Hjälp! Höna med stort problem!

Gogo

Trådstartare
Har precis hämtat hem nya höns och upptäckte nu när jag skulle släppa in dem i gården att en är allvarligt skadad. Hon har enorma missbildade sporrar som har växt i en cirkel och på ena benet växt in i huden. Jag har aldrig sett något liknande!
Går det rädda henne eller behöver jag ta bort henne? Törs jag klippa av en så stor sporre? Jag måste isf klippa rakt av pulpan....

15mfcd2.jpg


2dkn2h3.jpg
 
Men fy så hemskt! Klipp av åtminstone spetsen så den slutar sticka in i benet, då ser du ju hur långt pulpan kommer. Så kan du skala av en bit i taget om det ser bra ut. Även om det skulle blöda om du tar av en bit så kan hon ju inte ha det sådär, det måste ju göra ont och bli infekterat.
 
Men fy så hemskt! Klipp av åtminstone spetsen så den slutar sticka in i benet, då ser du ju hur långt pulpan kommer. Så kan du skala av en bit i taget om det ser bra ut. Även om det skulle blöda om du tar av en bit så kan hon ju inte ha det sådär, det måste ju göra ont och bli infekterat.
Ja, det måste göra enormt ont att ha det så där! Det gör väl jätte ont om jag klipper av också men men förhoppningsvis går den smärtan över. Törs jag? Alternativet är ju att ta bort henne :(
 
Du sade det själv, alternativet är att ta bort henne. Jag skulle chansa och knipsa sporren, kanske en cm från benet till att börja med och se vad som händer. Tvätta av benen med antiseptiskt först så det är så rent som möjligt när du klipper.
 
Du sade det själv, alternativet är att ta bort henne. Jag skulle chansa och knipsa sporren, kanske en cm från benet till att börja med och se vad som händer. Tvätta av benen med antiseptiskt först så det är så rent som möjligt när du klipper.
Tack för stöd och råd! Jag gjorde det, och det gick bra :) Det blöder inget från klon, vi klippte så nära benet vi kunde och hon har just nu några millimeter emellan klon och benet. Spetsen hade gått in 3-4 mm. Hon har förstås ont efter behandlingen och hon står och tittar på sin fot, men det borde ju kännas bättre ganska snart.
Nu får vi fortsätta klippa lite i taget men ikväll får hon vila :)
 
Oj vad skönt! När du ser att såret börjar läka så klipp sporrarna lite i taget så det slipper hända igen. Bra jobbat!
 
Oj, det där såg inte roligt ut! :eek:
Säger som @Luff, hon ser ut att ha kalkben och behöver behandlas. Vilken tur att hon kom till er men det är ju inte roligt att få hem.
 
Vad är kalkben?

Fotskabb/kalkben (Knemidocoptes mutans) orsakas av ett kvalster som lägger ägg i huden på framförallt ben och fötter på höns och kalkoner.

Kvalstret orsakar en inflammation i huden som gör att fjällen reser sig och huden blir skrovlig eller sårig. Benet kan se ut som en kotte, med utåtstående fjäll. Vid svåra angrepp blir fjällen övertäckta av ett kalkliknande lager. Angrepp är vanligast på ben och fötter, men kan även komma på kam, slör och hals. Djuren kan drabbas av klåda, hälta och deformerade tår som till och med kan falla av. I detta informationsblad finns bilder på hur det kan se ut.

Ofta angrips bara vissa djur i flocken. Fotskabb är vanligt i mindre hönsbesättningar och ses oftast hos äldre djur.

Utförligare info
http://www.lansstyrelsen.se/vastrag...ina-djur/Pages/fotskabb-kalkben-hos-hons.aspx
 
Fotskabb/kalkben (Knemidocoptes mutans) orsakas av ett kvalster som lägger ägg i huden på framförallt ben och fötter på höns och kalkoner.

Kvalstret orsakar en inflammation i huden som gör att fjällen reser sig och huden blir skrovlig eller sårig. Benet kan se ut som en kotte, med utåtstående fjäll. Vid svåra angrepp blir fjällen övertäckta av ett kalkliknande lager. Angrepp är vanligast på ben och fötter, men kan även komma på kam, slör och hals. Djuren kan drabbas av klåda, hälta och deformerade tår som till och med kan falla av. I detta informationsblad finns bilder på hur det kan se ut.

Ofta angrips bara vissa djur i flocken. Fotskabb är vanligt i mindre hönsbesättningar och ses oftast hos äldre djur.

Utförligare info
http://www.lansstyrelsen.se/vastrag...ina-djur/Pages/fotskabb-kalkben-hos-hons.aspx
Aha :idea:
Tack :up:
Jättebra länkar.
Har lärt mig något nytt idag.

Stackars hönor :(
 
Det ser ut som att hönan även har fotkvalster som givit kalkben. Jag hade faktiskt tagit bort den hönan. Det går säkert att få henne bra men det kräver tid och tålamod. Och det är inte säkert att benen blir släta igen. Hon kommer troligen alltid att riskera att få tillbaka problemen med kvalstren. Om du klipper sporren så klipp lite i taget, kanske en gång i veckan.

Kontrollera fötterna på övriga så att de inte också är hårt angripna av kvalstret. En del individer blir jättefula i benen, andra syns det inte alls på. Hönsben ska vara släta.
 
Stackars hönan är i själva verket en tupp! Jag kunde aldrig gissat på det, förutom de misstänkt stora sporrarna, men så är det. Han mår bra och verkar väldigt lycklig över förbättringen på sina fötter. Hur mycket vi lyckas minska på sporrarna blir intressant att se, det får bli lite, lite i taget. :)
 
Stackars hönan är i själva verket en tupp! Jag kunde aldrig gissat på det, förutom de misstänkt stora sporrarna, men så är det. Han mår bra och verkar väldigt lycklig över förbättringen på sina fötter. Hur mycket vi lyckas minska på sporrarna blir intressant att se, det får bli lite, lite i taget. :)
Vad säger säljaren?
 
Det ser ut som att hönan även har fotkvalster som givit kalkben. Jag hade faktiskt tagit bort den hönan. Det går säkert att få henne bra men det kräver tid och tålamod. Och det är inte säkert att benen blir släta igen. Hon kommer troligen alltid att riskera att få tillbaka problemen med kvalstren. Om du klipper sporren så klipp lite i taget, kanske en gång i veckan.

Kontrollera fötterna på övriga så att de inte också är hårt angripna av kvalstret. En del individer blir jättefula i benen, andra syns det inte alls på. Hönsben ska vara släta.

Här får angripna en rejäl smörjning med tjärsalva. Någon gång har jag fått upprepa det men oftast blir benen fina igen på några veckor. Men så går mina ute fritt nu på sommaren och angreppen blir på vintern när dom inte vill gå ut. Parasittrycket ökar ju alltid när det är fuktigt väder.
 
Här får angripna en rejäl smörjning med tjärsalva. Någon gång har jag fått upprepa det men oftast blir benen fina igen på några veckor. Men så går mina ute fritt nu på sommaren och angreppen blir på vintern när dom inte vill gå ut. Parasittrycket ökar ju alltid när det är fuktigt väder.
Från så dåliga ben till helt släta och fina ben igen på en enda smörjning? :o
 
Från så dåliga ben till helt släta och fina ben igen på en enda smörjning? :o
Jepp, jag lyckades i vintermörkret missa att min ena fina gammeltupp (har tre äldre tuppar 3-4 år gamla) hade fått rejält fula tassar, han har lite befjädring på fötterna och mina höns är inte tama. Jag smörjde rejält, masserade in det mellan tårna, klippte någon klo, han haltade några dagar efter och sen blev det bara bättre o bättre - han är däremot nu 3 månader senare fortfarande sur på mig. Även en gammelhöna var riktigt uschlig - hon har också blivit fin. Smörjde totalt 10 st av 40. Nu håller jag noga koll.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 273
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 109
Senast: cassiopeja
·
Äldre Nu menar jag inte här på sidan, utan helt generellt. T.ex. så läste jag ett inlägg på FB häromdagen. Det var en hundägare som släppt...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
8 921
Ridning Idag uppdagades det ett STORT problem i ridningen. Det var inte jag som satt på, tror inte heller det hade gjort någon skillnad...
Svar
9
· Visningar
1 789
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp