Bukefalos 28 år!

Hjälp av fiskval

Sv: Hjälp av fiskval

Kanske ett litet stim av neontetror kan funka till paletterna. Tetrorna är ju rätt snabba av sig så de hinner undan.

Har inte testat så många sorter ihop med paletterna. När de varit i ett så litet akvarium som ditt har de fått vara själva med endast en mal som sällskap. Just för att de ska få yngla av sig ifred.
 
Sv: Hjälp av fiskval

Vet du om det finns några tetror som gärna håller sig i mellan, och övre skiktet i akvariumet? :)
 
Sv: Hjälp av fiskval

Eventuellt ska jag till brlg imorrn :D de har stor djuraffär och fina fiskar.
Förutom fiskar, vad borde jag inhandla`?? Skulle vilja ha ngn fin tålig växt framme i akvariumet, vad gillar palettcikliderna?

Har läst ngnstans om CO, (kol?) ska tillsättas för växternas skull. Hur är det med det?
Sen sand till cikliderna, är det ngn special ?
 
Sv: Hjälp av fiskval

Absolut växter, det blir mycket finare då. Lättare att hålla bra vattenkvalitet också, och mindre alger.

Anubias och javaormbunke är tåliga växter, som inte behöver så mycket ljus heller. Har du ok belysning så är penningblad, gälört och hygrophila snabbväxande och lättodlade också.

CO2, koldioxid, är lite överkurs. Det behöver du inte om du inte satsar på lite mer svårodlade växter. Men en vanlig micronäring är bra, alltså en som innehåller järn och annat. Får du problem med brunalger så kan du behöva kväve och fosfor också, och/eller mer ljus.
 
Sv: Hjälp av fiskval

:bow: kunskaperna flödar. tack för alla tips!
CO2, haha inte kol alltså :rofl:

Har några större växter längst bak i akvariumet. Gillar växter, men kommer ihåg se förut att jag inte var så duktig på att hålla alla vid liv (likadant med alla växter i huset också.) Jag är kass på att ta hand om växter helt enkelt, därför måste jag ha en växt som sköter sig själv och ganska tålig :)
 
Sv: Hjälp av fiskval

Fast akvarieväxter handlar ju mest om att se till att de har vad de behöver, dvs ljus och näring. Enkelt. Många av de vanliga akvarieväxterna man köper i vanliga djuraffärer är tyvärr väldigt ljuskrävande, det är därför de sällan trivs särskilt ba (för de flesta har snarare svag belysning i akvariet).
 
Sv: Hjälp av fiskval

Okej, hur vet man om man har för svagt ljus?



Jag var till akvariebutiken idag, tittade på fiskar, men eftersom vi skulle handla lite annat innan vi åkte hem så ville jag inte köpa fisk eftersom de isf skulle få ligga många timmar i en vattenpåse.
Men jag köpte en växt, och sand, och en mangroverot. Ska sanden och roten rengöras innan jag lägger in det i akvariumet? Var så stressad på affärn så jag glömde av att fråga...
 
Sv: Hjälp av fiskval

Hur stort akvarium har du, och hur starka lysrör? Och vilket spektrum på lysrören?

En tumregel är att om akvariet är 40 cm djupt och mindre, så ska man minst ha 0,5 w per liter. Alltså till ett akvarium på 100 l är det lagom att ha minst 50 watts belysning. Är akvariet djupare behöver du mer ljus. Men enklaste sättet är ju annars att titta på växterna: växer de och frodas?

Man kan förbättra lite genom att ha reflektorer, och genom att ha växtlysrör som bara har den del av solspektrat som växterna använder.

Kolla om roten färgar innan du lägger den i akvariet, så slipper du färga allting brunt. Är den smutsig kan det vara bra att tvätta den också. Sanden kan man skölja igenom om man vill, så blir det mindre damm när du lägger den i akvariet.

Vad var det för växt du köpte? Oika växter har väldigt olika krav.
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp av fiskval

En tumregel är att om akvariet är 40 cm djupt och mindre, så ska man minst ha 0,5 w per liter. Alltså till ett akvarium på 100 l är det lagom att ha minst 50 watts belysning. .

En annan grundregel är att bara 1 av 100 verkligen har mycket ljus. De flesa säger "Ja vi har mycket ljus....ett lysrör!!" (15 W)
 
Sv: Hjälp av fiskval

Låter som vårt akvarium när vi köpte det. I den formgjutna armaturen som föjde med fanns det ett lysrör på 15 w, solljusspektrum och inga reflektorer. Akvariet är på 100 l och 50 cm djupt. Gissa hur bra det gick?

Fattar egentligen inte varför man tillverkar akvarier som inte kan fungera.
 
Sv: Hjälp av fiskval

Det är tyvärr det vanligaste, ja. Hemma har vi byggt om de flesta av ramperna för att få i mer ljus.
 
Sv: Hjälp av fiskval

Jag har problem med växteriet. Har 240(260?)liters akvarium och två lysrör, (Silvana, Gro-lux 38w), de är inte mer än 6 månader gamla.

Räcker det tror ni?

F ö så hjälper den där jäkla blågröna slemmet som gärna vill täcka mitt akvarium till att kväva växterna. Men jag kämpar mot det!
 
Sv: Hjälp av fiskval

Petar bort det och försöker tömma två 15liters hinkar minst en gång i veckan.

Bytt kolfilter nyligen.

Gissar på att något är fel i balansen i akvariet. Fast de fiskar jag haft tills nu har jag haft ett tag utan att någon har dött så jag har vågat skaffa lite fler.
 
Sv: Hjälp av fiskval

Algerna du ser (egentligen mer relaterade till bakterier) beror på en felaktig balans mellan kväve och fosfor.
Testa tvärtom, byt mindre vatten, köp fler fiskar och mata dom mer så ökar du kvävet. Sug bort de synliga algerna, och vill du filtrera över något, ta bort kolen och använd tex rowaphos i svampform.
 
Sv: Hjälp av fiskval

Ärligt?!

Ja, då har jag ju verkligen gjort helt fel!

Vad är rowaphos?



Tack för ditt svar.
 
Sv: Hjälp av fiskval

Precis, du har fått blågrönalger (som egentligen är bakterier).

Kan vara knivigt att bli av med, kolla på akvarieforum så får du mer tips om hur man kan bli av med dem.

Nu är jag ingen expert, men det låter som väldigt små vattenbyten som du gör? 30 liter i veckan på ett akvarium på 240 liter?

Vårt akvarium är på 100 liter, och då byter vi 40 liter i veckan. Sen tillsätter vi näring i rätt koncentrationer efteråt, jag upplever att det är lättare att hålla koll på näringsbalanserna då. Så det vore också ett sätt att få ordning på balansen. Eller att göra som Gabbi föreslår, öka kvävet (genom fler fiskar), håll fosforn konstant, så får du en bättre kvot.

Belysningen är snarast i underkant, men om du ser till att ha växter som inte behöver så mycket ljus så borde det inte vara några problem. Har du reflektorer till dem? Det är ju ett enkelt sätt att förbättra lite annars.
 

Liknande trådar

Övr. Djur Ja, jag vet att det har varit en del akvarietrådar här nu på sistone, men jag hoppas att ni orkar med en till? Det känns enklast att...
2
Svar
27
· Visningar
8 011
Senast: Mabuse
·
Z
Övr. Djur Nu rådfrågar jag er fisk-kunniga människor därute :) Jag har ett akvarium på 220 liter. Däri bor en hel blandning av fiskar, bl.a...
2
Svar
22
· Visningar
4 271
Senast: Gabbi
·
Övr. Djur Okej, jag kopierar in mitt inlägg från ett annat forum, om även någon av Bukes fisk- och akvariekunniga skulle vilja svara på mina...
2
Svar
33
· Visningar
5 167
Senast: aiquen
·
S
Övr. Djur :confused:Hej !:confused: Jag har en hona som varit tjock länge nu, så imorse så kunde hon inte simma utan var slö så jag trodde hon...
Svar
1
· Visningar
1 284
Senast: Hallonkvist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp