Bukefalos 28 år!

Hjälp av fiskval

DarkInNight

Trådstartare
Jag behöver ideer och tips till mitt akvarium!
Buke brukar kunna hjälpa till! Så hjälp mig nu :)


Jag har ett vanligt litet 54 liters akvarium.
Det bor 2 st palettciklider däri (tror de heter så). Plus en liten algätare, vet inte namn.
Min förhoppning är att cikliderna ska yngla av sig. Men det känns lite tomt i akvariumet som det är nu, vill ha lite mer färger och fart.

Men, isf ska det vara fredliga fiskar som inte kommer äta upp ciklidernas yngel. Men de ska även passa in i akvariumet.

Bild kommer snart så fort kameran blivit varmare (tog in den fr bilen precis, kall, så batteriet dör annars innan jag ens hunnit ta bild :p )
 
Sv: Hjälp av fiskval

Japp, det var palettciklider!
Men så läste jag på en hemsida där det stod att de behöver sand... Jag har akvariegrus på ca 2 mm-7mm. Ska jag byta ut allt eller kanske bara ha sand i ett hörn??
 
Sv: Hjälp av fiskval

Att hitta några fiskar som inte äter upp ynglena är ju svårt men palettciklider brukar vara ganska bra på yngelvård och mota bort fiskar som försöker äta deras yngel.

Endlers guppy är små, söta och livliga, dessvärre har de inte så mycket färg.
Ett litet stim med tetror skulle säkert funka, ex. Kardinaltetra, Sorgmanteltetra eller Glödbandstetra. Finns många fler tetrasorter som skulle kunna funka. Risken med dem är ju att de kanske inte stimmar så bra men det blir nog i alla fall lite mer liv i karet!
Platy tycker jag är en trevlig, livlig och färgglad fisk som finns i många olika färger.
Dvärggurami är lite mer stillsamma men väldigt snälla och finns i fina färger.
Kopparbarben tycker jag är trevlig också.

Finkornig sand till dina paletter är inte nödvändigt men något de uppskattar då de gärna gräver egna grottor under rötter och stenar. Om du har möjlighet tycker jag att du ska byta då det är rätt så trevligt att se på :) Lycka till!
 
Sv: Hjälp av fiskval

Tack för ditt svar med en massa tips!

Endlers gillar jag, men vill inte ha en miljon av fiskar i mitt lilla akvarium... Men, om det går att fixa på något sätt att de inte ynglar av sig som tokar så är dem ett hett önskemål.

Tetror känns lite...tråkigt. Har alltid haft sådana förr :p . Kanske om man skaffade en annan sorts snäll stimfisk... :)

dvärgguramis lät ganska lockande :) Lever de också i par?

Kopparbarb... Är det stor skillnad mot guldbarb? Förut köpte jag några guldbarber. De växte sig stora och tjocka, och jag trodde de var tjocka och vänligt sinnade. Sen insåg jag att det var dem som åt upp mina yngel :devil: Då fick de flytta till ett annat akvarium...
 
Sv: Hjälp av fiskval

Du kan ju skaffa bara hanendlers? :p Då får du garanterat inga yngel i alla fall, haha.

Dvärggurami lever i par ja, jag tror att de skulle funka tillsammans med dina paletter, paletterna håller sig ju långt ner i akvariet och guramisarna högt upp. Enda skulle väl vara att paletterna skulle vara lite väl elaka mot guramisarna när de har yngel men det vet man ju inte förrän man står där, vissa paletter är snällare än andra osv.

Guldbarber har jag ingen erfarenhet av men de blir ju betydligt större än kopparbarben så det är möjligt att de är mycket glupskare också, jag vet faktiskt inte. Mina kopparbarber var rätt så livliga och hade säkert tagit en del yngel om det fanns några men som sagt, just paletterna brukar vara rätt så bra på att skydda sina yngel. Mina har fått överlevande yngel från samtliga kullar och de går i sällskapskar med tetror, malar och andra ciklider.
 
Sv: Hjälp av fiskval

haha ja kanske det. Men samtidigt VILL jag ju ha yngel :p Men inte så att de tar över hela akvariumet. Vill att fiskarna ska trivas, och det blir lite trångt snabbt. orkar inte ha ett större akvarium heller . . .

aha! Så guramisarna håller sig till övre skiktet, det låter ju super! Då ska jag bara ha en fiskart i mitten också!

hrm...
 
Sv: Hjälp av fiskval

Du kan säkert skaffa endlers, de flesta ynglena kommer säkert bli uppätna ändå (av guramisarna, paletterna och föräldrarna) så det kommer nog överleva alldeles lagom många :p

Vad är det för mal du har? Hur ser den ut?

Jag tror att det skulle bli en bra blandning med ett par paletter, ett par dvärggurami (var noga med att det blir dvärggurami, de andra guramisorterna blir för stora för ditt akvarium) och så kanske 5 endlers (2 hanar 3 honor) till att börja med. Sen får du ju yngel av både paletterna och endlerserna så då kommer det säkert bli överbefolkat till slut i alla fall :p Det är ju inget stort akvarium du har.
 
Sv: Hjälp av fiskval

Du kan säkert skaffa endlers, de flesta ynglena kommer säkert bli uppätna ändå (av guramisarna, paletterna och föräldrarna) så det kommer nog överleva alldeles lagom många :p

:eek: nää! sånt där vill jag inte låtsas om... Mina fiskar ska inte äta andra... :p
Blir det för många yngel skickar jag dem till dig! ;)

Nej jag vet, det är inte ett stort akvarium. Men just nu känns det alldeles lagomt. Har haft mkt större... Och orkar inte ha det just nu, vill ha ett enkelt fint akvarium som ser genomtänkt och ordnat i.

Kommer säkert sluta som förr... Ett stort akvarium, ca 130-150 liter. Ett mindre akvarium för de fiskar som visade sig vara elaka mot andra. Och sen ett till mindre akvarium med alla yngel.... :angel:
 
Sv: Hjälp av fiskval

Kommer säkert sluta som förr... Ett stort akvarium, ca 130-150 liter. Ett mindre akvarium för de fiskar som visade sig vara elaka mot andra. Och sen ett till mindre akvarium med alla yngel.... :angel:

Det där låter väl alldeles perfekt? ;) Det är ju mycket lättare att sköta ett större!
 
Sv: Hjälp av fiskval

Det där låter väl alldeles perfekt? ;) Det är ju mycket lättare att sköta ett större!

Ånej... inte mer att ta hand om!... Då blir sambon tokig och jag helt slut...
När jag flyttade till honom för ett år sen, så sålde jag mitt akvarium. Hade då haft fiskar ända sen jag fick en guldfiskskål av farmor när jag var 8. Nu är jag 23... Är nog ganska nybörjare ändå, men fiskarna har alltid funnits där. Så jag kunde inte låta bli att köpa ett litet (ännu mindre, ca 20 liter bara) akvarium för 2 månader sen, och nu har det kommit ett 54 liters. Men nu får det vara stopp, har fullt upp med alla mina andra djur ändå!
 
Sv: Hjälp av fiskval

Kom på en fråga...
Läste att mina palettcikider gillar maskar insekter och andra smådjur.
Jag har en burk med äckliga larver (hamstermat), tror du man kan ge dem sånt??
 
Sv: Hjälp av fiskval

Ingen aning, är inget jag hört någonting om. Nåt sånt har mina paletter aldrig fått, de har bara fått levande mygglarver som "värst". Larver känns ju lite sådär att stoppa i ett akvarium kan jag tycka..
 
Sv: Hjälp av fiskval

ja levande mygglarver är :d för fiskar, men har inte gett min palettciklider sådana ännu. Har 6 mil till akvarieaffärn så man är inte där varje dag... Ska börja skriva lista över vad som borde inhandlas där. Man glömmer ju av...
 
Sv: Hjälp av fiskval

Om du vill ha fart ska du ju absolut satsa på tetror, de är både vackra och lättskötta. Några av de minsta sorterna som dessutom är bland de finaste (i mitt tycke) är moskitotetra (blå) och koppartetran (guldbrun). Sedan är jag väldigt förtjust i rödmunstetror också men dem är ju lite större, risk för ynglen med andra ord. Kan också tipsa om en fisk som jag har och är väldigt förtjust i; Normans lykt/lampöga. De är väldigt små (mindre än tetrorna) och jättefina men vit/genomskinlig kropp och ett blått nästan självlysande öga som enda färgklick. De är dock lite ovanliga så de kanske inte är så lätta att få tag i men man brukar ju kunna beställa firrar om de inte har inne.

Lycka till med komponeringen och in med en bild!:bump:
 
Sv: Hjälp av fiskval

Kan också rekommendera tetror, vi har rödfenstetror och grön neontetra, mycket vackra bägge två.
 
Sv: Hjälp av fiskval

ahaa. Jag tycker nog att tetron är lite tråkiga bara för att jag just har sett mest neontetror och kardinaltetror.. Men det lät spännande med fiskarna du räknade upp, ska söka på nätet och se om jag hittar dem :)
 
Sv: Hjälp av fiskval

tack alla för hjälpen...
Ju mer jag kikar efter fiskar desto fler vill jag ha... Som jag skrev tidigare i tråden kommer det här säkert sluta med ett jätteakvarium... :angel:
Nej, det orkar jag inte med just nu.

Men så blev jag sugen på vanliga platys ändå! Gillar ju när det simmar runt lite småttingar också... Men jag vill ha inte ett överbefolkat akvarium :crazy: hur lätt är det att bli av med platyyngel? Hur gör folk? Skänker bort till höger och vänster eller säljer man eller vad händer med dem?
 
Sv: Hjälp av fiskval

I det lilla akvariet ska du inte ha så många andra fiskar. Palettcikliden är fredlig tills de ska skaffa ungar.

De lägger ägg i en grotta. Du kan använda ett par stenar att göra en grotta av eller en terracottakruka. Honan simmar in på rygg och fäster ett par ägg i taket. Hanen simmar efter på rygg o sprider mjölke. Så gör de i omgångar. Vaktar sedan ynglen noggrant och hämtar upp de som smiter i munnen.


Tetror, typ neon, kardinal och större kan du ha. Men inga fiskar med längre fenor. De biter paletterna av. Inga guramis.

Jag har fött upp ett par generationer av palettcikider. De gör inget annat än att föröka sig. Du ser på honans illröda buk att hon bär på ägg.
 
Sv: Hjälp av fiskval

Som jag har skrivit några gånger i tråden så vill jag inte ha det överbefolkat :) , så jag vill inte ha för många fiskar

En grotta har jag redan. Men ska köpa bättre sand så fort jag är i Borlänge och handlar.
För några år sedan hade jag paletter, som fick en drös med yngel. Tyvärr blev de uppätna varenda en. Hade inte så mkt organisation i akvariet då, utan köpte sådana fiskar som jag tyckte var fina ... :o

Okej, inga fiskar med längre fenor, det ska jag komma ihåg! Räknas Platys fenor som långa?

Skulle det bli för mkt fiskar med palettcikliderna, ett mindre stim av tetror av något slag, och sen någon fisk som håller sig mest i övre delen av akvariumet? Ja plus ngn mal av ngt slag. Det låter mkt, blir det för många?
 

Liknande trådar

Övr. Djur Ja, jag vet att det har varit en del akvarietrådar här nu på sistone, men jag hoppas att ni orkar med en till? Det känns enklast att...
2
Svar
27
· Visningar
8 032
Senast: Mabuse
·
Z
Övr. Djur Nu rådfrågar jag er fisk-kunniga människor därute :) Jag har ett akvarium på 220 liter. Däri bor en hel blandning av fiskar, bl.a...
2
Svar
22
· Visningar
4 272
Senast: Gabbi
·
Övr. Djur Okej, jag kopierar in mitt inlägg från ett annat forum, om även någon av Bukes fisk- och akvariekunniga skulle vilja svara på mina...
2
Svar
33
· Visningar
5 177
Senast: aiquen
·
S
Övr. Djur :confused:Hej !:confused: Jag har en hona som varit tjock länge nu, så imorse så kunde hon inte simma utan var slö så jag trodde hon...
Svar
1
· Visningar
1 284
Senast: Hallonkvist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp