Bukefalos 28 år!

Hjälp av fiskval

Sv: Hjälp av fiskval

Har inga reflektorer till lysrören.

Men bara för att jag gnällde så har ett och annat ändrat sig i akvariet. Verkar som att blågröna snusket förlorar kampen. Det har dragit sig tillbaka och flera av växterna har snabbt skjutit nya blad ser jag vid inspektion.:bump: Vågar jag hoppas nu tro? Hoppas på att det ska bli så tjusigt som det var när jag hade det i början.

Amazonsvärdsplanta är en av de växter som trivs när inte blågrönsnusket härjar. Och så är det en till som trivs oavsett. Långa avlånga blad och förökar sig som satan. Den här:
http://i76.photobucket.com/albums/j11/A-KEng/Akvariet/DSC00040.jpg

Näckrosorna som jag tidigare fått klippa ner med jämna mellanrum vägrar växa sig höga.

Jag har köpt ny näring, en hink med sandliknande material, (som funkade jättebra i början), och haft i botten när jag storrenoverat akvariet. Hjälpte inte, köpt lerkulor med näring, hjälpte inte. Men nu verkar det där flytande näringspreparatet jag hällde i ha effekt. Eller nåt. Hoppas iallafall.

Vad använder ni andra för preparat för att hålla akvariet i trim? Jag häller i nåt som ska vara bra för firrarna när jag byter vatten också.
 
Sv: Hjälp av fiskval

Det finns två huvudtyper av näring, mikronäring och makronäring.

I princip allt du köper i butik är mikronäring, det innehåller spårämnen som järn och andra mineraler. Ofta har folk så lite växter, som växer så dåligt, och så mycket fiskar, att det räcker. Det finns som bottennäring (kulor etc) och som flytande.

Har man däremot lite mer växter, som trivs lite bättre, så kan det bli makronäringsbrist i akvariet, så att man får brunalger. Eller obalans, som du har det nu, med blågrönalger. Då kan det vara läge att också tillsätta makronäring, dvs kväve och fosfor.

Enkelt uttryckt kan man säga att det finns tre byggstenar som växterna behöver för att kunna växa, saknas en så räcker det inte om de övriga finns. De tre är näring, ljus och koldioxid.

Har man mycket växter, kan det utöver näring och ljus också behövas koldioxid. Det kan man antingen tillsätta genom att låta koldioxid bubbla i akvariet (t ex genom att göra mäsk), eller genom flytande tillskott.

Vi har nån sorts mellanlösning i mitt akvarium - har bara snabbväxande växter och/eller icke ljuskrävande (har ungefär lika mycket ljus som du), och kör med mikro- och makronäring, plus flytande koldioxidtillskott. Ljuset är inte tillräckligt ba för at mer krävande växter ska kunna trivas riktigt bra. Det är svårt att se på bilden, men vad jag kan se så är alla dina växter sådana som egentligen vill ha rätt mycket ljus för att trivas. Så om jag vore du skulle jag åtminstone sätta reflektorer på lysrören.

Eftersom vi har såpass mycket växter, och stabila kväve- och fosfatnivåer, så behövs inga extramedel i vattnet för fiskarnas skull.
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp av fiskval

Växten du visar bild på är en Cryptocoryne. Allmänt mer känd som Crympo....*fniss*
 
Sv: Hjälp av fiskval

Hur fixar man reflektorer då?

Och hur testar man kväve/fosfornivån?

Och hur ofta tycker ni att man ska byta lysrör? Jag fick rådet att byta så fort de börjar bli lite gråa i ändarna. Visste ju inte det från början så det var nog därför som växterna helt plötsligt efter nåt år började dö.

Och jag tycker att crympo är ett dumt namn på växten, "Växouttåbarahelveto" är bättre.;)
 
Sv: Hjälp av fiskval

Reflektorer finns i zooaffärer, eller så böjer du själv till något reflekterande över rören.(som ska bytas en gång om året)

Det finns dropptester för nitrat och fosfat tex.

Jo, när den väl växer är det en jättebra växt, det är som Mabuse säger lite akvaristhumor bara, och dålig sådan dessutom.
 
Sv: Hjälp av fiskval

Har man problem med att växterna inte trivs (som jag har haft) får man fundera på om man vill köra hightech (stora vattenbyten ofta, växtnäring, co2, snabbväxande växter) eller lowtech (små vattenbyten sällan, sparsam med extra näring och långsamt växande växter).

Själv blev jag trött på att alla växter dog som inte var långsamma och därmed fula (enligt mig) så jag håller som bäst på och växlar från low- till hightech. Men jag har blivit varnad för att det är risk att man tröttar på att hålla på och ansa växterna flera gånger i veckan. Men det låter som ett lyxproblem i mina öron:laugh:!
 
Sv: Hjälp av fiskval

Äh, så stora problem blir det inte med växterna. Gissar att du fått tips av växtfanatikerna på zoopet?:D;)

Jag kör sk high-tech, ansar en gång i veckan när jag städar, det räcker. Och då har jag ändå i princip bara lättodlade och snabbväxande växter.
 
Sv: Hjälp av fiskval

Äh, så stora problem blir det inte med växterna. Gissar att du fått tips av växtfanatikerna på zoopet?:D;)

Jag kör sk high-tech, ansar en gång i veckan när jag städar, det räcker. Och då har jag ändå i princip bara lättodlade och snabbväxande växter.

Mmm, precis!

Det lät ju inte så farligt, men hellre att de växer för mycket än för lite iaf. Just nu är karet inte någon trevlig syn dock... Algerna är mycket snabbare på att suga i sig näringen än växterna vilket får konsekvenser. Men snart så:bump:!
 
Sv: Hjälp av fiskval

De är lite väl hardcore där kan jag tycka. Många har ju dessutom rena växtakvarier. Jag gör lite halvslappt med halvdant ljus (30 w/100 l), PMDD och mikro, men i princip ingen CO2, en städbataljon i akvariet, och även om jag inte har några märkvärdiga växter, och långtifrån alla växter trivs hos mig, så funka det i alla fall. De växter jag har växer och är fina, och det är i princip inga alger. Det tog dock ganska lång tid innan det blev riktigt stabilt, nästan ett år. Men nu tuffar det på som tåget.
 
Sv: Hjälp av fiskval

De är lite väl hardcore där kan jag tycka.

Definitivt! Själv skulle jag tycka att det vore rätt trist att inte ha några fiskar; finns ju liksom inget att titta på då...

Men jag ser det som ett spännande projekt att höja ambitionsnivån lite och se vad som händer, känns som att jag fastnat i gamla hjulspår. Jag har dock inte satt igång koldioxiden än eftersom jag inte har kommit längre än att köpa flaskan, att få tag på resten verkar svårt, suck.
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp av fiskval

Koldioxiden gör inte så stor skillnad, tycker jag. Största lyftet blev när vi skaffade bättre ljus och började med PMDD, har inte märkt nån jätteskillnad med och utan koldioxid. (vi har iofs inte haft mäsk, utan flytande).

Vad har du för städare i akvariet?
 
Sv: Hjälp av fiskval

De är lite väl hardcore där kan jag tycka. .

Jag som tyckte tvärtom. :D Det finns ju inga intressanta diskussioner annat än "Hjäääääälp mina nya fiskar dör".
Just på växter, ok det finns en eller två som är väldigt insatta. (Läs insnöade)
 
Sv: Hjälp av fiskval

Det var just växter jag tänkte på, särskilt en användare (d**d**) som de andra ser som nån sorts halvgud. Och som försöker få alla att börja med lowtech. Säkert jätteduktig, men det blir lite överkurs för en vanlig hobbyakvarist som bara vill få det att funka. Saltvatten finns det en del tekniknördar på också, i övrigt är det lite dött, forumet, tycker jag. Framförallt när det gäller fiskfrågor, där det sällan blir bra diskussioner.
 
Sv: Hjälp av fiskval

Det var just växter jag tänkte på, särskilt en användare (d**d**)

Ah, den berömde växtgurun som citat; ser mig som den mest oinspirerande inom hobbyn, slut citat.

som de andra ser som nån sorts halvgud. Och som försöker få alla att börja med lowtech. Säkert jätteduktig, men det blir lite överkurs för en vanlig hobbyakvarist som bara vill få det att funka. Saltvatten finns det en del tekniknördar på också,

Vi har försökt motverka detta genom att lägga upp vårt low tech 45 liters salt där...


i övrigt är det lite dött, forumet, tycker jag. Framförallt när det gäller fiskfrågor, där det sällan blir bra diskussioner.

Nej, jag håller med. Väldigt tråkigt.
 
Sv: Hjälp av fiskval

Koldioxiden gör inte så stor skillnad, tycker jag. Största lyftet blev när vi skaffade bättre ljus och började med PMDD, har inte märkt nån jätteskillnad med och utan koldioxid. (vi har iofs inte haft mäsk, utan flytande).

Vad har du för städare i akvariet?


Personer med Döda Dadlar?

Skämt å sido, vad är PMDD?


Vilka växter rekomenderas till mitt akvarium då? Och vilka skall jag hålla mig borta ifrån?
 
Sv: Hjälp av fiskval

PMDD betyder nåt som jag har glömt vad, men det är kväve- och fosforgödning. Två påsar med pulver man beställer på nätet för typ 20 kr styck, sen blandar man med vatten och häller i akvariet vid varje vattenbyte. Till vårt akvarium kommer de räcka i 10 år eller så. De har mikrogödning man kn blanda själv också, men då måste man köpa batterisyra och hålla på, så där köper jag färdig gödning istället.

Det finns vissa gödningsmärken som har färdig kväve-fosforgödning också, men det är ovanligt. Så om du inte har en osedvanligt välsorterad akvariehandel i krokarna så är det enklare att beställa PMDD på nätet.

När det gäller växter: köp sådana som inte behöver så mycket ljus, håll dig borta från sådana som vill ha väldigt mycket ljus, eftersom det kommer vara svårare att få dem att trivas. En jättebra bok om akvarieväxter är Aquarium Plants av Peter Hiscock, där står både om i princip alla växter som finns i handeln och hur man ska sköta dem, med ljus, näring etc.

De som funkat hos mig är javaormbunke, anubias, gälört (vill dock egentligen ha mer ljus, så det är ett gränsfall), hygrophila polysperma, hornsärv, crinum calamistratum och hydrocotyle leucocephala. Sen har vi en rödbladig bacopa också, men den har vi gjort om till flytväxt precis under lampan, och då funkar den. Skulle den växa på botten skulle den förmodligen dö.
 
Sv: Hjälp av fiskval

PMDD betyder nåt som jag har glömt vad, men det är kväve- och fosforgödning. Två påsar med pulver man beställer på nätet för typ 20 kr styck, sen blandar man med vatten och häller i akvariet vid varje vattenbyte. Till vårt akvarium kommer de räcka i 10 år eller så. De har mikrogödning man kn blanda själv också, men då måste man köpa batterisyra och hålla på, så där köper jag färdig gödning istället.

Det finns vissa gödningsmärken som har färdig kväve-fosforgödning också, men det är ovanligt. Så om du inte har en osedvanligt välsorterad akvariehandel i krokarna så är det enklare att beställa PMDD på nätet.

.

Seachem har kväve-fosforgödning. Ang PMDD's microgödning går det att köpa färdiga kit där det ingår också, de använder askorbinsyra mig veterligen, och sedan behöver man destillerat eller kokt vatten för utblandningen.

PMDD betyder Poor Mans Dupla Drops, där Dupla representerar ett känt märke för bla växtnäring. PMDD är helt enkelt ett hemmabyggekit.
 
Sv: Hjälp av fiskval

Seachem var det ja! Inte det vanligaste märket i handeln dock, åtminstone inte vad jag har sett.

Annars håller jag med om att det är något av Den Lille Kemisten över PMDD, men det är ju rätt enkelt och kostar typ ingenting.
 
Sv: Hjälp av fiskval

kl

Kul med akvarietrådar:laugh:

Jag har problem med gröna alger, längst upp vid ytan där lampan är som starkast där trivs algerna ypperligt. Tom. så det blir långa trådar på bladen på växten som sitter på botten men får långa blad som virar ihop sig på ytan.
Vad beror det på då?

Vi bytte lysrör till ett som skulle vara bra för växterna och ja växterna trivs ännu bättre nu men det gör ju även dessa alger också. När vi frågade på en djuraffär så sade de att vi skulle ha lampan släck mer och kunde släcka när vi åkte till jobbet för att tända på kvällen istället.
 

Liknande trådar

Övr. Djur Ja, jag vet att det har varit en del akvarietrådar här nu på sistone, men jag hoppas att ni orkar med en till? Det känns enklast att...
2
Svar
27
· Visningar
8 011
Senast: Mabuse
·
Z
Övr. Djur Nu rådfrågar jag er fisk-kunniga människor därute :) Jag har ett akvarium på 220 liter. Däri bor en hel blandning av fiskar, bl.a...
2
Svar
22
· Visningar
4 271
Senast: Gabbi
·
Övr. Djur Okej, jag kopierar in mitt inlägg från ett annat forum, om även någon av Bukes fisk- och akvariekunniga skulle vilja svara på mina...
2
Svar
33
· Visningar
5 167
Senast: aiquen
·
S
Övr. Djur :confused:Hej !:confused: Jag har en hona som varit tjock länge nu, så imorse så kunde hon inte simma utan var slö så jag trodde hon...
Svar
1
· Visningar
1 284
Senast: Hallonkvist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp