Bukefalos 28 år!

Hjälp, adressändring utan ny adress?!

Fibusen

Trådstartare
För att inte skriva för mycket. En ska flytta. Eller HAR flyttat, har inte bott i bostads sen ett par månader tillbaka, och ur iaf den enes synvinkel så ska hen aldrig mer tillbaka heller. Men adressändring är inte gjord. Hen har ingen fast bostad och kommer nog inte få på länge heller. Finns det möjlighet till tex postboxar? Hen struntar helt och hållet i sin post som kommer till nuvarande adress och det ramlar in diverse brev från inkasso/kronofogden vilket hen struntar i då hen verkar ha kraschat totalt.

Vad kan man göra?! Hjälp!
 
Kontakta folkbokföringen och förklara situationen. Lagen säger att man ska vara skriven där man bor, och därför har folkbokföringen möjlighet att folkbokföra en person på kommunen om denne har flyttat från folkbokföringsadressen och inte har en ny bostadsadress.
 
Det är helt enkelt inte ditt problem att lösa, så returnera all post till avsändaren och skriv att adressaten är avflyttad, eller i de fall där ingen returadress finns på kuvertet; ring och säg till att personen inte bor där längre och att du inte vet någon ny adress.
 
När jag flyttade in i en lägenhet var en person skriven där (som alltså inte bodde där). Jag ringde skatteverket/folkbokföringen och berättade detta. De startade ett ärende för att utreda personens boendeplats, och hen försvann från min adress :) Det är deras jobb att utreda sådant så kontakta dem bara!
 
Det är helt enkelt inte ditt problem att lösa, så returnera all post till avsändaren och skriv att adressaten är avflyttad, eller i de fall där ingen returadress finns på kuvertet; ring och säg till att personen inte bor där längre och att du inte vet någon ny adress.

Hur returnerar man? Skriver på kuvertet och lägger på postlådan?
 

En person med poste restante får sin post till ett företagscenter.

Edit: Men det är alltså om du känner personen ifråga och kan be denne sätta upp det, är det en främling hade jag bara returnerat det samt kontaktat folkbokföringen som du fått tips om tidigare.
 
Kontakta folkbokföringen och förklara situationen. Lagen säger att man ska vara skriven där man bor, och därför har folkbokföringen möjlighet att folkbokföra en person på kommunen om denne har flyttat från folkbokföringsadressen och inte har en ny bostadsadress.

Tack, det får bli ett samtal dit. Det hjälper ju ingen att posten läggs på hög i en påse i hallen direkt...
 
En person med poste restante får sin post till ett företagscenter.

Ja, för hen har ingen fast adress nu och kommer inte få på ett tag gissar jag. Dels pga att det är svårt att hitta bostad, och dels kommer denne person vara "bortrest" en längre period på ett ställe där jag inte vet om det går att ha någon adress ens. Men pga att den ena verkligen inte vill ha denna människa boende hos sig längre, varken nu eller efter "vistelsen" så känns det bättre att den inte står skriven där och kan således förhoppningsvis inte "bråka" om det.
 
Har man ingen bostad så blir man som @Görel säger skriven på kommunen, dvs. är noterad i folkbokföringen men inte placerad på någon specifik adress.

Sen kan man registrera en särskild postadress. När du behöver få posten till ett annat ställe än du bor, t.ex. postbox eller som c/o hos en bekant där du kan hämta den. Då går alla myndighetsbrev dit och även någon som inte har en bostad kan ha en organiserad kontaktväg. Men om vederbörande inte vill ha sina brev från KFM så lär hen väl inte vara intresserad av att ordna med det...
 
Har man ingen bostad så blir man som @Görel säger skriven på kommunen, dvs. är noterad i folkbokföringen men inte placerad på någon specifik adress.

Sen kan man registrera en särskild postadress. När du behöver få posten till ett annat ställe än du bor, t.ex. postbox eller som c/o hos en bekant där du kan hämta den. Då går alla myndighetsbrev dit och även någon som inte har en bostad kan ha en organiserad kontaktväg. Men om vederbörande inte vill ha sina brev från KFM så lär hen väl inte vara intresserad av att ordna med det...

Antagligen inte...:meh:

Det enda som är av intresse är att få bort denna från nuvarande adress, vart eller hur hen ska få sin post efter det är egentligen inte mitt problem känner jag. Jag ville mest bara veta om det var möjligt öht då jag gissar att det kan bli en del bakutsparkar och slingringar om jag propsar mer på detta. Jag får känslan av att hen tänker att detta boende är en reservlösning framöver om det inte löser sig på annat sätt, och står då denne kvar på adressen har hen "rätt" till det. Medans jag vill få bort allt och kunna gå vidare. Har redan stått och trampat i 2 månader så känner mig ganska klar med det.
 
Antagligen inte...:meh:

Det enda som är av intresse är att få bort denna från nuvarande adress, vart eller hur hen ska få sin post efter det är egentligen inte mitt problem känner jag. Jag ville mest bara veta om det var möjligt öht då jag gissar att det kan bli en del bakutsparkar och slingringar om jag propsar mer på detta. Jag får känslan av att hen tänker att detta boende är en reservlösning framöver om det inte löser sig på annat sätt, och står då denne kvar på adressen har hen "rätt" till det. Medans jag vill få bort allt och kunna gå vidare. Har redan stått och trampat i 2 månader så känner mig ganska klar med det.
Då är ska du definitivt följa rådet om att ringa till folkbokföringen tycker jag, det är inte ditt ansvar att fixa ny adress oavsett om du känner dem eller inte. :up:
 
Min far råkade ut för att tidigare boende på adressen "bodde kvar", trots att de numera bodde utomlands. Efter ett par vändor hos Skatteverket, så löste det sig.
 
Stryk även över de koder som finns lägst ner så att de blir oläsbara
Tack! Och tack alla andra för tips också! :bow: Ingen rolig sits alls detta, och nu har bägaren runnit över när det är helt nonchalant trots kuvert från kronofogden.
Mitt tips är att styrka allt utom namnet. Det var först när jag verkligen gjorde adressen helt oläslig som posten slutade gå i loop när jag fick inkassokrav från någon som använt min adress (dock inte skriven på adressen)
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 124
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 370
Senast: jemeni
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
14 977
Senast: Trott
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 744
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp