Hjälp i sängdjungeln!

Wysiwyg

Trådstartare
Jag ska kasta ut min nuvarande och köpa ny säng. Men hur i hela fridens namn väljer man en ny bekväm säng? Det är ju sjukt dyrt! Jag har ingenting emot att betala lite extra för kvalitet men då vill jag ju också att den håller sig fräsch och inte blir som en hängmatta i mitten efter ett par år..

Vad har ni för säng?
 
Jag ska kasta ut min nuvarande och köpa ny säng. Men hur i hela fridens namn väljer man en ny bekväm säng? Det är ju sjukt dyrt! Jag har ingenting emot att betala lite extra för kvalitet men då vill jag ju också att den håller sig fräsch och inte blir som en hängmatta i mitten efter ett par år..

Vad har ni för säng?
Många sängsäljare ger rätt att byta tills man är nöjd. Sen när det gäller priset så är det en speciell bransch där den erbjudna rabatten sällan understiger 40-50 procent. Listpriserna är fantasifulla.
 
Köpte min säng för 7-8 år sedan och den kostade totalt 60 - 70 000 kr - helt horribelt mycket. Då ingick också hemleverans och montering. Den är bra, precis lika bra nu som i början. Den heter töntigt nog Carpe Diem.

Kan rekommendera att gå och 'provligga' olika sängar. Jag ratade ännu dyrare sängar när jag provlåg.
 
Jag ska kasta ut min nuvarande och köpa ny säng. Men hur i hela fridens namn väljer man en ny bekväm säng? Det är ju sjukt dyrt! Jag har ingenting emot att betala lite extra för kvalitet men då vill jag ju också att den håller sig fräsch och inte blir som en hängmatta i mitten efter ett par år..

Vad har ni för säng?
Vi har en bäddmadrass från Emma och kommer att köpa en "hel" säng därifrån när det är dags. De har relativt ofta 50% rabatt och priset skiljer sig då inte så mycket från tex ikea.
 
Jag ska kasta ut min nuvarande och köpa ny säng. Men hur i hela fridens namn väljer man en ny bekväm säng? Det är ju sjukt dyrt! Jag har ingenting emot att betala lite extra för kvalitet men då vill jag ju också att den håller sig fräsch och inte blir som en hängmatta i mitten efter ett par år..

Vad har ni för säng?
Tricket för mig var att läsa recensioner, ta hjälp av säljare men framförallt: provligga i den ordenligt innan köp.

Om man bara lägger sig och tänker "jamen det här var trevligt, jag går upp igen" så är risken stor att det blir fel. Ligg i sängen minst 5 minuter i den ställning du oftast har när du sover och kolla om det fortfarande är bekvämt då.

När jag och sambon köpte säng och testade på det viset, då var det bara en säng som inte påverkade hans rygg negativt. Som tur var så var en annan säng av samma modell, men annan fasthet, min favorit. Våra är de dyraste från Ikea... Minns inte namnet på dem, men vi är nöjda. Min säng är extremt hård, men det är så jag vill ha det. I princip alla sängar annars är så mjuka att jag får ont i ryggen.
 
Tillägg: Den skönaste säng jag någonsin haft var i studentrummet på universitetet. En tjock skumgummimadrass på en enkel men kraftig spånskiva. Så rata inte de billiga alternativen. Men de finns/fanns bara i enkelsängsstorlek och jag ville ha en dubbelsäng utan två madrasser.
 
Och tveka inte att provligga även sängar/kombinationer som försäljare inte rekomenderar!

Ibland går personliga preferenser före det som 'ska' vara rätt. Jag föredrar tex en mkt hård madrass med en lite mjukare bäddmadrass över, trots att det ska vara fel utifrån att jag är liten och inte väger så mkt.
 
Säger som de andra. Provligg. Jag provlåg vid 2 olika tillfällen o låg länge båda gångerna. De jag tyckte var bäst försvann vid andra rundan utom en. Den dyraste. Jag var runt på Ikea, JYSK, Mio o Kungssängen. Det blev den sista.

Nu 2 år senare är den lika bra. Bästa köpet. Väl värd sina pengar.
 
Vi har en kontinentalsäng från Mio i deras mellanskikt prismässigt. Den är väl 8 år eller något nu och fortfarande som ny, älskar den! Det känns som att vi provade alla sängar på marknaden upp till ca 40 000 men landade på den vi har nu. Jag hade åkt runt och testat massor och sedan väntat in rea, det är ju helt knäpp prissättning på sängar hos försäljarna.

Mitt största problem var/är att hitta en släng som är mjuk nog, tycker de flesta är på tok för hårda.
 
Vi provade också typ allt som fanns, vi var beredda att betala en del men inte hur mycket som helst, tror vi hade ett max på 30. Sambon och jag ville ha helt olika, han ville ha fast och jag relativt mjuk, så allt gick bort på att en gillade den och den andra avskydde den. Sen råkade vi lägga oss på en säng på Mio där båda tyckte JA, visade sig att den var fast på ena sidan och medium på andra och vi råkade välja rätt sida 😆. Det är en Dream Delux kontinentalsäng, tror de döpt om den produktlinjen sen dess?

Rekommenderar också att göra sig bekväm och testa ordentligt, och även byta om den kommer hem och känns fel! Vi låg en bra stund och kände efter. Det är det bästa köp jag gjort, sover så otroligt bra i den där sängen, längtar hem till den när jag ibland bor på hotell.
 
Vi har en bäddmadrass från Emma och kommer att köpa en "hel" säng därifrån när det är dags. De har relativt ofta 50% rabatt och priset skiljer sig då inte så mycket från tex ikea.

Jag har läst en del om dem! Tycker dock det är svårt att bestämma sig när man inte kan provligga.

Många sängsäljare ger rätt att byta tills man är nöjd. Sen när det gäller priset så är det en speciell bransch där den erbjudna rabatten sällan understiger 40-50 procent. Listpriserna är fantasifulla.

Jamen det är ju helt barockt! Jag var och kikade på en säng för ett halvår sen som kostade 60tkr. Säljaren märkte att jag gillade sängen och snabbt var erbjudandet nere till 50% rabatt men bara om jag bestämde mig nu. Jag blev så sur att jag lämnade. :p Och gav upp. 😂 Men nu är jag redo igen!

Köpte min säng för 7-8 år sedan och den kostade totalt 60 - 70 000 kr - helt horribelt mycket. Då ingick också hemleverans och montering. Den är bra, precis lika bra nu som i början. Den heter töntigt nog Carpe Diem.

Kan rekommendera att gå och 'provligga' olika sängar. Jag ratade ännu dyrare sängar när jag provlåg.

Ah men de sängarna har jag läst om!

Jag ska absolut provligga! Men.. Även om jag tycker en säng är bekvämast, är den så bekväm och kvalitativ att den är värd det dubbla mot en annan som också är bekväm? 😂 Om du förstår frågan. Köper jag en säng för 30tusen plus så vill jag ju ha den ett tag.
 
Vi har en kontinentalsäng från Mio i deras mellanskikt prismässigt. Den är väl 8 år eller något nu och fortfarande som ny, älskar den! Det känns som att vi provade alla sängar på marknaden upp till ca 40 000 men landade på den vi har nu. Jag hade åkt runt och testat massor och sedan väntat in rea, det är ju helt knäpp prissättning på sängar hos försäljarna.

Mitt största problem var/är att hitta en släng som är mjuk nog, tycker de flesta är på tok för hårda.

Vad kul! Jag har läst mycket dåligt om Mio och har vänner som har varnat mig för att köpa säng där.. Så kul att läsa att någon är nöjd! Ska ta mig en sväng förbi där. :)

Och tveka inte att provligga även sängar/kombinationer som försäljare inte rekomenderar!

Ibland går personliga preferenser före det som 'ska' vara rätt. Jag föredrar tex en mkt hård madrass med en lite mjukare bäddmadrass över, trots att det ska vara fel utifrån att jag är liten och inte väger så mkt.

Då får man släpa runt bäddmadrasser i butiken eller? :D Jag tror jag föredrar något liknande som du! Det ska vara mjukt men absolut inte för mjukt, då får jag bara ont i rygg och nacke.

Säger som de andra. Provligg. Jag provlåg vid 2 olika tillfällen o låg länge båda gångerna. De jag tyckte var bäst försvann vid andra rundan utom en. Den dyraste. Jag var runt på Ikea, JYSK, Mio o Kungssängen. Det blev den sista.

Nu 2 år senare är den lika bra. Bästa köpet. Väl värd sina pengar.

Tack! Så du har säng från Kungsängen? Har läst mycket upp och ner från dem också.. Men jag har dem i närheten så ska definitivt åka dit!
 
Rekommenderar också att göra sig bekväm och testa ordentligt, och även byta om den kommer hem och känns fel! Vi låg en bra stund och kände efter. Det är det bästa köp jag gjort, sover så otroligt bra i den där sängen, längtar hem till den när jag ibland bor på hotell.

Jaa många erbjuder väl att byta säng om man inte är nöjd. Verkar väldigt bökigt dock. Fast det är klart, köper man något dyrt vill man ju vara nöjd. :)

Jag vill också ha en så bra säng! Jag har en ok säng nu men den är lite sliten och har en grop i mitten, var inte den bästa kvaliteten när jag köpte den som student för 8 år sedan.
 
Vad kul! Jag har läst mycket dåligt om Mio och har vänner som har varnat mig för att köpa säng där.. Så kul att läsa att någon är nöjd! Ska ta mig en sväng förbi där. :)

Det var ju en stund sedan vi köpte men är som sagt väldigt nöjda! Trevligt bemötande i butik, snabb hemleverans och i allmänhet problemfritt. Stort plus att sänggaveln som vi valde i sammet är den mest lättstädade möbeln i lägenheten, katthår till trots :D
 
Jag ska kasta ut min nuvarande och köpa ny säng. Men hur i hela fridens namn väljer man en ny bekväm säng? Det är ju sjukt dyrt! Jag har ingenting emot att betala lite extra för kvalitet men då vill jag ju också att den håller sig fräsch och inte blir som en hängmatta i mitten efter ett par år..

Vad har ni för säng?
Futon själva, random IKEA till barnet. Jag tror jag gett upp det här om finsäng :) eller aldrig brytt mig så mycket. Men vi gillar futon, det är precis rätt.
 
Tillägg: Den skönaste säng jag någonsin haft var i studentrummet på universitetet. En tjock skumgummimadrass på en enkel men kraftig spånskiva. Så rata inte de billiga alternativen. Men de finns/fanns bara i enkelsängsstorlek och jag ville ha en dubbelsäng utan två madrasser.
Håller med, både på landet och på olika skidorter får man ju prova många olika varianter och jag tycker nog det är väldigt mycket som fungerar bättre eller lika bra som gungig spiralsäng.
 
Jag har haft ett antal sängar med resårmadrass genom åren och alltid haft ont i ryggen :meh:
För ett halvår sen slängde jag ut den sista. Nu har jag en skummadrass ovanpå en ribbotten. En hård skummadrass från Ikea. Det tog ett par veckor för kroppen att vänja sig men nu har jag inte ont i ryggen längre! :love:
 
@Wysiwyg
Ja! Jag har en säng från Kungssängen. Den är fast i botten o mjuk bäddmadrass. För mig blev det klockrent. Hade rea då när jag var där m dyr ändå.
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Är i mitten av de trettio och har på senare år upplevt att det är så himla svårt att hitta kläder att ha på sig. Har tidigare i livet...
Svar
9
· Visningar
1 774
Senast: Buzzter
·
  • Artikel
Dagbok Det känns som jag har en rejält sen 30-årskris, alternativt en förtidig 40-årskris. Jag måste byta jobb. Jag vantrivs där jag är nu...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 716
Senast: starcraft
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 391
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 867
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp