Bukefalos 28 år!

Hjälp, Köpare vill häva köpet

Sv: Hjälp, Köpare vill häva köpet

Nu kommer väl alla köpare på att de ska häva köp av häst när de ledsnar på kylan och hästen ... undra om vi får se en epidemi i köp som försöker hävas.
 
Sv: Hjälp, Köpare vill häva köpet

Då tycker jag att du ska läsa på lite till.. Det krävs inte röntgen för att fullgöra sin undersökningsplikt, röntgen räknas inte in i en sedvanlig undersökning(finns flera rättsfall som pekar på just detta, eftersom det är med hjälp av röntgenbilder som köparen har kunnat reklamera för dolt fel)
och det krävs absolut inte att köparen skall vara expert på vilka fel och brister en viss hästras kan tänkas ha.
Jag tog dock med ett till rättsfall där det ansetts att köparen brustit i sin undersökningsplikt då denne sett ett problem (ryggömhet) men valt att inte undersöka det vidare innan köp.. Bara för att påvisa att det inte är svart eller vitt utan snarare omständigheterna kring som avgör om det är dolt fel eller ej.

Jag håller med om att just ordvalet "absolut" i ditt inlägg inte lämnar mycket utrymme för några "om och men" i ditt påstående..

Första domen som jag hänvisade till:
"Köparen ansågs ha fullgjort sin undersökningsplikt genom att förlita sig på ett veterinärintyg som var UA. Besiktningen skedde i detta fall på klinik men inget arbetsprov gjordes."

"På grundval av flera veterinärers iakttagelser av en videofilm, som togs en vecka före försäljningen och som visade tydliga rörelsestörningar, ansåg
tingsrätten att det var visat att felet förelåg vid köpet.
Tingsrätten fann det inte styrkt att köparen brustit i sin undersökningsplikt, eftersom felet hade varit svårt att upptäcka för andra än veterinärer."
 
Sv: Hjälp, Köpare vill häva köpet

Nu kommer väl alla köpare på att de ska häva köp av häst när de ledsnar på kylan och hästen ... undra om vi får se en epidemi i köp som försöker hävas.

Nej det tror jag inte vi kommer att få se :) Det är ju inte direkt gratis att processa för att häva ett köp. Vem vill bekosta dyra veterinärräkningar i jakt på att hitta ett reklamerbart fel i hästen man har köpt..
 
Sv: Hjälp, Köpare vill häva köpet

Jag tror att "tara" har rätt, men tveksamt om det kommer gå så långt som till en process.
 
Sv: Hjälp, Köpare vill häva köpet

Det är köparen som har undersöknigsplikt, Valde köparen att inte plåta ryggen kan hon inte häva köpet om hästen har ont i ryggen då hon har brustit i sitt ansvar.
Du sålde hästen med en vet undersökning och så vitt du viste var hästen frisk och detta skrev hon på.

En häst som är stel kan vara hennes egna fel dessutom, du upplyste om att det var en nervig häst dessutom!
 
Sv: Hjälp, Köpare vill häva köpet

En liten löjlig fråga kanske, men jag är inte så insatt i det här med juridik och hästar och hela den grejen, så därför frågar jag.
Angående saker som lösa benbitar, KS m.m. så förstår jag ju om köparen drar till med en rättsprocess för att häva ett köp, MEN hur är det med "mindre" saker?
Kan ge ett exempel: sommareksem, som nu börjar bli mer och mer vanligt, inte bara på islandshästar utan även på andra raser. Hur är det om säljaren säger "ingen sommareksem", köparen får hem hästen och redan första sommaren har den så svår sommareksem så att den kliar sig blodig? Kan köparen häva köpet för en sådan sak också? Kan man dra igång en rättsprocess för en sådan sak också? Eller anses det vara "för litet" så att säga?
 
Sv: Hjälp, Köpare vill häva köpet

Sommareksem kan dyka upp när som helst och är inget som man anser hör till dolda fel. Det enda vore väl i så fall om säljaren medvetet undanhållit information om att hästen har eksemproblem och sålt hästen till någon intet ont anande människa på vårvintern när inget syns...
 
Sv: Hjälp, Köpare vill häva köpet

Ok. Frågar eftersom det var det som hände oss. Köpte en häst på vårvintern, som ägaren sade (jag har det till och med skriftligt) inte har sommareksem. Första sommaren med oss så kliade han sig blodig. Efter att senare ha pratat med tidigare ägare, så fick jag bekräftat av dessa att hästen hade sommareksem också hos dem. Så, jaaa, vi blev totalt lurade i den här frågan.
 
Sv: Hjälp, Köpare vill häva köpet

Ok. Frågar eftersom det var det som hände oss. Köpte en häst på vårvintern, som ägaren sade (jag har det till och med skriftligt) inte har sommareksem. Första sommaren med oss så kliade han sig blodig. Efter att senare ha pratat med tidigare ägare, så fick jag bekräftat av dessa att hästen hade sommareksem också hos dem. Så, jaaa, vi blev totalt lurade i den här frågan.

Det är ju jättesvårt att klart säga att du blivit lurad, eksem i sig är lurig.

Nu uppfattar jag dig att du pratat med tidigare ägare och köpte hästen av en annan säljare, och det kan säkert ha varit så att hästen kliat sig hos tidigare ägare, men inte hos säljaren. Eksem kan ha en väldigt tydlig miljöbetingelse, vilket kan vara avgörande för om symptom föreligger eller inte.

Så det behöver inte vara så att du är lurad, frågan är om säljaren kände till att hästen hade kliat sig hos tidigare ägare? I så fall kan man tycka att de borde ha berättat det, tyvärr är det många som inte alls förstår hur allvarligt eksem är eller faktiskt kan bli. Då är informationen väldigt viktigt för köparen, hur de ska hantera individen.

Å andra sidan brukar jag hantera nya hästar med eksemrisk i förebyggande syfte, genom att täcka första sommaren ändå om de är nya för mig oavsett vilken information jag fått.
 
Sv: Hjälp, Köpare vill häva köpet

Så det behöver inte vara så att du är lurad, frågan är om säljaren kände till att hästen hade kliat sig hos tidigare ägare? I så fall kan man tycka att de borde ha berättat det, tyvärr är det många som inte alls förstår hur allvarligt eksem är eller faktiskt kan bli.

Jo, de visste. Han har haft eksem hela livet, och ägarna som hade haft honom före de som jag köpte honom av, hade till och med skrivit in det som en punkt i köpekontraktet, att hästens "fel och brister" så var fullt utvecklad sommareksem och att han behövde täcke dygnet runt, salvor m.m. Så, jo, de var fullt medvetna om saken, och visste vad de sålde, så att säga.
 
Sv: Hjälp, Köpare vill häva köpet

Jo, de visste. Han har haft eksem hela livet, och ägarna som hade haft honom före de som jag köpte honom av, hade till och med skrivit in det som en punkt i köpekontraktet, att hästens "fel och brister" så var fullt utvecklad sommareksem och att han behövde täcke dygnet runt, salvor m.m. Så, jo, de var fullt medvetna om saken, och visste vad de sålde, så att säga.

Men då har du ju inga problem med att reklamera, det finns på papper sedan tidigare.
 
Sv: Hjälp, Köpare vill häva köpet

Visst kan du dra igång en process om detta. Frågan är vad du vill ha ut av det. Häva köpet? Är du beredd att lämna tillbaka hästen till säljaren? Prisnedsättning? Hur mycket?

Allt detta står i relation till hur mycket det kostar att driva en process. Det är ju inte lönt att lägga ut 35 000 kr för att få igenom ett krav på 15 000 kr om man säger så. Och processer är DYRA. Jättedyra, om du inte sköter allt själv utan är tvingad att ta in en jurist.
 
Sv: Hjälp, Köpare vill häva köpet

Visst kan du dra igång en process om detta. Frågan är vad du vill ha ut av det. Häva köpet? Är du beredd att lämna tillbaka hästen till säljaren? Prisnedsättning? Hur mycket?

Allt detta står i relation till hur mycket det kostar att driva en process. Det är ju inte lönt att lägga ut 35 000 kr för att få igenom ett krav på 15 000 kr om man säger så. Och processer är DYRA. Jättedyra, om du inte sköter allt själv utan är tvingad att ta in en jurist.

Nej, alltså JAG vill inte dra igång en process om saken, utan jag frågade bara av nyfikenhet om man kan göra det om en sådan sak som sommareksem.
Då vi upptäckte att han hade sommareksem, så blev jag naturligtvis ledsen och förtvivlad och även arg, men jag hade ändå hunnit ha honom en tid och fått uppleva hur härlig han är, och hade fäst mig enormt vid honom då redan :love: så att lämna tillbaka honom m.m. fanns inte som ett alternativ för mig. Han skulle stanna hos mig, med eller utan sommareksem. Fick bara ta och lära mig allt som fanns angående eksemet och hjälpa honom så gott jag kunde.
 
Sv: Hjälp, Köpare vill häva köpet

Säljaren har ju undanhållit information som sannolikt hade betydelse för dig när du skulle bestämma dig för att köpa hästen. Säljaren har upplysningsplikt och ska berätta om förutsättningar som kan vara av intresse för köparen.

Rekommenderar en genomläsning av köplagen (mellan privatperson, mellan företag och när privatperson säljar till företag) och även konsumentköplagen (när företag säljer till privatperson).

Det är ju möjligt att försöka kräva en prisnedsättning också, men det finns alltid en risk att säljaren säger "nix, men jag kan ta tillbaka hästen och lämna köpesumman åter". Säger du som köpare nej där blir det ju svårt att komma vidare.
 
Sv: Hjälp, Köpare vill häva köpet

Säljaren har ju undanhållit information som sannolikt hade betydelse för dig när du skulle bestämma dig för att köpa hästen. Säljaren har upplysningsplikt och ska berätta om förutsättningar som kan vara av intresse för köparen.

Jo, det kan jag hålla med om, skulle jag ha fått veta DÅ att han hade sommareksem, så skulle jag genast ha dragit öronen åt mig och inte köpt honom. Men nu samtidigt också så har jag "lärt mig" att även fast hästen har ett så, för mig, stort minus som eksem, så är de ändå inte svårare att älska för det. Du förstår vad jag menar ;) Och jag ångrar inte köpet idag.
Jag har aldrig tidigare haft någon häst med eksem, och jag hade inte någon erfarenhet överhuvudtaget om hur man skulle sköta om det m.m. så då det framkom att han hade detta fick jag bara sätta mig ner och börja plugga allt jag kom över, fråga människor som hade/har haft eksemhästar m.m. och börja prova mig fram till vad som hjälpte för honom.
Säljaren har jag inte hört något alls av, men jag fick lite tips från ägaren som hade honom före vad de hade använt till honom.
 
Sv: Hjälp, Köpare vill häva köpet

Det har nu gått mer än 5 månader. Hästen är nu behandlad i ryggen, för spänningar. Inte kissing spines eller något sådant utan för att hon vart så spänd i sina muskler. Den är röntgad, rygg hals utan några fynd.
Den nya ägaren vill nu att jag ska betala veterinärräkningar de har haft för behandlingar osv... "Kommer vi inte fram till något så kommer jag kontakta advokat."
Vad kan vi en komma fram till? Att jag ska betala? För att den är spänd? Ska jag betala träningarna med då eller?
 
Sv: Hjälp, Köpare vill häva köpet

Det har nu gått mer än 5 månader. Hästen är nu behandlad i ryggen, för spänningar. Inte kissing spines eller något sådant utan för att hon vart så spänd i sina muskler. Den är röntgad, rygg hals utan några fynd.
Den nya ägaren vill nu att jag ska betala veterinärräkningar de har haft för behandlingar osv... "Kommer vi inte fram till något så kommer jag kontakta advokat."
Vad kan vi en komma fram till? Att jag ska betala? För att den är spänd? Ska jag betala träningarna med då eller?

Men det var då själva f vilken oerhört fräck människa....??

"Kontakta en advokat du, lycka till!"
 
Sv: Hjälp, Köpare vill häva köpet

Men *snark*

Jag kan inte se att du skulle bli betalningskyldig för den veterinärräkningen...

Herregud vilka människor det finns!
 
Sv: Hjälp, Köpare vill häva köpet

Ja spänningarna kan ju mycket väl ha uppkommit av felaktig ridning.
Att du skulle bli ersättningsskyldig känns osannolikt. Låt hen kontakta advokat, lär ju bli billigt och bra ....:p
 

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 286
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik Hej! varnar för låååååångt inlägg men behöver lite "Push" just nu... Har haft ett uppehåll från att vara hästägare på några år men...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
14 779
Senast: fijja
·
Ekonomi & Juridik Jag sålde en häst för 1 månad sen. Ett varmblods sto på 5 år som jag haft i ca. 1 1/2 år och ridit in osv. Så var jag tvungen och sälja...
Svar
11
· Visningar
5 025
Senast: sjoberga
·
Ekonomi & Juridik Hej! För cirka 5 månader sedan sålde jag en utav mina hästar till en tjej. Vi skrev ett avtal (Deckermans färdiga sådana) där vi fick...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
22 910

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp