Hjälp, Köpare vill häva köpet

koma

Trådstartare
Någon som är lite insatt i hästaffärer som kan hjälpa mig?
Sålde i januari min häst med en godkänd gårdsbesiktening. Blev idag uppringd av köparen som säger att hästen är onormalt spänd i ryggen och nacken, påstår att hon inte ens kan vända i stallgången, inte böja på halsen ens efter en morot... Just det har jag så svårt att tro eftersom jag inte hade problem med att vända henne eller ge henne morot vid sidan av bringan.
Detta är en ganska nervig häst som lätt spänner sig om man inte hanterar henne likadant hela tiden och med lugn hand.

Hon vill nu häva köpet då hon tror det är något fel på henne, typ låsta kotor i länd/kors.
Pratade om att ta ut veterinär och göra en egen gårdsbesiktning och går hon ej igenom vill hon häva köpet på det. Men är det ens möjligt? Jag har ju som sagt en gårdsbesiktning som är U.A 2 dagar innan försäljningsdagen.
Om hon tar henne till klinik och röntgar och det hittas fel, gäller då "dolda fel" regeln med tanke på att hon ej va intresserad av att röntga innan köp?

Sitter med magont och vill bara spy, har lagt ned hästeriet totalt och dessutom inga pengar för ett jävla återköp.
Är inställd på att jag kommer behöva köpa tillbaka även om jag själv inte tror det är något fel på henne, men det kan jag ju inte vara säker på,.. Är lixom ingen veterinär.

Någon som har tips eller råd på hur jag ska gå tillväga?
 
Sv: Hjälp, Köpare vill häva köpet

Reglerna runt hästaffärer är helt uppåt väggarna.
Även om man får rätt i slutändan är det ju skitjobbigt när det blir så här.
Detta är en av anledningarna till att jag slutar föda upp hästar.
 
Sv: Hjälp, Köpare vill häva köpet

Har du sålt som privatperson ska det inte vara några problem. Köparen har undersökningsplikt, samt att spänningarna kan ju ha uppkommit under tiden hos henne.
 
Sv: Hjälp, Köpare vill häva köpet

Är du företag eller privatperson? Är du privatperson tror jag inte hon har så mkt att komma med, hästen var ju besiktigad innan den lämnade dig. Tror inte att det gäller några dolda fel mellan 2 privatpersoner. Hade jag varit dig hade jag inte oroat mig, det låter snarare som att något hänt och köparen ångrat sig..
 
Sv: Hjälp, Köpare vill häva köpet

Ja vi är båda privatpersoner.
Hon köpte hästen osedd och det står med i kontraktet också... rent spontant så känns det inte som att hon har så mycket att komma med men samtidigt... Denna jävla dolda fel regeln.

Tänkte ringa veretinärstationen i stan imorgon och höra lite med dem va de har att säga om fallet, de va även därifrån veterinären som godkände min häst kommer ifrån.
 
Sv: Hjälp, Köpare vill häva köpet

denna är även ikryssat i kontraktet "Säljaren friskriver sig från allt ansvar från dolda fel"
Men om det nu skulle vara ett fel de hittar på en klinikröntgen, Vad händer då?

*vill dö*:cry:
 
Sv: Hjälp, Köpare vill häva köpet

Det skulle köparen ha undersökt innan, men valde bort det. Det är just det som är undersökningsplikt.
 
Sv: Hjälp, Köpare vill häva köpet

Håller med föregående talare om att reglerna runt hästaffärer är galet uppåt väggarna.

Svaret är nog Ja på din fråga om dolda fel, såvida det inte finns omständigheter kring som säger annat, ex att detta är ett fel som köparen bevisligen blivit upplyst om och accepterat före köp.
Men kräv av köparen att hon kommer med riktiga bevis (ex röntgenbilder med veterinärt utlåtande på att ev. fynd anses förelegat före köp). En gårdsbesiktning räcker nog inte som bevis på att det är ett reklamerbart fel på hästen och köparens egna teorier ska du absolut inte acceptera som godtagbart skäl att häva köp..
 
Sv: Hjälp, Köpare vill häva köpet

Återköp efter en ny gårdsbesiktning säger jag helt nej åt.
Men om hon nu gör en röntgen och de hittar något gammal blir jag då återköpsskyldig även om man kryssat i det på kontraktet?
 
Sv: Hjälp, Köpare vill häva köpet

Du kan nog vara lugn... Med tanke på att hon inte ens provridit hästen eller varit med vid besiktning så har hon ju definitivt inte följt sin undersökningsplikt... Att hästen dessutom fått problem nu, efter 2 månader... Kan sätta en hndring på att hon inte klarar av hästen och därför vill lämna igen den. När ska folk lära sig att ge fan i att köpa hästar osett om dom inte är beredda på att ta konsekvenserna?

Ett tips är att ringa veterinären och sen även prata med en hästadvokat, dom kan nog lugna dig om vad som gäller. Jag hade, om jag varit köparen inte ens kontaktat säljaren i det här fallet. Köper man "grisen i säcken" så får man stå sitt kast...
 
Sv: Hjälp, Köpare vill häva köpet

Om man hittar något nu på en vanlig gårdsbesiktning, så är det inte tal om dolt fel. För definitionen på är något som man inte hittar vid vanliga undersökningar. Sedan kan rasen på hästen spela in när man avgör vad som är vanlig besiktning. Som exempel ingår spattröntgen när det gäller islandshästar, eftersom rasen har kända problem med det.
Så även om det hittas fel på en klinik nu behöver det inte alls klassas som dolt fel.
Att det dessutom är privatperson till privatperson, att köparen avsagt sig undersökningsrätten och godtagit ditt veterinärintyg plus att det är ifyllt i avtalet att du friskriver dig för dolda fel, gör att du inte behöver ta tillbaka hästen- Men visst så kan ju köparen driva det vidare för det finns ju jurister som mer än gärna ser till att tjäna en slant även på hopplösa fall.
 
Sv: Hjälp, Köpare vill häva köpet

Tror jag knappast. Isf ska väl köparen kunna bevisa att felet funnits där sen innan, det är väl det som är skillnad på företag och privatperson, hade du varit företagare så ska du bevisa att felet inte fanns där när du sålde hästen. (Har jag för mig, någon som kan bekräfta?) Ge inte med dig, med tanke på att hon köpt den osett är det väl antagligen inte såpass mkt pengar det handlar om så att köparen skulle anse det värt att gå upp i rätten om det.. Hennes chanser att vinna vore nog dessutom små...
 
Sv: Hjälp, Köpare vill häva köpet

Tack för alla svar, är inte lika spyfärdig nu som innan. Ska försöka lugna mig lite och googla på om Dolda fel lagen, ringa vet imorgon och höra med dem, Därefter kanske ett samtal till någon jurist skulle vara på sin plats.
Har hela tiden haft detta köpet lite i bakhuvudet eftersom hon 2 dagar efter att ha fått hem hästen påstod att den även hade spatt...vilket hon självklart inte hade.

Vill bara få ett slut på detta och släppa tanken på häst nu.
 
Sv: Hjälp, Köpare vill häva köpet

Jag var lite långsam innan jag postade mitt svar så det hann komma in mer information än det jag svarade på (trådstarten)
Rent spontant så har hon nog i ditt fall inte så mycket att komma med. Det finns helt klart omständigheter kring köpet som ligger till din fördel.
Var det en dyr häst? Dvs känns det troligt att köparen har något att tjäna på att driva ärendet vidare?
 
Sv: Hjälp, Köpare vill häva köpet

sålde den för 42.000.-
sto f. 04 e cardeto
 
Sv: Hjälp, Köpare vill häva köpet

Tror jag knappast. Isf ska väl köparen kunna bevisa att felet funnits där sen innan, det är väl det som är skillnad på företag och privatperson, hade du varit företagare så ska du bevisa att felet inte fanns där när du sålde hästen. (Har jag för mig, någon som kan bekräfta?) Ge inte med dig, med tanke på att hon köpt den osett är det väl antagligen inte såpass mkt pengar det handlar om så att köparen skulle anse det värt att gå upp i rätten om det.. Hennes chanser att vinna vore nog dessutom små...

Ja den sk "6 månaders regeln" gäller vid konsumentköp. Dvs fel som uppstår inom 6 månader anses vara ursprungligt om inte näringsidkaren kan bevisa motsatsen.
Eftersom köplagen är dispositiv och det i detta fall finns vissa friskrivningar i avtalet så ligger bevisbördan på köparen.
 
Sv: Hjälp, Köpare vill häva köpet

Hur kan man få muskelspänningar som uppkommit efter köpet till att bli ett dolt fel?
Folk är inte koloka:crazy:. För övrigt så var det den billigaste Cardenton jag hört om så hon borde vara glad.
 
Sv: Hjälp, Köpare vill häva köpet

För den inköpssumman och övriga omständigheter så är nog köparen rätt galen om denne driver ärendet vidare på allvar..
 
Sv: Hjälp, Köpare vill häva köpet

fast har man köpt en häst osett och accepterat säljarens besiktning, så lär man nog få stå sitt kast. Man har ju inte ens sett hästen i verkligheten innan den är betald och anländer till hemmastallet = har valt att inte utnyttja sin undersökningsplikt. Och då har man också valt att inte ha rätt att reklamera köpet.
 

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 154
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik Hej! varnar för låååååångt inlägg men behöver lite "Push" just nu... Har haft ett uppehåll från att vara hästägare på några år men...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
14 691
Senast: fijja
·
Ekonomi & Juridik Jag sålde en häst för 1 månad sen. Ett varmblods sto på 5 år som jag haft i ca. 1 1/2 år och ridit in osv. Så var jag tvungen och sälja...
Svar
11
· Visningar
5 009
Senast: sjoberga
·
Ekonomi & Juridik Hej! För cirka 5 månader sedan sålde jag en utav mina hästar till en tjej. Vi skrev ett avtal (Deckermans färdiga sådana) där vi fick...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
22 806

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp