta håret (vilket inte går att göra "bara sådär" med mitt hår, då glider den bara upp direkt), en vanlig hästsvans hamnar rätt långt ner liksom. Men så verkar det inte vara för alla. Dock känns det väldigt tryggt och ombonat :D

Men jag tipsar helt klart om att prova lite olika hjälmar. Det var så jag fastnade för min första.

CO WC:
KopiaavDSC_0044.jpg


CO J3:
DSC_0206.jpg
 
Sv: Hjälmar - CO,Champion och Gatehouse Hickstead

Tack för tipsen!

Jag har bara provat en av CO modellerna, är ganska säker på att det är wellingtonen. Jag gillar den, men inte tillräckligt mycket för att på rak arm säga att möjligheten inte finns att jag hittar någon annan hjälm som jag gillar bättre :p

Får fortsätta prova och vela ett tag till :grin:
 
Sv: Hjälmar - CO,Champion och Gatehouse Hickstead

Jag har en Champion Showring deluxe, använder den bara till fint och tävling, tycker den är skön! Den är rätt hög och smal i modellen. Jag provade CO också men såg förj*vla dum ut i den rent ut sagt :p Men tycker att den passar på de flesta annars, så jag är kanske något av ett undantagsfall ;)

Min hjälm på:

DSC08798.jpg

DSC08756.jpg

DSC01441.jpg
 
Sv: Hjälmar - CO,Champion och Gatehouse Hickstead

Hjälmen är skitsnygg på dig! :love: Tror dock att jag skulle se ut som någon ur de tre vännerna och jerry med den, vid närmare eftertanke tror jag att jag passar bättre i "svamp-modellerna" :rofl:

*kl*

Visade sig att ingen ridsportsbutik i närheten har Jacson Wen inne heller. Känns som att jag får åka till någon av grannstäderna och se om dom har, får ta med mig någon vän på hästshopping :D
 
Sv: Hjälmar - CO,Champion och Gatehouse Hickstead

Jag har en Champion Showring också den är supersnygg! Passar inte alls i CO-hjälmarna heller.. :P
20100824345.jpg
 
Sv: Hjälmar - CO,Champion och Gatehouse Hickstead

Jag har köpt en superskön och snygg hjälm som dessutom, enligt de själva, ska vara den säkraste. Mipshjälmen heter den och den har utbytbara kuddar inuti så man bygger själv den optimala passformen. Är anpassade för typiska ryttarskador men kostar ca 2 500kr.
 
Sv: Hjälmar - CO,Champion och Gatehouse Hickstead

När jag googlade hittade jag massor av olika hjälmar, är mips något slags system som finns i olika hjälmar eller är det en specifik hjälm? I så fall får du gärna pm:a mig en länk.

Priset spelar ingen större roll för mig, så länge jag gillar hjälmen :) Skulle nog inte ge över 5000kr om det inte varit något alldeles speciellt med hjälmen, men de flesta hjälmarna håller ju sig under där :)
 
Sv: Hjälmar - CO,Champion och Gatehouse Hickstead

Åh, du var ju också jättesnygg i den! Jag kanske får leta reda på en och prova i alla fall :rofl:
 
Sv: Hjälmar - CO,Champion och Gatehouse Hickstead

MIPS hjälmen är från Back on Track :)

Men Horze hjälmen tänkte jag också köpa förut, men sen åkte jag och kollade på den i affären och den såg verkligen billig ut. :O I hakremmen så stack fodringen ut och sömmarna var inte mkt att hänga i julgranen. Synd på en ganska snygg idée..
 
Sv: Hjälmar - CO,Champion och Gatehouse Hickstead

Jaha okej, den har jag också kikat på men jag tror faktiskt inte att det blir den. Fast den är ju helt klart värd att prova i alla fall, men det finns hjälmar som tilltalar mig betydligt mer (utseendemässigt, jag är ytlig som få :p)

Horze hjälmen hade jag nästan släppt tankarna på, och nu när jag hört din erfarenhet bryr jag mig inte alls om att fundera på den längre. Tack :)
 

Liknande trådar

N
Utrustning Är på jakt efter en ny hjälm att tävla dressyr i. Mitt problem är att jag har ganska litet ansikte och har tröttnat på att se ut som om...
2
Svar
35
· Visningar
3 113
Senast: Cheque
·
Utrustning Funderar ev. på och köpa mig en fjärde ridhjälm :smirk: Har en GPA Titanium som jag är nöjd med, använder den till vardags just nu...
Svar
3
· Visningar
926
Senast: cactuspower
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp