HJÄLP - 09.a med svullna ben!!

Bukefalist

Trådstartare
Har en unghäst, 09.a som har drabbats av mugg på ett bakben i karleden och lite på det paralella frambenet på utsidan av benet vid kotan.

Har haft veterinär ute, som tagit div. prover och skickat till analys.
Provsvar har kommit och det visade på både stafylokocker och streptokoker.
Behandlar med Salisylvaceline, något schampo ( kommer ej ihåg namnet ) och sen fucidin salva.

Har inte blivit någon markant förbättring, har behandlat i lite över en vecka nu.

Han har boxvila pga oerhört leriga hagar och då han har öppna sår vid muggen, är det olämplligt att han kommer ut.
Han motioneras dagligen, skritt för hand eller longering.

Till en början var han svullen vid kotan på bakbenet där han har mest mugg.
Svullnaden tilltog och veterinären var då ute och tog proverna. Jag var rädd för lymfangit, men veterinären ansåg inte att det var tala om det.

Han har ingen feber.

Nu står han dock med 4.a svullna ben sedan i torsdags.
Svullnaden går ytterst lite ner vid motion.
Trycker man in fingret på benet, så blir det en grop, så det är vätske ödem han har i alla 4.a ben.


Någon som varit med om något liknande?
Några tips?
Varit i kontakt med veterinären igen i torsdags, som ringde in nytt recept på flera tuber med fucidin. skulle fortsätta behandla som jag tillsvidare gör.

Jag är mest orolig för att det är lymfkärlen som inte funkar som det ska.
Vätskan blir liksom ståendes i benen.
Kunde förstå det om han var gammal och hade dålig cirkulation, men han är trots allt bara en 09a.
Rädd för att det ska bli kroniska problem med svullna ben...
 
Sv: HJÄLP - 09.a med svullna ben!!

Om du tagit prov, så måste du ha fått en resistensbedömning med, så ni ser vilken typ av antibiotika/sulfa han tål. Min fick Hippotrim i 15 dgr & diverse salvor, då han svullnade upp & fick så ont till slut. Fick även metacam lika länge.

Det är extremt aggresivt med mugg/rasp i år. Många hästar som fått gå på Hippotrim under långa perioder under den blöta/fuktiga hösten/vintern.

Min fick det i Oktober , blev av med det först i början av December. Dock har han mer svullnad än normalt i ena bakbenet på mornarna, som dock försvinner när han fått komma ut en stund.Vetrinären sa att jag haft tur, hur jag nu ska kunda ha det.:confused: Har aldrig varit med om en så aggresiv mugg.
Vet. sa att på många tar det ny fart efter behandlingarna, eftersom det fortfarande är regningt & fuktigt.
Förstår inte varför din häst inte får någon sulfa/antibiotika för lymfangiten som han helt uppenbart drabbats av. Det är farligt att stå med det en längre tid obehandlat, kan bli kroniskt....................
Så kontakta din vetrinär igen om lymfangitet som blivit. När svullnadern inte går ner vid rörelse så är det lynfangit, har jag fått lära mig.
4500:- gick denna trevliga behandligen på, 3000:- efter självrisk.
 
Senast ändrad:
Sv: HJÄLP - 09.a med svullna ben!!

Behandla magen!

Ge hästen bakjäst i fodret, svullna ben beror oftast på en obalans av någon sort. Har en unghäst som hade alla 4 som telefonstolpar en dag och efter behandling av magen gick det snabbt ner igen. Mugg tyder också på obalans i magen, inte enbart lera som folk tror.
 
Sv: HJÄLP - 09.a med svullna ben!!

Försök att låta hästen komma ut i hagen och röra på sig. Vi har en häst i stallet som har haft enorma problem med mugg. Benen har svullnat och vi har testat det ena efter det andra för att få bukt med det hela. Hon svullnar på natten fortfarande trots att muggen är nästan borta, men svullanden går ner när hon är ute i hagen. Du kan kanske bandagerar honom så att det inte kommer smuts i såren när han är ute. Tyvärr så är den här typen av mugg långvarig och svår att få bukt med. Man kan behöva prova olika sorters behandling under långt tid för att få ordning på det hela. Men ge inte upp - det går!
 
Sv: HJÄLP - 09.a med svullna ben!!

*kl*

Har inte fått höra något om någon resistensbedömning, bara att denna fucidinsalva ska hjälpa mot dessa stafylokoker och streptokoker som han har.

Att släppa ut honom i hagen är uteslutet, med de öppna djupa sår han har. Hagarna är rena rama lervällingen/sumpigt där de sjunker djupt ner.

Idag har jag haft ute veterinär igen.
Lymfangit har konstaterats i båda bakbenen, så han har fått vätskedrivande och påbörjat antibiotika behandling idag. Jag ska spruta honom nu i 5 dagar.
Fått besked på fortsatt boxvila med motion där han inte får svettas.
Även fått visat några "sjukgymnastik" övningar som jag ska göra med benen för att hjälpa till att vätskan pumpas bort.

Har även varit iväg och köpt asolsprit, så nu ikväll har jag lagt asolspritsomslag på båda bakben som han får stå med till imorgon.

Hoppas bara att min lilla unga kuse inte får några bestående kroniska besvär av detta elände :(
 
Sv: HJÄLP - 09.a med svullna ben!!

Har haft muggen from hell på min ena 09 i år och kämpat i evigheter för att få bort den envist som synden var det, det som äntligen knäckte den var faktiskt ett tips i en tråd här som jag förmedlade till min vet som tyckte det lät vettigt så vi provade och äntligen kom vändningen, idag har han fortfarande några ruvor kvar men 99% säker på att det inte är muggruvor utan det är där såren var som djupast som sårruvorna ännu inte velat släppa och jag har låtit dem vara iom att man ser att aldrig kommer några nya så är skitet äntligen borta.

Den behandling jag fick tips om var att blanda hippotrim (vanliga pastasprutorna som egentligen är till att ge i munnen), pevaryl (svampsalva) med mjukgörande salva jag körde på en blandning av helosan och aloevera (kunde inte bestämma mig ;) ) blanda ihop rejält mkt av dessa lägg sedan på ett tjockt lager över hela det drabbade området bandagera sedan med tjockt med bomull och en vettrap utanpå se till att det går ordentligt ner om hoven. Finns för övrigt fick jag lära mig nu när jag har en häst opererad nere vid hoven en klisterlinda som ser mer ut som plåsterväv i strukturen (vit) som klistrar som berget på hoven superbra att använda nerevid för att inte bandaget skall kasa upp ett par varv även ner under hoven och det sitter kvar.
Låt detta bandage sitta ett dygn, ta av det gör ingenting (alltså ingen tvätt inget pill, ingenting) låt hästen lufta benen ett dygn sen på med en ny omgång och ett nytt bandage i ett dygn. Det gjorde uuuuuuuunderverk såg inget nytt tillkomma alls redan efter första bandage rundan och för varje runda så var det mer och mer som såg ut som vanliga sårruvor när det var dags för nästa bandage. 5 omgångar bandage körde jag på sen såg man att det inte kom några nya muggruvor alls utan det övergick till att bara vara sårruvor då lät jag det vara helt bara övervakade och en efter en har sårruvorna ramlat bort.

När jag blandade till min som hade rejält i båda bakkarlederna och lite upp på kotan så blandade jag en halv hippotrimtub med en halv pevaryltub och en halv (stor) helosantub och en rejäl kladd aloevera salva. Första gången blandade jag för lite och kunde inte täcka ordentligt därav en hint om hur mkt det går åt för att kunna lägga på ett tjockt lager.

Med denna behandling så knäcker man ju både bakterier och svamp (som inte är ovanligt att det också är involverat i mugg).
 
Sv: HJÄLP - 09.a med svullna ben!!

bakjäst, alltså vanlig jäst som man köper på ica? hur får man dem att äta? min hade svullna ben igår morse och även lite lös i magen... Men hon är super-kräsen på mat så jag kan inte föreställa mig hur jag ska få i henne jäst..
 
Sv: HJÄLP - 09.a med svullna ben!!

bakjäst, alltså vanlig jäst som man köper på ica? hur får man dem att äta? min hade svullna ben igår morse och även lite lös i magen... Men hon är super-kräsen på mat så jag kan inte föreställa mig hur jag ska få i henne jäst..

Min äter hellre bakjäst än foderjäst, det smakar nog inte så illa,bara testa.:)
 
Sv: HJÄLP - 09.a med svullna ben!!

Testa att bara smula det över kraftgivan om hon har någon, brukar inte vara några problem!
 

Liknande trådar

Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
3 820
Senast: Hedwig
·
Hästvård Min häst var för 1 1/2 vecka sedan svullen i ett bakben. Det var som en 'bula' på insidan av skenbenet och jag trodde att han kanske...
Svar
0
· Visningar
771
Senast: Jennnnka
·
Hästvård Försöker jag här. Min treåring har inte gjort någonting ännu. Det började med en hård liten svullnad på utsidan av vänster bakkota. Ett...
Svar
1
· Visningar
1 825
Senast: Masse
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
28 113
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp