Bukefalos 28 år!

Hjälp att välja...eller annat förslag...??

F

FairLady

I år blir det av...ska betäcka mitt sto. Känns lite som sista chansen att ta föl på henne då hon inte haft föl innan...

Hon är 14 år i år, fux med bläs och 4 vita halvstrumpor, 173 cm i mkh. Kraftigt byggd, e: Acapulco Gold - Jumper.

Har lite olika förslag själv men undrar vad ni tycker om dem och om ni experter har ngt annat förslag. Har tyvärr inga bilder på stoet på datorn...

Första hands valet är For Feeling. Lagom stor, trevlig med stam som iaf tilltalar mig.

Sen finns det ett par stycken som jag har funderat på och det är:

Spender S, dock är han väldigt stor (174) och risken är ju att avkomman blir gigantisk.

Alcatraz, samma sak där, blir avkomman för stor, Alcatraz är 170.

Casa Grande, lagom storlek, gillar av stammen...

Santino, vilken utstrålning...

Dirco, dock tveksam då han bara är 160, ngn som vet om han ger stort eller smått eller kanske mitt emellan rent generellt?? Han ska passa till hästar som har Cor De La Bryere i sig....frågan är bara hur långt bak??

Här är pållans hela stam...http://www.allbreedpedigree.com/amazona+gold


Tacksam för alla synpunkter å förslag.... :)
 
Sv: Hjälp att välja...eller annat förslag...??

Ingen som tycker ngt alls...??
 
Sv: Hjälp att välja...eller annat förslag...??

Det är nog svårt att säga, det bästa är nog om du ringer till respektive hingststation och frågar dem.
 
Sv: Hjälp att välja...eller annat förslag...??

Vill du ha en åsikt av mig så skulle jag säga att Spender S är en maffig biff, dock jättetrevlig. Vill du lätta upp stoet kanske inte han är rätt.
 
Sv: Hjälp att välja...eller annat förslag...??

Jag är ingen höjdare på hingstar men jag var på hingsttåget på strömsholm och där visade dom en hingst som hette Tesstarossa lr Lamborghini. (Vet att det finns två hingastar som heter så och jag kan inte hålla isär dom.) :angel: .
Men den jag tänker på är runt 5-6 år nu. Kanon fin hingst med ett underbart steg och en underbar hoppare. Perfekt i typen och väldigt vacker. Han fastnade jag mest för av alla hingstar.
Kanske ett förslag?
Lycka till
 
Sv: Hjälp att välja...eller annat förslag...??

Testarossa är inte i svensk avel längre, så det var nog Lambourghini du såg :)
Har sett honom själv, och blev förtjust!
 
Sv: Hjälp att välja...eller annat förslag...??

Jag kom på det när jag skrivit ;) .
Ja, det är ju en helt underbar hingst. Tänkte betäcka min fullblodsarab med honom. SÅ förtjust blev jag :love: .
Nej, skämt åtsido. En riktig klass häst om jag får säga det själv.
 
Sv: Hjälp att välja...eller annat förslag...??

Själv är jag väldigt intresserad av att använda honom till mitt halvblodssto, men eftersom hans äldsta avkommor är två i år tänkte jag vänta ett par år tills de blivit ridna.
 
Sv: Hjälp att välja...eller annat förslag...??

Självklart ska jga kolla runt en del också, håller på nu...men ville höra om nån hade nån uppfattning om nån av dem...t.ex om Spender ger stora avkommor...han är stor och stoet också så han är inget först alternativ...den platsen har FF just nu.
 
Sv: Hjälp att välja...eller annat förslag...??

Vet en som haft ett helsyskon till honom och hon säger likadant att Spender är jättetrevlig. Dock som sagt kanske inte rätt på detta stoet då hon själv är så stor.
 
Sv: Hjälp att välja...eller annat förslag...??

Antar att det var Lamborghini efter Görels svar....ska kolla upp honom, inte sett hon ngn gång tror jag...
 
Sv: Hjälp att välja...eller annat förslag...??

Ska vara honom istället för hon i förra inlägget.....

Hittar inga bilder på Lambourghini på nätet...nån som vet vart man kan hitta...??
 
Sv: Hjälp att välja...eller annat förslag...??

Tack!!

*10 tecken*
 
Sv: Hjälp att välja...eller annat förslag...??

*lånar tråden lite*
Görel, vet du varför Testarossa inte är i avel längre? Var finns han nu?
Jag är nyfiken eftersom min häst är e. Testarossa.
 
Sv: Hjälp att välja...eller annat förslag...??

Jag har för mig att han fick en hjärnblödning, och att han p g a det flyttades tillbaka till Tyskland.
Han föddes 1984, och jag har för mig att detta skedde 2000 eller 2001.
 
Sv: Hjälp att välja...eller annat förslag...??

Togs ur aveln pga av nedärvning av veka kotor.
 
Sv: Hjälp att välja...eller annat förslag...??

Snyltar in mig på en fråga här:
Finns det nån risk att Lambourghini betäcker naturligt?

Jag har bara 2003 år katalog och där står inget om det.
 
Sv: Hjälp att välja...eller annat förslag...??

Var det så det var :confused:

Vem var det så som fick hjärnblödning? (läs tråden Katastrofopmråde:Stallet, så fattar du att jag inte är mig själv idag :crazy: )
 
Sv: Hjälp att välja...eller annat förslag...??

Stackare...bara massa elände och givetvis ska allt komma på en gång!

Hmm ja du jag kan inte minnas någon hingst med hjärnblödning så här direkt...får väl fundera en stund och se om man kommer på något.

Att jag minns det där med veka kotor är eftersom jag pratade med en uppfödare som fick ta bort en massa unghästar som hade alldeles för veka kotor...samtliga var efter Testarossa.Han kunde inte sälja hästarna med gott samvete medveten om att de troligtvis inte skulle hålla i framtiden eftersom de alla trampade igenom riktigt.Han menade på att det skulle bara orsaka hjärtesorg och tog hellre det hårda beslutet att ta bort dem.
 

Liknande trådar

Avel Hej alla, Jag har ett sto f 2004 från tyskland med hoppstam. Min dotter som rider henne ska i sommar åka till USA ett år. Eftersom...
Svar
1
· Visningar
1 071
Senast: prallan
·
F
Avel Behöver lite åsikter:) Har fått tips att använda Hip Hop i år till mitt sto. Storet i fråga är en stor individ men inte tung. Hon...
Svar
3
· Visningar
894
Senast: Sofia72
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp