Bukefalos 28 år!

Hjälp att välja...eller annat förslag...??

Sv: Hjälp att välja...eller annat förslag...??

Man får bara vara tacksam över att ingen blev allvarligt skadad!

Låter som en klok uppfödare du pratat med! Tänk vad mycket lidande, både för hästar och människor, som skulle sparats om det fanns flera som resonerade som h*n :bow:

Den enda avkomma till Testarossa som jag har koll på är My Fair Lady. Vet inte om hon har veka kotor, hon har i alla goda prestationer!
 
Sv: Hjälp att välja...eller annat förslag...??

Ska du behalla avkomman eller ska du salja den?

Eftersom hon har sa mycket vit i sej, samt For Pleasure ocksa har det, sa ar chansen att du fa en isabell ganska stor, val?? Det ar ju alltid en farg som ar lattsald, speciellt om den presterar bra.

For Pleasure ar aven en mycket fin hingst, en hingst som jag sjalv valt att anvanda till eget sto.
Annars ar ju sonen, som du redan kollat in, For Feeling mycket fin han med.

Annars ar ju Cruising (ISH) en fin hingst...han finns pa semin fran Irland. Crusings kan fa mycket temperament, men de blir oftast inte storre an 168 cm. Han sjalv ar bara 163 cm.
 
Sv: Hjälp att välja...eller annat förslag...??

Avkomman ska säljas...tyvärr...

For Feeling är den som toppar min lista just nu...det lutar åt honom. Hade uppe honom redan förra året som alternativ men då blev det aldrig av att vi betäckte p.g.a flytt å så... Tycker att det är så svårt att välja, har inte direkt stenkoll på hingstarna heller.

Vill ha något med hoppanlag då en bekant har en del kontakter och ev. kan hjälpa oss att hitta köpare isf, bara vi bestämt vilken hingst det blir...alltså redan precis efter att vi betäckt henne.

Cruising...finns det några sidor med info kanske...ska leta lite... Stoet har inte mycket till temperament så för den sakens skulle gör det inget om hingsten ger det...sen kan det ju alltid slå fel...oavsett... dessutom är hon själv ett oprövat kort eftersom detta är första gången hon betäcks.

Tack för tipset iaf!
 
Sv: Hjälp att välja...eller annat förslag...??

Nej, det blir inte en isabell för att man korsar två fuxar med mycket vitt. Isabellanlaget har ingenting med vita tecken att göra, och två fuxar kan aldrig få en isabell.
 
Sv: Hjälp att välja...eller annat förslag...??

Om du kollar in www.ihb.ie sa finns det en lank dar som heter Stallions online...dar hittar du Cruising under Irish Sport Horse Stallions.

Har ar en annan lank:
http://www.shelbournefarm.com/h_cruising.html

Alla avkommor efter Cruising hoppar!! De ar till och med mycket bra. De aldsta avkommorna av Cruising ar sakerligen runt 10 ar nu och flertalet har tavlat internationellt.
Irland ar fullt av duktiga Cruising avkommor...det finns aven flera godkanda hingstar efter honom.
 
Sv: Hjälp att välja...eller annat förslag...??

Vet du hur mkt det kostar att betäcka med Cruising? Har alltid gillat den hingsten..
 
Sv: Hjälp att välja...eller annat förslag...??

Betäcker du med Cruising så får du inte gröna papper på avkomman
 
Sv: Hjälp att välja...eller annat förslag...??

Da tycker jag att du ska regga avkomman pa Irland, for da far du gront pass!! Dessutom blir hasten mer aktraktiv internationellt som Irish Sport Horse an vad den blir som svenskt halvblod.
Varfor ar han inte godkand for avel i Sverige, nar han ar godkand for avel i nastan alla andra lander??

Jag tror att Crusing ligger pa 2500 euro pa semin. Men det gar ju att kolla upp. Det finns sakert nagon som tar in stran i Sverige....om inte annars far du kontakta mej sa kan jag skicka over till din veterinar.
 
Sv: Hjälp att välja...eller annat förslag...??

Irish Sport Horse är ingen "godkänd" stambok i ASVH.
 
Sv: Hjälp att välja...eller annat förslag...??

Irish Draught är ingen godkänd ras av ASVH. Har för mig att det är för att ASVH anser att det finns kallblod i rasen.
 
Sv: Hjälp att välja...eller annat förslag...??

Tack för länken...dock kolar nog min kära far om han får höra priset....tyvärr. Såg trevlig ut annars men tror att det blir alldeles för grovt/tungt med en Irländare...hon är rätt grov själv. Alltid kul att titta på hingstar/hästar från andra länder men vill samtidigt ha gröna papper på fölis....
 
Sv: Hjälp att välja...eller annat förslag...??

Cruising ar ju inte alls grov, vad snackar du om??
Har ser ju ut som vilket halvblod som helst!!

De flesta av hans avkommor ar ocksa relativt latta och fina hastar. De allra flesta Cruisings ar fina hastar som ar mycket ridbara...dock ar det en hel del temperament!
 
Sv: Hjälp att välja...eller annat förslag...??

Görel skrev:
Irish Draught är ingen godkänd ras av ASVH.
Vem har sagt nagonting om Irish Draght?? Det ar ju en helt annan grej.
Vet inte om det ar kallblod i rasen, daremot var det vanligt forr att man avlade med fullblod, for att latta upp rasen lite.
Bara hastarna hade 4 mor och farforaldrar som var RID, blev de reggade som RID.
Numera om du inte har 4 reggade, kan man fa hasten godkand som AID, Approved Irish Draught.

Men Cruising ar inte nagon Irish Draught, sa detta ar en helt annan diskussion.
 
Sv: Hjälp att välja...eller annat förslag...??

Cruising har för mycket ID i sig för att kunna godkännas enligt AVHS regler!
 
Sv: Hjälp att välja...eller annat förslag...??

Plus att ASVH inte godkänner Irish Sport Horse heller, vilket Cruising räknas som ;). Så han hade inte blivit godkänd i Sverige, med eller utan ID-blod.
 
Sv: Hjälp att välja...eller annat förslag...??

Men anledningen till att Irish Sporthorse inte är godkänd av ASVH beror ju på att det är ID i dom.
 
Sv: Hjälp att välja...eller annat förslag...??

Jag tyckte iaf att han var för "grov"...inte över hela kroppen kanske men framförallt framdelen...bogpartiet, halsansättningen stör i mitt öga lite också...
Smaksak!

Men som sagt, priset är inte vad plånboken vill ha heller...!
 
Sv: Hjälp att välja...eller annat förslag...??

Ingen som kan uttala sig om kombinationen med For Feeling?? Med tanke på stammen...(Acapulco)

Han ligger bäst till, funderade på honom redan förra året...
 
Sv: Hjälp att välja...eller annat förslag...??

Jo, visst är det så. Ville bara förtydliga lite, vet inte hur insatt ramonarounds är i ASVH och vilka raser det godkänner ;).
 
Sv: Hjälp att välja...eller annat förslag...??

Ok, har nu betsämt mig, efter att ha rådgjort med en bekant som är "hemma" på avel och har en hel del kontakter inom hästvärlden(Sverige). Det blir For Feeling. :love: :bump:

Så nu tänkte jag höra med er duktiga avelsmänniskor...vad ska man tänka på innan betäckningen (vi börjar där). Något speciellt??
Är jättetacksam för ALLA råd och tips eftersom jag är helt grön på det här med avel och betäckning.

Det blir via färsk transportsperma (TAI) och jag ska imon kolla upp stationsavgift och seminavgift(veterinäravgift) för den stationen som ligger närmast. Hur länge brukar stoet stå på station? Varierar väl antar jag men ungefär...??

Jag har helt ansvaret för betäckningen och allt vad det innebär så alla tips mottags tacksamt!! :bow:
 

Liknande trådar

Avel Hej alla, Jag har ett sto f 2004 från tyskland med hoppstam. Min dotter som rider henne ska i sommar åka till USA ett år. Eftersom...
Svar
1
· Visningar
1 069
Senast: prallan
·
F
Avel Behöver lite åsikter:) Har fått tips att använda Hip Hop i år till mitt sto. Storet i fråga är en stor individ men inte tung. Hon...
Svar
3
· Visningar
894
Senast: Sofia72
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp